Aftermarket koppeling

Optimalisering en tuning van de motor.
Gebruikersavatar
Dorski
100-199
100-199
Berichten: 183
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 69 times

Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door Dorski »

Ik zit er aan te denken om van het voorjaar mijn 883 om te (laten) bouwen naar een 1200/1250/1275. Een van die 3 iig afhankelijk van kosten en performance.

Nu lees ik op de verschillende fora dat een 883 koppeling dit niet gaat trekken en dat er flinke schade kan ontstaan door de originele riveted koppeling.

Met wat googlen kom ik op de volgende merken:
Energy one
Barnett
Alto

Mijn voorkeur zou denk ik uitgaan naar een Energy one, omdat Hammer performance deze standaard mee levert in de totale upgrade kit. Mijn beredenering is dat het dan wel goed zal zijn als een tuningsbedrijf dit adviseert.

Iemand hier ervaringen met een aftermarket perfomance koppeling? En zo ja, wat zijn de ervaringen dan?


Gebruikersavatar
botoo
100-199
100-199
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 40 times
Been thanked: 75 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door botoo »

Ik zit in hetzelfde schuitje, vooralsnog neig ik naar de simpelste upgrade met alleen zuigers/cylinders en met behoud van de 883 cilinderkoppen maar een andere koppeling zou ik dan ook gelijk willen doen. Barnett had ik in gedachten maar dat is meer omdat ik die naam met regelmaat langs zie komen, schijnt wel een zware om in te knijpen te zijn en een kort frictie-punt te hebben.


Gebruikersavatar
Dorski
100-199
100-199
Berichten: 183
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 69 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door Dorski »

Ik begrijp dat die Barnet koppeling vrij zwaar gaat en eigenlijk niet voor straatgebruik is. Meer voor het dragracen. De kwaliteit schijnt dan wel weer heel goed te zijn.


Gebruikersavatar
RC roadster
350-499
350-499
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 313 times
Been thanked: 285 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik weet nu niet of dit een oplossing is voor u.
Maar die originele (revetten) koppelingsplaat zijn de revetten uit koper gemaakt. Deze koppelingsplaat bestaat ook in de uitvoering met stalen revetten. Deze zou sterker moeten zijn. zie link https://www.motorcyclestorehouse.com/product/581907

Ik ben dit eens voor gelegd bij een HD dealer (sorry voor het vloeken) en die hebben mij gezegd dat ze dit amper zien kapot gaan. Of dit waar is weet ik nu niet. Maar heb ook al veel gelezen dat deze kapot gaan. Ik weet ook niet op hoeveel km dat deze kapot gaan en dat dit bepalend is van u rijstijl met de sportster
Momenteel heb ik nu 25000 km opzitten (originele 1200 cc roadster) en heb nog altijd de originele steken. dus ja,... .


Gebruikersavatar
Dorski
100-199
100-199
Berichten: 183
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 69 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door Dorski »

Ik lees op de US of A fora dat er her en der wel een OEM koppeling kapot gaat.
Verder begrijp ik dat de koppeling van een 1200 zwaarder is uitgevoerd dan die van een 883. In ieder geval bij de nieuwere modellen.
De kans dat de 883 koppeling kapot gaat bij een cc upgrade is dus groter dan bij een originele 1200.
Ik begrijp ook dat als de geklonken koppeling kapot gaat dit heel veel schade en dus kosten veroorzaakt.

Hierom zou ik hem graag vervangen, better safe than sorry.

Ben alleen erg benieuwd naar echte ervaringen.


bert111
50-99
50-99
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 mar 2016 17:57
Been thanked: 16 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door bert111 »

botoo schreef: 15 dec 2021 23:46 Ik zit in hetzelfde schuitje, vooralsnog neig ik naar de simpelste upgrade met alleen zuigers/cylinders en met behoud van de 883 cilinderkoppen maar een andere koppeling zou ik dan ook gelijk willen doen. Barnett had ik in gedachten maar dat is meer omdat ik die naam met regelmaat langs zie komen, schijnt wel een zware om in te knijpen te zijn en een kort frictie-punt te hebben.
ik denk dat er velen zijn die in het zelfde schuitje zitten :D ik ook :joehoe:
waar ik die van mij zou laten ombouwen ( België ) heeft mij enkel de optie gegeven van S&S ombouwkit , ben al een beetje aan het zoeken hoe en wat en buiten een firma in Nederland loopt het niet dik kwa ombouw met "Hammer performance " en zij die ze wel hebben hoor ik dat er problemen zijn om HP te pakken te krijgen als er problemen zijn , HP zou ook mijn voorkeur hebben , maar bon .
Dan het probleem van de koppeling , veel problemen zijn er niet ( als men alles mag geloven )
de 883 koppen zou ik ook zo ie zo houden ( voor het ogenblik ) en zelf geen nokkenassen , enkel cilinders en zuigers en de cams zou ik nadien doen ( eerst sparen lol ) ik denk dat HP met energy one werkt ...


Gebruikersavatar
RC roadster
350-499
350-499
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 313 times
Been thanked: 285 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

Heeft er iemand weet of dat je een 883 kunt laten uitboren naar een 1200cc met bijhorende piston? Of zijn die blokken van een originele 883 en 1200 zo verschild? Ik denk van niet. Maar ben niet zeker. Daarmee de vraag.

Origineel heeft een 883 een cilinder diameter van 76.20mm en een 1200 cilinder diameter van 88.84 mm. Het is wel een verschil van 12.64mm (diameter). Zou dit niet haalbaar zijn ? Zou de kost wel drukken 😉.

Heb ook nog een toepasselijke foto voor dit onderwerp ;-). (grapje he :) )
Bijlagen
833 en 1200.jpg
833 en 1200.jpg (38.05 KiB) 523 keer bekeken


bert111
50-99
50-99
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 mar 2016 17:57
Been thanked: 16 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door bert111 »

ja hoor , uitboren kan , maar als ik het mij goed herinner moeten de cilinders opgespannen worden tussen alu platen om niet krom te trekken.

Maar persoonlijk ga ik dat niet doen , ik ga ofwel S&S cilinders bijkopen of cilinders van Hammer .... daar ben ik dus nog niet uit ...

Toegevoegd in 26 minuten 35 secondes:
http://www.prostreetholland.com/10a/Art ... power.html


Gebruikersavatar
Dorski
100-199
100-199
Berichten: 183
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 69 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door Dorski »

Bij de nieuwe sportsters (ik meen vanaf 2004) is een 883 niet meer uit te boren. Voorheen gebruikte HD dezelfde cilinders die ze verschillend opboorden voor 883 en 1200.
De nieuwe sportster 883’s hebben andere cilinders met een dunnere lining. Die zijn dus niet meer op te boren.
Als je naar 1200/1250/1275 wil dan zul je ander cilinders en zuigers moeten plaatsen. Koppen kun je hergebruiken, die passen er wel op.


Gebruikersavatar
bow
1250-1499
1250-1499
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 97 times
Been thanked: 245 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door bow »

Je kan ook kiezen voor een automatische koppeling , als je toch wat anders wil. Dan kan je de koppeling hendel weg laten


Gebruikersavatar
MoneyFor
2000-2499
2000-2499
Berichten: 2495
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 968 times
Been thanked: 1195 times
Contacteer:

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik zou de S&S nemen met oem koppen en de Alto of Energy koppeling, de Barnett vind ik zelf te zwaar .... dit is mijn opinie he ;) . Met het boren
zou ik sowieso niet beginnen, de kostprijs van een S&S 1200 cylinder setje met alle pakkingen, zuiger en zuigerveren kost +- 1250€ .


Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
bert111
50-99
50-99
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 mar 2016 17:57
Been thanked: 16 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door bert111 »

MoneyFor schreef: 17 dec 2021 09:53 Ik zou de S&S nemen met oem koppen en de Alto of Energy koppeling, de Barnett vind ik zelf te zwaar .... dit is mijn opinie he ;) . Met het boren
zou ik sowieso niet beginnen, de kostprijs van een S&S 1200 cylinder setje met alle pakkingen, zuiger en zuigerveren kost +- 1250€ .
ja , dat zou ongeveer de prijs moeten zijn , moet wel nog een ontsteking bij ook ....


Gebruikersavatar
RC roadster
350-499
350-499
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 313 times
Been thanked: 285 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 17 dec 2021 09:53 Ik zou de S&S nemen met oem koppen en de Alto of Energy koppeling, de Barnett vind ik zelf te zwaar .... dit is mijn opinie he ;) . Met het boren
zou ik sowieso niet beginnen, de kostprijs van een S&S 1200 cylinder setje met alle pakkingen, zuiger en zuigerveren kost +- 1250€ .
Ik zou nog altijd mijn cilinders laten uitboren. Als het gaat natuurlijk,... . Er is niks leuker om zo gezegd met een originele 883 te rijden en de 1200 bij te houden of zelfs over te gaan,... . En dan die mannen met hun 1200 wijs maken dat het aan hen ligt of dat hunne motor al versleten is,... . Ik zou mij daarmee echt amuseren ,... . En dan zeker een sticker hangen, dat ze het zeker zien dat het een 883 is. :joehoe:


Gebruikersavatar
MoneyFor
2000-2499
2000-2499
Berichten: 2495
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 968 times
Been thanked: 1195 times
Contacteer:

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 17 dec 2021 11:20 Ik zou nog altijd mijn cilinders laten uitboren. Als het gaat natuurlijk,... . Er is niks leuker om zo gezegd met een originele 883 te rijden en de 1200 bij te houden of zelfs over te gaan,... . En dan die mannen met hun 1200 wijs maken dat het aan hen ligt of dat hunne motor al versleten is,... . Ik zou mij daarmee echt amuseren ,... . En dan zeker een sticker hangen, dat ze het zeker zien dat het een 883 is. :joehoe:
:lol:

Nu uiterlijk zie je het verschil van de cylinders niet echt hoor, ik ben zelf niet zo'n voorstander om uit te boren voor een grotere cyclinderinhoud te bekomen,
enkel eigenlijk om een oversize zuiger te steken bij bv slijtage van de cylinderwand.

Ik vind ook een 883 met 1200 kit veel vinniger rijden dan een stock 1200 door de andere verhouding die je hebt en die de acceleratie ten goede komt.


Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
350-499
350-499
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 313 times
Been thanked: 285 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 17 dec 2021 11:48 Ik vind ook een 883 met 1200 kit veel vinniger rijden dan een stock 1200 door de andere verhouding die je hebt en die de acceleratie ten goede komt.
Misschien daarmee dat de koppeling meer afziet door die andere verhouding.


Gebruikersavatar
Dorski
100-199
100-199
Berichten: 183
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 69 times

Re: Aftermarket koppeling

Ongelezen bericht door Dorski »

RC roadster schreef: 17 dec 2021 11:20 Ik zou nog altijd mijn cilinders laten uitboren. Als het gaat natuurlijk,... . Er is niks leuker om zo gezegd met een originele 883 te rijden en de 1200 bij te houden of zelfs over te gaan,... . En dan die mannen met hun 1200 wijs maken dat het aan hen ligt of dat hunne motor al versleten is,... . Ik zou mij daarmee echt amuseren ,... . En dan zeker een sticker hangen, dat ze het zeker zien dat het een 883 is. :joehoe:
Let op; bij de nieuwe modellen is het NIET mogelijk een 883 op te boren naar 1200.


Plaats reactie