Beetje meer

Optimalisering en tuning van de motor.
Plaats reactie
Frank Peeters
5-9
5-9

Beetje meer

Bericht door Frank Peeters »

Nu na bijna half jaar met de 883 Roadster op weg te zijn, wil ik gematigd wat meer geluid en een toerental dat na elke start niet zo hoog is.
Dus ten eerste, wat doe ik aan dat hoge toerental na starten, steeds rond de 1400 t/min, zakt na tijdje wel netjes tussen 900 en 1000 t/min.
Mis wel dat typische"potato"geluid.
Uitlaat mag iets meer uitdrukkelijk zijn, maar niet overdreven, liefst niet teveel het uiterlijk te veranderen, vindt origineel wel mooi.
Plus moet ik luchtfilter ook vervangen en tuning box steken??
Veel vragen in één keer, wellicht meermaals gevraagd.

ronnie
10-24
10-24
Has thanked: 12 times
Been thanked: 6 times

Re: Beetje meer

Bericht door ronnie »

Dat hogere toerental bij koude start heeft de mijne ook, ook na de behandeling die je de jouwe wil geven. Ik denk ook niet dat je moet willen dat dat verandert, zie het maar als een ouderwetse choke.
Met een andere uitlaat is een ander luchtfilter en iets van tuning (software) wel een must, maar voor verdere tips in jou situatie met jou wensen zitten hier mensen met veel meer verstand :mrgreen:

Dorski
50-99
50-99
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Bericht door Dorski »

Frank Peeters schreef: 12 nov 2020 22:36 Nu na bijna half jaar met de 883 Roadster op weg te zijn, wil ik gematigd wat meer geluid en een toerental dat na elke start niet zo hoog is.
Dus ten eerste, wat doe ik aan dat hoge toerental na starten, steeds rond de 1400 t/min, zakt na tijdje wel netjes tussen 900 en 1000 t/min.
Mis wel dat typische"potato"geluid.
Uitlaat mag iets meer uitdrukkelijk zijn, maar niet overdreven, liefst niet teveel het uiterlijk te veranderen, vindt origineel wel mooi.
Plus moet ik luchtfilter ook vervangen en tuning box steken??
Veel vragen in één keer, wellicht meermaals gevraagd.
Ik heb Sreaming Eagle Street Cannon er onder zitten.
Zien er hetzelfde uit als originele uitlaten.
Ik vind het geluid helemaal fantastisch. Je hoort hem lekker, maar het is geen blèrpijp.
Plus hij heeft ook gewoon een ce keur.

Overigens hoef je geen tuning of luchtfilter te doen voor een andere uitlaat, tenzij je echt een open/raceuitlaat erop gaat leggen.

Frank Peeters
5-9
5-9

Bericht door Frank Peeters »

Zijn dat slip on's die street canon van Screaming eagle?
En over welke prijs spreken we dan.
Alvast bedankt voor de info, vindt ze niet terug op het net, enkel voor de Street Glide.
Als het slip on's zijn zou het helemaal geweldig zijn moest ik ze in chroom kunnen krijgen.
Dan blijft het uiterlijk m'n Roadster haast zoals origineel.

EasyWim
200-349
200-349
Has thanked: 151 times
Been thanked: 143 times

Bericht door EasyWim »

Als ik mijn motor een paar weken niet gebruikt heb wil hij soms weleens een tijdje 2400 rpm stationair draaien voor hij terug zakt. Ik denk niet dat daar veel aan te doen valt. Ik denk niet dat dat met een FP3 of zoiets dergelijks te regelen is maar daar weten anderen misschien meer over.

Overigens zou ik zelf niet zo snel gaan boren in mijn originele uitlaten voor wat meer geluid (wel de goedkoopste oplossing).

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Has thanked: 588 times
Been thanked: 801 times
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Met enkel slipons kan je zonder ander filter en tuning zoals reeds gezegd, het hogere toerental bij koudstart is eigen aan de EFI en is zo afgesteld in de ecu. Nu enkel
daarvoor zou ik geen FP3 gaan aanschaffen omdat te gaan bijregelen. Nu er bestaat voor EFI wel zoiets als de "Idle Control" en kan je het stationair toerental zelfs tot
600rpm mee laten zakken maar nogmaals het is normaal en ik zou er persoonlijk afblijven. Als je op later moment verder gaat met een luchtfilter en een FP3 dan kan
je dat alsnog eventueel aanpakken.

Idle speedcontrol.jpg
Idle speedcontrol.jpg (22.66 KiB) 679 keer bekeken

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >>KLIK<<
Dorski
50-99
50-99
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Bericht door Dorski »

Frank Peeters schreef: 13 nov 2020 10:31 Zijn dat slip on's die street canon van Screaming eagle?
En over welke prijs spreken we dan.
Alvast bedankt voor de info, vindt ze niet terug op het net, enkel voor de Street Glide.
Als het slip on's zijn zou het helemaal geweldig zijn moest ik ze in chroom kunnen krijgen.
Dan blijft het uiterlijk m'n Roadster haast zoals origineel.
Ja, het zijn slip-ons. Zowel in mat zwart als in chroom verkrijgbaar.
Ik heb er €928,52 voor betaald. Incluis montage

RC roadster
100-199
100-199
Has thanked: 131 times
Been thanked: 83 times

Bericht door RC roadster »

Frank Peeters schreef: 12 nov 2020 22:36 Dus ten eerste, wat doe ik aan dat hoge toerental na starten, steeds rond de 1400 t/min, zakt na tijdje wel netjes tussen 900 en 1000 t/min.
Je kan eens proberen om u gasklep en u Idle sensor te kuisen.
En u zitting van de Idle sensor eens doorblazen. Bij mij heeft dit toch iets gedaan.
MoneyFor schreef: 13 nov 2020 17:06 Nu er bestaat voor EFI wel zoiets als de "Idle Control" en kan je het stationair toerental zelfs tot
600rpm mee laten zakken maar nogmaals het is normaal en ik zou er persoonlijk afblijven

Ik weet niet of dat het waar is , maar ze hebben mij verteld. Als je hem regelt op 600rpm, wat de max zou zijn,... . enorm schadelijk zou zijn voor de motor, omdat je oliedruk niet meer 100% is. Doordat hij te traag draait (stationair) en dat u oliepomp niet genoeg oliedruk kan maken, zodat de smering niet 100% meer is. Dit zou bij koude motor misschien nog meevallen maar bij warme motor waarschijnlijk niet,... .

charlesb52
*
*
Has thanked: 1062 times
Been thanked: 430 times
Contacteer:

Bericht door charlesb52 »

Te lage oliedruk en enorme klappen op de krukaslagering!!
Een SPORTster heeft gewoon toeren nodig..... Ook stationair!!

MoneyFor
1750-1999
1750-1999
Has thanked: 588 times
Been thanked: 801 times
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 13 nov 2020 21:51 Ik weet niet of dat het waar is , maar ze hebben mij verteld. Als je hem regelt op 600rpm, wat de max zou zijn,... . enorm schadelijk zou zijn voor de motor, omdat je oliedruk niet meer 100% is. Doordat hij te traag draait (stationair) en dat u oliepomp niet genoeg oliedruk kan maken, zodat de smering niet 100% meer is. Dit zou bij koude motor misschien nog meevallen maar bij warme motor waarschijnlijk niet,... .
Is ook niet goed, heb ik ook niet gezegd om dat te doen, gewoon dat dit spul bestaat en ook wordt verkocht. Er zijn mensen die vinden dat ze dat toerental
blijkbaar manueel moeten kunnen regelen en dat geeft hen de mogelijkheid, dat je met dit spul het rpm kan laten zakken tot 600rpm is het verkooppraatje
maar betekent inderdaad nog niet dat dit goed is voor de motor.... that's it ;).

MoneyFor schreef: 13 nov 2020 17:06 ....... Als je op later moment verder gaat met een luchtfilter en een FP3 dan kan je dat alsnog eventueel aanpakken.
Hiermee bedoel ik wel dat je het toerental dan kan regelen via ecu met de FP3 en niet om dan de idle speed control te gaan kopen !

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >>KLIK<<
Plaats reactie