FP3 V&H werking en tips

Handleidingen voor reparaties en ander werk aan de motor.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

FP3

1)Eerst de Applicatie installeren op u gsm of tablet.FP3 aansluiten op de Sportster, via de uitleesstekker (Bij de sportster zit dit achter de batterij cover) Er zijn ook 2 soorten FP3
1. 6 pin stekker (can-bus systeem)
2. 4 pin stekker ( hier heb ik mij nog niet in verdiept hoe dit juist werkt)

2) Indien je de FP3 aansluit op de Moto. Altijd zeker zijn dat de batterij optimaal is (boven de 12v). Zeker niet onder de 12v gaan,… Indien dit gebeurt kan dit leiden tot een groot probleem. Daarmee dat ik altijd een batterijlader aansluit, want tijdens het programmeren een te lage spanning hebben kan een programmaties fout veroorzaken. En dan is er maar 1 oplossing in mijn ogen, namelijk naar de HD dealer gaan en een totale reload van uw software laten uitvoeren, en dit kan wel wat geld gaan kosten,… .

3) Bluetooth verbinding maken met de gsm of tablet: Ik ben voorstander om dit te doen met de tablet omdat je daar geen oproep kan krijgen van een gsm. Dit kan dit leiden tot een mogelijk probleem als uw sw aan het schrijven bent, want als je verbonden bent met bluetooth kan dit even uw signaal onderbreken … en een software heel even laten onderbreken is nooit goed. Maar stel dat je het voor hebt, denk ik dat je het beste niet opneemt en kijkt wat de FP3 u juist zegt. De applicatie zeker niet afsluiten tijdens het programmeren.

4) De juiste selectie maken voor uw moto , dus model, type en type uitlaat: Als u de eerste keer verbonden bent, gaat de FP3 sowieso een back-up maken van uw standaard afstelling van uw moto. Dit is een veiligheid waar je altijd op kan terugvallen. Dus je kan altijd terug gaan naar uw oude afstellingsmap en ik dacht ook dat je deze niet kan verwijderen in uw lijst . Zorg er ook altijd voor dat je goede wifi hebt, zodat er geen communicatiefouten gebeuren tijdens het laden van deze afstellingsmap die je geselecteerden hebt. Indien de uitlaat niet in de lijst staat van de uitlaten, neemt u de uitlaat die er het meest op lijkt en doe je zeker een autotune.

5) De geselecteerde afstellingen map afhalen van V&H server. Dit is een basis map en is niet altijd 100% juist voor uw moto, ook al hebt u alles juist geselecteerd. Maar laat ons zeggen, dat deze afstellingsmap een juistheid heeft van 80 à 90% voor de meeste moto’s. Is dit slecht ,… nee. Maar als u merkt dat hij toch niet 100% draait, zou ik toch een autotune doen. Indien je dit gedaan hebt, kan je eens een vergelijking gaan maken en dan ga je zelf moeten bepalen welke afstelling het beste.

6) De afstellingsmap laden in de ecu van de moto. Nooit maar dan ook nooit uw contact afzetten van de moto of de applicatie brut afsluiten tijdens het laden van de sw (afstellingmap). Tenzij dat de FP3 het vraagt. Anders gewoon de instructie volgen die je krijgt van de FP3. Op Youtube zijn er genoeg filmpjes dat u kan bekijken hoe het juist moet om een afstellingsmap door te sturen naar uw ecu van de moto

7) Met een basis afstellingsmap rijden kan zeker goed zijn, maar merk je dat hij soms raar doet of dat de reactie van de gas soms niet 100% is. Dan raad ik toch aan om een autotune te doen en na de autotune met uw zelfgemaakte afstellingsmap een vergelijking te maken met de basis afstellingsmap van V&H. Daarna gaat u zelf moeten beslissen wat het beste is voor uzelf.

8) Een autotune doen ja of nee. Dit is voor iedereen verschillend. Maar persoonlijk doe ik het altijd omdat dit tussen mijn oren zit,… Ik tracht altijd te streven naar een afstellingsmap die 99% juistheid heeft. Dit geeft mij een goed gevoel en zeker tijdens het rijden.

9) Lambda senoren. Deze zijn zeer belangrijk. Deze gaan meehelpen om de afstellingsmap te maken in de autotune en ook om de vaste afstellingsmap bij te sturen die geladen is in uw ecu. Ook na de autotune gaan de lambda sensoren deze map nog altijd een beetje bijsturen doordat er bepaalde parameter veranderen bv; buitentemperaturen die gestegen is of een hoger luchtdruk (bergen),… . Wel, één belangrijk ding: een lambda senor kan corrigerende signalen geven naar de ecu zodat de motor alle tijden 99% juist draait. Maar de lambda sensor kan niet oneindig bijregelen. Dit zijn actieve Lambda sensor, deze kunnen maar 5 a 10% bijregelen/corrigeren van de afstellingsmap dat geïnstalleerd is in de ecu. Dus een afstellingsmap laden in de ecu met bijvoorbeeld een standaard demper met een standaard luchtfilter en dan uiteindelijk rijden met een openluchtfilter en open uitlaat, gaat de lambda sensor nooit kunnen rechttrekken met zijn corrigerende signalen die hij gaat sturen naar de ecu. Dit komt omdat dit buiten zijn bereik ligt. Daarmee dat het zo belangrijk is om een zo goed mogelijke map al te installeren in de ecu om daar dan op verder te bouwen met de autotune.

10) Autotune doen,… .

11) Eerste 2 tanken rijden op een basismap. Dit stelt V&H voor. Dit moet u zelf aanvoelen of u dit gaat doen ja/nee. Ik heb het wel gedaan

12) Dan uw applicatie van V&H opendoen en autotune selecteren. Als u dit selecteert gaat hij u vragen op welke afstellingsmap u dit wilt doen. Dan selecteer je de beste afstellingsmap waarop je motor het beste op draait, zodat die zeker binnen het bereik zit van de lambda sensoren om de afstellingsmap zo goed mogelijk te kunnen corrigeren.

13) Rijgedrag tijdens de autotune. Uw moto gaat nooit mooi draaien, ook al staat alles in het groen. Dan kan het zijn dat hij soms nog raar aan het doen is. Tijdens de autotune gaat hij constant communiceren met de lambda sensoren en gaat hij altijd blijven zoeken naar de beste afstelling in die cel (meer/minder benzine, vroeger of later inspuiten). Ook al staat de cel in het groen hij blijft dit doen totdat u stopt met uw autotune . Het kan ook gebeuren dat de cel van groen naar geel gaat en iets daarna weer naar groen gaat. Dit is perfect normaal.

14) nog enkele tips en weetjes
1) Tijdens de autotune ,kan je geen andere functie raadplegen op de FP 3
2) Start hem op. En laat hem 5 minuten draaien. Ook bij herstart vb tanken! Zeer belangrijk!
3) Dan indien mogelijk de autotune open zetten op de gsm en de gsm op het stuur zetten, zodat u iets kunt volgen wat u aan het doen bent. Dat vindt ik persoonlijk gemakkelijk. Maar niet 100% veilig als er veel verkeer is. Dit moet je zelf bepalen of dit een meerwaarde is voor u.
4) In het begin rustig rijden en schakelen. Vooral de eerste 5 km
5) Dan u snelheid wat opdrijven en vb op de snelweg gaan rijden. Maar persoonlijk vind ik bergopwaarts rijden het interessantste. Dan heb je meer weerstand en blijft hij langer in de cel. Waardoor hij zich beter kan afstellen. Je kan u motor ook meer gaan belasten door bijvoorbeeld 10km/u te rijden en dan naar versnelling 3 te gaan en vol gas te geven.
6) Een sessie van autotune duurt normaal tussen 20 a 60 min. Niet gewoon in de straat eens op en af rijden. Na u eerste sessie autotune kan u uw grafiek bekijken en moet je op Apply duwen en niet op Finish. En daar achter begin je met de tweede sessie,…
7) V&H stelt voor om zeker 3 van die sessie te doen. Motor terug volledig koud laten worden om nieuwe sessie te doen. Zo stel je hem het beste af.
8) Afsluiten van de autotune . Bij u laatste sessie van de autotune duw je dan op finich in plaats van apply . En dit wordt dan u definitieve afstellingsmap. Dan laat je u motor afkoelen en na de afkoelen lekker gaan testen 😉. En kijken wat het resultaat is.

Ik heb het zo goed mogelijk proberen uit te leggen en wat tips mee willen geven . Maar het meeste heb ik geleerd door wat op youtube te kijken naar uitleg hoe de FP3 juist werkt. En er zijn genoeg filmpjes die een goede uitleg geven. Hopelijk hebben jullie iets aan mijn uitleg. Anders hoor ik het graag 😉. Of als je vragen hebt,… .
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

Bedankt RC roadster! De info over de FP3 staat over het hele forum verspreid, dit is wel zo handig. Als ik nog enige aanvulling mag doen:

- Hele grote kans dat tussen stap 3 en 4 de FP3 automatisch firmware gaat installeren. Hier komt een melding van in beeld en duurt wel enige minuten. Daarom is het ook belangrijk dat er voldoende WiFi bereik is. Je kunt niet zelf het zoeken naar firmware starten, deze optie staat niet in het menu alhoewel er op internet wel wordt verwezen naar een tabblad in de 'Customer Support Map', maar ik heb deze niet kunnen vinden. Zoals gezegd startte het updaten van de firmware automatisch.

- Misschien nog een ideetje om te vermelden dat na het flashen van een map de FP3 losgekoppeld kan worden, je hoeft er niet mee te gaan rijden. Anders is dit tijdens de autotune sessie, dan moet hij logischerwijs wel aangesloten blijven.

- De snelstartgids die meegeleverd wordt is niet volledig. Je kunt beter de handleiding van V&H erbij gebruiken: https://bit.ly/2LKfIxt Deze link staat ook op de website van V&H: https://fuelpak.vanceandhines.com/

- Na het flashen van een map EN de melding dat dit gelukt is blijft vreemd genoeg het meest linker lampje op de FP3 knipperen alsof er nog data verstuurd wordt. Toch kan het contact worden uitgezet en de FP3 eventueel worden losgekoppeld.

- Ik heb het VIN nummer dat in beeld verschijnt genoteerd. Geen idee of dat nog eens voordelen kan hebben maar wie weet...

- Je zou eventueel nog kunnen vermelden dat het (volgens mij) niet mogelijk is gelijk de eerste keer een autotune te doen. Als ik het goed begrepen heb MOET je eerst een basismap flashen voordat je überhaupt een autotune kan doen. Ik weet niet zeker of de FP3 hiertegen softwarematig is beveiligd.

- Je zou eventueel bij punt 4 kunnen zetten dat er van de OEM map automatisch een back-up wordt gemaakt op het moment dat je voor het eerst een map gaat flashen. Dit is niet iets dat je zelf moet of kunt kiezen in een menu. Je ziet dit gelijk gebeuren als je op de knop 'Flash' hebt gedrukt.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 24 feb 2021 08:20 door EasyWim » 24 feb 2021 08:20
Bedankt RC roadster! De info over de FP3 staat over het hele forum verspreid, dit is wel zo handig. Als ik nog enige aanvulling mag doen:
De aanvullende info is ook terecht, bedankt om mee te denken :thumbs:.
EasyWim schreef: 24 feb 2021 08:20 - Hele grote kans dat tussen stap 3 en 4 de FP3 automatisch firmware gaat installeren. Hier komt een melding van in beeld en duurt wel enige minuten. Daarom is het ook belangrijk dat er voldoende WiFi bereik is. Je kunt niet zelf het zoeken naar firmware starten, deze optie staat niet in het menu alhoewel er op internet wel wordt verwezen naar een tabblad in de 'Customer Support Map', maar ik heb deze niet kunnen vinden. Zoals gezegd startte het updaten van de firmware automatisch


klopt zeker! Indien je zou werken met een oudere versie, kan dit ook soms leiden tot een serieus probleem met de programmatie van een afstellingsmap. Daarmee dat V&H het misschien automatisch de firmware laat update indien je het applicatie gebruikt (veiligheid functie).
EasyWim schreef: 24 feb 2021 08:20 - Misschien nog een ideetje om te vermelden dat na het flashen van een map de FP3 losgekoppeld kan worden, je hoeft er niet mee te gaan rijden. Anders is dit tijdens de autotune sessie, dan moet hij logischerwijs wel aangesloten blijven.
Dit is ook juist, was ik ook vergeten te melden ;-).
EasyWim schreef: 24 feb 2021 08:20 - De snelstartgids die meegeleverd wordt is niet volledig. Je kunt beter de handleiding van V&H erbij gebruiken: https://bit.ly/2LKfIxt Deze link staat ook op de website van V&H: https://fuelpak.vanceandhines.com/
Dit zou ik ook kunnen vermelden. Maar vind youtube video's soms beter en gemakkelijker uitgelegd dan die handleidingen.
EasyWim schreef: 24 feb 2021 08:20 - Na het flashen van een map EN de melding dat dit gelukt is blijft vreemd genoeg het meest linker lampje op de FP3 knipperen alsof er nog data verstuurd wordt. Toch kan het contact worden uitgezet en de FP3 eventueel worden losgekoppeld.
Vanaf dat je uw contact opzet, gaat het can-bus netwerk blijven communiceren tot dat je uw contact terug weer afzet. Zelfs al gebruik je die module niet, het can-bus netwerk gaat blijven signalen sturen. Daarmee dat je dat lampje hebt op de fp3 dat soms brand.
EasyWim schreef: 24 feb 2021 08:20 - Je zou eventueel nog kunnen vermelden dat het (volgens mij) niet mogelijk is gelijk de eerste keer een autotune te doen. Als ik het goed begrepen heb MOET je eerst een basismap flashen voordat je überhaupt een autotune kan doen. Ik weet niet zeker of de FP3 hiertegen softwarematig is beveiligd.

- Je zou eventueel bij punt 4 kunnen zetten dat er van de OEM map automatisch een back-up wordt gemaakt op het moment dat je voor het eerst een map gaat flashen. Dit is niet iets dat je zelf moet of kunt kiezen in een menu. Je ziet dit gelijk gebeuren als je op de knop 'Flash' hebt gedrukt.
Dit zijn ook nog interessante punten :thumbs:.

Als ik komende week wat tijd vind ga ik de punten die EasyWim aankaart zeker in de tekst verwerken! . Merci EasyWim :thumbs: Waren echt goede opmerkingen !
Jeroen-09
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2021 18:42
Locatie: Zuid-Limburg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 8 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door Jeroen-09 »

RC roadster en EasyWim bedankt voor deze superhandige tips, ik heb deze met veel plezier gelezen en ga er zeker rekening mee houden als mijn fp3 binnen is.

Zelf wil ik graag de fp3 mooi bevestigen op mijn sportster (XL883N uit 2012), echter voor permanente bevestiging heb ik nog geen mooie plek kunnen bedenken.

Hebben jullie misschien nog tips voor de bevestiging zodat je de fuelpak mooi weggewerkt op je sportster kunt laten zitten?
Groetjes Jeroen
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

Jeroen-09 schreef: 04 mei 2021 19:59 echter voor permanente bevestiging heb ik nog geen mooie plek kunnen bedenken.
Ik heb niet de behoefte om hem permanent te laten zitten maar ik zou hem dan denk ik aan de binnenkant van het frame monteren tussen de accu en het zadel. Daar zit bij mij (2014 model) ook de aansluiting in de buurt (geen idee of de draadboom hier ook daadwerkelijk lang genoeg voor is) en is er wat ruimte over. Achter het linker zijdeksel is het al best wel een rommeltje maar daar is de draadboom zeker lang genoeg voor. Post svp even een foto als het gelukt is.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

Jeroen-09 schreef: 04 mei 2021 19:59
Zelf wil ik graag de fp3 mooi bevestigen op mijn sportster (XL883N uit 2012), echter voor permanente bevestiging heb ik nog geen mooie plek kunnen bedenken.

Hebben jullie misschien nog tips voor de bevestiging zodat je de fuelpak mooi weggewerkt op je sportster kunt laten zitten?
Groetjes Jeroen
@Jeroen-09 je heb een opening tussen u ecm en batterij bak. Ik heb mijne fp3 daartussen gestoken ;-).
Maar dit moet niet. Je kan perfect zonder de fp3 rijden. Maar,... ik vindt het prettig om soms eens te spelen met de fp3 vb naar waardes kijken tijdens het rijden, of om van program te veranderen omdat ik met regelbare uitlaten zit op mijne sportster (2016). zie bijlage foto's ;-)
Bijlagen
IMG_5457(1).JPG
IMG_5455.JPG
Jeroen-09
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2021 18:42
Locatie: Zuid-Limburg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 8 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door Jeroen-09 »

@RC roadster en @EasyWim , na wat moeite heb ik een mooi plekje gevonden. Bij de Sportsters van voor 2014 is het toch wat lastiger om een mooi plekje te vinden, toch gelukt om hem mooi weg te werken onder het zadel (boven de accu).

Wel heb ik wat kabels (dataport en hoofdzekering) moeten verleggen wat enige moeite was, deze zaten helemaal achter de remleiding van de achterrem weggewerkt.

In de foto’s in de bijlage kunnen jullie zien hoe ik hem heb weggewerkt.
Om alle features van de fp3 te kunnen benutten vind ik het fijn om een mooi permanent plekje ervoor te hebben.

In ieder geval bedankt voor de tips, ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan! :thumbsup:
Bijlagen
verleggen kabel
verleggen kabel
Aansluiting dataport
Aansluiting dataport
Plaatsing fp3
Plaatsing fp3
Onder zadel
Onder zadel
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

Das een mooi droog plekje inderdaad. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of zo'n FP3 langer meegaat als je de hoeveelheid trillingen die het kastje te verduren krijgt beperkt door het op te hangen in rubber/schuim/foam of zoiets dergelijks. Ik zie bij onze elektrotechnische dienst toch weleens slijtage langskomen aan printplaatjes en dergelijke zonder dat er echt bewegende delen in de buurt waren.

Er viel mij nog iets anders op op jouw foto's Jeroen. Je gebruikt voor het linkerzijdeksel nog de originele 2 plastic clips om deze op te hangen?! Deze staan erom bekend dat ze heel makkelijk loslaten, mijn zijdeksel was ik in de eerste rit al verloren. Bij mij zit de deksel nu in ieder geval met dikke tyrips vast (zie foto).
Bijlagen
Tyrips.jpg
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door MoneyFor »

De enig waar mijn FP3 niet continue opzit is de Breakout omdat ik daar gewoonweg geen enkele plaats heb gevonden waar dat ding een beetje deftig zit en beschermd is tegen de elementen. Het is dan ook niet echt nodig om het op je motor te houden als de afstelklingen goed zijn maar op alle andere zit het er bij mij toch gewoon op, gemakheidshalve dan.

Wat Wim zegt van die zijkastjes is inderdaad een gegeven en een tiewrap kan daar voorkomen wat je het verliest, op mijn 48 had ik er een schroefje doorheen gezet en dat kon je dan langs de bovenzijde losdraaien maar die tiewrap werkt even goed.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik wist eigenlijk niet dat er zoveel verschil was op die modellen (sportster). Maar ja,... evengoed opgelost he @Jeroen-09 :thumbsup: . en bedankt voor foto's
EasyWim schreef: 06 mei 2021 10:15 Ik zie bij onze elektrotechnische dienst toch weleens slijtage langskomen aan printplaatjes en dergelijke zonder dat er echt bewegende delen in de buurt waren.
Ja,... ik volg u. En heb dit ook al gezien bij auto',s dat het soldeersel loskop of dat de elektronicaplaat zelfs scheurt of breekt door trillingen. Maar ik denk (hoop) nu wel dat V&H daar toch rekening mee gehouden heeft. En ik heb toch nog niks gelezen dat daar problemen mee zijn. Dus neem ik het risico.

@MoneyFor @EasyWim Bedankt voor de tips voor het zijdeksel bij een sportster. Momenteel zit hij er nog op bij mij op de originele manier(16000km). Misschien een gelukje bij mij? En wat gebeurt er juist daarmee?. breekt de plastiekt af ? of vallen die plastieken spiesje er uit ?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 06 mei 2021 17:05 @MoneyFor @EasyWim Bedankt voor de tips voor het zijdeksel bij een sportster. Momenteel zit hij er nog op bij mij op de originele manier(16000km). Misschien een gelukje bij mij? En wat gebeurt er juist daarmee?. breekt de plastiekt af ? of vallen die plastieken spiesje er uit ?
Klikken los, gebeurd niet bij allemaal maar toch bij velen, de spanning gaat er wat af door in de zon te staan bv.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 06 mei 2021 18:20
RC roadster schreef: 06 mei 2021 17:05 @MoneyFor @EasyWim Bedankt voor de tips voor het zijdeksel bij een sportster. Momenteel zit hij er nog op bij mij op de originele manier(16000km). Misschien een gelukje bij mij? En wat gebeurt er juist daarmee?. breekt de plastiekt af ? of vallen die plastieken spiesje er uit ?
Klikken los, gebeurd niet bij allemaal maar toch bij velen, de spanning gaat er wat af door in de zon te staan bv.
Klopt, bij mij zaten de 2 clipjes nog keurig op het frame maar de deksel was foetsie. Het gebeurd zelfs zo vaak dat fabrikanten van aftermarketparts hierop zijn ingesprongen. Gelukkig maar want dat scheelde een hoop geld ten opzichte van een OEM deksel.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

Als ik nu voor een uitstapje (zeg 200 a 400km) de V&H dempers weer even wil vervangen door de originele dempers, kan ik dan de nieuwe map laten zitten en zonder problemen rijden? De huidige map is afgesteld op een aangepaste intake en meer open uitlaat. Ik weet dat ik op toeristische plekken ga komen waar veel wordt gecontroleerd, ga misschien ook de grens met Duitsland nog even over en wil tevens de rijder achter mij niet in de herrie laten rijden. Als het goed is, is de motor door de nieuwe map wat rijker gaan lopen. Dan kan het toch haast geen kwaad om de originele dempers weer even terug te zetten (deze hebben katalysatoren)? Of kan dit nadelig voor de motor of cat's zijn? Zijn er behalve een hoger benzine verbruik nog andere nadelen te verzinnen?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 25 mei 2021 19:56 Als ik nu voor een uitstapje (zeg 200 a 400km) de V&H dempers weer even wil vervangen door de originele dempers, kan ik dan de nieuwe map laten zitten en zonder problemen rijden? De huidige map is afgesteld op een aangepaste intake en meer open uitlaat. Ik weet dat ik op toeristische plekken ga komen waar veel wordt gecontroleerd, ga misschien ook de grens met Duitsland nog even over en wil tevens de rijder achter mij niet in de herrie laten rijden. Als het goed is, is de motor door de nieuwe map wat rijker gaan lopen. Dan kan het toch haast geen kwaad om de originele dempers weer even terug te zetten (deze hebben katalysatoren)? Of kan dit nadelig voor de motor of cat's zijn? Zijn er behalve een hoger benzine verbruik nog andere nadelen te verzinnen?
Wim je kan perfect de stock map ook terugzetten als je wil, is direct klaar maar voor die trip kan je de huidige map behouden. Dat is nu net het leuke en makkelijke aan de FP3
dat je onderweg onmiddellijk met je phone de dingen kan aanpassen. Bevalt de setting je niet kan je direct schakelen tussen de mappen.

Het nadeel van behoud van je huidige map gaat zijn dat je misschien wat zwartere bougies gaat hebben maar nogmaals voor die trip gaat dat geen bijkomende schade opleveren.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

@EasyWim In mijn ogen zou het ook geen probleem mogen zijn om maar 200 km te rijden op u andere afstelling (stage 1). U lambda sensoren gaan iets bijregelen maar gaat u afstelling niet volledig kunnen juist zetten,... .
Ik doe dit ook soms met die J&H uitlaten,.... . Mijn afstellingsmap staat op uitlaatklep volledig open. En door omstandigheden moet ik soms met mijn uitlaatklep volledig sluiten voor het lawaai,... . Dit rijdt,... maar je hebt power verlies,... .

En zoals moneyfor zegt, de FP3 is hiervoor een gemakkelijk tool. En zeker als je weet dat je zo gaat rijden. Je kan zeer gemakkelijk veranderen van afstellingsmap met u FP3. U werk om de uitlaten te wisselen zal langer duren dan het veranderen van u afstellingsmap in de ecu ;-).

EasyWim heb je al een autotune gedaan op u stage 1?
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

RC roadster schreef: 26 mei 2021 13:36 EasyWim heb je al een autotune gedaan op u stage 1?
Bedankt voor de reacties. Ik wil eigenlijk ook de OEM map niet terugzetten juist omdat die weer zo arm staat afgesteld. Eigenlijk zou ik ook nog eens een autotune moeten doen met de standaard uitlaat. Onder andere door dit waardeloze weer heb ik de huidige (eerste) map nog maar net ingereden. Als het even wat droger weer is zit ik gelijk op de racefiets dus er wordt weinig gereden. Maar het staat nog wel op de actielijst om de autotune te doen met de V&H dempers :mrgreen:
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 26 mei 2021 19:52 Eigenlijk zou ik ook nog eens een autotune moeten doen met de standaard uitlaat.
Dat zou ook eens leuk zijn om te weten of dit veel verschil maakt ja of nee van rijeigenschappen van de motor?

Een autotune moet je niet vlug vlug doen in mijn ogen. Je moet er de tijd voornemen. Want anders zit je weer met een halve afstelling ;-). ok,... op autotune rijden is niet leuk omdat de FP3 constant zit te zoeken naar de perfecte waarde voor u cel. Maar als de autotune goed gelukt is, is het dan wel weer leuk ;-). En kan je weer 100% genieten van het rijden,... .
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door Dorski »

Heeft iemand een idee hoelang de firmware update normaal duurt?

Het duurt bij mij namelijk zo lang dat het contact van de motor uitspringt.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dorski schreef: 01 jul 2021 20:43 Heeft iemand een idee hoelang de firmware update normaal duurt?

Het duurt bij mij namelijk zo lang dat het contact van de motor uitspringt.
Het verschilt de ene tegen de andere maar met 1 min ben je er meestal vanaf, zorg dat je een goede internet verbinding hebt.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door Dorski »

Blijkt dat V&H gisteren hun servers aan het updaten waren en er dus geen connectie mogelijk was.
Net opnieuw geprobeerd en alles ging vlekkeloos.

Vandaag is nog een droog dagje, dus meteen maar een uitproberen hoe dat de motor loopt.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

Dorski schreef: 02 jul 2021 08:03 Blijkt dat V&H gisteren hun servers aan het updaten waren en er dus geen connectie mogelijk was.
Net opnieuw geprobeerd en alles ging vlekkeloos.
Dit kan altijd he. Maar het is goed gekomen he :thumbsup: .
Dorski schreef: 02 jul 2021 08:03 Vandaag is nog een droog dagje, dus meteen maar een uitproberen hoe dat de motor loopt.
Goed bezig! laat het resultaat weten he :thumbs: .
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik wil de FP3 app op mijn nieuwe mobiel gaan zetten. Nu ben ik gewend dat je dan eerst uitlogt op je oude mobiel, dan de app installeert op de nieuwe mobiel en daar weer inlogt. Maar nu kom ik erachter dat je helemaal geen gebruikersnaam en wachtwoord hebt bij deze app. Dat lijkt heel simpel dan maar hoe komen de gegevens van de oude app dan op de nieuwe mobiel terecht?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik heb die op meerdere phones staan, wordt geregistreerd aan de hand van het ingevoerde chassis nummer. Gewoon de phone laten zoeken
en dan komt het chassisnummer tevoorschijn, dat is alles wat je moet doen. Alle gegevens worden dan uit de FP3 op de app weergegeven.

Zo ziet de app erbij mij uit, meerdere FP3's gelinkt aan één app dus kan ook meerdere phones op één app.
Bijlagen
FP3.jpg
FP3.jpg (32.09 KiB) 4552 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

@EasyWim Misschien nog een leuk weetje. Je kan met uwe FP3 elke HD uitlezen die de zelfde uitleesstekker heeft. En zoals @MoneyFor gezegd heeft. Uwe FP3 bakje staat geblokkeerd op uwe vin nummer. Dus ik kan met mijn fp3 bakje uwe sportster uitlezen maar geen ecu sw aanpassing doen omdat mijn FP3 bakje op mijne vin nummer geblokkeerd staat ;)
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik heb het idee dat 1 van de 2 gaskabels niet origineel is alhoewel dat eigenlijk niet zou kunnen. Van deze is de buitenkabel net 10mm te kort. Als ik wil dat de buitenkabels goed vastzitten bij de gasklep dan ontkom ik er niet aan om de speling via de verstelling bij de gashandel volledig op te heffen. Zonder speling in de gashandel reageert het gasgeven nogal agressief. Er zit dan ook standaard altijd enkele mm's ruimte in de afstelling. Ik heb ook de hele gashandel uit elkaar gehad maar alles zit zoals het hoort.

Nu zat ik te denken, kan ik dit probleem ook oplossen door de gashandel response via de FP3 aan te passen (minder direct dus ook minder agressief). Ik neem aan dat de waarde standaard ergens in het midden staat en dat je de instelling zowel agressiever als minder direct kan maken. Klopt deze gedachtegang?
Plaats reactie