Mijn Iron sportster 883

Laat ons meegenieten met het ontstaan van jóuw Sporty, in woord en beeld.
Your Sportsterproject; the story and the pictures.
dennis010
25-44
25-44
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 sep 2021 12:18
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door dennis010 »

Sinds kort een trotste eigenaar van een Iron 883 uit 2014 met ABS.. Ik vermeld de ABS even omdat ik daar denk ik nog wel mee ga stoeie...

Motor heeft bij de vorige eigenaar 8 maanden buiten gestaan dus her en der roestplekjes en waarbij het spatbord de meeste schade heeft.
De motor was verder eigenlijk helemaal standaard zonder opties, behalve dan de ABS.

Ik heb trouwens nooit aan een motor gesleuteld, gaat leuk worden dit :D

Hierbij wat foto's van de staat waar ik hem kocht.
Afbeelding
Afbeelding

Na een flinke poetsbeurt:
Afbeelding

Volgende stap is het spatbord.
Ik ga een poging doen om dit zelf te spuiten, hiervoor heb ik anti roest primer, Demin black matt (harley color) en 2k clear coating matt gehaald.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dennis010
25-44
25-44
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 sep 2021 12:18
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door dennis010 »

Zojuist is de postbode langsgeweest en heeft me wat leuke pakketjes bezorgd.. :jumpy:

Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door EasyWim »

Je laat er geen gras over groeien! :thumbsup:

Geen behoefte om achter de duo sit nog een sissybar te plaatsen?

Ik had 2 jaar geleden de grootste moeite om die zwarte hitteschilden voor de uitlaatbochten te vinden. Waar heb jij ze besteld?
dennis010
25-44
25-44
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 sep 2021 12:18
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door dennis010 »

EasyWim schreef: 04 sep 2021 16:55 Je laat er geen gras over groeien! :thumbsup:

Geen behoefte om achter de duo sit nog een sissybar te plaatsen?

Ik had 2 jaar geleden de grootste moeite om die zwarte hitteschilden voor de uitlaatbochten te vinden. Waar heb jij ze besteld?
Ik heb een 45cm sissybar besteld bij aliexpress... ben benieuwd naar de kwaliteit ervan :mrgreen: :mrgreen:
De zwarte hitteschilden heb ik bij Harley Rotterdam besteld.. 211euro's. Best prijzig. Ik zag ze bij ali ook te koop staan maar ik durfde dat toch niet helemaal aan.
Ben bang dat de coating ervan af komt met de hitte. Dus toch maar origineel gehaald. 8-)
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door RC roadster »

Je gaat u kunnen amuseren :yahoo:. Is altijd een leuke uitdaging om aan de sportster werken ;-).
dennis010
25-44
25-44
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 sep 2021 12:18
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door dennis010 »

Update:

-Uitlaten en hitteschilden zitten erop.
-Achter fender teruggeplaatst.
-Olie ververst en olie filter vervangen.
-Remblokken achter vervangen.
-Koppelingsdeksel.
-Timerdeksel vervangen.
-Inspectiedeksel gecoat in matt zwart.
-Luchtfilter geplaatst.
-Bougies vervangen voor K&N Iridium bougies.
-FP3 tuning kastje geplaatst en de juiste map ingeladen.

Achterspatbord is klaar.. ziet er best redelijk uit... Heb alleen toch een paar stof plekjes erop zitten, in de toekomst ga ik hem toch een keer pro laten spuiten.

Ik heb er een klein uurtje mee gereden, snelheid tot 110... hij rijd een stuk beter, en eerder had ik wat trilling.. dat is nu een heel stuk minder.. Ik verwacht dat de trilling straks helemaal weg is als de banden zijn vervangen. (28sept)

Oude olie was behoorlijk slecht, bougies die eruit kwamen waren ook niet super meer. De FP3 kastje maakt ook nog een behoorlijk verschil. Autotune moet ik nog gaan doen. Maar hij rijd een heel stuk beter... :jumpy:

Het sleutelen gaat makkelijk en snel moet ik zeggen... Ik kom tot nu toe nog geen problemen tegen. Youtube checke voor iets en het is zo gedaan... bijv. remblokjes vervangen... 5min. :clap2:

Ik heb nog een aardig todo lijstje te gaan... :relax:

-Forward controls. (zal wel even duren want die dingen zijn heel erg duur... grrrr)
-Nieuwe koppelingsplaten.
-Sissybar.
-12inch ape stuur. (projectje op zich met het ABS system denk ik)
-Windscherm. (misschien)
-Cosmetische dingetjes en kapjes her en der.
-Zadel.

hierbij wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De oude remblokjes! Ben blij dat de schijf nog goed was.. schilde niet veel.
Afbeelding

Coating van het inspectie dekseltje, daarna nog een uurtje in de oven op 160gr.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door EasyWim »

Je hebt al flinke stappen gemaakt. Niet te snel met de autotune beginnen, eerst minstens 2 tanken leegrijden met de huidige (nieuwe) map.
dennis010
25-44
25-44
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 sep 2021 12:18
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door dennis010 »

EasyWim schreef: 05 sep 2021 22:38 Je hebt al flinke stappen gemaakt. Niet te snel met de autotune beginnen, eerst minstens 2 tanken leegrijden met de huidige (nieuwe) map.
Klopt, ik heb vandaag ongv. 180km ermee gereden, hij rijd tot nu toe super goed. Snelweg 110 gaat heerlijk soepel. merk werk wel als ik 120+ gaat dat ie wat gaat schudden... nu moet ik zeggen dat mn banden ook niet bepaald goed zijn. 28ste worden deze vervangen... al ben al met ik al super tevreden met hoe die rijd.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Forwards even MP of 2dehands.be afschuimen voor een originbeel setje, laat je niet verleiden tot aankoop van het Chinese spul want dat is echt brol. Zeer
lichte aluminium en als je daar eens gaat op staan om bv een verkeersdrempel op te vangen zie je die helemaal doorbuigen. Ik had die eens gekocht om te
testen en hebben er nog geen 10km opgestaan en terug verwijderd.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
dennis010
25-44
25-44
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 sep 2021 12:18
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Iron-Head Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door dennis010 »

Een update:

Ondertussen best weer het 1 en ander gedaan. Veel pakketjes van ali express zijn de afgelopen 1,5 week ook binnen gekomen en ben ik direct gaan monteren.

Hierbij een opsomming van AliExpress met de links.

Nieuwe koplamp: https://nl.aliexpress.com/item/32913273 ... 4c4dzr9AFJ
De koplamp past perfect, Hij paste netjes in de mounting ring van de Orginele koplamp, ik heb de bedrading doorgeknipt en gesoldeerd..
Een stuk meer licht opbrengst en mooiere kleur licht dan het geel achtige van de orginele koplamp. Ben benieuwd naar de levensduur..

12inch stuur: https://nl.aliexpress.com/item/10050031 ... 4c4dzr9AFJ
Erg getwijfeld of ik wel een stuurtje moest hale via Ali, maar ik had wat positieve dingen gelezen dus heb ik het risco maar genomen.
Stuur voelt erg stevig aan, ik heb er behoorlijk kracht op gezet maar buigt niet ofzo. Kwa gewicht is die ook best zwaar.
Het stuur ga ik er over paar weekjes opbouwen. wordt vervolgd.... Hier wil ik een apart topic voor aanmaken want ik heb wat aankoop advies nodig ivm het ABS system.

Windscherm: https://nl.aliexpress.com/item/10050014 ... 4c4dzr9AFJ
Besteld maar ik weet nog niet of ik dit wel wil om mn motor. Kans ik dat ik hem nooit ga monteren...

Nep leren fender: https://nl.aliexpress.com/item/10050021 ... 4c4dzr9AFJ
paste niet helemaal lekker op mijn sportster. geld terug gekregen.. zit er wel op en staat opzich oke.

Grill front knipper licht covers: https://nl.aliexpress.com/item/10050018 ... 4c4dzr9AFJ
passen perfect, uiteraard blauwe locktide gebruiken.. Zien er stevig en degelijk uit.

Zadel: https://nl.aliexpress.com/item/40002630 ... 4c4dzr9AFJ
Past perfect, is meer een tijdelijke zadel, wil volgend jaar toch een goeie gaan halen.. maar die krengen zijn best duur.

Olieplug: https://www.aliexpress.com/item/Black-O ... 4c4dzr9AFJ
Deze lekt dus olie, daar kwam ik na 2km achter, gelijk de boel schoongemaakt en orginele olieplug geplaatst, ik ben nog in gesprek met de verkoper.

Koplamp grill cover: https://nl.aliexpress.com/item/32991028 ... 4c4dVhZBV3
Is 2mm te groot, dit heb ik opgevuld door isolatietape te gebruiken in de ring van de grill.. zit nu stevig en ziet er verder netjes uit.

Onder spoiler: https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... 4c4dVhZBV3
Was wat lastig te installeren, maar door een kleine aanpassing in het ijzeren montage frame die erbij komt was het toch te doen.
Kwaliteit lijkt in orde.

Achterspartbord moer: https://www.aliexpress.com/item/Rear-Fe ... 4c4dVhZBV3
Passen perfect en geven net dat beetje meer look.

Voorvork covers: https://nl.aliexpress.com/item/40003178 ... 4c4dVhZBV3
Nog niet geinstalleerd of getest.

Sissybar: https://nl.aliexpress.com/item/33029593 ... 4c4dVhZBV3
Paste perfect op mijn motor, geen montage boutjes meegeleverd dus heb ik bij de plaatselijke bouwmarkt RVS bouten gehaald met de juiste lengte
de koppen zwart gespoten met speciale coating en daarna uurtje in de oven op 160gr.
De sissybar zelf is stevig maar niet de mooiste, dit komt vooral door de lelijke lasnaden.

Mat zwarte tankdop: https://nl.aliexpress.com/item/40005485 ... 4c4dVhZBV3
Past perfect en voelt kwalitatief zelfs beter aan dan de orginele dop.

Ass covers voor-achter: https://nl.aliexpress.com/item/32837865 ... 4c4dVhZBV3
nog niet getest / gemonteerd.

Knipperlicht cover grijs: https://nl.aliexpress.com/item/40011461 ... 4c4dVhZBV3
Past perfect op de voorkant knipperlichten, de achterknipperlichten kan ik de kapjes niet van loshalen dus hier heb ik ze niet kunnen opzetten.

Hierbij wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Todo lijstje is nu:
Olie plug in mat zwart.
Buckshot riem bescherming.
Koppelingsplaten vervangen.
Knipperlicht grill covers achter.
12inch Stuur plaatsen.
Achterkant iets verlagen dmv andere schokbrekers.
Forward controls.
Windscherm plaatsen, nog in twijfel of ik dit wel gaat doen...
Gebruikersavatar
Charter
200-349
200-349
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
Locatie: Capelle a/d ijssel
Has thanked: 163 times
Been thanked: 151 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door Charter »

dennis010 schreef: 04 sep 2021 15:38 Zojuist is de postbode langsgeweest en heeft me wat leuke pakketjes bezorgd.. :jumpy:

Afbeelding
Mooi “vroeg” kerstpakket!! :thumbsup:

Ben jij al betaalbare OEM forward controls tegengekomen?
Ik zoek ze voor een 2006 ®️ Versie

Gr
Art
“Gr Art”
dennis010
25-44
25-44
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 sep 2021 12:18
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door dennis010 »

Charter schreef: 19 okt 2021 19:55

Mooi “vroeg” kerstpakket!! :thumbsup:

Ben jij al betaalbare OEM forward controls tegengekomen?
Ik zoek ze voor een 2006 ®️ Versie

Gr
Art
Hjj.. Neej nog niet. Maar nu moet ik zegge dat ik me er nog nie mee bezig hebt gehouden.. Ik ga eerst m'n stuur vervangen. Maar probleem is dat ik nie echt een goeie klusruimte hebt... dus deze ben ik momenteel aan het make.. Schuur van 2,5x4 meter :mrgreen:
Ik zag op marktplaats van de week een setje forward controls staan die volgens mij zou moeten passen.. chroom. Ik zoek alleen (mat) zwart. Kijk wel uit met webshops want een aantal verkopen forward control setjes rond de 200eur die ze op aliexpress voor de helft verkopen.. (exact dezelfde) Ik ben opzich een fan van aliexpress maar niet met dit soort dingen..
Gebruikersavatar
Charter
200-349
200-349
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
Locatie: Capelle a/d ijssel
Has thanked: 163 times
Been thanked: 151 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door Charter »

Hee
Stuur vervangen lijkt mij ook geen hobby ivm alle kabels .. vermoed dat je schuur opruimen makkelijker is. :lol:

An sich is er niet veel mis met het kleine spul op aliBexpress zoals kapjes voor verlichting en dergelijke, maar forwards ga ik er echt niet kopen. Heb reviews gezien van klanten waarbij ze gebroken zijn. Je zal 80km rijden op een dijk .. hobbel .. krakkk .. achterrem blokkeert .. enkel een nat pak is dan het beste wat je kan overkomen.

Ik heb de chrome forwards gezien op MP van ene Koos, maar hij weet niet of ze origineel zijn, de pegs zijn sowieso aftermarket.

We blijven zoeken
GL met je schuur en stuur :muscle:
“Gr Art”
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door MoneyFor »

De echte FW's herken je ook meteen aan het gewicht, moet je natuurlijk wel terplaatse gaan en kan je niet laten opsturen. Die van Ali zijn in zeer licht
aluminium uitgevoerd en voel je nog niet dat je ze vasthebt, de oem daarentegen zijn echt "zwaar".
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Charter
200-349
200-349
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
Locatie: Capelle a/d ijssel
Has thanked: 163 times
Been thanked: 151 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door Charter »

MoneyFor schreef: 21 okt 2021 07:38 De echte FW's herken je ook meteen aan het gewicht, moet je natuurlijk wel terplaatse gaan en kan je niet laten opsturen. Die van Ali zijn in zeer licht
aluminium uitgevoerd en voel je nog niet dat je ze vasthebt, de oem daarentegen zijn echt "zwaar".
Dat geloof ik graag :!:
Volgens mij zijn de oem versies grotendeels van rvs, ipv aluminium.
“Gr Art”
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Charter schreef: 21 okt 2021 20:24 Volgens mij zijn de oem versies grotendeels van rvs, ipv aluminium.
RVS is het zeker niet maar eerder een legering, ik zou zeggen dat het een mix is van alu en "staal" , eigenlijk meer een type gietijzer en heeft veel minder
flex dan die goedkope Chinese namaak. Kortom gewoon veel beter dus , echter zijn er wel aftermarket parts zoals die van Rick's of TB die ook uit alu zijn
en deze zijn wel goed. De constructie is gewoon anders en berekend op de materiaalkeuze maar voor goedkoper moet je daar al zeker niet zijn.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door EasyWim »

Charter schreef: 21 okt 2021 00:26Stuur vervangen lijkt mij ook geen hobby ivm alle kabels .. vermoed dat je schuur opruimen makkelijker is. :lol:
Misschien een beetje vloeken in de kerk maar ik heb de kabels lekker buiten het stuur laten plaatsen. Heb er geen seconde spijt van gehad en vind het ook wel wat hebben.
Gebruikersavatar
Charter
200-349
200-349
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
Locatie: Capelle a/d ijssel
Has thanked: 163 times
Been thanked: 151 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door Charter »

MoneyFor schreef: 22 okt 2021 08:01
Charter schreef: 21 okt 2021 20:24 Volgens mij zijn de oem versies grotendeels van rvs, ipv aluminium.
RVS is het zeker niet maar eerder een legering, ik zou zeggen dat het een mix is van alu en "staal" , eigenlijk meer een type gietijzer en heeft veel minder
flex dan die goedkope Chinese namaak. Kortom gewoon veel beter dus , echter zijn er wel aftermarket parts zoals die van Rick's of TB die ook uit alu zijn
en deze zijn wel goed. De constructie is gewoon anders en berekend op de materiaalkeuze maar voor goedkoper moet je daar al zeker niet zijn.
Ah ok dat wist ik niet
Is TB van tc bros? Zijn mooi, sterk maar ook geen goedkope hobby
Rick’s ken ik niet
“Gr Art”
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door MoneyFor »

TB is Thunderbike, zowel TB als Rick's zijn Duitse firmas en maken zeer mooi materiaal .... maar de prijs is er ook naar.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Charter
200-349
200-349
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
Locatie: Capelle a/d ijssel
Has thanked: 163 times
Been thanked: 151 times

Re: Mijn Iron sportster 883

Ongelezen bericht door Charter »

MoneyFor schreef: 22 okt 2021 20:04 TB is Thunderbike, zowel TB als Rick's zijn Duitse firmas en maken zeer mooi materiaal .... maar de prijs is er ook naar.
Aha,
Dat zijn inderdaad dure hobby winkels
:thumbs:
“Gr Art”
Plaats reactie