Rollagers stuk (wiel)

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik rij met een roadster van 2016.
Heeft er iemand weet van dat de rollagers van de wielen een zwak punt is? Want ik heb op 8000 km een rollager kant niet abs kapot gehad en nu de voorste rollager kant abs op 12500km. Ik trek mijn wielen op koppel,... . dus ja,... Of zou ik gewoon pech hebben. Of moet ik op iets letten,... dan hoor ik het graag,... . Ik heb nu de nieuwe rollager besteld op harliepleats (stuknummer 530642).

groten Raf
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik denk dat je wat pech hebt gehad Raf, het is een slijtage onderdeel en je zegt zelf dat je op de torque let dus het zal we gewoon slijtage zijn. Een andere
mogelijkheid ( maar is al ver gezocht ) is dat de afstandbus die tussen beide lagers zit een beetje te kort is en dan krijg je extra slijtage omdat je de lagers
dan een beetje doorduwt. Maar ik denk gewoon wat pech,.. ik gebruikte vroeger nooit een momentsleutel in mijn beginjaren van sleutelen en heb eigenlijk
nooit problemen gehad met lagers. In deze tijd iets doen zonder momentsleutel is precies al als vloeken in de kerk :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

Kan een domme vraag zijn,... maar hoe kan je die bus het beste controleren? Of moet deze een bepaalde waarde hebben die gekend is bij HD? Of moet je dit meten ?

Ik heb mijn wiel er uitgehaald deze vrijdag en die bus zat niet vast en niet los tussen de oude wiellagers. Ik kon die met een beetje kracht opschuiven naar links/recht/op/neer. dus volgens mij is dit ok. Of moet deze 100% spannen ? Ik denk van niet,... .

Ik heb mijne hd gekocht op 2000 km en 2 jaar oud. Deze was een demo moto geweest bij HD dealer,... . Het enige wat ik vast gesteld heb, is toen ik hem gekocht heb dat mijn remmen serieus piepen,... zowel van voor als achteraan, omdat de remblokken droog stonden in hun zittingen. Dat kan nu wel wijzen op veel gebruik van een hoge drukreiniger en mogelijk water in de rollagers gekomen zijn,... . Ok,... rollager zijn daar normaal tegen beschermt.
Zie bijlage foto's van de 2 kapotte lagers.

- De achterste rollager was zelfs mijn behuizing van de kogellager zelfs gebroken waardoor mijn wiel beginnen te slagen is (autosnelweg). En dat heeft zelfs mijn piston van mijn remklauw achteruit geduwd,... waardoor ik geen rem meer had en moest pompen om te kunnen remmen,... daarmee ook mijn bezorgdheid,... wil dit niet nog eens meemaken,... .

De voorste rollager was het begin. Maar heb ze ook uit elkaar gehaald om te controleren, zie foto's. dit was een gevoel van trilling als ik enkel rechtdoor rij en als ik naar links of naar rechts ging was dat gevoel van die trilling weg.

Zijn er toevallig nog dinges dat ik kan controleren?

Al vast bedankt voor het meedenken :D
Bijlagen
Voorste
Voorste
Achterste
Achterste
Achterste
Achterste
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

De juiste lengte van de bus weet ik niet zo maar uit m'n hoofd en heb er momenteel geen enkele losse liggen. Die bus moet juist tussen de 2 lagers zitten
en mag geen speling hebben. In de hub mag die uiteraard vlot erin en uit gaan als er geen lagers inzitten. Normaal moet de bus dezelfde lengte hebben
als het huis waar de lagers inzitten. Dus links en rechts van de hub heb je de ruimte waar de lager inzit, de afstand tussen deze 2 is de lengte van de bus
als je me begrijpt :)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb de lengte gecontroleerd van de bus en deze was 10.4cm.
Dan een grote rondel genomen en tegen de zitting van de rollagers gezet en dan gemeten met de schuifmaat en heb de zelfde waarde,... 10.4cm. Dus zal in mijn ogen goed zijn. Ik denk dat je gelijk gaat hebben ,... .gewoon pech,...

Wat ik nog opmerk,... maar denk dat dit geen kwaad kan is dat de bus kan rollager zonder abs meer speling heeft als kant rollager met abs (in het huis van het wiel zelf waar de bus doorgestoken wordt). Ik denk dat ze dit gedaan hebben om het rollager gemakkelijker uit te halen doordat je de bus iets meer kan opschuiven zodat je u rollager gemakkelijker kunt uitkloppen. (een tip voor wie het ook eens tegen komt). Heb er een tekening van proberen te maken hopelijk begrijp je het.

Ik denk gewoon 2 nieuwe wiellager te steken en op te volgen wat ze doen. En als het terug komt dan verder te zoek. Want eigenlijk als je iets verkeert doet aan een wiellager gaat deze in mijn ogen veel rapper kapot gaan dan een 8000km voor de achterste of 12000km voor de voorste.

maar bedankt om mee te denken! Merci!
sorry foutje op de foto zijn cm en geen mm.
Bijlagen
foto wiel zitting
foto wiel zitting
tekening wiel
tekening wiel
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

Mij vandaag al bezig gehouden met een tool te maken voor de nieuwe rollagers,... . Ik heb een draadstang genomen van M16 (inox) met 2 dikke platte latten aan de 2 uiteindes en met 2 moeren, zodat ik deze kan toe vijzen met 2 complete oude rollagers. Ik heb dan 2 bussen gedraaid. Deze bussen passen dan in de oude en de nieuwe rollager. Zodat ik zeker recht kan pressen. Zal laten weten of dat het gelukt is ;-). Maar moet nog wat wachten,... heb nog geen onderdelen toe gekregen,...
Bijlagen
IMG_4558.JPG
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

Vandaag de voorste rollager vervangen met de tool. Zijn er vlot in gegaan. Je moet wel goed opletten dat je het abs lager aan de juist kant induwt en met de groef naar binnen die op de Rollager getrokken is.

- Ik heb de rollager 2 uur in den diepvriezer gelegd (krippen)
- alles proper opgekuist
- De lagerzitting heb ik een beetje vet ingedaan om gemakkelijker de rollager in te brengen ;-).
- as ingevet
- vast gezet op moment (88Nm vooraan en achteraan 142Nm).

Zie bijlage waar je moet opletten , zat bij de rollagers ;-).
Bijlagen
IMG_4568.JPG
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

Weeral prijs,... . Rollager (SKF) maakt terug lawaai kant niet ABS.
Ja,... weet niet wat ik verkeerd doe,... . Heb nu de nieuwe rollager iets meer vet in geduwd. Hopelijk doe dit iets,... .
Heb de oude rollager open gedaan, zie bijlage en ik stel wel vast dat er water is in gekomen doordat ik een roest kleur zie. Nu,... rij ik bijna nooit in de regen. Maar ik kuis mijne sportster wel met de hogedrukreiniger ongeveer een 5 maal per jaar en de rest is droogkuis. Daarachter blaas ik hem altijd volledig droog met perslucht. Dus ja,... . als dit een probleem zou geven mag ik nooit in de regen rijden met mijne sportster

Het enige wat mij nog op valt aan mijne sportster, is dat mijn band van voor een golvend naar de zijkant afslijt (moeilijk om uit te leggen). Maar dit is al van in het begin zo. En ook na nieuwe banden te plaatsen komt dit terug. Ik heb dit gemeld bij mijn eerste onderhoud bij de HD dealer (onderhoudt laten doen voor garantie) en daar kreeg ik te horen dat dit eigen is aan type sportster (korte hoek van het stuur) en ook aan den band (dunlop). Ik denk niet dat dit er veel te maken mee heeft. Maar voor de rest weet ik niet hoe het komt dat ik zoveel rollagers verslijt,... . Ik trek mijn wielen zelfs aan op moment. De sportster rijdt ook mooi rechtdoor,... . Iemand dat iets meer weet toevallig,... ?
Bijlagen
IMG_5589.JPG
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Zijn je vorkbenen goed uitgelijnd ? ... dat de ene niet wat hoger in de triple tree zit dan de andere.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

@MoneyFor Merci om mee te denken !

Op het oog zou ik zeggen dat er geen verschil is. maar Ja,… meten is weten he.

Hoe ik het begrijp is het woon het verschil meten van u vork L en R zie in bijlag foto hoe ik het gedaan heb. Zodat we zeker zijn hoe ik het gemeten heb. Of moet ik dit anders meten ? Anders hoor ik het graag.

Wat heb ik gemeten
- R = 5.1mm
- L= 6.8mm

Heb dus een verschil van 1.7mm tussen L en R zou dit zo erg zijn ? Heb er geen ervaring mee met uitlijnen van een moto/voorvork. En ik ben aan die voorvork nog niet aan geweest, En de vijzen staan vast waar dat de vork inzit. Heb hem wel niet nieuw gekocht. En de vorige eigenaar is altijd bij een HD dealer geweest.

Indien ik dit moet bijstellen hoe doe ik dit het beste ? En op welke hoogte moet ik hem dan zetten? Of waar kan ik deze info vinden om hem juist te zetten. (HD dealer is geen optie !)?
Bijlagen
IMG_5608.JPG
De dochter heeft de schuifmaat vast gehouden ;-)
De dochter heeft de schuifmaat vast gehouden ;-)
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Gewoon één voor één losmaken, dus kant per kant doen. In jouw geval zou ik gewoon de L ook op 5,1mm zetten, niet moeilijker maken dan het is.
Ik zet ze zelf meestal op 5mm erboven of ik moet hem lager willen hebben maar bij jouw Roadster zou ik 5mm aanhouden.

Dus de 3 inbus bouten lossen en dan met de dieptemaat op dezelfde hoogte zetten van R.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door Dorski »

Ik zie dat je coverbussen op je voorvork hebt zitten.
Dat betekent dat je voorvork uit de kroonplaten is geweest.
Er zou 0mm verschil moeten zitten in de maten die jij meet.
Je voorvork is er dus scheef ingezet.
Ik zou er voor zorgen dat beide dezelfde hoogte hebben
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dorski schreef: 22 jul 2021 18:42 Ik zie dat je coverbussen op je voorvork hebt zitten.
Dat betekent dat je voorvork uit de kroonplaten is geweest.
Er zou 0mm verschil moeten zitten in de maten die jij meet.
Je voorvork is er dus scheef ingezet.
Ik zou er voor zorgen dat beide dezelfde hoogte hebben
Dat zijn geen coverbussen, een Roadster heeft een upside down vork en die ziet er gewoon zo uit. Komt misschien gewoon wel zo uit de fabriek en heeft er nog niemand aan
geklooid, vergeet niet dat ze in een schuur in elkaar worden gezet :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

Merci @MoneyFor en @Dorski :thumbsup: om mee te denken naar mij probleem van rollagers en banden :thumbs: .

Nu hebben mijn banden wel zo een 8000km gereden. Zal in het begin wat raar aanvoelen zijn zeker tijdens het rijden en remmen ? Wel raar dat er daar een verschil opzit . nooit aan geweest,... . Dus de vorige eigenaar zal dit dan gedaan hebben zeker. Of ja,... van het fabriek uit. Daarmee dat de hd dealer zei dat het eigen is aan de sportster,... zullen het nog niet weten dat deze er verkeerd inzitten ;-). spaart hen veel werk en kunnen veel banden verkopen,... .

Merci jongens !

Toegevoegd in 34 minuten 30 secondes:
Hoe ik het zie moeten de vijzen tussen 29 a 39 Nm aangetrokken worden . Best loctite aandoen zeker ?
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb ze nu gelijk gezet ;-).

Sportster omhoog gezet en autokrik onder het voorwiel geplaatst. Dan de vijzen gelost en juist gezet en vijzen weer terug vast gezet. Heb er dan voor de zekerheid een vijsje volledig gelost en daar was geen loctite aan te zien. Dan heb ik ze maar gewoon op 40 nm vast gezet. En ik heb de andere kant ook gecontroleerd of dat deze vast stond en de momentsleutel ging af op 40 nm . Dus hij staat nu juist. Ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat ;-).
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Rollagers stuk (wiel)

Ongelezen bericht door RC roadster »

Momenteel een 350km gereden met de Sportster en ik moet nu wel zeggen dat de sportster iets anders aanvoelt tijdens het rijden (in positieve zin). De banden lijken nu ook beter af te slijten op het eerste zicht. Ze hebben natuurlijk 8000km zo gereden dus het zijn geen nieuwe banden meer. En het zal nog een tijdje duren voordat dit volledig uitgesleten is uit den band.

Vandaag nog naar den DH dealer (sorry voor het vloeken ) geweest voor onderdelen voor het onderhoud. Ik heb dit dan eens gevraagd of dat ze daar weet van hebben van dit probleem (rollagers/schokdemper hoogte) Maar zij hebben daar geen weet van. Ze vielen uit de lucht,… . Dus ja,… pech zeker dat dit zo stond. Wel een geluk dat zo een rollager van SKF nog meevalt van prijs . Natuurlijk heb ik dit niet bij een HD dealer gekocht want daar kwam het bijna op een 100€/rollagerset zonder te plaatsen natuurlijk,… . Hopelijk kan ik nu langer doen met mijn Rollagers :lmthink: .
Plaats reactie