Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Wat laat de motor ons zien?
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door EasyWim »

Het wordt de hoogste tijd dat ik eens een goede (roterende) multitool koop voor het gedetailleerd kunnen bewerken van voornamelijk metalen. Ik bedoel dus zo'n apparaat met een roterend asje waar je allemaal stiftjes in kan klemmen. Ik ken de merken Dremel, Proxxon, Ferm, Fein enz. Het apparaat moet wel wat vermogen hebben zodat je ook een aantal mm RVS kan wegslijpen zonder dat hij daar veel moeite mee heeft. Wie heeft goede ervaringen met welk merk/type of welke beter niet kopen?

Toegevoegd in 15 minuten 24 secondes:
Mooie catalogus van Dremel:

https://www.dremeleurope.com/nl/media/c ... ok_nld.pdf

Ik weet dat ik in ieder geval geen accu wil maar met snoer. Het apparaat zal vele jaren lang af en toe gebruikt worden en dan heb je alleen maar ellende met een accu.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door RC roadster »

Gewoon zie dat je een goed vergrendelingssysteem hebt, zodat u zaagblaadje (of hoe noem je dit juist) niet los komt tijdens het werken. Ik had de eerst generatie van Bosch en mijne bout om mijn zaagblaadje vast te zetten kwam altijd los, door de trillingen natuurlijk.
En dan zien dat hij genoeg power heeft, dat hij niet dood valt. Ik heb nu een HIKOKI bij gekocht, wel op accu en ik ben daar zeer tevreden van,... deze heeft dan ook nog een handig lampje + je kan hem ook op automatische zetten en dan start hij op de laagste stand en als hij te veel weerstand voelt dan gaat hij zijn toeren automatische verhogen.

Deze heb ik zie link; https://www.thstools.nl/cv18dbl-w2-mult ... ZjEALw_wcB
Maar je hebt er ook met snoer ;-). Ik heb ook al gewerkt met een Fein en was daar ook content van, maar deze had een anders systeem om u zaagblaadjes vast te zetten (iets gemakkelijker dan mijne HIKOKI).
rotboer
100-199
100-199
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 jul 2016 20:20
Locatie: rijssen
Has thanked: 144 times
Been thanked: 49 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door rotboer »

Gebruik die dingen ook al jaren, dremel is wel de beste van de merken die je opnoemd.Uit eigen ervaring,al die goedkopere zoals Ferm en al die lidl en aldi dingen houden het geen 10 uur vol.
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door bow »

Heb een Fein ,is een geweldig machientje . Maar iets goedkoper zal ook wel voldoen denk ik.
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door ronnie »

Interessant dit :) ik heb ooit met een geleende drempel heerlijk kunnen werken, maar mijn eigen goedkope nepperd van de gamma is gewoon een lijp ding: als je niet om de paar minuten de vergrendeling checkt, vliegen de freesjes/schijfjes je om de oren. Geen apparaat om uit de knakenbak te halen dus
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door EasyWim »

Er bleek nog net een 25% kortingsactie te zijn bij de Praxis, ik ben gelijk een Dremel en accessoirekoffer gaan halen. Op internet vond ik het niet goedkoper. Ik ben voor de meest uitgebreide Dremel gegaan met (extra lang) snoer (model 4300). Deze heeft ook een fel led lampje op het uiteinde zitten en verder de beste specificaties (flink vermogen, minste herrie, minste trillingen). Er zitten snelspanstiften bij zodat er geen extra gereedschap nodig is en er geen geknoei is met kleine schroefjes. Ook een flexibele slang (zeg maar verlengstuk) zit er standaard bij. Dat blauwe ding is een wandhouder. Nu kan ik de baffles voor de dempers gaan bewerken.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door RC roadster »

Sorry Wim,

Ik had het over een andere multitool,... . Maar wel mooi gereedschap,... zal zeker zijn werk doen ;-).
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door EasyWim »

Nog even ter aanvulling, voor het wat fijnere werk of als je lang bezig bent is de flexibele as met het kleinere handvat ideaal. Het weegt bijna niets, is compact (voor in de baffle ;) ), pakt lekker vast en je hebt het volledige vermogen. Helemaal ideaal is de combinatie met een statief, er ligt niets in de weg op het werkblad en je buigt de flexibele as niet zo snel in een kleine radius (dus geen onnodige wrijving / warmte ontwikkeling).

Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik moet me ook terug nog eens zo'n flexibel ding aanschaffen, ik heb nog één van de eerste Dremels en die doet nog perfect zijn ding en heb die
flexibel best veel gebruikt maar die is een keertje vastgelopen, ziet dan ook af met die hoge snelheden. Had wel al eens een namaak Dremel set
met flexibel erbij aangeschaft, voor die flexibel eigenlijk alleen en omdat ik er voorbij liep in het aanbiedinsg-rek in de supermarkt maar die was
geen lang leven beschoren en was helemaal niet de kwaliteit van de Dremel ( het toestel ligt nog nieuw in de doos ) maar de flex was direct stuk.

Heb de Dremel flex uit elkaar gehaald maar de staaldraad die er in zit is uit elkaar gekomen en komt telkens vast te zitten, nu is dat wel echt slijtage
maar je moet hem wel tijdig voorzien van een beetje smering die flexibel , dat zal de levensduur zeker ten goede komen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 12 nov 2020 07:53 Heb de Dremel flex uit elkaar gehaald maar de staaldraad die er in zit is uit elkaar gekomen en komt telkens vast te zitten, nu is dat wel echt slijtage
maar je moet hem wel tijdig voorzien van een beetje smering die flexibel , dat zal de levensduur zeker ten goede komen.
Net als met de oude kilometer- en toerentellerkabel dus :jaja:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Inderdaad, daarmee kan je het vergelijken ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Was wat aan het rondkijken naar die Flex dingen en kreeg ik vandaag toevallig een HBM mail met aanbiedingen van al dat "Professioneel" gereedschap :lol:

Was er toch wel iets wat mijn aandacht trok, namelijk een hangmotor met flex, voeg wel een foto toe ;) ... dit is de goedkoopste versie want ze hebben er
2 of misschien nog wel meerdere maar wat ik hieraan wel goed vind is die kleine boorkop zodat je niet afhangt van een bepaalde diameter of van die verloop
busjes. Moet natuurlijk wel nog eens de exacte grootte / diameter zien te vinden van dat boorkopje.

Hangmotor.jpg
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die flexibele as eigenlijk overal voor gebruik. Je hebt veel minder gewicht in je handen en omdat alles veel kleiner is wat je in je hand hebt kun je makkelijker inwendig bewerken. Ik gebruik een klein led fietslampje dat ik overal aan kan bevestigen op bij te lichten. Wat dat betreft is zo'n motortje met flex as nog helemaal niet zo'n gek idee. Ook het voetpedaal vind ik een grote plus net als bij het TIG lassen. Ik zou zelf inderdaad ook voor zo'n boorkop gaan in plaats van steeds te werken met verschillende spanbussen. Deze moet echter zoals je al aangeeft niet te groot in diameter zijn.

HBM is voordelig maar heeft ook echt wel kermis kwaliteit ertussen zitten. Pas bij de derde (voordelige) schuifmaat had ik er eentje die het aardig deed, de eerste 2 heb ik zo in de staalbak kunnen gooien. Maar de service is goed, ik had steeds in no-time een nieuwe binnen en de derde die wel wat duurder was kreeg ik met aardige korting. Ik snap alleen niet dat ze hun naam te grabbel gooien door ook spullen te verkopen die echt ver onder de maat zijn.

Toegevoegd in 6 minuten 11 secondes:
Net even opgemeten, het spankopje van de Dremel is slechts 15mm in diameter. Ik ben blij dat deze niet groter is, met deze maat kun je goed inwendig de schuurbandjes gebruiken.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 20 nov 2020 21:32 ....

HBM is voordelig maar heeft ook echt wel kermis kwaliteit ertussen zitten. Pas bij de derde (voordelige) schuifmaat had ik er eentje die het aardig deed, de eerste 2 heb ik zo in de staalbak kunnen gooien. Maar de service is goed, ik had steeds in no-time een nieuwe binnen en de derde die wel wat duurder was kreeg ik met aardige korting. Ik snap alleen niet dat ze hun naam te grabbel gooien door ook spullen te verkopen die echt ver onder de maat zijn.
Dat is ook één van de reden dat ik daar eigenlijk niet meer koop, kocht daar vroeger veel metaal-freesjes omdat het gewoon voordeliger was dan ze te laten slijpen, ik betaalde 18€ om een 4 zijdig freesje te laten slijpen en voor enkele euro's kocht je een ander. Nu bestel ik ze meestal bij Ali omdat ik voor de verzendkost van HBM nog eens extra 4 of 5 freesjes heb. Waar ik misselijk van wordt op de HBM website is het overdreven gebruik van het woord " professioneel" , ik denk dat ze niet weten wat dat eigenlijk echt betekent :lol: .
Net even opgemeten, het spankopje van de Dremel is slechts 15mm in diameter. Ik ben blij dat deze niet groter is, met deze maat kun je goed inwendig de schuurbandjes gebruiken.
Ja heb hen een mailtje gestuurd met de vraag wat de juiste diameter is, gaat sowieso groter zijn dan dat spankopje van een dremel.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 1164
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Has thanked: 271 times
Been thanked: 331 times

Re: Goed gereedschap is het halve werk: multitool

Ongelezen bericht door Peke »

Een Bosch rechte slijper is gewoon het beste wat er is en allerlei freesjes schuurbandjes bij te krijgen.
Plaats reactie