Pekelrijders

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Pekelrijders

Ongelezen bericht door Dorski »

Een paar weken geleden was het een mooie zondag en pakte ik mijn motor.
Toen ik het woonerf afreed zag ik pas dat er gepekeld was.
Echt balen, maar het leed was al geleden.

Na een mooi rondje ben ik thuis gekomen en heb mij motor eerst 1,5 uur af laten koelen.
Had ook een uur kunnen zijn, maar was even iets anders aan het doen.
Vervolgens heb ik haar een dik kwartier met koud water afgespoten.
Daarna natuurlijk netjes afgedroogd.

Ik zie verder geen gevolgen van de pekel, dus lijkt me een geslaagde actie.

Nu ben ik benieuwd hoe de pekelrijders onder ons dit doen.
Want op je werk kan dit niet lijkt me. En als je dit iedere dag moet doen kun je waarschijnlijk beter op de fiets gaan, want dat kost minder tijd.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door EasyWim »

Afgelopen winter was de eerste keer dat de motor regen en pekel voor z'n kiezen heeft gekregen. Dan kom je er al vrij snel achter dat Harley's daar absoluut niet voor gemaakt zijn. Het chroom van de voorvorkpoten is waardeloos. Ik ben ook heel benieuwd hoe het chroom eruit ziet onder de harmonica hoezen, als daar vocht in komt zal het ook wel achteruit hollen. De schokbrekers kunnen niets hebben, daar roest het ook dwars door de coating heen. De lak van het frame, de tank en voor- en achterspatbord lijkt beter te zijn, daar heb ik nog geen schade kunnen ontdekken. Let wel op dat er geen roestvorming ontstaat onder de benzinedop (op de overgang van lak naar onbehandeld staal). Ik heb daar wat vaseline in geduwd. Ik houd mijn hart vast voor de remklauwen, hoe lang zal het duren voor de blokken vast gaan komen zitten?

Maar ook Vance & Hines bakt er niks van, de roest komt overal dwars door de coating van de hitteschilden.

Nu moet ik zeggen dat de motor 2 maanden onder een hoes in de tuin heeft gestaan en dat bleek echt funest voor de Harley. In het verrijdbare hok in de tuin staat hij nu een stuk beter. Maar als je de kwaliteit van mijn oude Japanse motoren afzet tegen die van Harley dan is die van Harley toch echt wel om te janken. Ik zie het apparaat als een gebruiksvoorwerp en probeer maar niet teveel te letten op alle corrosie. Steeds afspoelen doe ik niet, geen zin in.
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Ik rij door weer en wind, motorvakanties naar Spanje en meer; maar níet door de pekel!!!!
Gelukkig heb ik de motor niet (meer) nodig voor m’n woon-werkverkeer!
‘n Onverwachte pekelrit is me nig eel eens overkomen en dan direkt met koud water afgespoten!
Enne, andere merken kunnen er ook niet tegen! De pekel komt echt óveral 😰😰!!

Preventief kun je alles met tectyl inspuiten en/of met vaseline insmeren....
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door EasyWim »

charlesb52 schreef: 23 dec 2020 22:32 Preventief kun je alles met tectyl inspuiten en/of met vaseline insmeren....
Dat heb ik ook gedaan, alles wat corrosie gevoelig lijkt en niet heet wordt heb ik voorzien van een minimaal laagje (zuurvrije) vaseline. Ik was even bang dat hier veel vuil aan zou hechten maar dat valt reuze mee.
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Ik gebruik al jaren Scottoiler FS365.
Motor wassen, niet afdrogen, alles behalve banden en remmen en insprayen.
Na een rit in de regen zonder wassen gewoon opnieuw insprayen. Het is een mengsel op basis van water en een soort olie. Je hebt gegarandeerd geen last meer van pekelroest.
Er is ook een youtube filmpje van Dellboys garage over.
rotboer
100-199
100-199
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 jul 2016 20:20
Locatie: rijssen
Has thanked: 144 times
Been thanked: 49 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door rotboer »

EasyWim schreef: 23 dec 2020 19:13 Afgelopen winter was de eerste keer dat de motor regen en pekel voor z'n kiezen heeft gekregen. Dan kom je er al vrij snel achter dat Harley's daar absoluut niet voor gemaakt zijn. Het chroom van de voorvorkpoten is waardeloos. Ik ben ook heel benieuwd hoe het chroom eruit ziet onder de harmonica hoezen, als daar vocht in komt zal het ook wel achteruit hollen. De schokbrekers kunnen niets hebben, daar roest het ook dwars door de coating heen. De lak van het frame, de tank en voor- en achterspatbord lijkt beter te zijn, daar heb ik nog geen schade kunnen ontdekken. Let wel op dat er geen roestvorming ontstaat onder de benzinedop (op de overgang van lak naar onbehandeld staal). Ik heb daar wat vaseline in geduwd. Ik houd mijn hart vast voor de remklauwen, hoe lang zal het duren voor de blokken vast gaan komen zitten?

Maar ook Vance & Hines bakt er niks van, de roest komt overal dwars door de coating van de hitteschilden.

Nu moet ik zeggen dat de motor 2 maanden onder een hoes in de tuin heeft gestaan en dat bleek echt funest voor de Harley. In het verrijdbare hok in de tuin staat hij nu een stuk beter. Maar als je de kwaliteit van mijn oude Japanse motoren afzet tegen die van Harley dan is die van Harley toch echt wel om te janken. Ik zie het apparaat als een gebruiksvoorwerp en probeer maar niet teveel te letten op alle corrosie. Steeds afspoelen doe ik niet, geen zin in.
Schrale troost,alle motorfietsen hebben dit,dingen zijn gemaakt om mooi te zijn en absoluut niet bestand tegen pekel. Heb zelf noodgedwongen jaren woon werk gereden met veel Japanse motorfietsen,na 1 winter is het mooie er al goed af,geen een uitgezonderd.Deed er qua bescherming zoals tectyl enzo ook niets aan,maar Harley is eigenlijk niet beter of slechter als pekelfiets.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik heb ook heel wat jappen gehad maar had wel het idee dat het chroom en zeker de lak het langer volhielden (zelfs buiten onder de motorhoes en zonder afspoelen van de motor). Bij Harley verschilt het vreemd genoeg per onderdeel. Ik vind de schokbrekers, vorkpoten en zijstandaard erg slecht qua lak en chroom, het frame valt dan weer mee. Het zijn echte bepaalde onderdelen zoals gelijkrichter, ABS splitter onder het balhoofd en mid controls die ver achterblijven vergeleken met de rest. Bij de jappen leek de kwaliteit in ieder geval wat constanter.
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door ronnie »

Toevallig ben ik vorig weekend nog een stukje op pad geweest met de sporty. Wat een zooi op de fiets na thuiskomst.. Afgespoten en de dag erna de hele fiets te grazen genomen met vulcanet-doekjes, niets meer van te zien.
M'n 29 jaar oude yamaha staat al een maand op bokken. Die komt de schuur niet uit nu, dat ding is bijna helemaal van aluminium. Ooit heb ik eens een (vorige aluminium) fiets verpest door in de winter door te rijden, dat durf ik dus niet meer aan.
Echt door de pekel ga ik alleen met de auto of met het woon/werk-brommertje. Verder durf ik het met een ijzeren motor wel aan als het 2x geregend heeft na de laatste pekelbeurt. Goed spul dus, zo'n ijzeren hd
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik wil die Scottoiler FS365 weleens gaan proberen die Siegfriedson voorstelde. Waarschijnlijk werkt dat beter dan de hele fiets in de WD40 zetten en natuurlijk beter dan de vaseline die ik niet op de hete delen kan smeren.
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

EasyWim schreef: 27 dec 2020 13:28 Ik wil die Scottoiler FS365 weleens gaan proberen die Siegfriedson voorstelde. Waarschijnlijk werkt dat beter dan de hele fiets in de WD40 zetten en natuurlijk beter dan de vaseline die ik niet op de hete delen kan smeren.
Absoluut. En omdat je het op een natte fiets insprayt kruipt het in elk hoekje.
Na opdrogen zie je een film over de lak en het chroom.
Ruikt ook nog lekker als je start.
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door Dorski »

Siegfriedson schreef: 27 dec 2020 15:07 Absoluut. En omdat je het op een natte fiets insprayt kruipt het in elk hoekje.
Na opdrogen zie je een film over de lak en het chroom.
Ruikt ook nog lekker als je start.
Klinkt inderdaad goed. Hoe haal je dar er weer af dan?
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door EasyWim »

Dorski schreef: 27 dec 2020 19:00 Klinkt inderdaad goed. Hoe haal je dar er weer af dan?
Dat laten ze zien in het filmpje waar Siegfriedson het over had. Ik moest op een bepaald punt in het filmpje wel even lachen toen die vent zei dat je het er zo af spuit maar toen toch even flink met z'n vingers meehielp boenen (bij 3'25") :lol: Maar dat was waarschijnlijk gewoon wat prut en niet het laagje Scottoiler.

https://www.youtube.com/watch?v=xtVvuLC9Zis
Gebruikersavatar
choco
200-349
200-349
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
Locatie: Bovenkarspel
Has thanked: 451 times
Been thanked: 170 times

Re: Pekelrijders

Ongelezen bericht door choco »

charlesb52 schreef: 23 dec 2020 22:32 Ik rij door weer en wind, motorvakanties naar Spanje en meer; maar níet door de pekel!!!!
Gelukkig heb ik de motor niet (meer) nodig voor m’n woon-werkverkeer!
‘n Onverwachte pekelrit is me nig eel eens overkomen en dan direkt met koud water afgespoten!
Enne, andere merken kunnen er ook niet tegen! De pekel komt echt óveral 😰😰!!

Preventief kun je alles met tectyl inspuiten en/of met vaseline insmeren....
Ik heb jaren met een fzr1000 100km/dag woon-werk gereden. Gewoon voor de funfactor. (En in de winter soms een natte plek in mijn ondergoed). Met een scottoiler en in de winter spuitvaseline over de hele fiets. Elk winterweekend de motor afspuiten en elk voorjaar de remklauwen helemaal uit elkaar en schoonmaken (rijstijl hooligan dus ik nam geen risico). Na 5 jaar was mijn bedrading in zeer slechte staat, vooral de connectoren. En een chopper met lange voorvork houdt sowieso totaal niet van gladheid dus met mijn chopper stopte ik met winterrijden.
Keep the rubber side down
Plaats reactie