Advies schokdempers achter

Frame, vering, banden, remmen etc.
HupieRockt
50-99
50-99

Evolution Advies schokdempers achter

Ongelezen bericht door HupieRockt »

Goeiemorgen,

Aangezien het weer niet echt uitnodigt om nu te rijden, ben ik al wel in de weer met wat onderhoud en plan ik wat eventuele upgrades. Ik ben er inmiddels ook achter dat de standaard gemonteerde achter-schokdempers van onze beide 2004 XL1200C's niet best zijn. Deels zal t ook slijtage zijn, maar ik krijg ze in ieder geval niet goed afgesteld

Ik ben zelf 75 kg en af en toe rijdt mn zoontje mee, die is nu 32 kg. Zowel alleen als met zn tweetjes zijn ze ofwel te hard (en dus slechte wegligging) of veel te zacht (bottom-out bij de minste drempel).

Welke (betaalbare) schokdempers (EUR 300-500) zijn aan te raden? Ik zie veel goede berichten over Progressive 412,s en Drag Specialities (worden die toevalig niet door Progressive gemaakt?) Standaard schokdemper van de Custom is 11,75" geloof ik. Dus ergens tussen 11,5 en 12" lijkt me wel werken.
bow
1500-1749
1500-1749

Re: Advies schokdempers achter

Ongelezen bericht door bow »

Ga eens praten bij TFX ,sponsor van SON. Die hebben verstand van vering
charlesb52
*
*
Contacteer:

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Maar een budget van maximaal €500… Het wordt, waarschijnlijk, ietsje doorsparen.
Bij een schokbreker is het een afweging van comfort en wegligging; jouw originele schokbrekers zijn erg kort om een goede combinatie te vinden, een compromis zal het moeten worden of wil je misschien iets langere schokbrekers?
Wil je een best mogelijk resultaat dan zoals @bow al zei: vraag de TFX-vakman!
HupieRockt
50-99
50-99

Ongelezen bericht door HupieRockt »

Dank voor de reacties. Nu ben ik zelf juist gevallen voor de look van de Custom, o.a. door z'n wat lagere achterkant.

Gezien mijn eigen gewicht van max 75 kg (nog wel :lol: ) denk ik dat hogere schokdempers niet heel veel toevoegen voor mij.
Mij lijkt dat de kwaliteit van de schokdempers meer van belang is (evt. progressief geveerd).

Ik kan wel eens een keer gaan kijken bij TFX, kom regelmatig in de buurt van Weert. Nu zie ik dat ze niet echt opties hebben van uiterlijk (geen chroom?) maar in principe zitten ze bij mij verstopt achter de koffers, dus maakt t niet zoveel uit.

Nu las ik veel over de Progressive 412s. Niet duur, wel goeie reviews. Ik vroeg me af of hier iemand er ook ervaring mee heeft.
Bijlagen
IMG_2348.jpg
IMG_2348.jpg (1.47 MiB) 73 keer bekeken
charlesb52
*
*
Contacteer:

TFX kan de veren in andere kleuren spuiten!
Chroom kan misschien ook.
Korte veren hebben gewoon minder (veerweg) om het compromis te vinden.
Met Hans-Dieter van TFX kom je er wel uit!!
bow
1500-1749
1500-1749

Ongelezen bericht door bow »

Goede schokdempers heb je niet voor 500 , als dat je budget is houd het op. Kun je alleen bij temu terecht. Ik wou ook nieuwe schokdempers, maar momenteel geen budget. Dus verder sparen en over een tijdje weer kijken
charlesb52
*
*
Contacteer:

De Progressive Suspension 412 schokbrekers staan idd in de aanbieding voor weinig geld.
Ik ga ervan uit dat de PS veren met een heel kort comfortstukje hebben die daarna snel in de harde zone gaan. Dat hoort nu eenmaal bij korte schokbrekers… “Kort” betekent “korte veerweg”!
IMG_3139.jpeg
IMG_3139.jpeg (20.12 KiB) 42 keer bekeken
Een tip: vraag eens bij TFX of ze een korte progressieve veer kunnen monteren, aangepast aan jouw gewicht.
Ga je met duo rijden, dan verlies je wel snel het “zachte” stukje veerweg.
Voor minder €€’s waarschijnlijk hetzelfde als de Progressive Suspension.
My 2C!
Plaats reactie