Quiet baffles nog wat stiller maken (met bijv. Smartpartz Hard Kore)

Optimalisering en tuning van de motor.
Dorski
50-99
50-99
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Quiet baffles nog wat stiller maken (met bijv. Smartpartz Hard Kore)

Bericht door Dorski »

62db en flatline, dat zal vast die elektrieke bike van je zijn :mrgreen:

EasyWim
200-349
200-349
Has thanked: 194 times
Been thanked: 171 times

Bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 11 dec 2020 18:22 Wim had inmiddels de DB meter met BT binnen en ga proberen morgen eens langs te gaan bij m'n kennis om te vergelijken me het ijkingsapparaat.
Heb je ook nog eens een meting gedaan na de aanpassing van de dempers en tti's ?

Hier is het toestelletje en 2 schermafdrukken op de phone, het gaat echt mooi te samen op en zit geen vertraging tussen phone en de meter.
Mooi apparaat met dat BT erbij. Had ik achteraf misschien ook maar moeten nemen maar zo gaat het ook wel lukken. Ben benieuwd naar de nauwkeurigheid van de meter.

Ik heb het iets te druk gehad, ik heb pas in de kerstvakantie tijd om de baffles te testen. Ik wil sowieso een test doen met en zonder de vezel mat eromheen om te zien of dat ook nog iets uit maakt. Even geduld dus nog helaas :zzzz:

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Has thanked: 645 times
Been thanked: 861 times
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Dorski schreef: 11 dec 2020 19:42 62db en flatline, dat zal vast die elektrieke bike van je zijn :mrgreen:
:lol: neen, lag gewoon op de tafel en is omgevingsgeluid, heb er nog geen motoren mee gemeten. Ga hier een driepikkeltje zoeken dat er op past en als het weer het
toelaat zal ik ze eens meten, heb nu geen zin om dat in de regen staan te doen en kan moeilijk onder de carport gaan staan want dat gaat de meting beïnvloeden.

My Bikes:
Afbeelding
MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Wel gisteren de DB meter en de phone eens aan dat kalibreer apparaat gehangen, gehangen wel een verkeerde uitdrukking want je moet het microfoontje van de DB meter
er eigenlijk insteken wat dus meteen voor de phone een probleem geeft en hebben we dus niet echt kunnen controleren. Je kon de phone er wel tegenhouden maar dan kon
je niets aflezen en is dan ook helemaal niet correct.

Het apparaat geeft 94db weer en op mijn DB meter was 93,8 af te lezen wat eigenlijk zeer nauwkeurig is volgens m'n kennis. We hebben dus wijselijk van dat stel schroefje
afgebleven :) . Met zulke kleine afwijking kan ik best leven, de meting gebeurd in een ruimte waar de luchtvochtigheid steeds rond de 55% is bij 20°.

Nu de phone app geeft ten allen tijde op z'n minst 4db minder, alles hangt af hoe je die houdt want krijg zelfs verschillen van 10db of meer. Dus die app's zijn eigenlijk pure
gadgets wat we eigenlijk wel hadden kunnen denken. Nu de ene phone zal wel beter werken dan de andere omwille kwaliteit van de microfoon maar toch.

My Bikes:
Afbeelding
EasyWim
200-349
200-349

Bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 13 dec 2020 09:28 Het apparaat geeft 94db weer en op mijn DB meter was 93,8 af te lezen wat eigenlijk zeer nauwkeurig is volgens m'n kennis. We hebben dus wijselijk van dat stel schroefje
afgebleven :) . Met zulke kleine afwijking kan ik best leven, de meting gebeurd in een ruimte waar de luchtvochtigheid steeds rond de 55% is bij 20°.
Dat is zeker een mooie uitslag, veel meter voor weinig geld dus. Ik ben wel heel benieuwd of de meter steeds meer gaat afwijken als de tijd verstrijkt. Officieel moet zo'n meter minimaal jaarlijks geijkt worden als ik het goed heb onthouden. Had die kennis daar nog iets over gezegd?

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Klopt Wim, jaarlijks met attest en zij doen dat enkele keren per jaar omdat er met die van hun serieus gezeuld wordt :lol: , voor het attest is het wel een
keurfirma die dat moet afgeven en dat doen zij dus ook maar 1 keer per jaar. Die tussentijdse doen ze zelf om problemen te voorkomen als er ergens een
discutie is over de geproduceerde db's van hun installaties. Is dus ook direct gedaan, dat insteken is een paar seconden werk en als je de meter kent weet
je ook hoe je moet afstellen, omdat mijn meter zo weinig verschil gaf nu zijn we er maar afgebleven.

My Bikes:
Afbeelding
EasyWim
200-349
200-349

Bericht door EasyWim »

Heb je toevallig gehoord of zo'n meter als wij hebben snel veel gaat afwijken of zal dat na een paar jaar hooguit enkele tienden zijn? Als hij jaarlijks zo'n 1 dB zou verlopen dan is hij al snel natuurlijk onbruikbaar zonder opnieuw afstellen.

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Heb ik het nu niet speciaal over gehad maar ik dacht sowieso volgend jaar ronde dezelfde periode het nog eens te laten nakijken en dan weten we het meteen.

Ik denk nu wel dat het toestelletje opgeborgen blijft en je er niet gaat mee smijten enz dat er weinig of niets mee gebeurd maar je weet nooit , volgend jaar
deze tijd zullen we het zien ;) . Bij mij zit het in een hard plastic doosje met daarin van die harde mouse en batterijen eruit tegen het uitlopen, ik laat nergens
nog batterijen inzitten want dat heeft me al enkele keren zuur opgebroken, het laatst was nog een digitale momentsleutel van bijna 300€ naar de kl***n hierdoor.

My Bikes:
Afbeelding
EasyWim
200-349
200-349

Bericht door EasyWim »

Vandaag eindelijk de aangepaste baffles gemonteerd en getest en om maar gelijk met de deur in huis te vallen; wat een mislukking :shock: :( :o :?

Met de aangepaste baffles meet ik 108 dB bij 2875 rpm. Met de quiet baffles was dit 103 dB en met de originele uitlaten was dit 94 dB. Nu heb ik nog niet de fiber doeken om de baffles gedaan, maar dat wilde ik ook eigenlijk laten zitten omdat deze het geluid nooit 8 dB naar beneden gaan brengen.

Ik heb al even zitten denken. Ik wil eigenlijk niets doen aan de originele uitlaten zodat ik deze altijd nog kan gebruiken als dit nodig is. Eigenlijk moet ik de quiet baffles wat stiller zien te krijgen, ik wil onder de 100 dB uitkomen, dus ze moeten minimaal 3 dB naar beneden. Ik zal hier foto's van posten misschien dat jullie mee kunnen denken. Elke dB minder is meegenomen. Misschien schotjes in lassen of zoiets dergelijks?!

Wordt vervolgd...

Roland-
50-99
50-99
Has thanked: 40 times

Bericht door Roland- »

EasyWim schreef: 02 jan 2021 12:25 Vandaag eindelijk de aangepaste baffles gemonteerd en getest en om maar gelijk met de deur in huis te vallen; wat een mislukking :shock: :( :o :?

Met de aangepaste baffles meet ik 108 dB bij 2875 rpm. Met de quiet baffles was dit 103 dB en met de originele uitlaten was dit 94 dB. Nu heb ik nog niet de fiber doeken om de baffles gedaan, maar dat wilde ik ook eigenlijk laten zitten omdat deze het geluid nooit 8 dB naar beneden gaan brengen.

Ik heb al even zitten denken. Ik wil eigenlijk niets doen aan de originele uitlaten zodat ik deze altijd nog kan gebruiken als dit nodig is. Eigenlijk moet ik de quiet baffles wat stiller zien te krijgen, ik wil onder de 100 dB uitkomen, dus ze moeten minimaal 3 dB naar beneden. Ik zal hier foto's van posten misschien dat jullie mee kunnen denken. Elke dB minder is meegenomen. Misschien schotjes in lassen of zoiets dergelijks?!

Wordt vervolgd...
Ik zou het glasvezel doek zeker even proberen.
Van afstand heb ik dit topic gevolgd, mijn pa heeft zelf een paar TTI’s gefabriceerd uit RVS.
Vanavond in de stock baffles van mijn V&H 3” twin slash pijpen op mijn Dyna geplaatst. Mét glasvezel doek en het geluid is echt véél zachter. (Heb geen DB meter)
Nu zijn mijn TTI’s wel ietsje groter dan van DK customs (ongeveer 31mm ipv 28,5mm (1 1/8”). De voorgeschreven grote leek mij te klein.

Nu nog een test rit maken als het weer wat beter is, ik merkte sinds ik de twin slash dempers had geplaatst met de stock / onaangepaste baffles ik wat power miste in het laag/mid toeren gebied.
Bijlagen
8F9EEE7F-615B-461B-8709-B2F4BE66F68A.jpeg
9EA173AE-CAA6-4523-9C30-D75F67D88DB9.jpeg
516B863A-95EF-4D4E-80B5-7A58672D043D.jpeg

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

De mijne hebben ook veel minder ruimte, ik zou eigenlijk ze moeten patenteren want het design wijkt wel af van de TTI van DK :lol: Zij zijn 15mm dik en liggen
hol langs beide zijden, zijn voorzien van inkepingen en dit alles om het geluid te breken, ik heb veel ervaring met dempers maar dan op een ander gebied ;)
Als je dat op dit ding toepast heeft het zeker een positief effect.

LP.jpg
LP.jpg (45.03 KiB) 543 keer bekeken

My Bikes:
Afbeelding
Roland-
50-99
50-99
Has thanked: 40 times

Bericht door Roland- »

MoneyFor schreef: 04 jan 2021 08:55 De mijne hebben ook veel minder ruimte, ik zou eigenlijk ze moeten patenteren want het design wijkt wel af van de TTI van DK :lol: Zij zijn 15mm dik en liggen
hol langs beide zijden, zijn voorzien van inkepingen en dit alles om het geluid te breken, ik heb veel ervaring met dempers maar dan op een ander gebied ;)
Als je dat op dit ding toepast heeft het zeker een positief effect.

LP.jpg
Die van jou zijn inderdaad wel erg fraai gemaakt. De meeste hebben dan ook geen draaibank tot hun beschikking (& jou handigheid ;-) )
Maar als je bijvoorbeeld vergelijkt hoe het Jekill and Hyde systeem werkt dan gaat het er vooral om wanneer je DB's wilt reduceren je een plaatje hebt die de directe doorgang van de demper reduceert. Dat is bij die van mij in ieder geval gelukt.
Ik denk dat Wim niet het gewenste resultaat heeft bereikt omdat zijn TTI's te klein zijn.

P.s. @EasyWim , ik kan jou foto's niet meer zien. Hebben anderen dat ook?

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Roland- schreef: 04 jan 2021 09:09 P.s. @EasyWim , ik kan jou foto's niet meer zien. Hebben anderen dat ook?
Ja en dat is omdat Mupload ermee is gestopt, ik ben ook tal van foto's kwijt waar dat Charles nog voor had gewaarschuwd :oops: , dus beter altijd
de knop "bijlagen" gebruiken vanaf nu.

My Bikes:
Afbeelding
EasyWim
200-349
200-349

Bericht door EasyWim »

Ik neem de quiet baffles maar als uitgangspunt, want die zitten nog maar 3 dB van mijn doel af. De demper in de baffle heb ik maar even geaccentueerd met rode lijnen (2e foto), op de foto was hij slecht zichtbaar. Ik zit eraan te denken om deze te spiegelen in de lengterichting, dus exact dezelfde demper maken aan de cilinderzijde (in het groen getekend).

De demper in de uitstroomzijde heeft een binnendiameter van 32mm, de TTi is zo'n 28mm. Dat betekent een spleet van 2 mm als ik hem in demper las. Dat lijkt mij wel heel weinig ruimte voor de gassen. Nu kan ik de TTi kleiner maken, maar ik zit eraan te denken om wat weg te slijpen van de demper (blauwe arcering op 1e foto). Wat ik natuurlijk ook kan doen is een plaatje lassen aan de buitenzijde van de demper en de TTi dus net buiten de demper hangen (idee is hetzelfde).

Dat alles met glasvezeldoek eromheen brengt het geheel hopelijk net onder de 100 dB (de motor mag 97 dB maken, in de praktijk schijnt de politie 3 dB meer als grens te hanteren). Ik kan het ook in fasen doen, eerst de 2e demper erin lassen en als het nodig is alsnog de TTi's plaatsen. Ik hoor het graag als iemand een ander idee heeft.
Quiet baffles aanpassen 2.JPG
Quiet baffles aanpassen 1.jpg

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Ik volg mee Wim, ben benieuwd, wel zien dat je de motor ook niet versmoord door teveel tegendruk en hindernissen te creëren want dan gaat die niet meer vooruitgaan.

My Bikes:
Afbeelding
EasyWim
200-349
200-349

Bericht door EasyWim »

Niet gaan lachen nu, ik wilde de dempers rond maken maar de juiste maat buis was op en ik had geen zin en tijd om een stuk massief helemaal te gaan afdraaien. Het is dus rvs vierkante koker geworden :lol: . Grote voordeel is in ieder geval is dat dit een stuk sneller boort dan ronde buis. Ik heb er 24 gaten van rond 10mm in geboord, ik hoop hierdoor de boel niet te veel te gaan smoren. Ook zit er nog wat ruimte tussen de baffle en de demper zodat een klein deel van het gas buiten de nieuwe demper om kan. De binnenzijde ga ik nog verder afwerken met de Dremel (zoveel mogelijk materiaal weghalen) zodat de gasflow zo min mogelijk gehinderd wordt. Tussen de bestaande en nieuwe dempers zit nu iets van 3 cm. Hopelijk kan er van het weekend worden getest. De TTi's heb ik nog even weggelaten, ik wil eerst zien wat dit doet.
Bijlagen
IMG_5339.JPG
IMG_5335.JPG

RC roadster
200-349
200-349
Has thanked: 154 times
Been thanked: 105 times

Bericht door RC roadster »

Al veel werk ingestoken ,... . :thumbs: . Ik ben benieuwd wat het resultaat hiervan gaat zijn ,... . Zowel van geluid als prestatie van de motor. Hopelijk positief :thumbs:

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Leuk aan het knutselen geweest Wim, ben benieuwd naar het resultaat en hopelijk inderdaad niet teveel versmoren want je gaat dat niet direct zien normaal wel wat voelen tijdens het rijden. Waarom zeg ik dit nu, omdat ik recentelijk ervaring heb met de J&H uitlaat met klep in, in gesloten toestand is die lekker stil maar vind zelf dat de motor er op dat moment niet echt lekker bij voelt. Als ik dan de klep open krijg ik een zwart pluimpje te zien en hoor je dat de motor eens zo gelukkig is dat alles eruit kan :lol: .

Zit hem wel allemaal in de afstelling in mijn geval maar blijf toch vinden dat een J&H gewoon een oplossing is voor wanneer het stiller moet ( bv controle ) maar of het echt prettig is voor de motor zelf dat denk ik eigenlijk niet. Met één uitlaat diameter en goede afstelling op die combo blijft mijn inziens altijd het beste en daarom is het misschien ook voor jou Wim, interessant om dan eens te denken aan een tuner ( bv FP3 ) want dan kan je alles afstellen naar je constructies die je nu maakt zodat de motor ook optimaal blijft presteren. Zonder tuner kan je met de EFI niet echt gaan afstellen.

My Bikes:
Afbeelding
EasyWim
200-349
200-349

Bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 14 jan 2021 08:25en daarom is het misschien ook voor jou Wim, interessant om dan eens te denken aan een tuner ( bv FP3 ) want dan kan je alles afstellen naar je constructies die je nu maakt zodat de motor ook optimaal blijft presteren. Zonder tuner kan je met de EFI niet echt gaan afstellen.
Ik had inderdaad ook al besloten zo'n FP3 erop te gaan zetten. Ook omdat ik het standaard luchtfilter (niet de behuizing) wil vervangen door een K&N. Ik rijd nog weleens (soms onverwachts) door de regen en ik denk dat de OEM behuizing het water het beste buiten houdt. Maar eerst onder de 100 dB komen en dan de rest gaan aanpassen.

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Wim als je beslist om die te kopen neem dan maar terug contact op, kan je ze laten kopen voor 360€ inclusief verzending, dat is gemiddeld 90€ lager dan in NL.

My Bikes:
Afbeelding
Plaats reactie