Losse wielspaken vast draaien

Frame, vering, banden, remmen etc.
Roland-
50-99
50-99
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 dec 2018 19:31
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Losse wielspaken vast draaien

Ongelezen bericht door Roland- »

Op mijn motor merk ik door het aantikken van de spaken in zowel voor als achterwiel dat ze niet allemaal even vast zitten.
Volgens het werkplaatshandboek moeten de spaken op moment worden aangedraaid zodat de spanning overal gelijkmatig verdeeld is en daardoor het wiel niet krom trekt.

Bij voorkeur koop ik hier niet een aparte wielspaken momentsleutel voor, heeft iemand hier toevallig een setje liggen die ik zou mogen lenen? Verzendkosten en een attentie voor de huur zijn voor mij of course ;-)
Ik zit in regio Limburg. :joehoe:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Losse wielspaken vast draaien

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Als je een kleine momentsleutel hebt bestaan er adapter stukjes voor, is niet meer dan een plaatje van +-10mm dik met een vierkant gat voor de momentsleutel
en aan de ander kant een rechthoekig gleufje voor de spaaknippels, kan je makkelijk zelf maken maar zoals Tjolk zegt (ik) wij doen dat op gehoor door er tegen
te tikken.

Als ik een wiel volledig herspaak gebeurd dit ook gewoon volledig op het gehoor en gevoel maar dat is waarschijnlijk alleen voor oude mannen ;)


Vond niet direct een afbeelding, heb een schetsje gemaakt, maar ziet er zo uit,

Spaaknippel.jpg
Spaaknippel.jpg (2.15 KiB) 5267 keer bekeken


Je moet er ook niet vanuit gaan dat wanneer je gewoon alle spaken gaat aantrekken met de zelfde Nm's dat je wiel dan nog gecentreerd gaat zijn :!:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Roland-
50-99
50-99
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 dec 2018 19:31
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Losse wielspaken vast draaien

Ongelezen bericht door Roland- »

MoneyFor schreef: 28 jun 2020 16:42 Als je een kleine momentsleutel hebt bestaan er adapter stukjes voor, is niet meer dan een plaatje van +-10mm dik met een vierkant gat voor de momentsleutel
en aan de ander kant een rechthoekig gleufje voor de spaaknippels, kan je makkelijk zelf maken maar zoals Tjolk zegt (ik) wij doen dat op gehoor door er tegen
te tikken.

Als ik een wiel volledig herspaak gebeurd dit ook gewoon volledig op het gehoor en gevoel maar dat is waarschijnlijk alleen voor oude mannen ;)


Vond niet direct een afbeelding, heb een schetsje gemaakt, maar ziet er zo uit,


Spaaknippel.jpg



Je moet er ook niet vanuit gaan dat wanneer je gewoon alle spaken gaat aantrekken met de zelfde Nm's dat je wiel dan nog gecentreerd gaat zijn :!:

Dat plaatje waar je het over hebt is wel een goeie!

Ik snap dat je een krom wiel niet gecentreerd krijgt met simpelweg de Nm aanhalen. Maar gaat me er meer om om te voorkomen dat mijn wiel krom raakt door losse spaken in mijn wiel.
Ik kan vooruit!
Thanks voor de input.

En @Tjolkman Wielspaakmomentsleutel is inderdaad een uitstekend woord voor scrabble :lol:
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: Losse wielspaken vast draaien

Ongelezen bericht door kruisje »

MoneyFor schreef: 28 jun 2020 16:42 Als je een kleine momentsleutel hebt bestaan er adapter stukjes voor, is niet meer dan een plaatje van +-10mm dik met een vierkant gat voor de momentsleutel
en aan de ander kant een rechthoekig gleufje voor de spaaknippels, kan je makkelijk zelf maken maar zoals Tjolk zegt (ik) wij doen dat op gehoor door er tegen
te tikken.

Als ik een wiel volledig herspaak gebeurd dit ook gewoon volledig op het gehoor en gevoel maar dat is waarschijnlijk alleen voor oude mannen ;)


Vond niet direct een afbeelding, heb een schetsje gemaakt, maar ziet er zo uit,


Spaaknippel.jpg



Je moet er ook niet vanuit gaan dat wanneer je gewoon alle spaken gaat aantrekken met de zelfde Nm's dat je wiel dan nog gecentreerd gaat zijn :!:
leuk plaatje, maar je moment verandert er door... :lol:
Dan zou ik toch Tjolk zn idee maar uitvoeren denk ik.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Losse wielspaken vast draaien

Ongelezen bericht door MoneyFor »

kruisje schreef: 29 jun 2020 07:58
MoneyFor schreef: 28 jun 2020 16:42 Als je een kleine momentsleutel hebt bestaan er adapter stukjes voor, is niet meer dan een plaatje van +-10mm dik met een vierkant gat voor de momentsleutel
en aan de ander kant een rechthoekig gleufje voor de spaaknippels, kan je makkelijk zelf maken maar zoals Tjolk zegt (ik) wij doen dat op gehoor door er tegen
te tikken.

Als ik een wiel volledig herspaak gebeurd dit ook gewoon volledig op het gehoor en gevoel maar dat is waarschijnlijk alleen voor oude mannen ;)


Vond niet direct een afbeelding, heb een schetsje gemaakt, maar ziet er zo uit,


Spaaknippel.jpg



Je moet er ook niet vanuit gaan dat wanneer je gewoon alle spaken gaat aantrekken met de zelfde Nm's dat je wiel dan nog gecentreerd gaat zijn :!:
leuk plaatje, maar je moment verandert er door... :lol:
Dan zou ik toch Tjolk zn idee maar uitvoeren denk ik.

Je creëert inderdaad een hefboom waardoor de Nm afwijken maar het wordt zo verkocht, heb ook niet gezegd dit te gebruiken, toon alleen maar wat er voor
bestaat als je geen scrabble sleutel wil aankopen :).
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie