The road
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
Alles gemonteerd en het ziet er prachtig uit.
De elektronica werkt en het blok draait nog zoals het hoort.
Na al die maanden ging hij toch snel over.
Alleen ... tijdens het testen gemerkt dat hij niet schakelt.
Als de motor afstaat, dan gaat hij vlot over naar de andere versnellingen.
Als hij draait, dan ontkoppelt hij niet. Zelfs met de koppelingshendel ingetrokken wilt hij lichtjes vooruit gaan.
Ik krijg hem dan ook niet meer in neutraal. Met wat kracht gaat hij wel naar 2de, maar dan schiet ik al voorbij de neutraal.
Eens ik de motor stop, krijg ik hem weer vlot geschakeld.
Ik heb gespeeld met de afstelling van de koppelingskabel, losser en vaster, maar dat hielp niet.
Heb ik teveel olie in de primaire gedaan misschien?
Of denken jullie aan nog iets anders?
De primaire ketting heb ik niet aangeraakt, de koppelingsplaten zelf ook niet. Enkel het cover van de primaire eraf gehaald om de koppelingskabel te vervangen. En toen ook de olie vervangen.
Waarschijnlijk zal ik dan ook een nieuwe quad ring (dichting van de primaire cover) nodig hebben als ik deze opnieuw open haal?
De elektronica werkt en het blok draait nog zoals het hoort.
Na al die maanden ging hij toch snel over.
Alleen ... tijdens het testen gemerkt dat hij niet schakelt.
Als de motor afstaat, dan gaat hij vlot over naar de andere versnellingen.
Als hij draait, dan ontkoppelt hij niet. Zelfs met de koppelingshendel ingetrokken wilt hij lichtjes vooruit gaan.
Ik krijg hem dan ook niet meer in neutraal. Met wat kracht gaat hij wel naar 2de, maar dan schiet ik al voorbij de neutraal.
Eens ik de motor stop, krijg ik hem weer vlot geschakeld.
Ik heb gespeeld met de afstelling van de koppelingskabel, losser en vaster, maar dat hielp niet.
Heb ik teveel olie in de primaire gedaan misschien?
Of denken jullie aan nog iets anders?
De primaire ketting heb ik niet aangeraakt, de koppelingsplaten zelf ook niet. Enkel het cover van de primaire eraf gehaald om de koppelingskabel te vervangen. En toen ook de olie vervangen.
Waarschijnlijk zal ik dan ook een nieuwe quad ring (dichting van de primaire cover) nodig hebben als ik deze opnieuw open haal?
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3147
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1331 times
- Been thanked: 1575 times
- Contacteer:
Re: The road
Eerste werk is de derbycover eraf en daar de koppeling correct afstellen, hier de LINK , je hebt toch ook het veertje terug geplaatst op de borgmoer van de afstelling ...
Olielevel is net aan de onderkant van de koppelingsplaten, de rubberdichting van de derbycover kan je hergebruiken.
Olielevel is net aan de onderkant van de koppelingsplaten, de rubberdichting van de derbycover kan je hergebruiken.
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
Ik heb een WPH en heb de instructies zo gevolgd. De veer heb ik ook terug geplaatst.
Nu ja, iets is er duidelijk mis gelopen, dus de cover zal er eerstdaags terug af gaan.
Bedankt voor mee te denken!
Nu ja, iets is er duidelijk mis gelopen, dus de cover zal er eerstdaags terug af gaan.
Bedankt voor mee te denken!
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
Het probleem gevonden en opgelost!
Ik had een foutieve afstelling gedaan in de primaire met de koppelingskabel te vervangen.
Eerste keer ooit gedaan, beginnersfoutje dus.
Ik heb het op de lift in mijn garage getest en nu schakelt hij mooi naar de versnellingen met draaiend blok, en mijn achterwiel blijft stil staan.
Te laat om op de straat te testen, slapende kinderen.
Morgen door de dag testen.
Ik had een foutieve afstelling gedaan in de primaire met de koppelingskabel te vervangen.
Eerste keer ooit gedaan, beginnersfoutje dus.
Ik heb het op de lift in mijn garage getest en nu schakelt hij mooi naar de versnellingen met draaiend blok, en mijn achterwiel blijft stil staan.
Te laat om op de straat te testen, slapende kinderen.
Morgen door de dag testen.
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
En we hebben de vuurdoop gehad!
Fijn om er eindelijk op te kunnen rijden. Vanalles getest en nog eens getest tijdens het rijden etc.
Een klein uurtje weggeweest, het was zalig!
Wel gemerkt dat 1 van mijn bevestigingen is los gekomen. Deze moet ik vaster draaien.
Het is een 3/8 " chromen bout met moer (sterkte 8, geloof ik).
Hoeveel Nm kan ik daarop zetten? Ik ben daar wsch te zuinig op geweest tijdens de montage.
Er zat blauwe loctite op, maar helaas. Ik heb ook nog groene loctite, ofzo. Alleszins sterkere. Die kan ik ook gebruiken.
Andere oplossingen:
- Een tweede moer tegenaan draaien
- Een dikke rubberen ring tussen de 2 metalen steken
Enige andere tips?
En ik heb wat gefilmd dus ik zal binnenkort een kort compilatiefilmpje plaatsen!
Fijn om er eindelijk op te kunnen rijden. Vanalles getest en nog eens getest tijdens het rijden etc.
Een klein uurtje weggeweest, het was zalig!
Wel gemerkt dat 1 van mijn bevestigingen is los gekomen. Deze moet ik vaster draaien.
Het is een 3/8 " chromen bout met moer (sterkte 8, geloof ik).
Hoeveel Nm kan ik daarop zetten? Ik ben daar wsch te zuinig op geweest tijdens de montage.
Er zat blauwe loctite op, maar helaas. Ik heb ook nog groene loctite, ofzo. Alleszins sterkere. Die kan ik ook gebruiken.
Andere oplossingen:
- Een tweede moer tegenaan draaien
- Een dikke rubberen ring tussen de 2 metalen steken
Enige andere tips?
En ik heb wat gefilmd dus ik zal binnenkort een kort compilatiefilmpje plaatsen!
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3147
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1331 times
- Been thanked: 1575 times
- Contacteer:
Re: The road
Deze tabel is gebaseerd op Grade 5-bevestigingen, over het algemeen gebruikt op Harley-Davidson-motorfietsen.
1/4” ------ 10 ft.lbs.--------13.56 Nm
5/16” -----19 ft.lbs.-------- 25.76 Nm
3/8” ------ 33 ft.lbs.-------- 44.74 Nm
7/16” ----- 54 ft.lbs. ------- 73.21 Nm
1/2” ------ 58 ft.lbs.-------- 78.64 Nm
9/16” ----114 ft.lbs.--------154.56 Nm
5/8” ----- 154 ft.lbs.--------208.79 Nm
Ter info, 1 ft.lbs. = 1.35582 Nm
De groene loctite zou ik niet direct nemen tenzij het iets is dat niet meer los moet komen want dan ga je mogen warm stoken
242 / 243 blauwe om te borgen en op torque trekken, 648 groene om "nooit" meer los te komen.
1/4” ------ 10 ft.lbs.--------13.56 Nm
5/16” -----19 ft.lbs.-------- 25.76 Nm
3/8” ------ 33 ft.lbs.-------- 44.74 Nm
7/16” ----- 54 ft.lbs. ------- 73.21 Nm
1/2” ------ 58 ft.lbs.-------- 78.64 Nm
9/16” ----114 ft.lbs.--------154.56 Nm
5/8” ----- 154 ft.lbs.--------208.79 Nm
Ter info, 1 ft.lbs. = 1.35582 Nm
De groene loctite zou ik niet direct nemen tenzij het iets is dat niet meer los moet komen want dan ga je mogen warm stoken
242 / 243 blauwe om te borgen en op torque trekken, 648 groene om "nooit" meer los te komen.
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
Bedankt. Om te beginnen maar eens op 45Nm vastzetten dan.MoneyFor schreef: ↑01 jun 2021 12:41 Deze tabel is gebaseerd op Grade 5-bevestigingen, over het algemeen gebruikt op Harley-Davidson-motorfietsen.
1/4” ------ 10 ft.lbs.--------13.56 Nm
5/16” -----19 ft.lbs.-------- 25.76 Nm
3/8” ------ 33 ft.lbs.-------- 44.74 Nm
7/16” ----- 54 ft.lbs. ------- 73.21 Nm
1/2” ------ 58 ft.lbs.-------- 78.64 Nm
9/16” ----114 ft.lbs.--------154.56 Nm
5/8” ----- 154 ft.lbs.--------208.79 Nm
Ter info, 1 ft.lbs. = 1.35582 Nm
De groene loctite zou ik niet direct nemen tenzij het iets is dat niet meer los moet komen want dan ga je mogen warm stoken
242 / 243 blauwe om te borgen en op torque trekken, 648 groene om "nooit" meer los te komen.
Daarna zien of het nog los komt.
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 631 times
- Been thanked: 466 times
Re: The road
Waren de bout en moer schoon en vetvrij voordat de loctite werd aangebracht? Eventueel zou je het draad nog kunnen beschadigen zodat de boel wat moeilijker loskomt. Loctite dicht ook af dus als je op de goede plek de draad beschadigd krijg je niet zo snel roest.
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3147
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1331 times
- Been thanked: 1575 times
- Contacteer:
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
Nog wat gereden, buiten die ene bevestiging blijkt alles goed.
Ze kwam niet los, maar de 2 stukken konden wel van elkaar draaien. Dat wil ik nog vermijden.
Kan ik hiertegen misschien een gekartelde rondel of een stuk rubber tussen de 2 stukken steken? Gewoon opdat ze niet meer draaien.
Ze kwam niet los, maar de 2 stukken konden wel van elkaar draaien. Dat wil ik nog vermijden.
Kan ik hiertegen misschien een gekartelde rondel of een stuk rubber tussen de 2 stukken steken? Gewoon opdat ze niet meer draaien.
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
Na al mijn opties uit te testen (extra hard vastdraaien, rubber ertussen, gekartelde moer ertussen), blijkt niets te helpen. De bout blijft wel vastzitten, maar de 2 onderdelen draaien van elkaar.
Toegegeven, het is eerder een ontwerpfout van mijn kant. Het gaat om 2 beugels die ik aan elkaar bevestig.
Het probleem is dat die bevestiging dus 1 enkele, weliswaar dikke bout is, maar dat het 2de onderdeel niet in evenwicht tov de locatie van de bout.
De oplossing: ik las ze aan elkaar vast. Dat zal ze leren, of eerder mij.
Ondertussen al gebeurd en reeds terug in de spuitfase. Gaat snel, zou binnen enkele dagen terug gemonteerd moeten zijn.
Er zijn wellicht nog andere oplossingen en enkele daarvan heb ik ook overwogen.
Dit is echter de snelste en dat was belangrijk, aangezien ik binnen 3 weken naar Italia vertrek en er niet veel testfase overblijft.
Toegegeven, het is eerder een ontwerpfout van mijn kant. Het gaat om 2 beugels die ik aan elkaar bevestig.
Het probleem is dat die bevestiging dus 1 enkele, weliswaar dikke bout is, maar dat het 2de onderdeel niet in evenwicht tov de locatie van de bout.
De oplossing: ik las ze aan elkaar vast. Dat zal ze leren, of eerder mij.
Ondertussen al gebeurd en reeds terug in de spuitfase. Gaat snel, zou binnen enkele dagen terug gemonteerd moeten zijn.
Er zijn wellicht nog andere oplossingen en enkele daarvan heb ik ook overwogen.
Dit is echter de snelste en dat was belangrijk, aangezien ik binnen 3 weken naar Italia vertrek en er niet veel testfase overblijft.
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
Onderdelen gelast, gespoten en gemonteerd.
Gisteren een testrit van 140km en alles blijft mooi zitten. Problem solved!
Nog even een foto van hoe hij erbij staat.
Gisteren een testrit van 140km en alles blijft mooi zitten. Problem solved!
Nog even een foto van hoe hij erbij staat.
- Bijlagen
-
- DSC_3131.JPG (353.01 KiB) 6991 keer bekeken
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3147
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1331 times
- Been thanked: 1575 times
- Contacteer:
- RC roadster
- 700-799
- Berichten: 796
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 424 times
- Been thanked: 400 times
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
Vind ik ook, het geeft wat "ademruimte".
Ik heb mijn spatbord ook laten spuiten, dus moest het ooit nodig zijn valt het niet uit de boot.
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 631 times
- Been thanked: 466 times
Re: The road
Hoe zit dat eigenlijk praktisch met dat voorspatbord? Als je in de regen rijdt zonder voorspatbord krijg je dan constant een douche?
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3147
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1331 times
- Been thanked: 1575 times
- Contacteer:
Re: The road
Heb het zelf ook al op enkele types gehad, als het goed doorregent merk je daar niets van, dan komt het toch van alle kanten. Met wat minder regen of
enkel nog een goede natte baan merk je het opspatten maar of dat storend is moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.
enkel nog een goede natte baan merk je het opspatten maar of dat storend is moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.
- RoelVP
- 350-499
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 255 times
Re: The road
Voorlopig nog niet door de regen gereden. Wat gedaan wordt om een douche ter voorkomen is tape over de vorkbenen vlak boven de band te plakken. Die houdt dan een groot deel van het water tegen die anders in uw gezicht wordt geslingerd.
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 631 times
- Been thanked: 466 times
Re: The road
Dat is de plek waar je ook zo'n stabilisator kunt plaatsen. Misschien dat die dan ook nog iets helpt tegen het opspatten.
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3147
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1331 times
- Been thanked: 1575 times
- Contacteer:
Re: The road
Forkbrace zeer aan te raden, rijd al 5 jaar met de Goldwing zonder en een dikke maand geleden er eentje gemonteerd, een wereld van verschil moet ik
zeggen. Is een compleet andere motor wat betreft stuurgedrag, reageert beter en strakker.
- charlesb52
- *
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2063 times
- Been thanked: 1313 times
- Contacteer: