Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik kom in de onderdelenlijst van mijn Iron 883N uit 2014 een vervangingsbatterij van het alarmsysteem tegen. Ik kan hier echter niet zoveel over vinden in de handleiding (alleen iets bij het kopje 'storingen oplossen', onderdeel 'sirene'. Moet zo'n batterij niet periodiek vervangen worden? Geeft de motor geen signaal af als die interne batterij leeg dreigt te raken? Waar zit dat ding en kun je hem testen?

https://www.harley-davidson.com/store/s ... cement-kit

https://serviceinfo.harley-davidson.com ... 624948e301
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wel ik heb dit nog nooit vervangen en men geeft aan tussen de 3 tot 5 jaar wat betreft levensduur van deze batterij.

Nu om er speciaal één van HD te kopen aan overdreven prijs ben ik ook niet overtuigd. Je kan volgens mij iedere oplaadbare
9v NiMH batterij gebruiken van bv Varta of Duracell om en bij de 10€, ook 9v lithium vind je genoeg van andere merken. Het
enige waar je gaat moeten op letten is dat ze daadwerkelijk 9V is en geen 8,4V zoals sommige.


Nu deze info hier komt niet van mezelf maar heb ik gevonden op het web:
Als de backup batterij van het alarm bijna leeg is of aan het einde van z'n leven zou het alarm 3x chirpen ipv de gebruikelijke
2x bij het uitzetten van het contact.

Iemand die ze al vervangen had, vond deze batterij erin "GP Industrial Rechargeable NIMH 9V PN 20R8H"

GP Industrial 20R8H.jpg
GP Industrial 20R8H.jpg (23.01 KiB) 10242 keer bekeken

Nu als je de batterij gaat vervangen moet je voor het zekerste het alarm deactiveren, zoals je weet het contact aan met de fob
in de buurt, als het alarm dan is uitgeschakeld kan je de maxi zekering verwijderen zodat het alarm toch niet zou afgaan bij het
verwijderen ervan.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door EasyWim »

Dank voor je uitgebreide toelichting!

Het vervangen van de batterij staat niet tussen de onderhoudsintervallen in het boekje. Waarschijnlijk wordt dit alleen gedaan op verzoek van de eigenaar of als de werkplaats zelf die 3 piepen hoort (vermoed ik).

De prijs die Harley rekent voor de batterij is inderdaad enorm, dat kan inderdaad vast veel goedkoper via internet.

Ik weet alleen nog niet waar dit ding zit. Toen ik laatst de accu en alarmmodule eruit had liggen heb ik 'm niet gezien.
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Ónder het blok zit de oplaadbare batterij!
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 08 mar 2020 08:31 Het enige waar je gaat moeten op letten is dat ze daadwerkelijk 9V is en geen 8,4V zoals sommige.
Ik ben wat aan het zoeken geweest naar info over de 9v batterij, er schijnen geen 9V oplaadbare blokbatterijen te bestaan, het zijn allemaal 8,4 volt batterijen. Stukje van de website van een batterij shop: Een 9 volt batterij oplaadbaar bestaat uit 7 losse oplaadbare batterijen, die zijn aan elkaar gemaakt en in een blokje zijn gestopt. Daarom is de batterij geen 9 volt maar 8,4 volt. Een oplaadbare batterij is namelijk niet 1,5 maar 1,2 volt. In de praktijk levert dit overigens praktisch geen problemen op.

En hij zit inderdaad in een simpel kastje onder het motorblok: https://serviceinfo.harley-davidson.com ... cale=en_US

HD zegt dat ze 3 tot 6 jaar meegaan en niet standaard worden vervangen volgens een bepaald intervaltermijn.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de standaard batterij 200 mAh was en dat sommige mensen gingen experimenteren met hogere waarden. Lijkt mij niet nodig. Geen idee hoe lang de sirene kan loeien met 200 mAh, de hele buurt is dan toch al wakker.

Overigens verliezen de batterijen bij opslag tussen de 1 a 2% capaciteit per dag (bij kamertemperatuur!) en zijn ze dus al leeggelopen binnen 3 maanden of eerder. Na een langere periode van opslag dient de motor minstens 4 uur te draaien om de batterij weer volledig opgeladen te krijgen (bron HD). Kennelijk wordt de batterij niet opgeladen door de accu maar door de dynamo.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Had die uitleg van US forum, die kerel beweerde dat de GP batterij 9V had tegen over de andere 8,4V, heb dit niet verder uitgezocht
maar je uitleg is overtuigend genoeg :D :thumbs:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik moest toch wat spullen bestellen dus heb ik gelijk maar even een oplaadbare 9V batterij meebesteld om na 7 jaar deze een keer te vervangen. Ik dacht dus dat deze batterij in een kastje onder het motorblok zat gemonteerd en dat ik vrij snel klaar zou zijn. Niet dus. Dit blijkt per modeljaar te verschillen. Volgens de manual zit ie bij mij onder de accubak en is deze alleen bereikbaar als het achterspatbord in zijn geheel wordt verwijderd en de achterband naar beneden zakt (dus motorlift nodig) :shock: :shock: . Weet iemand toevallig een andere methode om erbij te kunnen komen? Beetje zonde om voor 1x een motorlift te kopen :?

Hieronder een link met beschrijving hoe de batterij te verwisselen. Helemaal onderaan de Sportster 2014 en later.

https://serviceinfo.harley-davidson.com ... cale=en_US
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Heb je geen schaarkrik van een auto Wim ? Je kan dit namelijk doen met zulk een schaarkrik of lage rol-krik voor een auto, een 2de persoon houd de
motor recht, neem een stukje houten plaat die net breed genoeg is voor het frame en steek dat tussen de krik en het frame. Krik hem hoog genoeg op
en blok hem op. Dus niet op die krik alleen laten staan meer op houten blok, beton steen, ..... Je kan perfect het voorwiel op de grond laten rusten en
enkel de achterzijde een beetje van de grond zetten.

Of je kan je wagen aan de diy krik
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik had gehoopt dat de accubak ook op een andere manier te verwijderen zou zijn maar je krijgt de bedrading niet los zonder het spatbord te verwijderen. Ik denk toch dat ik op zoek ga naar een voordelige schaarlift of er eentje 2e hands koop. Wie weet waar dit in de toekomst nog goed voor is en anders verkoop ik hem gewoon weer. Voordeel van een schaarlift is dat je de motor makkelijk nog wat meer omhoog kan laten komen als je toch nog wat meer ruimte nodig hebt. Als de boel toch uit elkaar gaat kan ik gelijk de sissybar aan gaan passen om daar een framepje aan te lassen voor de fuel bottle. Mijn kentekenplaat zit vast aan de sissybar dus dan kan ik toch even niet rijden en kan de motor een tijdje op de bok blijven staan. Ik kan er wel een How To van maken :idea:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Bij MOTEA op dit moment 94€ na gebruik van de korting code " EXTRA25% "


Motea.jpg
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door RoelVP »

MoneyFor schreef: 13 apr 2021 09:25 Bij MOTEA op dit moment 94€ na gebruik van de korting code " EXTRA25% "



Motea.jpg
Ik heb hem net besteld. Handiger dan dat ding dat ik nu heb. :thumbsup:
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door botoo »

RoelVP schreef: 13 apr 2021 10:30
MoneyFor schreef: 13 apr 2021 09:25 Bij MOTEA op dit moment 94€ na gebruik van de korting code " EXTRA25% "



Motea.jpg
Ik heb hem net besteld. Handiger dan dat ding dat ik nu heb. :thumbsup:
Let wel ff op de blokkering van dat ding, ik vond het niet voldoende goed vast zitten en heb 'm terug gestuurd. Inmiddels gebruik ik deze van HBM waar de blokkering veel zekerder van is.
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door EasyWim »

Dank voor de reactie MoneyFor, ik had deze aanbieding nog niet gezien.

Onder de motor zitten 2 U beugels, ik neem aan dat dat de punten zijn waar de motor gelift moet worden. Is het zo dat de als alleen de ene beugel wordt gebruikt één kant van de motor omhoog komt en als de andere beugel wordt gebruikt alleen de andere zijde van de motor omhoog komt en als ze beiden tegelijk worden gebruikt de motor in zijn geheel omhoog komt?

Mijn berging is maar klein en ik twijfel nog of ik voor de allerkleinste lift ga. De kleinste heeft echter een blad van 15cm breed terwijl om beide U beugels goed te kunnen belasten het plateau dus minimaal 18cm breed moet zijn (in de praktijk natuurlijk nog wat meer).
Bijlagen
Motorlift.JPG
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik heb voor de Sportsters een framepje gemaakt van 2 rechthoekige buizen en die verbonden met L ijzer omdat de krik die ik op mijn heftafel
gebruik ook eerst een klein tableau had en op deze manier kon ik die perfect liften. Dat frame gebruik ik soms nog omdat de zijpikkel montage
dikwijls in de weg zit om mooi plat te heffen en met de vierkante buizenframe kom ik er net onder.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door EasyWim »

Het is toch deze geworden. Ik kan deze wel goed kwijt in de schuur en ik kan ook makkelijk een extra frame lassen voor in de U profielen onder de motor als dat handig nodig blijkt. Even een batterijtje vervangen... 8-) :lol:
Bijlagen
Motorlift1.JPG
Motorlift1.JPG (76.41 KiB) 7799 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wim dat is hetzelfde dan dat ik gebruikte op mijn heftafel in het begin, achilleshiel van deze dingen is het pennetje van 2mm dat de draadstang op z'n plaats
moet houden ( ... lees de motor omhoog houden ). Ik blik de motor altijd nog op met houten balkjes, heb er verschillende liggen op lengte gezaagd zodat ik
die voor Sportster en Softail frame kan gebruiken.

Ik heb daarnet al eens gekeken naar dat framepje dat ik gemaakt had en wou foto er van plaatsen maar heb het blijkbaar weer te goed weg gestoken :lol:
Zal een schetsje maken maar denk dat je het zelf al wel kan voorstellen wat ik bedoel.


Screenshot_5.jpg
Screenshot_5.jpg (47.13 KiB) 7790 keer bekeken

Als je nu de krik enkel op de achterste U plaatst gaat enkel het achterwiel omhoog maar zonder wielklem staat de motor dan erg onstabiel, ik heb buiten de
klem op mijn heftafel nog een los inrijklem en dat is handig als je enkel achteraan wil opheffen en de motor staat heel stabiel. In de meeste gevallen zit dan
ook de zijpikkel montage in de weg en moet je het heel nipt zetten.


Dat is de klem, de onderste, de bovenste staat vast op mijn tafel.


klem.jpg


Deze krik gebruik ik nu, is breder dan wat je nu hebt gekocht en past meteen op de U van het Sportster frame, kan je ook nog in een karretje zetten.

krik.jpg
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door EasyWim »

Goed dat je het zegt, ik zal dat pennetje eens bekijken en desnoods vervangen door iets degelijks (maatje groter boren?!).

Bedankt voor de schets, ik zie gelijk al dat ik ervoor moet zorgen dat de houten balkjes wat naar beneden moet uitsteken zodat de boel gefixeerd zit op het plateau van de heftafel (en het geheel dus niet kan gaan glijden).

Mogelijk voordeel van een wat smallere heftafel is volgens mij dat je de tafel slechts onder 1 U profiel kunt schuiven en je het voor- of achterwiel makkelijker op de grond kunt houden. Ik zag al dat de zijstandaard al snel in de weg zit hiervoor. Maar dat zal met klosjes natuurlijk ook wel met een bredere heftafel lukken, het ging er mij nu voornamelijk om dat ik voor deze klus geholpen ben en dat ik deze kleine heftafel wel kan opslaan en bewaren.

Als ik twijfel aan de stabiliteit kan ik de motor redelijk met spanbanden vastzetten aan o.a. hekken. Als ik een fatsoenlijke berging had dan had ik zeker overwogen om ook wat degelijker spul te kopen. Dan had het mij ook erg leuk geleken om zelf een motor te bouwen, nu ik dit alleen buiten kan doen begin ik daar niet aan (projecten kunnen bij mij namelijk heel lang duren :lol: ).
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Interne 9V batterij in alarmsysteem

Ongelezen bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 13 apr 2021 18:55 Goed dat je het zegt, ik zal dat pennetje eens bekijken en desnoods vervangen door iets degelijks (maatje groter boren?!).

Pennetje is niet veel aan te doen, de draadstang is eigenlijk te dun om veel groter te gaan, ik heb het vervangen door een stalen nagel van 3mm
maar dat was toch het grootste dat ik wilde gaan in verhouding met de schroefdraad diameter. Het pennetje was gewoon doorgebroken aan de 2
kanten mij ( boven en onder en de stukjes zaten gewoon in het busje/moer )

Het schetsje is een metalen constructie van rechthoekige buizen die net in de U van het motorframe pasten, de houten blokken gebruik ik om naast
de krik van op de grond ( of heftafel ) tot tegen het frame te plaatsen, ik draai de krik ietjes te hoog en schuif de blokken eronder en laat ze terug
wat zakken zodat alles draagt en rust.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie