Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
seventy two

Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door seventy two »

Hoi,

Gisteren bij een dealer gaan informeren wat het kost om een nieuw setje banden onder mijn sportster 72 te leggen. Betreft een set avon cobra WW.
21 inch voor en 16 inch achter. Opgelegd en wel ( dus niet met losse wielen aangeleverd ) kost dat €612,- . Er werd gerekend dat dit 2,5 uur kost.

Ik heb toen gevraagd of het wel een monteur was die dit gaat doen omdat ik 2.5 uur wel lang vond.
Weet iemand een beter adres, ik woon in de buurt van Eindhoven ?
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 27 mar 2016 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt!!
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2933
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2058 times
Been thanked: 1294 times
Contacteer:

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Dat is wel érg fors!
een 21 (90-90) en 16 inch (140/90) Cobra, zónder white walls, kost zo'n €240! Dan vraagt bv Nostalgia €50 per wiel, totaal, black wall, zou €340,00 zijn via http://www.banden-pneus-online.nl/reche ... l&valider= .......................... :|
Martell

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door Martell »

Nostalgia ken ik. Is een collega, maar ook een kennis (vriend van mensen uit mijn vriendengroep).

Die 600+ is natuurlijk belachlijk.

Ik zal niet zeggen wat het bij mij kost, want risico van spammen. Houden fora niet van, en ik ook niet.

De genoemde prijs in de vorige reactie klinkt wel ok hoor.

Uiteraard is los aanleveren altijd goedkoper, maar niet iedereen kan dat zo doen, of heeft daar zin in.
Dr.(love) richard
25-44
25-44
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:27
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door Dr.(love) richard »

ik bestel mijn banden via www.autobandenmarkt.nl
en leg ze er zelf op natuurlijk
gewoon starten en rijden !! doe je al gek genoeg !!
scrambler
25-44
25-44
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 sep 2015 08:37
Been thanked: 3 times

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door scrambler »

Via www.banden-pneus-online.nl krijg je zeker een goede prijs + op de site krijg je ook adressen in je buurt waar je ze kan laten monteren .
Zelf leggen kan natuurlijk ook zoals Richard doet.Mijn volgende banden zal ik ook zelf monteren : ik heb dit enkele weken voor het eerst gedaan op mijn Trans Alp. Enkele uurtjes werk
maar voldaan dat ik niet afhankelijk ben van anderen en ook nog wat centen uitgespaard.
Martell

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door Martell »

Via Internet bestellen, zeker met wat zoeken, zal altijd een lagere prijs opleveren dan bij een fysiek bedrijf.

In bespaar jullie de ins en outs, maar het is een realiteit.
Het heeft dus een voordeel, en een paar nadelen. Maar als je die voor lief neemt, of het is niet op je van toepassing, dan kan het veel geld schelen (hoeft niet).

Er zijn bandenbedrijven en motorzaken die voor een vast tarief eigen meegebrachte banden monteren.

Dus als er mensen zijn die het vervangen en balanceren van banden weer net een stap te ver vinden gaan, is zo'n bedrijf zoeken een oplossing.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 242 times
Been thanked: 255 times

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door RoelVP »

Ik heb een cursus motormechanicien gevolgd bij een ervaren persoon die een eigen motorzaak heeft, etc.
Hij had daar een duidelijke mening over:

Koop geen banden op het internet want banden zijn gemaakt voor een bepaalde regio. Dwz dat de banden verschillen in rubbercompositie om te presteren voor de regio waarvoor ze bedoeld zijn.
De regioverschillen zijn legio, maar bijvoorbeeld: een warmer klimaat tegenover een kouder klimaat, een andere samenstelling van het asfalt, ...
Die verschillen beïnvloeden de wegligging, grip en rijgedrag, slijtage.
Van banden die je goedkoop op het internet vindt, kun je niet nagaan voor welke regio ze bedoeld zijn, en misschien was er in die bepaalde regio een overschot, waardoor ze nu voor onze regio goedkoop worden aangeboden.
Plus, rubber wordt slecht met de tijd, en je weet niet wanneer die goedkope banden geproduceerd zijn.

Om die redenen legt hij persoonlijk geen banden op die een klant zelf meebrengt, want hij kan niet nagaan waar die banden vandaan komen, en of ze de nodige kwaliteit hebben.
Als er een ongeval gebeurt, en het blijkt aan die banden te liggen, dan zou hij (deels) verantwoordelijk kunnen gesteld worden, wat hij wenst te vermijden.

Het was zijn persoonlijke mening, en ik kan hem er wel in volgen.
Ik geef het maar mee ter informatie. Iets om 5 seconden over na te denken, of ook niet. :)
Martell

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door Martell »

RoelVP schreef:Ik heb een cursus motormechanicien gevolgd bij een ervaren persoon die een eigen motorzaak heeft, etc.
Hij had daar een duidelijke mening over:

Koop geen banden op het internet want banden zijn gemaakt voor een bepaalde regio. Dwz dat de banden verschillen in rubbercompositie om te presteren voor de regio waarvoor ze bedoeld zijn.
De regioverschillen zijn legio, maar bijvoorbeeld: een warmer klimaat tegenover een kouder klimaat, een andere samenstelling van het asfalt, ...
Die verschillen beïnvloeden de wegligging, grip en rijgedrag, slijtage.
Van banden die je goedkoop op het internet vindt, kun je niet nagaan voor welke regio ze bedoeld zijn, en misschien was er in die bepaalde regio een overschot, waardoor ze nu voor onze regio goedkoop worden aangeboden.
Plus, rubber wordt slecht met de tijd, en je weet niet wanneer die goedkope banden geproduceerd zijn.

Om die redenen legt hij persoonlijk geen banden op die een klant zelf meebrengt, want hij kan niet nagaan waar die banden vandaan komen, en of ze de nodige kwaliteit hebben.
Als er een ongeval gebeurt, en het blijkt aan die banden te liggen, dan zou hij (deels) verantwoordelijk kunnen gesteld worden, wat hij wenst te vermijden.

Het was zijn persoonlijke mening, en ik kan hem er wel in volgen.
Ik geef het maar mee ter informatie. Iets om 5 seconden over na te denken, of ook niet. :)
Ik heb een bandenspeciaalzaak en een motorzaak.
Ben ook eerste monteur / motorfietstechnicus.

Dit is onzin.

De grote (en dat zijn veelal de goedkoopste leveranciers) bedrijven, zijn eigenlijk de tussenhandel tussen fabrikanten en groothandels/importeurs. Ze verkopen echter ook aan consumenten, voor slechts een paar % meer in kosten. Deze bedrijven hebben enorme omzetten, en goede deals met pakketdiensten.

En sterker nog, bij de meeste internetbedrijven staat er een DOT code bij, wanneer de band wat ouder is dan gebruikelijk.

Bovenstaande relaas is het standaard verhaal van een bedrijf dat niet weet hoe het zit, en koste wat het kost de eigen handel wil beschermen (wat ik me overigens wel kan voorstellen). Ik ben van mening dat de argumentatie anders moet zijn. Het gaat vandaag de dag over vakmanschap en service, niet meer om per se het goedkoopste product. Voor dat laatste is internet, voor het eerste een fysieke zaak.

Die kan ook gewoon aan een band zien hoe of wat, dat is basiskennis.

Maar dat is mijn mening :P
scrambler
25-44
25-44
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 sep 2015 08:37
Been thanked: 3 times

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door scrambler »

Ik vind het ook een vreemde bewering van de leerkracht. Het kost aan de producenten toch immens veel geld om alles te testen en te homologeren. Ik weet van enkele monteurs (waarvan er ook 1 les geeft in motomechanica) dat ze hun banden online bestellen. Er staat toch een DOT-code op en de productiedatum... . Een Belgische of Nederlandse site/online-winkel zal toch niet het risico nemen om fout materiaal te leveren?
Persoonlijk zou ik het wel houden bij de bekende bandenmerken .
Allez , weer stof voor discussies aan de toog :D (volgende week?)
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2933
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2058 times
Been thanked: 1294 times
Contacteer:

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Alles staat op een band: datum, draagvermogen, max. snelheid etc. Banden worden níet voor een bepaalde regio gemaakt.
Bomen we volgende week over!
Goede info op oa: http://www.motorbandenmarkt.nl/seitenwa ... ungen.html
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 242 times
Been thanked: 255 times

Re: Veel te duur setje banden... Waar voor een betere prijs?

Ongelezen bericht door RoelVP »

Hij beweerde niet dat alles online slecht is, enkel dat er banden worden aangeboden die om dubieuze redenen goedkoop zijn.
En aangezien hij niet kan nagaan waar een klant die banden heeft gekocht moest die klant er met naar hem toe gaan, loopt hij het risico liever niet.
Ik begrijp zijn standpunt wel, en je zult ook gelijk hebben, Martell, dat hij zijn handel wilt beschermen (wie niet?).
Of het technisch allemaal correct is of niet, geen idee, daarover ken ik zelf niet genoeg. :D
Plaats reactie