Heel toe shifter op een Sportster.

Welke extra's voor je motor, kleding, helmen, niet horend bij de andere technische forums.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Heeft er iemand ervaring met het systeem heel toe shifter? Zo ja,... wat is u ervaring daarmee? En welk merk heb jij geplaatst en heb je er een foto van?

Het is omdat ik binnen kort geopereerd word en een tijdje (3 a 4 maand) mijn linkervoet ga moeten ontzien voor hem in versnelling te trekken. Daarmee dat ik hieraan denk om tijdelijk te plaatsen.

zie link wat ik bedoel https://powersportsguide.com/motorcycle ... e-shifter/
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ben ik ook wel benieuwd naar. Je hebt al gezien dat er veel op YouTube staat hierover? Voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=J2YC-OI2jDQ

Succes vast met je voet.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 21 jan 2023 20:48 Succes vast met je voet.
Bedankt ;) .
EasyWim schreef: 21 jan 2023 20:48 Ben ik ook wel benieuwd naar. Je hebt al gezien dat er veel op YouTube staat hierover? Voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=J2YC-OI2jDQ
Ik heb ook al wat zitten zoeken op YouTube en ik zou voor dit type willen gaan zie link,... . Omdat ik daar volledig mijne voet kan opzetten en denk ook rust kan geven aan het voorste gedeelte van mijne voet. Mijn vrouw verklaart mij al zot,... . Maar ja,... 3 a 4 maand niet rijden zou mij meer storen dan wat pijn. Nu ja,... moet dan ook nog zien of dat ik in mijn schoen kan om te rijden. De eerste keren zou ik wat kleine ritje willen doen,... . Omdit eens te bekijken of dit gaat en ik zou het graag voor de operatie ook willen uittesten. Heb nog 2 maanden hiervoor daarmee dat ik het hier eens vraag. Of ik moet mij direct een elektrische HD kopen :lol: ,... .

https://www.youtube.com/watch?v=HtE7jl7Zxr0
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wel ik heb dat ooit al gehad maar bracht geen oplossing voor mij of het is te zeggen ik zat daar enorm mee te klooien, hieronder het waarom .....

Ik heb namelijk ooit een zwaar verkeersongeval gehad waarbij de schakelpook in mijn voet is gegaan en mijn linker-knoesel volledig heeft verbrijzeld en dan gans
mijn voet tot aan de tenen heeft open gescheurd. Een lichte vracht die vanuit de tegenovergestelde richting kwam sloeg plots af en ramde mij volledig in de zij.
Hij had mij niet gezien door de laagstaande zon was zijn verklaring aan de politie nadien. Ik werd afgevoerd naar het hospitaal en daar wou de spoedarts meteen
amputeren ... ik was net 18, kan je wel inbeelden hoe dat aankomt.

Gelukkig heeft die er nog een andere chirurg bijgehaald en die heeft gans mijn knoesel gereconstrueerd en enkele operaties en maanden later kon ik er dan toch
terug op lopen en had mijn voet nog. Nu een zeer lang verhaal om tot het punt te komen dat ik mijn linkervoet bijna niet meer omhoog en omlaag kan roteren.
Dit betekent dat ik bij het schakelen dus gans mijn voet omhoog trek in plaats van te "scharnieren" maar ondertussen rij ik net geen 40 jaar op deze manier.

Om deze reden heb ik me ook eens zulk een heel toe shifter aangeschaft (gemaakt eigenlijk ;) ) maar het was voor mij veel erger dan gewoon mijn voet omhoog
te trekken, ik kon er gewoon niet deftig mee schakelen maar kan natuurlijk ook aan de beperkte beweeglijkheid van mijn voet liggen. Mijn hiel omlaag duwen is
nog veel moeilijker dan mijn tenen omhoog trekken als mijn voet op een voetsteun rust. De motor waar ik het destijds heb opgezet was een Yamaha XJ550.

Normaal gezien is een heel toe shifter enkel ideaal met floorboards eigenlijk, naar mijn mening dan he.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
matz
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 12:11
Been thanked: 18 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door matz »

Ik heb het op de moto guzzi gehad, en het werkte prima. Je hoeft alleen neerwaartse beweging te maken, wat prettig kan zijn. Heb ooit een zwaar stuk steen net boven mn teen gehad en was blij dat ik met de hak kon opschakelen...dit zal net zo werken lijkt me.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Bedankt voor de uitleg en jullie ervaring mee te delen aan mij.

@MoneyFor Eerst en vooral en heftig verhaal en een geluk dat hij een andere chirurg heeft bijgehaald,… . Maar zoals je zegt is het afhankelijk wat het probleem is.
In mijn geval is er geen probleem om mijn voet te scharnieren. Maar is het de dikke teen die ze mogelijks 100% gaan vastzetten doordat mijn kraakbeen helemaal kapot/weg is. Wat ze juist gaan doen is nog te bepalen tijdens de operatie en dan kijken wat de beste optie is. Maar ze geven mij niet veel hoop op de andere oplossing buiten enkel 100% vast zetten.

Daarom dat ik zo wat aan het zoeken ben naar een oplossing of tijdelijke oplossing om toch nog wat te kunnen rijden zonder pijn. Ik denk wel dat ik na het herstel wel terug normaal zou kunnen rijden.
Het type heel toe shifter dat ik gevonden heb, rust de voet volledig en moet enkel scharnier beweging maken, en kan ik mijn teen ontlasten ,… denk ik dan toch.

@matz Volgens mij zou de blessure die jij hebt gehad best kunnen vergelijk met die van mij. Heb je daar toevallig nog een foto van?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Deze monteert ze op een Roadster, misschien had je deze al gezien en anders nu wel ;)

Roadster.png

FILMPJE

.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Had ik al gezien ;-).
Weet niet of dat het een verschil maakt,... maar ik heb forward controls. En dit type zit uwe voet er tussen,... . De link dat ik doorgestuurd heb, rust de voet compleet op de houder. Weet eigenlijk niet wat het beste zou zijn. Alles zal zijn voordelen en nadelen hebben.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ja die van uwe link is veel beter, zal er me zelf nog wel eens aan wagen om een gelijkaardige te maken maar momenteel heb ik nog
zoveel in de planning zitten dat het pas in het najaar zal worden vrees ik. Ben er eindelijk wat bovenop aan het komen met alles te
verwerken en verwerken zowel emotioneel als materialistisch.... je kan niet inbeelden wat ik allemaal versleurd heb aan oud ijzer ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door RC roadster »

@MoneyFor leuk om te horen ;) .

ik hou jullie op de hoogte wat ik ga doen ;-). of wat het resultaat is
Gebruikersavatar
Shadster
25-44
25-44
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2022 04:24
Been thanked: 22 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door Shadster »

RC roadster schreef:Heeft er iemand ervaring met het systeem heel toe shifter? Zo ja,... wat is u ervaring daarmee? En welk merk heb jij geplaatst en heb je er een foto van?
Op mijn Shadow ACE zat dit vanaf de fabriek. Heb er zelf floarboards op gemonteerd en dat is samen een geweldig en comfortabel systeem! Was direct gewend vanaf de eerste rit; alles alleen maar naar beneden trappen, heerlijk!

Mijn motorschoenen zijn schoenen met goede bescherming, maar ze zien eruit of je ze ook casual kunt dragen (wat ook idd kan). Ze bleven jarenlang netjes, totdat ik mijn Sportster erbij kocht. Nu zijn de neuzen onherstelbaar vies en en een beetje beschadigd. Jammer.

Het liefst had ik op de Sportster ook zo'n heel/toe-shifter gehad, maar daar moet ik wel aan toevoegen dat ik geen blessure aan mijn voet of zo heb.
When life throws you a curve, just lean into it!
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Shadster schreef: 30 jan 2023 00:36 Het liefst had ik op de Sportster ook zo'n heel/toe-shifter gehad, maar daar moet ik wel aan toevoegen dat ik geen blessure aan mijn voet of zo heb.
Bij mij zou het een tijdelijke oplossing zijn zodat ik zeker met geen pijn moet rijden,... Of als ik pijn begin te krijgen dat ik anders kan schakelen. De dokter heeft ook al gezegd dat ik voor een periode niet meer in mijn schoenen ga kunnen passen door de opzwelling,... . Dus ja,... . zal een tijdje niet kunnen rijden,... .

Maar ja ,... indien het mij bevalt kan de heel/toe-schifter misschien blijven opstaan ook ze ;-). Ik ga wel zien dat de heel/toe-schifter er opstaat voor de operatie, zodat ik al eens kan rijden/beproeven en indien nodig aanpassing kan doen tot dat het goed is ;) . Hou jullie wel op de hoogte , stuk is al besteld ;-). Maar ik heb wel een andere versie besteld dan de eerst die ik in gedachte had.
Gebruikersavatar
Shadster
25-44
25-44
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2022 04:24
Been thanked: 22 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door Shadster »

Sterkte en beterschap in elk geval! Ik hoop voor je dat die shifter een oplossing is.
When life throws you a curve, just lean into it!
Eagle hd
50-99
50-99
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2022 10:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 45 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door Eagle hd »

Dat werkt prima heb zelf ook op mijn sportster zitten wel zelf gemaakt maar dat maakt niet uit ik heb er goede ervaring mee.
Eagle hd
50-99
50-99
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2022 10:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 45 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door Eagle hd »

Vergeten bij te vermelden dat ik er forward controls op heb en denk dat dat fijner werkt dan bij de op standaart plek schakelen
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door RC roadster »

@Shadster Dank je ;-)
Eagle hd schreef: 02 feb 2023 14:05 Vergeten bij te vermelden dat ik er forward controls op heb en denk dat dat fijner werkt dan bij de op standaart plek schakelen
Ik heb ook forward controls op mijn roadster. En ik ga het ook doen passen , zodat het echt handig is voor mij zelf en dat ik mijne teen kan ontlasten tijdens het schakelen . Maar ik hou jullie zeker op de hoogte ;) .
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Vandaag is de heel toe shifter toegekomen. Heb deze direct geplaatst natuurlijk 😉 .

Ik ben er dan al eens mee gaan rijden en moet eerlijk zeggen, het valt goed mee en zeker voor het opschakelen. Was daar eigenlijk direct mee weg (had daar wat schrik voor). Het afschakelen is wel effe wennen omdat de onderste bediening tegen de onderkant van uwe schoen soms duwt. Maar ja,… zal wennen worden denk ik. De voorste bediening ga ik nog wat verlengen met een tussen bus van 2 cm. Zodat deze iets meer naar buiten komt en terug op zijn originele plaatst komt. Nu moet ik mijne voet iets meer draaien,… . Misschien kan dit ook helpen voordat geduw onder mijne schoen tijdens het terugschakelen. Laat jullie zeker nog iets weten als ik iets meer gereden heb ;)
Bijlagen
Heel toe shifter
Heel toe shifter
Eagle hd
50-99
50-99
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2022 10:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 45 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door Eagle hd »

Ziet er goed uit succes er mee gaat vast goed komen en wendt snel.
Gebruikersavatar
Charter
200-349
200-349
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
Locatie: Capelle a/d ijssel
Has thanked: 163 times
Been thanked: 151 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door Charter »

Ziet er netjes uit.
De pegs zijn inderdaad vrij kort .. zeker de bovenste aangezien je voorkant voet altijd naar buiten is gericht .. de achterste zou ik kort laten .. dan zal deze bij terug schakelen minder geraakt worden
Sterkte met de teen in ieder geval .. zal geen pretje zijn
“Gr Art”
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Heel toe shifter op een Sportster.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Charter schreef: 09 feb 2023 23:09 Ziet er goed uit succes er mee gaat vast goed komen en wendt snel.
Denk nu ook dat het snel wendt. Het kan misschien zijn dat ik het er ga op laten staan. Omdat ik er zo content van ben, wie weet ;) .
Charter schreef: 09 feb 2023 23:09 Ziet er netjes uit.
De pegs zijn inderdaad vrij kort .. zeker de bovenste aangezien je voorkant voet altijd naar buiten is gericht .. de achterste zou ik kort laten .. dan zal deze bij terug schakelen minder geraakt worden
Het is enkel de voorste dat ik ga verlengen ;-). Kan maar proberen en testen. Ik hou jullie op de hoogte.
Plaats reactie