Loctite op de juiste manier gebruiken

Handleidingen voor reparaties en ander werk aan de motor.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door EasyWim »

Autobouwer Spyker kreeg klachten van klanten omdat onderdelen die met Loctite producten waren vastgezet na verloop van tijd lostrilde. Spyker twijfelde aan de kwaliteit van Loctite, na een onderzoek kwam men tot de conclusie dat de Loctite producten verkeerd werden gebruikt. Henkel is toen voorlichting gaan geven aan hun grote klanten waaronder ook het bedrijf waar ik voor werk. Omdat de meeste problemen ontstaan met de borgingsproducten en in mindere mate met de afdichtingsproducten houd ik het even bij die eerste. De meest gebruikte en volgens mij ook de meest geschikte schroefdraadborging voor de Harley is nummer 243 (blauwe kleur) met een gemiddelde treksterkte.

De Loctite producten die voor borging moeten zorgen halen alleen hun volledige sterkte bij het voldoende aanwezig zijn van koper in de legering van de bout/moer. Dit is dan ook gelijk de reden waardoor dit product in eerste instantie niet geschikt is voor toepassing op passieve metalen (RVS, aluminium en verzinkt bijvoorbeeld). Om 243 toch te kunnen gebruiken dien je activator 7649 of 7240 te gebruiken. Natuurlijk doet 243 ook wel wat zonder activator (bij bijvoorbeeld RVS bouten) maar nooit zo goed als met activator. Het niet gebruiken van Activator was dan ook de reden dat bij Spyker onderdelen uiteindelijk losliepen door een te lage sterkte.

Om ook in je achterhoofd te houden:
- het grote (en vaak vergeten) voordeel van het gebruiken van Loctite is dat de borgvloeistof ook afdicht en er dus voor zorgt dat er op die plek nauwelijks corrosie ontstaat

- 243 is zonder verhitten los te krijgen. Houdt volle sterkte tot 150 graden.

- groot voordeel van 243 is dat deze ook werkt bij lichte olievervuiling van het schroefdraad

- bij het gebruik op RVS bouten het vreten wordt tegengegaan

- de functionele sterkte wordt na 2 uur verkregen bij een temperatuur van 22 graden

- 243 dient goed te worden geschud voor gebruik

- het gebruik van activator wordt ook geadviseerd bij grote boutmaten, bouten met veel speling en bij koude bouten (onder de 5 graden). Activator 7649 eerst goed laten verdampen.

- voor alle toepassingen geldt hoe schoner het materiaal hoe sterker de uiteindelijke verbinding. Om goed schoon te kunnen maken is Loctite 7063 ontwikkeld alhoewel ikzelf ook gewoon PVC reiniger, Thinner of remreiniger of iets dergelijks gebruik (geen terpentine of wasbenzine!).

- Loctite producten hebben een houdbaarheid van ongeveer 2 jaar. De snellijmen 401 (algemeen) en 406 (kunststof, rubber enz.) gaan een stuk langer mee als ze in de koelkast worden bewaard.
Bijlagen
loctite.jpg
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door botoo »

Bij gebruik nat opbrengen en monteren of moet je het eigenlijk eerst in laten drogen voor de montage? Zelf gebruik ik het nat maar weet niet zeker of dat de beste manier is. Als je orgineel Harley spul koopt dan zie je dat er vaar een opgedroogde groene substantie op een boutje zit wat als een trilnietlos moet fungeren.

Wel fijn om te lezen dat de houdbaarhead 2 jaar is, ik kwam er en poosje geleden achter dat ik per ongeluk Loctite groen gebruikt had maar dat was gelukkig al 10+ jaar oud :think:
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door EasyWim »

botoo schreef: 09 mar 2021 22:23 Bij gebruik nat opbrengen en monteren of moet je het eigenlijk eerst in laten drogen voor de montage? Zelf gebruik ik het nat maar weet niet zeker of dat de beste manier is. Als je orgineel Harley spul koopt dan zie je dat er vaar een opgedroogde groene substantie op een boutje zit wat als een trilnietlos moet fungeren.

Wel fijn om te lezen dat de houdbaarhead 2 jaar is, ik kwam er en poosje geleden achter dat ik per ongeluk Loctite groen gebruikt had maar dat was gelukkig al 10+ jaar oud :think:
Eerst op laten drogen is niet nodig, je kunt het gelijk nat gebruiken. Als je activator gebruikt zie je dat het wel sneller uithardt en dus veel eerder droog is en dus ook eerder te belasten.

Vaak is zo'n product wel langer dan 2 jaar oud te gebruiken, er bestaan alleen geen grafieken voor zover ik weet die aangeven wat de afname van sterkte is per jaar. Ik zou een verpakking van 5 jaren oud ook zeker wel gebruiken tenzij ik iets maak wat naar Mars moet worden geschoten :D

Ik ken het reeds aangebrachte borgingsmiddel voornamelijk van mijn werk. Dat zie je voornamelijk op de RVS bouten en dient eigenlijk om vreten te voorkomen en pas op de 2e plaats als borgmiddel. Maar ik ken het inderdaad ook van bijvoorbeeld de boutjes waarmee de baffles in de dempers worden vastgezet. Daar zat ook opgedroogd borgingsmiddel op. Ik weet niet of dit ook van Loctite is, ik heb het zelf nog nooit ergens aangebracht.
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 1164
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Has thanked: 271 times
Been thanked: 331 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door Peke »

Op het rvs in de jachtbouw gebruik ik ook 243 en gewoon nat.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door EasyWim »

Peke schreef: 10 mar 2021 13:51 Op het rvs in de scheepsbouw gebruik ik ook 243 en gewoon nat.
Met of zonder activator?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Van Loctite gebruik ik de blauwe 243 en de groene 648 voor als het echt vast moet zitten, heb er nog enkele staan speciaal voor hydrolic koppelingen zoals
aan de remleidingen maar daar weet ik de nummer niet van buiten. Ik kocht deze meestal rechtstreeks bij Henkel en had op die manier ook altijd veel van
die kleine flesjes van 25ml die ik dan kreeg als staal :)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 1164
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Has thanked: 271 times
Been thanked: 331 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door Peke »

EasyWim schreef: 10 mar 2021 15:19
Peke schreef: 10 mar 2021 13:51 Op het rvs in de jachtbouw gebruik ik ook 243 en gewoon nat.
Met of zonder activator?
Met de M4 tm m12 eigenlijk altijd zonder maar als het echt goed stevig vast moet zitten en dikker is als M12 gebruiken we wel de groene spuitbussen cleaner/activator
brede aap
100-199
100-199
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door brede aap »

Ik lees droogtijd 2 uur. In mijn werk heb ik het duizenden keren toegepast. Maar als een werkstuk weer uit elkaar moest na 2 uur, zag ik geen uitgehard middel, dus nog vloeibaar. Een test gehouden met twee merken en ze gingen beiden redelijk gelijk op in droogtijd en borgprestaties.
Heel interessant om eens op de site van borgmiddelfabrikanten te kijken waar je allemaal mee kan borgen, want er zijn meerdere merken en meerdere technieken en handigheden voor jouw werksituatie.
Ik had thuis nog een zeer oud flesje zwerven van 20 jaar oud zoiets, dat deed het gewoon nog.

Tip; als je iets met loctite niet goed loskrijgt, even de verfbrander-feun erop zetten (verhitten). En/of op hameren. Dan word het zacht. Het middel breekt/lost.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door EasyWim »

brede aap schreef: 06 feb 2022 23:19 Ik lees droogtijd 2 uur. In mijn werk heb ik het duizenden keren toegepast. Maar als een werkstuk weer uit elkaar moest na 2 uur, zag ik geen uitgehard middel, dus nog vloeibaar.
Er zijn een aantal parameters:
- temperatuur?
- leeftijd vloeistof?
- reiniging beide oppervlakken?
- activator gebruikt bij RVS, verzinkt en gegalvaniseerd (dus in principe nodig bij alle bevestigingsmaterialen)?
- op de juiste plek met de juiste hoeveelheid aangebracht?

Vooral die activator is belangrijk voor snel resultaat en die wordt in de praktijk weinig gebruikt.
brede aap
100-199
100-199
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door brede aap »

Tja als er vlak boven of naast het boutje sensorringen lopen of vlak daarnaast een lagertje, heb/had ik liever niet dat het 1 natte bende werd. Dus mijn gevoel moest het doen. Het teveel aan druppeltje op de schroefdraad kwam al gauw er uitzetten. Er werd ontvet. temeperatuur werkplaats..18 ofzo.
Zéker met hele dunne boutjes (en groter aanhaalmoment) is het fingerspitzengefühl, anders draai je ze dol de volgende keer. Onze fabrikant gebruikte ook m3 m4 voor een naar verhouding zware verbinding.
Al met al werd het doel bereikt en kwam nooit iemand aanzetten dat zijn materiaal uit elkaar gelopen is door ons manier van werken. Geen activator gebruikt. En vaak genoeg moesten we proefdraaien en weer uit elkaar halen, dan was het wel handig dat de loctite nog niet droog was in twee uur.
Het verbruik was redelijk hoog bij ons en er werd dus regelmatig ververst en schudden werd een automatische tic, :)
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door EasyWim »

Je geeft het zelf al aan, geen activator gebruikt. Het kan ook zonder inderdaad, maar drogen duurt langer en de verbinding bereikt niet de maximaal haalbare sterkte. Maar dat is een keuze.
Gebruikersavatar
Charter
200-349
200-349
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
Locatie: Capelle a/d ijssel
Has thanked: 163 times
Been thanked: 151 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door Charter »

En een kleine streep is voldoende toch? (Regelmatig Gezien op youtube)
Heb mn linker (shifter kant) forward control nu enkel even handvast gezet.
Hoop dat ik de rechterzijde er ook op kan gaan zetten vd week, ga ik ze beiden met de loctite vast zetten, dan heb ik het “best dure potje” niet voor jan l.l gekocht ;)
“Gr Art”
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door EasyWim »

Charter schreef: 13 feb 2022 19:36 En een kleine streep is voldoende toch? (Regelmatig Gezien op youtube)
Yep, dat schrijft Henkel ook voor. Maar je moet de streep wel op de goede plek zetten voor goede sterkte. En als het flink vast moet zitten en je gebruikte geen activator op een plek waar dit eigenlijk wel zou moeten dan zou ik gewoon lekker veel gebruiken en gewoon wegvegen met een doek.
brede aap
100-199
100-199
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Re: Loctite op de juiste manier gebruiken

Ongelezen bericht door brede aap »

Charter schreef: 13 feb 2022 19:36 zetten, dan heb ik het “best dure potje” niet voor jan l.l gekocht ;)
Het zal je verassen hoe lan dat potje ter grootte van neusspray, meegaat. In mn werk gebruikte ik het zelfde flesje echt maanden bij echt veelvuldig gebruik.
Plaats reactie