Bijgeluid

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
bromgabber
5-9
5-9
Been thanked: 7 times

Bijgeluid

Ongelezen bericht door bromgabber »

Met rijden heb ik toch het idee dat er iets meer geluid begint te geven dan voorheen.
Het gaat om een XLH1200 van '92.
Het klink een beetje ratelend/resonerend, het klinkt ook harder naarmate het toerental toe neemt.
Hoe meer je de motor belast met optrekken lijkt het ook meer aanwezig, maar constant rijdend met een wat hogere toerental is het ook aanwezig.
Nou is mijn gehoor niet fantastisch maar heb het idee dat het vanaf de linker kant (primary chain side) komt.
Als hij gewoon in zen neutraal draait of met koppeling in lijkt het bijna niet aanwezig.

Primary chain staat op spanning zoals beschreven in het werkplaats handboek.
Olie daarvan is ook op peil, kwam de laatste keer met verversen ook weinig slijpsel mee.
Aandrijf ketting staat ook niet te slap naar mijn idee.

Ik snap dat het lastig te beoordelen is vanaf de computer maar misschien komt het iemand bekend voor of heeft een paar tips om naar te kijken.
Want als ik het open ga schroeven kan ik niet meer starten of rijden om te luisteren.

Kan ook blijven door rijden tot het stuk gaat of los komt, dan weet ik ook wat er aan de hand was.
Maar ben dat liever voor :lol:
charlesb52
*
*
Has thanked: 2220 times
Been thanked: 1440 times
Contacteer:

Re: Bijgeluid

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Vaak héél moeilijk te beoordelen waar het geluid vandaan komt....
Een voor een de mogelijke oorzaak nagaan, bij mij was het eens een claxon die met meer toeren meer tegen het frame trilde!
bromgabber
5-9
5-9

Is inderdaad een mogelijkheid, was al van alles proberen vast te houden tijdens het rijden.
Maar kom niet overal bij :lol:
bow
1500-1749
1500-1749
Has thanked: 211 times
Been thanked: 401 times

Ongelezen bericht door bow »

Blijven opletten en blijven rijden. Het is wel een Harley van 32 jaar oud. Die maken soms wel eens wat geluidjes.
brede aap
200-349
200-349
Has thanked: 13 times
Been thanked: 80 times

Ongelezen bericht door brede aap »

Proberen de situatie na te bootsen wanneer het zich voordoet. Misschien op een motorlift, veilig werken.
Goed luisteren en lokaliseren.
Theoretisch klinkt het wat je beschrijft, als dat wanneer de interne komponenten van de versnellingsbak beginnen mee te doen, dat je dan geluid hoort. In neutraal of met de koppeling in staat er hoogstwaarschijnlijk wat stil in de bak, en zodra je koppelt gaat dat meedoen. En bij dat meedoen, en er is wat versleten, krijg je geluid.
Dus afgezien dat er een claxon loszit :mrgreen: , ga ik bij jouw beschrijving uit van een versnellingsbakdingetje.
We reden een keer in een oldtimer-auto met een 70 jaar oude versnellingsbak,, je wilt niet weten wat je dan allemaal hoort.
bromgabber
5-9
5-9

bow schreef: 02 aug 2024 07:16 Blijven opletten en blijven rijden. Het is wel een Harley van 32 jaar oud. Die maken soms wel eens wat geluidjes.
Dat is ook zo, geluid zit mij alleen niet helemaal lekker.
Maar ik hou het in de gaten, met dit weer wil ik juist rijden natuurlijk.
bromgabber
5-9
5-9

brede aap schreef: 06 aug 2024 13:33 Proberen de situatie na te bootsen wanneer het zich voordoet. Misschien op een motorlift, veilig werken.
Goed luisteren en lokaliseren.
Theoretisch klinkt het wat je beschrijft, als dat wanneer de interne komponenten van de versnellingsbak beginnen mee te doen, dat je dan geluid hoort. In neutraal of met de koppeling in staat er hoogstwaarschijnlijk wat stil in de bak, en zodra je koppelt gaat dat meedoen. En bij dat meedoen, en er is wat versleten, krijg je geluid.
Dus afgezien dat er een claxon loszit :mrgreen: , ga ik bij jouw beschrijving uit van een versnellingsbakdingetje.
We reden een keer in een oldtimer-auto met een 70 jaar oude versnellingsbak,, je wilt niet weten wat je dan allemaal hoort.
Dat is inderdaad nog geen gek idee, heb wel een motorlift.
Misschien daar eens opzetten en goed vast zetten en kijken of ik het na kan bootsen.
Iets in de versnellingsbak zou kunnen. Verschil is, rijdend wordt het allemaal belast en met koppeling in niet.
Ga het voorlopig even in de gaten houden of het erger wordt.
Weet wel zeker dat het de claxon niet is, die zit er namelijk niet op :mrgreen:

Allemaal bedankt voor het mee denken :thumbs:
brede aap
200-349
200-349
Has thanked: 13 times
Been thanked: 80 times

Ongelezen bericht door brede aap »

ja zie, daar heb je het al, geen claxon, dan probeert je harley met alle mogelijke geluiden te laten horen dat ie eraan komt. Ook weer opgelost
Plaats reactie