hard ratelend geluid primairkant?

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
wittedavidson
10-24
10-24
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2016 20:37
Been thanked: 2 times

hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door wittedavidson »

Hoi ik heb afgelopen weekend ong 400 km probleemloos getourd.
Thuis aangekomen motor in zijn vrij en op de standaart om de poort open te doen , hoor ik een hard ratelend geluid.
Primair ketting al proberen bij te stellen maar dit is het niet , geluid blijft.
Primair kap verwijderd maar zie niets vreemds , heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn .
Geluid is alleen in vrij stand , maakt niets uit of ik de koppeling in knijp of niet.
Zodra ik hem in versnelling zet is het weg.
gr Hans
Gebruikersavatar
Patman
350-499
350-499
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
Has thanked: 25 times
Been thanked: 119 times

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door Patman »

Je ketting staat waarschijnlijk wat te slap, die raakt nu de behuizing als schuin staat. Toch spannen denk ik.
wittedavidson
10-24
10-24
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2016 20:37
Been thanked: 2 times

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door wittedavidson »

Ben bang dat het dat niet is , had hem gisteren avond nog wat strakker gezet , heb nu alles eraf liggen .
Heb speling op het koppelingshuis maar voel niet echt speling op het lager wel op de spietanden as en vertande koppelings gat.
Ook lijkt het dat het lager over de as van het binnenste koppelingshuis heft gedraaid voel niet echt tastbare inloop maar zie een donker verkleurd spoor op de bus die in het alluminium is geperst ook is de maat 0,05 a 0,06 mm kleiner dat het gat in het lager , kan het kogellager dus met de hand erop duwen.
Weet nu eigenlijk niet of speling op het koppelings huis normaal is en of ik de versnellingsbak moet openen .
Naar mijn idee kan het de versnellings bak niet zijn als het alleen in neutral stand een tikkend geluid is , of misschien het lager van de vertande as zou nog kunnen.
Ook lijkt aan de binnenkant de magneten de spoelen iets hebben geraakt , maar motor is van 1986 dus weet niet of het direct dit probleem is.
Uit voorzorg vervang ik de lagers van het koppelingshuis en dat kleine lagertje van koppelingsmechanisme maar .
Maar nu toch alles open ligt is het misschien verstandiger om versnellingsbak ook ff open te halen.
Wat denken jullie ? Is er iemand die het ook al gedemonteerd heft of soortgelijk problem.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door RoelVP »

Ik hoor ook al jaar en dag een ratelend geluid linksonder als ik in stil sta in neutraal.
Je gaat je er een beetje op focussen.

Alleszins, nog altijd geen probleem ondervonden.
Hij is al "beluisterd" door mijn toenmalige docent motormechanica en ook al enkele keren op onderhoud geweest bij de dealer, niemand die een probleem merkt.
Primaire ketting is al bijgesteld geweest ook, dat is het ook niet.

Mijn mening nu: het is een onderdeel van de Harley. :D
wittedavidson
10-24
10-24
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2016 20:37
Been thanked: 2 times

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door wittedavidson »

Nee daar geloof ik niet in dat ding van mij is van 1986 en ik heb m nu 4 jaar dat geluid heft er nooit ingezeten dus dat hoort niet.
Begin nu te denken dat de primair ketting is uitgerekt , als ik hem dan span komt er onderaan een lus die misschien tegen het asje van de voetsteun komt , zal t nog eens kritisch bekijken.Ik ga dit weekend de versnellingsbak toch open halen en ook dat lager van de price as vervangen , ook de 2 lagers van het kopelings huis en dan zet ik hem weer in elkaar.
Ik had gehoopt dat iemand op het forum zoiets al meegemaakt had dan was t eenvoudiger zoeken naar de oorzaak.
Ik hou je op de hoogte als ik het geluid weg krijg.
wittedavidson
10-24
10-24
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2016 20:37
Been thanked: 2 times

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door wittedavidson »

Vandaag versnellingsbak eruit gehaald , niet echt veel aan te zien maar wel kraag afgebroken van roller finger.
Dus bij Harley zaak , nieuwe lagers besteld , roller finger , pakking en olie en een nieuwe druk stift .
Alles netjes schoon gepoetst dus nu ff wachten tot alles binnen is.
wittedavidson
10-24
10-24
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2016 20:37
Been thanked: 2 times

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door wittedavidson »

De lagers zijn vervangen , ook nieuwe drukstift , en dat hoedje op het pinnetje van de schakelvork .
Het geluid is gelukkig weg , schade 100 euro en 2 avondjes in de loods.
Volgens mij was het kleinste lagertje en de koppeling druk ( afstel)stift de boosdoender maar zeker weet ik het niet.
Omdat ik geen zin had om 3 keer hetzelfde open te maken ook lager in koppelingshuis en lager versnellingsbak vervangen waren ook niet echt dramatisch hoge kosten .
Toch een opluchting dat het weer is opgelost , jammer genoeg is het hier in zuid/west Brabant klote weer . Dus niet rijden vandaag
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Mooi, weer als nieuw dus 👍🏽🍺!
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door bow »

Knap zelf opgelost
wittedavidson
10-24
10-24
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2016 20:37
Been thanked: 2 times

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door wittedavidson »

Gelukkig wel , zometeen tourtje doen richting Zeeland denk ik , mooi weer om te rijden.
Gebruikersavatar
jeroen1955
50-99
50-99
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 okt 2016 12:08

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door jeroen1955 »

Heb je er foto's van gemaakt om e.e.a. te verduidelijken?
Sportster hugger 883 1991
wittedavidson
10-24
10-24
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2016 20:37
Been thanked: 2 times

Re: hard ratelend geluid primairkant?

Ongelezen bericht door wittedavidson »

Nee geen foto 's gemaakt , wel het werkplaats handbook erbij , op n foto zie je ook niet of n lager los op de as zit , voor de rest zag het er normaal uit, behalve dat hulsje dan ,wat over het pinnetje van schakelvork zit daar was dat stukje uitgebroken.
Plaats reactie