1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Alle andere technische zaken.
Pat1200
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2023 00:35
Been thanked: 14 times

1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door Pat1200 »

Goedenavond, ik heb een probleem.met mijn motor.
Na een probleemloos ritje begon mijn motor ineens te stotteren, in te houden en zo erg dat ik niet meer vooruit kwam. Na een paar minuten rust deed ie het weer, waarna hetzelfde euvel zich weer voordeed.
Ik kon gelukkig de motorzaak redden waar ik naar op weg was, daar heb ik de bougies vervangen en kon ik 20km rijden toen het weer begon. Ik reed niet hard, lekker cruisen met 90 km/u en vraag mij af of jullie een idee hebben. Heb bijna 1000km probleemloos gereden.
Er zit net een nieuwe bobine op (dyna) en ik heb de s&'s vervangen voor een tweedehands cv carburateur.
Ik tank alleen maar 98.

Iemand een idee waar ik moet zoeken? Zelf denk ik aan viezigheid in de carburateur en het lijkt wel of hij warm loopt ofzo?

Grtzz Pat
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 11 apr 2023 07:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Motor stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Voor de duidelijkheid, welke Sporty heb je; type en bouwjaar?
Pat1200
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2023 00:35
Been thanked: 14 times

Re: Motor stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door Pat1200 »

charlesb52 schreef: 10 apr 2023 22:03 Voor de duidelijkheid, welke Sporty heb je; type en bouwjaar?
Oh sorry, het is een eigenbouw, met een 1999 883 blok gehoond naar 1200
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Begin het na de wijzigingen?
Dan even terug naar de vorige situatie:
Oude bobine proberen en daarna de carburateur checken 🤞🏼.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door RC roadster »

Hoe ik het lees met de info dat je ons geeft. Denk ik eerst aan iets dat warm loopt of door geeft na een tijd,... . Die bobine dat je heb van een dyna is dit ok voor op een sportster te zetten ? Heb je weet of dat er nog mensen zo rijden ? Indien ja, hebben die toevallig geen ander type bougie moeten plaatsen? Want ik heb dit voor gehad bij een auto. En dit was ongeveer het zelfde probleem,... een tijdje goed kunnen rijden en dan na wat km slecht draaien en afslaan. Dan na afkoelen proces van de motor terug goed kunnen starten en verder rijden zonder problemen.

U oude bougie hoe zagen die er uit ? zwart/wit ? of zagen die er goed uit ?

Bougiekabels zijn deze nog ok? Best eens testen met een vernevel spuitbusje (van kuisproducten van de vrouw bijvoorbeeld). Dit dan tijdens het draaien spuiten op de kabels en best doen als het bonker is. Dan zie je het beste. Als er een probleem is met de bougiekabels. Op de bobine kan je dit ook doen. Mocht deze toch overslagen.

Vuil in de carburatie kan altijd. Maar dat dit gaat opgelost zijn na een afkoeling proces van de motor, zou mij sterk verwonderen. zeg nooit nooit . Maar ja,... heel toevallig dan. Het controleren op vuil kan nooit kwaad he.

U vooronsteking is deze ook aangepast bij het upgrade naar 12000cc ? Of moet enkel de Carburatie aangepast worden ?

Als het probleem zich voordoet, werkt uwe alternator dan nog goed ? Dat deze niet in kortsluiting gaat voor een tijdje en geen 12 v geeft. Als je me begrijpt (dit is al ver gezocht ze).

Hou ons op de hoogte als je iets meer weet.
Gebruikersavatar
choco
200-349
200-349
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
Locatie: Bovenkarspel
Has thanked: 451 times
Been thanked: 170 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door choco »

ik denk ook als eerste aan de bobine... heeft die dezelfde weerstand als de oude?. Probeer inderdaad eens gewoon een ritje met de oude bobine.
Keep the rubber side down
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door bow »

Kan ook je ontsteking zijn
Pat1200
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2023 00:35
Been thanked: 14 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door Pat1200 »

charlesb52 schreef: 11 apr 2023 07:53 Begin het na de wijzigingen?
Dan even terug naar de vorige situatie:
Oude bobine proberen en daarna de carburateur checken 🤞🏼.
Heb 4 weken terug de bobine vervangen, de oude terug plaatsen is geen optie die is kapot. Met de oude bobine kreeg ik geen vonk op de tweede cilinder.
Ik heb al honderden km's gereden zonder problemen.
De carb checken staat op de planning.
Pat1200
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2023 00:35
Been thanked: 14 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door Pat1200 »

RC roadster schreef: 11 apr 2023 09:50 Hoe ik het lees met de info dat je ons geeft. Denk ik eerst aan iets dat warm loopt of door geeft na een tijd,... . Die bobine dat je heb van een dyna is dit ok voor op een sportster te zetten ? Heb je weet of dat er nog mensen zo rijden ? Indien ja, hebben die toevallig geen ander type bougie moeten plaatsen? Want ik heb dit voor gehad bij een auto. En dit was ongeveer het zelfde probleem,... een tijdje goed kunnen rijden en dan na wat km slecht draaien en afslaan. Dan na afkoelen proces van de motor terug goed kunnen starten en verder rijden zonder problemen.

U oude bougie hoe zagen die er uit ? zwart/wit ? of zagen die er goed uit ?

Bougiekabels zijn deze nog ok? Best eens testen met een vernevel spuitbusje (van kuisproducten van de vrouw bijvoorbeeld). Dit dan tijdens het draaien spuiten op de kabels en best doen als het bonker is. Dan zie je het beste. Als er een probleem is met de bougiekabels. Op de bobine kan je dit ook doen. Mocht deze toch overslagen.

Vuil in de carburatie kan altijd. Maar dat dit gaat opgelost zijn na een afkoeling proces van de motor, zou mij sterk verwonderen. zeg nooit nooit . Maar ja,... heel toevallig dan. Het controleren op vuil kan nooit kwaad he.

U vooronsteking is deze ook aangepast bij het upgrade naar 12000cc ? Of moet enkel de Carburatie aangepast worden ?

Als het probleem zich voordoet, werkt uwe alternator dan nog goed ? Dat deze niet in kortsluiting gaat voor een tijdje en geen 12 v geeft. Als je me begrijpt (dit is al ver gezocht ze).

Hou ons op de hoogte als je iets meer weet.
Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, excuus. De bobine is van dynatek niet van een dyna. Is een nieuwe en er is vermeld dat het voor een 1200 Sportster was. De bougiekabels kan ik nog checken en de oude bougies waren koffiebruin (dus een goede verbranding lijkt mij).
Of de voorontsteking aangepast is durf ik niet te zeggen, maar mijn inziens had dit dan al eerder een probleem moeten opleveren. Correct me if I'm wrong.
Pat1200
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2023 00:35
Been thanked: 14 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door Pat1200 »

bow schreef: 11 apr 2023 19:06 Kan ook je ontsteking zijn
Zou die na 4 weken probleemloos rijden dan ineens anders zijn?
Na aankoop heb ik de bobine, luchtfilterhuis en carburateur voor een cv carburateur vervangen. Toen liep hij mooi. Tot gisteren.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door RC roadster »

Bedankt voor het terug koppelen ;)
Pat1200 schreef: 11 apr 2023 21:28 Is een nieuwe en er is vermeld dat het voor een 1200 Sportster was.
Dan zou deze ook moeten goed zijn . Je zou nu wel echt pech moeten hebben dat deze al kapot zou zijn.
Pat1200 schreef: 11 apr 2023 21:28 De bougiekabels kan ik nog checken en de oude bougies waren koffiebruin (dus een goede verbranding lijkt mij).
Tijdens het testen van de bougiekabels eens trekken en duwen. Met een geïsoleerde tang (dat je toch geen schok krijgt). De bougie koppen zelf zijn deze ok ? En klikken de bougie er goed op ? Als de bougie koffiebruin is. is u verbranding normaal ok.
Pat1200 schreef: 11 apr 2023 21:28 Of de voorontsteking aangepast is durf ik niet te zeggen, maar mijn inziens had dit dan al eerder een probleem moeten opleveren. Correct me if I'm wrong.
Daar heb je gelijk in.

Zo een probleem dat maar opduikt na wat km is altijd moeilijk om op te sporen. En zeker als je het zelf niet kunt vast stellen. Maar je hebt alles nieuw gestoken. Buiten die tweedehands carburateur,... . Tweedehands is altijd leuk,... . Maar ja,... .
Als je niks ziet aan die bougiekabels. Zou ik persoonlijk in die richting zien,... . En beginnen met eens open te halen en eens kijken hoe het er van binnen uitziet. Dat er toevallig geen vuil rond zwerft in de carburateur. Die soms voor een opening komt. Als je me begrijpt. Of uwe tank zelf eens bekijken of dat er daar soms geen vuil inzit. Waardoor er te weinig brandstof naar de carburateur gaat,... .

Nog veel succes ;) .
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik ga je nu iets eigenaardig laten testen maar als je motor begint te stotteren draai op dat moment je benzinedop eens los ... het kan namelijk ook zijn
dat je te weinig of geen luchttoevoer krijgt en dat uit zich ook in het stotteren en uiteindelijk afslaan van de motor. Dit kan komen door bijvoorbeeld
vuil in de ontluchting van de tank of tankdop. Door dan even stil te staan kan het zich herstellen maar gaat zich dan opnieuw manifesteren na enige km's
rijden. Dit testen kost niets ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door bow »

Pat1200 schreef: 11 apr 2023 21:34
bow schreef: 11 apr 2023 19:06 Kan ook je ontsteking zijn
Zou die na 4 weken probleemloos rijden dan ineens anders zijn?
Na aankoop heb ik de bobine, luchtfilterhuis en carburateur voor een cv carburateur vervangen. Toen liep hij mooi. Tot gisteren.
Misschien is er wat los getrild, bij mij gebeurde het als ie warm was. Koud liep ie goed, warm viel ie uit. Was bij mij de ontsteking
Pat1200
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2023 00:35
Been thanked: 14 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door Pat1200 »

MoneyFor schreef: 12 apr 2023 17:57 Ik ga je nu iets eigenaardig laten testen maar als je motor begint te stotteren draai op dat moment je benzinedop eens los ... het kan namelijk ook zijn
dat je te weinig of geen luchttoevoer krijgt en dat uit zich ook in het stotteren en uiteindelijk afslaan van de motor. Dit kan komen door bijvoorbeeld
vuil in de ontluchting van de tank of tankdop. Door dan even stil te staan kan het zich herstellen maar gaat zich dan opnieuw manifesteren na enige km's
rijden. Dit testen kost niets ;)
Dat is een simpele test die ik zeker ga proberen, thnx.
Ik heb ook het benzine kraantje er al uit gehad om te checken of het filter vies was, wat blijkt geen filter aan de kraan. Ik zag ook dat de vorige eigenaar de tank heeft gespoten zonder het gat dicht te maken de binnenkant van de tank zit lak in, dus ik denk nu aan vuil in de carburateur.
Tot nu toe heb ik kleine stukjes gereden (ik blijf in de buurt van huis) en geen problemen meer, ik ga nog wel een brandstoffilter tussen de tank en de carb zetten (zat te denken aan deze: JMP Benzinefilter Chroom, verkrijgbaar bij Nr1 motor).

Hou jullie op de hoogte, het mooie weer komt eraan en ik wil rijden :D

Te vroeg gejuicht, terwijl ik dit schreef liep mijn sporty stationair en na 15 -20 min. sloeg hij ineens af. Opnieuw gestart zonder tankdop op reserve gezet, maar dat mocht allemaal niet baten. Hij knalt uit de uitlaat, niest uit het luchtfilter en loopt niet meer stationair (bij gas geven slaat hij af en komt niet op toeren). Ik ga de carb er maar eens onderuit halen en checken.
Pat1200
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2023 00:35
Been thanked: 14 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg OPGELOST!!

Ongelezen bericht door Pat1200 »

Mensen het probleem is opgelost :D :yahoo:

Het was zoals sommigen hier al aangaven de ontsteking (met mechanische vervroeger) en een verkeerde bobine 3 ohm ipv 5 ohm.
Na aanschaf en vervangen voor een complete dynatek ontsteking set loopt mijn motor weer als een zonnetje.

Bedankt iedereen voor het meedenken!
Ik kan weer lekker rijden (tussen de buien door) :D :D

Grtzz Pat
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Blij dat het opgelost is, have fun :yahoo:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Pat1200
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2023 00:35
Been thanked: 14 times

Re: 1999er Sportster stottert en vermogen valt weg

Ongelezen bericht door Pat1200 »

MoneyFor schreef: 30 jul 2023 10:57 Blij dat het opgelost is, have fun :yahoo:
Thnx!
Plaats reactie