Squeeking geluid bij gas loslaten en koppeling opkomen in 1e versnelling
- Alex400
- 1-4
- Been thanked: 2 times
Squeeking geluid bij gas loslaten en koppeling opkomen in 1e versnelling
Dag SON-ers,
Ik heb een 2019 Harley Davidson Sportster Roadster XL1200CX.
Als mijn motor koud is dan hoor een squeek geluid en ik heb geen idee wat het is of waar het vandaan komt. Ik heb een vermoeden dat het links uit de kant komt waar mijn koppeling zit.
Als ik gas geef en dan gas los laat dan hoor ik een soort hoog "skwiek skwiek" geluid. Ook als ik de koppeling laat opkomen in de 1e versnelling hoor ik het geluid ook.
Maar ik hoor het niet continue. Alleen als er "kracht" op het blok zit lijkt het wel.
Als de motor warm is en ik heb een stuk gereden, dan hoor ik het niet meer. Mijn motor rijdt ten alle tijden prima. Geen verlies in vermogen of wat dan ook.
Ik dacht eerst dat het de spanning was van mijn primaire ketting links. Maar dat was niet zo. Hij is keurig op spannning en binnen de 8.5-12mm uitslag.
Ook verdacht ik eerst mijn remblokjes, maar die zijn keurig in orde.
Dus ik denk zelf dat het ergens bij de koppeling moet zitten. Maar goed, wie herkent dit?
Ik heb een 2019 Harley Davidson Sportster Roadster XL1200CX.
Als mijn motor koud is dan hoor een squeek geluid en ik heb geen idee wat het is of waar het vandaan komt. Ik heb een vermoeden dat het links uit de kant komt waar mijn koppeling zit.
Als ik gas geef en dan gas los laat dan hoor ik een soort hoog "skwiek skwiek" geluid. Ook als ik de koppeling laat opkomen in de 1e versnelling hoor ik het geluid ook.
Maar ik hoor het niet continue. Alleen als er "kracht" op het blok zit lijkt het wel.
Als de motor warm is en ik heb een stuk gereden, dan hoor ik het niet meer. Mijn motor rijdt ten alle tijden prima. Geen verlies in vermogen of wat dan ook.
Ik dacht eerst dat het de spanning was van mijn primaire ketting links. Maar dat was niet zo. Hij is keurig op spannning en binnen de 8.5-12mm uitslag.
Ook verdacht ik eerst mijn remblokjes, maar die zijn keurig in orde.
Dus ik denk zelf dat het ergens bij de koppeling moet zitten. Maar goed, wie herkent dit?
- choco
- 350-499
- Has thanked: 616 times
- Been thanked: 215 times
Re: Squeeking geluid bij gas loslaten en koppeling opkomen in 1e versnelling
klinkt eerder als je belt/riem. heb zelf geen dus geen idee waarom hij zou piepen. spanning riem gecontroleerd?
Keep the rubber side down
- MoneyFor
- 3000+
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Wat Choco opmerkt zou ik in eerste instantie ook denken, de riem dus. Kan je eenvoudig testen, krik de motor op en zet hem in versnelling zodat het wiel zachtjes
ronddraait. Hoor je het geluid dan neem je een kaars, houd die kaars tegen de zijkant van de riem, eerst buitenzijde, hoor je het dan nog doe je ook de binnenzijde.
Is het geluid weg dan is het de riem die niet goed gecentreerd zit in de poelie, misschien wiel eruit gehad zodat het niet mooi rechtstaat of spacer niet goed gezet.
ronddraait. Hoor je het geluid dan neem je een kaars, houd die kaars tegen de zijkant van de riem, eerst buitenzijde, hoor je het dan nog doe je ook de binnenzijde.
Is het geluid weg dan is het de riem die niet goed gecentreerd zit in de poelie, misschien wiel eruit gehad zodat het niet mooi rechtstaat of spacer niet goed gezet.
- Alex400
- 1-4
- Been thanked: 2 times
OK bedankt, maar kaars? Waarom een kaars?
- MoneyFor
- 3000+
- Contacteer:
Gewoon een blokje parafine kan ook maar niet iedereen heeft dit in huis, dus daarom zeg ik een kaars omdat de kans dat je die hebt groter is en doet net hetzelfde

- MoneyFor
- 3000+
- Contacteer:
Misschien nog even verduidelijken
Het is dus de bedoeling dat je dat blokje parafine/kaars tegen de zijkant van de riem drukt terwijl het wiel/riem ronddraait zodat er een laagje op de riem achterblijft.

Het is dus de bedoeling dat je dat blokje parafine/kaars tegen de zijkant van de riem drukt terwijl het wiel/riem ronddraait zodat er een laagje op de riem achterblijft.
- EasyWim
- 800-899
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Om MoneyFor nog even aan te vullen, de kaars hoeft niet te branden (maar mag wel).
- MoneyFor
- 3000+
- Contacteer: