Ik zou ook graag zwarte covers willen maken over mijn aluminium stuurinrichting vooraan, zowel voor boven als voor onderaan. Of zou ik dit beter laten poederlakken in het zwart? Heb wel geen ervaring om dit te lossen. Maar ik denk dat dit uiteindelijk niet echt moeilijk zal zijn. Of heb ik het verkeerd op ? Zou je deze op het internet kunnen vinden dat ze al in het zwart gepoederd lakt zijn
3D printer en het gebruik ervan.
- RC roadster
- 900-999

- Has thanked: 490 times
- Been thanked: 486 times
Re: 3D printer en het gebruik ervan.
Ik heb mijn best gedaan. Het is me toch goed gelukt om de vorm over te teken
. Ik had het eerst afgetekend op een papier en dan beginnen te meten
. Mijn vrouw zag het eerst niet goedkomen,... . Maar ja, de aanhouder windt he
. Ze was verschoten dat het zo goed na getekend was
.
Ik zou ook graag zwarte covers willen maken over mijn aluminium stuurinrichting vooraan, zowel voor boven als voor onderaan. Of zou ik dit beter laten poederlakken in het zwart? Heb wel geen ervaring om dit te lossen. Maar ik denk dat dit uiteindelijk niet echt moeilijk zal zijn. Of heb ik het verkeerd op ? Zou je deze op het internet kunnen vinden dat ze al in het zwart gepoederd lakt zijn
- charlesb52
- *

- Has thanked: 2503 times
- Been thanked: 1682 times
- Contacteer:
Vorkcovers 3D geprint is een uitdaging lijkt me.
Zelf zou ik laten poedercoaten… Ook omdat de mogelijkheid van printen voor mij sowieso afvalt!
Zelf zou ik laten poedercoaten… Ook omdat de mogelijkheid van printen voor mij sowieso afvalt!
- RC roadster
- 900-999

Ik ben aan het twijfelen wat ik juist ga doen. Volgens mij is poedercoaten nog altijd de beste optie voor dit. Maar dan ga ik wel wat werk hebben. De volledig bekabeling van stuur en koplamp loopt er ook doorheen,... . Ik ga het nog wat bekijken wat ik juist ga doencharlesb52 schreef: 30 jan 2026 00:46 Vorkcovers 3D geprint is een uitdaging lijkt me.
- MoneyFor
- 3000+

- Has thanked: 1472 times
- Been thanked: 1733 times
- Contacteer:
Sowieso laten poederlakken, met geprinte covers gaat het wat brik abrak lijken ...voor mij dan toch 
- RC roadster
- 900-999

Bedankt voor de reactie @MoneyFor en @charlesb52 . Jullie hebben gelijk
. Dit zal wel eens een winter projectje worden, denk ik. Momenteel valt het nog mee. Maar uit ervaring weet ik dat aluminium na een tijd lelijke wordt.
Het enige dat ik dan nog aan twijfel is . Laat ik het poederlakken in zwart of chromeren . Nu ik rij altijd met mijn kap op. Dus veel ga je er niet van zien. zie bijlage wat foto's
Het enige dat ik dan nog aan twijfel is . Laat ik het poederlakken in zwart of chromeren . Nu ik rij altijd met mijn kap op. Dus veel ga je er niet van zien. zie bijlage wat foto's
- Bijlagen
-
- bcde4060-a8be-400b-98a5-72591f25e4c2.jpg (108.11 KiB) 644 keer bekeken
-
- 1ae73845-035c-4a4c-98f2-c9f15bc156e1.jpg (107.88 KiB) 644 keer bekeken
- MoneyFor
- 3000+

- Contacteer:
Sowieso glossblack poederlakken, zwart chroom is bijna niet te doen door de onmogelijke wachttijden, denk dan eerder aan zwart anodiseren
maar ook dat is niet dik bezaait in Belgie landje.
- RC roadster
- 900-999

Mijn vrouw haar bestelling is toegekomen
. 17 kg PETG en 1 TPU en 1 ABS+
- Bijlagen
-
- d3df6a23-dacd-4186-a6f6-97a42528bd47.jpg (92.33 KiB) 642 keer bekeken
- RC roadster
- 900-999

Het zal poederlakken worden in glossblack, Dan gaat het mooi mee met de schokdempers. Er zit hier iemand in Ninove dat aluminium doet. Moet enkel nog iemand zoeken die een pres heeft. Om die stuurstang uit te pressen en rollager. Of zou dit niet moeten? Of kan je dit binnen geven als je dit afplakt ? Natuurlijk er zit ook vet in dat rollager,... . En ik denk wel dat dit misschien wel een probleem gaat geven, met de temperatuur.MoneyFor schreef: 30 jan 2026 12:14 Sowieso glossblack poederlakken, zwart chroom is bijna niet te doen door de onmogelijke wachttijden, denk dan eerder aan zwart anodiseren
- MoneyFor
- 3000+

- Contacteer:
Stuurstang er niet uit persen !!RC roadster schreef: 30 jan 2026 15:24 Het zal poederlakken worden in glossblack, Dan gaat het mooi mee met de schokdempers. Er zit hier iemand in Ninove dat aluminium doet. Moet enkel nog iemand zoeken die een pres heeft. Om die stuurstang uit te pressen en rollager. Of zou dit niet moeten? Of kan je dit binnen geven als je dit afplakt ? Natuurlijk er zit ook vet in dat rollager,... . En ik denk wel dat dit misschien wel een probleem gaat geven, met de temperatuur.
Wordt gewoon afgeplakt met van die alutape, de lager heb ik wel iedere keer verwijderd want wordt opgewarmd tot +-200° voor de poederlak en
dan wordt het vet olie
- RC roadster
- 900-999

Merci voor de infoMoneyFor schreef: 30 jan 2026 16:26 Stuurstang er niet uit persen !!
Wordt gewoon afgeplakt met van die alutape, de lager heb ik wel iedere keer verwijderd want wordt opgewarmd tot +-200° voor de poederlak en
dan wordt het vet olie .
Dit moest ik vroeger toch doen met die conische rollagers, maar ja, dit waren lager van een wiel.
- MoneyFor
- 3000+

- Contacteer:
Ik tracht deze nooit te recupereren, aangezien alles dan uit elkaar is vind ik het de ideale gelegenheid om meteen het lager te vervangen
Ik slijp met de dremel de buitenkant door zodat ik die kan verwijderen, dan klem ik de tripletree vas in een bankschroef, let wel ik heb van die lode
stukken in mijn bankschroef. Heb je deze niet wikkel dan een dikke vod er rond om ze niet te beschadigen.
Dan neem ik een platte steen/metaal beitel en tik het binnenste gedeelte, de bus zoals je zelf zegt eraf tegen door rondom tegen de kraag te tikken.
Dit gaat vrij makkelijk in mijn ervaring, inslijpen kan ook maar dan moet je er echt gans doorheen en dat is vrij moeilijk tegen het alu van de triple
tree. Kans dat je de as zelf raakt is vrij groot en zou dit zelf houden als laatste redmiddel mocht die er echt niet afgaan, ook het opwarmen wat ik
dikwijls zie doen vind ik niet zo een goed idee.
Dus gewoon proberen eraf te tikken, is mij nog nooit echt tegengevallen, gelijkmatig rondom en dan komt die er wel af.
Ik slijp met de dremel de buitenkant door zodat ik die kan verwijderen, dan klem ik de tripletree vas in een bankschroef, let wel ik heb van die lode
stukken in mijn bankschroef. Heb je deze niet wikkel dan een dikke vod er rond om ze niet te beschadigen.
Dan neem ik een platte steen/metaal beitel en tik het binnenste gedeelte, de bus zoals je zelf zegt eraf tegen door rondom tegen de kraag te tikken.
Dit gaat vrij makkelijk in mijn ervaring, inslijpen kan ook maar dan moet je er echt gans doorheen en dat is vrij moeilijk tegen het alu van de triple
tree. Kans dat je de as zelf raakt is vrij groot en zou dit zelf houden als laatste redmiddel mocht die er echt niet afgaan, ook het opwarmen wat ik
dikwijls zie doen vind ik niet zo een goed idee.
Dus gewoon proberen eraf te tikken, is mij nog nooit echt tegengevallen, gelijkmatig rondom en dan komt die er wel af.
- RC roadster
- 900-999

- RC roadster
- 900-999

effe ter info
.
Nu al een tijdje bezig met TPU. zie bijlage wat foto's
. gsm houder, luchtbal voor handclaxon (nog niet optimaal), handvat voor stuurbar.
Het is een tof materiaal. Maar om de juiste afstelling te bekomen is het wel iets anders, vindt ik persoonlijk. Dan met ABS of PLA. Daar moet je in mijn ogen gewoon kijken wat de instellingen zijn van de warmte van u bed en warmte van de nozzel. Eens dit op punt staat zijn er weinige problemen in mijn ogen. Enkel altijd goed uitspoelen bij het wisselen van ABS naar PLA omdat PLA een lager warmte heeft dan ABS en dan geraakt de ABS er niet doorgespoeld en komt deze vast te zitten,... en dan krijg je foutcodes .(PLA 220° en ABS 260°). Nu heb ik ook ABS+ besteld van Geeetech eens kijken wat daar het verschil is tussen ABS en ABS+
Maar bij TPU komt er ook nog meer bijkijken, zoals met de juiste voorspanning te werken of de druk die je maakt om het filament door de nozzel te moet duwen (injector). Ondertussen tijd ook te weten gekomen dat mijn apparaat Creality pro een vaste spanning heeft, en geen regelbare,... . Bij andere toestellen kan je dit normaal regelen.
Maar dit heb ik dan kunnen oplossen met een dikteplaatje die je dan zelf kan afprinten op de web-site van Creality zelf.
Bij TPU 95 heb ik het beste resultaat met een dikte plaatje van 0.8. Hoe zachter uwe TPU (hoe lager het cijfer (95) , hoe zachter) hoe meer dat je er moet tussen plaatsen. Bij mij is het verschillende keren vast gelopen en ik kan je vertellen om dan het filament er van tussen te trekken . Moet je toch wat kracht zetten en hopen dat je alles mee hebt. Anders zit je met een verstopping.
Nu al een tijdje bezig met TPU. zie bijlage wat foto's
Het is een tof materiaal. Maar om de juiste afstelling te bekomen is het wel iets anders, vindt ik persoonlijk. Dan met ABS of PLA. Daar moet je in mijn ogen gewoon kijken wat de instellingen zijn van de warmte van u bed en warmte van de nozzel. Eens dit op punt staat zijn er weinige problemen in mijn ogen. Enkel altijd goed uitspoelen bij het wisselen van ABS naar PLA omdat PLA een lager warmte heeft dan ABS en dan geraakt de ABS er niet doorgespoeld en komt deze vast te zitten,... en dan krijg je foutcodes .(PLA 220° en ABS 260°). Nu heb ik ook ABS+ besteld van Geeetech eens kijken wat daar het verschil is tussen ABS en ABS+
Maar bij TPU komt er ook nog meer bijkijken, zoals met de juiste voorspanning te werken of de druk die je maakt om het filament door de nozzel te moet duwen (injector). Ondertussen tijd ook te weten gekomen dat mijn apparaat Creality pro een vaste spanning heeft, en geen regelbare,... . Bij andere toestellen kan je dit normaal regelen.
Maar dit heb ik dan kunnen oplossen met een dikteplaatje die je dan zelf kan afprinten op de web-site van Creality zelf.
Bij TPU 95 heb ik het beste resultaat met een dikte plaatje van 0.8. Hoe zachter uwe TPU (hoe lager het cijfer (95) , hoe zachter) hoe meer dat je er moet tussen plaatsen. Bij mij is het verschillende keren vast gelopen en ik kan je vertellen om dan het filament er van tussen te trekken . Moet je toch wat kracht zetten en hopen dat je alles mee hebt. Anders zit je met een verstopping.
- Bijlagen
-
- stuk dat vast zat.
- a94aa5f7-8607-48c8-8bf5-d4a549b4d937.jpg (33.38 KiB) 531 keer bekeken
-
- f0f653c1-d2fe-4689-b08c-9e5042373b0d.jpg (61.74 KiB) 531 keer bekeken
-
- 407813aa-e57d-41c2-b6fe-fbff027adc40.jpg (63.55 KiB) 531 keer bekeken
-
- f8d9ea5c-747f-4d44-a823-b3382da6f647.jpg (55.5 KiB) 531 keer bekeken
-
- cb5a81e4-43fe-42b7-bd17-d0db2a3a8e60.jpg (43.03 KiB) 531 keer bekeken
-
- 54c0a5f1-af7f-47c3-bc0c-61d1ed546666.jpg (56.68 KiB) 531 keer bekeken
-
- 9b5c6e12-ac4e-4926-ba61-71225edbf55c.jpg (45.96 KiB) 531 keer bekeken
- RC roadster
- 900-999

Voor een vriend van mij, Handvaten gemaakt
. Ik heb ze zelf uitgetekend. Zie in bijlage het resultaat. Nu ben ik ook nog bezig om een rempedaal en schakelpedaal
te maken. Daarachter kijken om voetsteuntjes te maken
.
Dit is gemaakt in TPU. Moet wel zeggen dat het een paar keer fout gelopen is bij de handvaten. Ik heb er achter gezocht en een paar dingetjes geprobeerd. Maar ben tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk in het filament zit. dat er soms een knik in zit. waardoor er te weinig in de nozzel kwam.
Bij mij type 3d printer moet ik een dikte plaatje steken van 0,8mm. Om de spanning van de veer te minderen. Zie ook resultaat wat het doet met het filiament. als er te veel spanning is.
Heb ook 2 filmpjes zie link
Dit is gemaakt in TPU. Moet wel zeggen dat het een paar keer fout gelopen is bij de handvaten. Ik heb er achter gezocht en een paar dingetjes geprobeerd. Maar ben tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk in het filament zit. dat er soms een knik in zit. waardoor er te weinig in de nozzel kwam.
Bij mij type 3d printer moet ik een dikte plaatje steken van 0,8mm. Om de spanning van de veer te minderen. Zie ook resultaat wat het doet met het filiament. als er te veel spanning is.
Heb ook 2 filmpjes zie link
- Bijlagen
-
- Links max spanning en rechts met een dikteplaatje van 0,6
- 738c8119-c388-479f-969d-4e4f2c936b49.jpg (58.75 KiB) 297 keer bekeken
-
- IMG_0789.jpeg (153.54 KiB) 297 keer bekeken
-
- IMG_0774.jpeg (106.12 KiB) 297 keer bekeken
- MoneyFor
- 3000+