Quiet baffles nog wat stiller maken (met bijv. Smartpartz Hard Kore)

Optimalisering en tuning van de motor.
MoneyFor
2000-2499
2000-2499
Has thanked: 709 times
Been thanked: 937 times
Contacteer:

Re: Quiet baffles nog wat stiller maken (met bijv. Smartpartz Hard Kore)

Bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 08 feb 2021 12:17 Dat zal een leuk projectje zijn ;-). Als je die module niet moet weg werken. zal het al veel schelen natuurlijk ;-). Maar ja,... dan kan je ze niet aansturen met die mooie afstandsbedieningen he :onthequiet: .
Ben nog aan het wachten op mijn luchtvering voor de Fat Boy en nu staat die gedemonteerd op mijn heftafel en heb geen zin om die nu voor even
terug in elkaar te zetten dus ik wacht nog even tot ik de vering heb. Da n zal ik de Breakout er eens opzetten om te kijken of ik die kleppen goed
wegkrijg want ze zijn nogal redelijk breed of diep of lang ... ik bedoel dan het gedeelte dat tussen frame/blok en de uitlaat komt te zitten.

Kan er nu ook wel naar kijken maar op de heftafel moet ik m'n oud lijf niet in bochten wringen, kan op dit moment amper m'n nek bewegen :lol:

My Bikes:
Afbeelding
RC roadster
200-349
200-349
Has thanked: 187 times
Been thanked: 155 times

Bericht door RC roadster »

@MoneyFor Dat is het nadeel als je veel moto's /projecten hebt he. Of je zou nog een heftafel moet bij kopen. Zodat je 1 heftafel kunt gebruiken voor de langdurige projecten en de andere heftafel voor de snelle en kleine projecten ,... ;-). Maar ja,... laat me raden,... 9 op de 10 zal heb probleem plaats zijn zeker ,... :muur: ?

Ik ben wel benieuwd hoe je die klep er gaat tussen zetten, :hyper: . Die kleppen zijn meer bedoeld om onder een wagen te plaatsen of vrachtwagen. En daar zie je deze niet hangen he :-). Of anders een J&h uitlaat plaatsen he ;-). Maar ja,... er is ook een prijs verschil zeker :muur: . En dan mis je ook de uitdaging zeker ook ;-).
MoneyFor schreef: 08 feb 2021 17:39 Kan er nu ook wel naar kijken maar op de heftafel moet ik m'n oud lijf niet in bochten wringen, kan op dit moment amper m'n nek bewegen
Ja,... dat zijn de mindere mooie eigenschappen van oud worden ,... ;-). Ken ik ook al een beetje,... ogen en knieën :muur: .

MoneyFor
2000-2499
2000-2499
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 12 feb 2021 13:33 @MoneyFor Dat is het nadeel als je veel moto's /projecten hebt he. Of je zou nog een heftafel moet bij kopen. Zodat je 1 heftafel kunt gebruiken voor de langdurige projecten en de andere heftafel voor de snelle en kleine projecten ,... ;-). Maar ja,... laat me raden,... 9 op de 10 zal heb probleem plaats zijn zeker ,... :muur: ?
De nagel op de kop, plaats, dat kom je altijd te kort, ik heb nochtans vorig jaar nog een extra garage bijgezet maar die staat nu ook al weer vol. Het probleem is
steeds dat je voor een heftafel een vrije ruimte nodig hebt en dat heb ik bekomen door die extra garage bij te zetten zodat alles wat verrijdbaar is daar in staat
en in de garage met de heftafel enkel 1 of 2 motoren en dan kan de heftafel steeds nog staan. Ik heb ze namelijk recht staan tegen de muur met een electrische
winch zodat ze toch nog uit de weg staat als ik ze niet in gebruik heb.
Ik ben wel benieuwd hoe je die klep er gaat tussen zetten, :hyper: . Die kleppen zijn meer bedoeld om onder een wagen te plaatsen of vrachtwagen. En daar zie je deze niet hangen he :-). Of anders een J&h uitlaat plaatsen he ;-). Maar ja,... er is ook een prijs verschil zeker :muur: . En dan mis je ook de uitdaging zeker ook ;-).

Wel ik heb nog druk in de weer geweest met het te bekijken en heb er nog gevonden die langs de buis heen staan, dus in het verlengde van de uitlaat, misschien ook
nog een piste om over te denken, misschien allebei eens bestellen, met 100€ ben ik klaar en daarna 1 uitlaatje verkopen en de kosten zijn er meteen uit. En inderdaad
iets kant en klaar is dan geen uitdaging aan en er is een klein prijsverschil denk ik van ongeveer minimaal een 2K :lol: ... we praten hier dan ook niet over wel of niet
gekeurd zijn maar gewoon om het stiller te kunnen maken wanneer nodig.

Al bij al is het leuk om zelf zoiets te maken, ik praat hier ook over het eerst toe te passen op een Softail die merkelijk meer ruimte bied dan de Sportster tussen frame
en uitlaat.

klep.jpg
klep.jpg (17.76 KiB) 453 keer bekeken

Ben nu aan lullen met DIV, willen nieuwe motor niet inschrijven omwille van de mileu norm, ze willen wel als ik toesta om de motor te antidateren naar 2018 maar dat
brengt natuurlijk later bij een eventuele verkoop van de motor weer met zich mee dat die meteen als 2 - 3 jaar ouder wordt aanzien.

My Bikes:
Afbeelding
RC roadster
200-349
200-349

MoneyFor schreef: 12 feb 2021 14:20 Ben nu aan lullen met DIV, willen nieuwe motor niet inschrijven omwille van de mileu norm, ze willen wel als ik toesta om de motor te antidateren naar 2018 maar dat
brengt natuurlijk later bij een eventuele verkoop van de motor weer met zich mee dat die meteen als 2 - 3 jaar ouder wordt aanzien.
Ja,... Niet te begrijpen. Hoe ze tegenwoordige de mensen het lastig maken met al hun regeltjes,... en niet vergeten ,... het geld uit de zakken willen halen van de gewone mensen,... . Hebben ze niks anders te doen,... ?! En je zul waarschijnlijk ook meer belasting mogen betalen ook ? Of zijn ze dat vergeten,... .

Ik denk wel,... dat je met deze klep meer gaat kunnen doen, en mooier kunt afwerken ook. Ok,... een foto kan altijd wat bedriegen. Je moet het kunnen bekijken en een positioneren op de HD. Om te kijken welke klep het beste resultaat gaat geven.
Is een leuk projectje :thumbsup: . Ik ben al benieuwd naar het eind resultaat.
MoneyFor schreef: 12 feb 2021 14:20 Ik heb ze namelijk recht staan tegen de muur met een electrische
winch zodat ze toch nog uit de weg staat als ik ze niet in gebruik heb.

Dat probleem ken ik ook,... zie bijlage de oplossing bij mijn ouders ;-) . is voor mijne aanhanger ;-).
Bijlagen
IMG_0268.JPG
IMG_0272.JPG

MoneyFor
2000-2499
2000-2499
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Netjes opgelost met die aanhanger,

Ik heb speciaal een kleinere gekocht en 4 zwenkwieltjes erop gelast aan de klepzijde, 2 hebben een rem die ik dan vastzet en vervolgens zet ik hem recht,
de klep staat dan naar de grond gericht. Heb er ene uitgezocht die dan kon staan onder het plafond en die ik ook mocht trekken met mijn quad. Dient toch
maar voor een keertje een frame weg te doen en naar het container park te gaan zodat die zooi niet in de wagen moet.

My Bikes:
Afbeelding
RC roadster
200-349
200-349

MoneyFor schreef: 12 feb 2021 16:03 Ik heb speciaal een kleinere gekocht en 4 zwenkwieltjes erop gelast aan de klepzijde, 2 hebben een rem die ik dan vastzet en vervolgens zet ik hem recht,
de klep staat dan naar de grond gericht. Heb er ene uitgezocht die dan kon staan onder het plafond en die ik ook mocht trekken met mijn quad. Dient toch
maar voor een keertje een frame weg te doen en naar het container park te gaan zodat die zooi niet in de wagen moet.
Altijd gemakkelijk zo een aanhangwagen, buiten dat dit altijd plaatst inneemt he. En als je hem buiten zet , gaan het toch allemaal iets rapper kapot of water dat in de bekabeling loopt.
Ik heb enkel er voor gezorgd dat de aanhangwagen volledig plat kon. Zodat ik hem zo klein mogelijk kost maken. Mijn ouders rijden met een xc60 en hij kan er mooi onderstaan. En niemand heeft er last van. Buiten,... je bent een 10 minuten kwijt om hem te laten zakken of omhoog te zetten.

EasyWim
350-499
350-499
Has thanked: 246 times
Been thanked: 211 times

Bericht door EasyWim »

Ik zie MoneyFor nog wel zoiets in zijn tuin maken :knipoog:
Bijlagen
535422dc-0780-41e7-897f-50de3aef8cfc.jpg

MoneyFor
2000-2499
2000-2499
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 12 feb 2021 21:07 Ik zie MoneyFor nog wel zoiets in zijn tuin maken :knipoog:
:lol: inderdaad een leuke optie, alleen hebben we hier helaas zeer veel grondwater, zou iedere keer omhoog worden geduwd denk ik, om deze reden mocht ik ook geen kelder bouwen toen ik de woning heb gebouwd.

My Bikes:
Afbeelding
ronnie
25-44
25-44
Has thanked: 20 times
Been thanked: 15 times

Bericht door ronnie »

Eigenlijk best offtopic...bij voorbaat excuses..
Zou het mogelijk zijn om de aansturing van zo'n klep zo te maken dat de klep reageert zoals een exup-klep van yamaha ? Dus bij stijgend toerental steeds verder open.
Ik weet dat een exup-klep heel anders van vorm is, maar ik heb er al 2x een kapot gehad van de fzr en die krengen zijn amper verkrijgbaar. Mocht m'n klep weer sneuvelen zou dit best een leuke, en goedkope, knutseloplossing kunnen zijn. De cdi stuurt hiervoor een signaal uit, maar ik heb dit signaal nog nooit gemeten.
@Moneyfor: heb je misschien een linkje naar dat regelkastje ? Misschien word ik daar wijzer van.

RC roadster
200-349
200-349

ronnie schreef: 13 feb 2021 11:23 Mocht m'n klep weer sneuvelen zou dit best een leuke, en goedkope, knutseloplossing kunnen zijn. De cdi stuurt hiervoor een signaal uit, maar ik heb dit signaal nog nooit gemeten.
@ronnie
Je gaat eerst moeten uitzoeken of dat de klep met een analoog signaal of met een digitaal signaal werkt. Indien het een analoog signaal is. kan je dit doen zonder sw in mijn ogen. En kan je met behulp van een regelbare weerstand dit regelen afhankelijk hoe de posities is van de gaskraan. Maar dit gaat ten opzichten van een digitaal signaal niet zo vlot en rap gaan.

Als je een digitaal signaal hebt ,...(bloksignaal met 0 en 1). Vb een can-netwerk (2.5v eb 2.7V), lin-netwerk (7v a 10 v kan ook 12v zijn ). Dan ga je de sw moeten manipuleren. Maar hiermee ga je wel heb beste resultaat hebben van de werking van die klep.

Dus ja,... eerst wat uitzoeken. Welke signalen die je hebt en hoe die kleppen werken natuurlijk.

zie bij lage verschil van de signalen
Bijlagen
R37016aea8aedb33035c2ee7c8a3b53b6.jpg
R37016aea8aedb33035c2ee7c8a3b53b6.jpg (27.58 KiB) 402 keer bekeken

EasyWim
350-499
350-499

Bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 13 feb 2021 07:59
EasyWim schreef: 12 feb 2021 21:07 Ik zie MoneyFor nog wel zoiets in zijn tuin maken :knipoog:
:lol: inderdaad een leuke optie, alleen hebben we hier helaas zeer veel grondwater, zou iedere keer omhoog worden geduwd denk ik, om deze reden mocht ik ook geen kelder bouwen toen ik de woning heb gebouwd.
Helaas. Bekend probleem trouwens, het heet bij ons niet voor niets Waterland. Onze achtertuin is groot genoeg voor een grote schuur of iets dergelijks, het is alleen lastig om te komen met een scherpe hoek in de steeg. Vandaar dat hij toch maar buiten in de voortuin staat.

ronnie
25-44
25-44
Has thanked: 20 times
Been thanked: 15 times

Bericht door ronnie »

RC roadster schreef: 13 feb 2021 14:27 Je gaat eerst moeten uitzoeken of dat de klep met een analoog signaal of met een digitaal signaal werkt. Indien het een analoog signaal is. kan je dit doen zonder sw in mijn ogen. En kan je met behulp van een regelbare weerstand dit regelen afhankelijk hoe de posities is van de gaskraan. Maar dit gaat ten opzichten van een digitaal signaal niet zo vlot en rap gaan.
Dank !
Die fiets is uit '91, geen can-bus dus.
Nu loopt er een snoertje vanuit de cdi naar een servomotortje dat met behulp van 2 kabeltjes de klep bestuurt.
Mocht ik eens tijd hebben, zal ik eens kijken of er wat te meten valt op het snoertje vanuit de cdi

EasyWim
350-499
350-499

Bericht door EasyWim »

Ik vond het nieuwe geluid niet zo mooi, het klonk wat blikkeriger. Zoals gezegd was de winst in dB's zo minimaal dat ik dat maar volledig losgelaten heb. Het mooie zware en diepe geluid was er eigenlijk niet meer. Ik heb dus de soeplepels er maar afgeslepen en de halve maantjes wat naar buiten getrokken en daarna vlak geslepen zodat het grootste deel van de gassen gewoon rechtdoor de baffles kan gaan. De CAT's zijn dus wel blijven zitten.

Ik had bij nr1motor.nl fijnmazig rvs gaas (22 x 50cm) besteld dat speciaal bedoeld is voor gebruik in combinatie met glasvezeldoek en ook nieuw glasvezeldoek besteld. Als je dat te vaak opnieuw gebruikt gaat het steeds sneller uit model en komen er scheuren in. Eerst even met schilderstape het gaas een beetje strak vastgezet en toen het glasvezel eroverheen. De glasvezelmat was vrij dik maar door het gebruik van schilderstape was de boel net in elkaar te krijgen. Overigens stond zelfs op de verpakking van het glasvezeldoek dat aangeraden werd om schilderstape te gebruiken voor een makkelijkere montage :thumbsup: . Het brandt volgens hun toch inderdaad langzaam weg. De glasvezelmat was behoorlijk dik maar is opgebouwd uit laagjes, je kunt vrij gemakkelijk 1 of meerdere laagjes eraf trekken om zo tot de gewenste dikte te komen.

Ook had ik het K&N filter mee besteld waardoor ik nu eindelijk de totale setup heb om de FP3 te kunnen gebruiken. Aan de snelstart guide heb je niet zoveel, maar met de uitgebreidere handleiding ging het allemaal vrij soepeltjes. De firmware op de FP3 downloaden duurde eigenlijk nog het langst. Ik heb als uitlaat gewoon de V&H Twinslash gekozen met quiet baffles. Ik heb natuurlijk wel wat lopen rommelen aan de baffles maar ik denk niet dat de CAT's en het restant van de halve maantjes nog heel veel uitmaken. Eigenlijk wilde ik gelijk autotune doen maar kwam er op het laatste moment pas achter dat je eerst een bestaande map moet flashen.

Of ik met het rijden verschil merkte? Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn motor in originele stijl altijd al liep als een zonnetje en goed reageerde op het gas enz. Maar de nieuwe map reed zeker niet minder, het reed super. Ik denk dat ik iets meer vermogen heb maar dat zal niet heel veel meer zijn. Erg prettig was in ieder geval dat het toerental niet zo gigantisch omhoog schiet bij de koude start (was bij mij weleens rond de 2400 rpm), hij ging niet boven de 1450 stationair na de start. Gelukkig is het gasrespons en alles eigenlijk nog steeds perfect. Ik vraag mij af of het nog heel veel beter kan worden met een autotune. Ook ben ik wel benieuwd of het sowieso nog verstandig is om een autotune te doen omdat de baffles toch niet helemaal standaard zijn.
Bijlagen
IMG_5604.JPG
IMG_5603.JPG
IMG_5602.JPG
IMG_5601.JPG
IMG_5599.JPG
IMG_5598.JPG

EasyWim
350-499
350-499

Bericht door EasyWim »

Net op Youtube een filmpje gekeken van iemand die niet zo gecharmeerd was van de autotune van de FP3. Een autotune schijnt niet altijd goed uit te pakken. Bovendien schijnt een autotune last te hebben van het feit dat de O2 sensoren niet breedband zijn. Nu begreep ik niet helemaal wat hiermee werd bedoeld, maar het had iets te maken met de nauwkeurigheid van de metingen. Hij gaf aan dat als een map je goed bevalt je daar beter bij kunt blijven. Autotune zou je alleen moeten doen met een goede reden?!?

https://www.youtube.com/watch?v=8bG0Q8XY8UI

MoneyFor
2000-2499
2000-2499
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 21 feb 2021 22:56 Net op Youtube een filmpje gekeken van iemand die niet zo gecharmeerd was van de autotune van de FP3. Een autotune schijnt niet altijd goed uit te pakken. Bovendien schijnt een autotune last te hebben van het feit dat de O2 sensoren niet breedband zijn. Nu begreep ik niet helemaal wat hiermee werd bedoeld, maar het had iets te maken met de nauwkeurigheid van de metingen. Hij gaf aan dat als een map je goed bevalt je daar beter bij kunt blijven. Autotune zou je alleen moeten doen met een goede reden?!?

https://www.youtube.com/watch?v=8bG0Q8XY8UI
Die demper heb je netjes ingepakt, lijkt wel een cadeautje :thumbs:

Als je tevreden bent met de map die je hebt geflasht moet je geen autotune doen maar een autotune gaat wel de mapping aanpassen naar jouw specifiek systeem setup.
In jouw geval zou ik dat toch doen omdat de demper die je hebt gemaakt niet overeenstemt met wat V&H zich heeft op gebaseerd, stel dat je na de autotune vind dat je
motor slechter rijd is dat geen ramp, de map waar je de autotune op doet blijft bewaard en de map met autotune sla je anders op. Dat is het leuke aan de FP3 dat je in een
oogwenk kan schakelen tussen alle maps.

My Bikes:
Afbeelding
EasyWim
350-499
350-499

Bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 22 feb 2021 07:56 In jouw geval zou ik dat toch doen omdat de demper die je hebt gemaakt niet overeenstemt met wat V&H zich heeft op gebaseerd, stel dat je na de autotune vind dat je motor slechter rijd is dat geen ramp, de map waar je de autotune op doet blijft bewaard en de map met autotune sla je anders op. Dat is het leuke aan de FP3 dat je in een oogwenk kan schakelen tussen alle maps.
Daar heb je gelijk in, er is altijd een weg terug ;)

Mijn hoofdreden voor de aanschaf van de FP3 is het schrale lopen met de OEM map geweest. Ik neem aan dat dat met de nieuwe map al beter zal zijn maar het kan natuurlijk geen kwaad om de autotune eens te proberen.

Ik begrijp dat het kunnen raadplegen van de mobiel niet noodzakelijk is tijdens de ritten maar wel handig om te zien waar nog 'geleerd' moet worden. Een kijken of ik een goede houder voor op het stuur kan vinden.

MoneyFor
2000-2499
2000-2499
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 22 feb 2021 12:38 Ik begrijp dat het kunnen raadplegen van de mobiel niet noodzakelijk is tijdens de ritten maar wel handig om te zien waar nog 'geleerd' moet worden. Een kijken of ik een goede houder voor op het stuur kan vinden.

Het is makkelijk dat je het kan volgen, persoonlijk heb ik dat nog nooit gedaan, ik zet hem in autotune en rijd zoals ik altijd doe ... vol gas :lol:

My Bikes:
Afbeelding
EasyWim
350-499
350-499

Bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 22 feb 2021 12:50 vol gas :lol:
Bijlagen
bugs-in-teeth-1.jpg
bugs-in-teeth-1.jpg (68.12 KiB) 130 keer bekeken

MoneyFor
2000-2499
2000-2499
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

inderdaad dat was ik nog vergeten .... en een brede smile :D

My Bikes:
Afbeelding
Plaats reactie