Pagina 1 van 1

Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 02 apr 2021 20:13
door Barend68
In navolging op mijn topic over de kapotte versnellingsbak open ik nu dit topic waarin ik jullie met een fotoreportage op de hoogte houd van deze klus.
Ik ga deze stapje voor stapje laten zien met soms handige tips en dan weer hopeloos gepruts.

Laat gerust horen wat je ervan vindt!
En ik hoop natuurlijk dat het mee gaat vallen :D
Voor de operatiekamer
Voor de operatiekamer
Toegevoegd in 27 minuten 48 secondes:
De patiënt is er klaar voor
De patiënt is er klaar voor
Eerst de uitlaatjes eraf...
Eerst de uitlaatjes eraf...
Dan de schaarlift eronder.
Dan de schaarlift eronder.
Dan halen we de accu eruit
Dan halen we de accu eruit
Laatste klusje voor vandaag: (nadat ik de cover eraf heb gehaald) het losmaken van de bout die het aandrijftandwiel vasthoudt. Hierbij het achterwiel even geblokkeerd door daar ‘een stokje voor te steken’. Normaal zit onder de cover nog een casing. Deze zit er mij mij niet meer op omdat ik een groter voortandwiel heb gemonteerd om de overbrengverhouding te verbeteren.
Laatste klusje voor vandaag: (nadat ik de cover eraf heb gehaald) het losmaken van de bout die het aandrijftandwiel vasthoudt. Hierbij het achterwiel even geblokkeerd door daar ‘een stokje voor te steken’. Normaal zit onder de cover nog een casing. Deze zit er mij mij niet meer op omdat ik een groter voortandwiel heb gemonteerd om de overbrengverhouding te verbeteren.

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 03 apr 2021 21:12
door Barend68
Maar eerst nog even naar de andere kant: de primaire kast, ketting en koppeling moeten er nog vanaf. Dat gaat handiger als er nog verbinding is met het achterwiel.
Maar eerst nog even naar de andere kant: de primaire kast, ketting en koppeling moeten er nog vanaf. Dat gaat handiger als er nog verbinding is met het achterwiel.
Eerst dus de kast eraf... altijd een vies karweitje want ondanks het vooraf draineren van de olie komt het overal uit zodra de boutjes los zijn. Ook een nadeel bij dit type nog is dat de kettingspanner meteen mee los komt omdat deze met een bout door de kast heen is gemonteerd.
Eerst dus de kast eraf... altijd een vies karweitje want ondanks het vooraf draineren van de olie komt het overal uit zodra de boutjes los zijn. Ook een nadeel bij dit type nog is dat de kettingspanner meteen mee los komt omdat deze met een bout door de kast heen is gemonteerd.
Ik heb de motor in 4e versnelling gezet en met een hulpmiddel zet ik de achterrem vast. Beide zijn nodig om de kraagbout van de krukas los te kunnen maken.
Ik heb de motor in 4e versnelling gezet en met een hulpmiddel zet ik de achterrem vast. Beide zijn nodig om de kraagbout van de krukas los te kunnen maken.
En die zit vast!<br />Vandaar een verlengstuk op de sleutel en extra nog een balkje door het achterwiel om deze nog beter te blokkeren.
En die zit vast!
Vandaar een verlengstuk op de sleutel en extra nog een balkje door het achterwiel om deze nog beter te blokkeren.
Maar geduld, zorgvuldigheid en kracht worden beloond: bout en tandwiel eraf samen met primaire ketting (dat ging net bij mij, maar als dat niet gaat wacht je hiermee tot de koppeling eraf kan, dan pak je alles ineens.
Maar geduld, zorgvuldigheid en kracht worden beloond: bout en tandwiel eraf samen met primaire ketting (dat ging net bij mij, maar als dat niet gaat wacht je hiermee tot de koppeling eraf kan, dan pak je alles ineens.
Dan nu de koppeling eraf. Deze staat onder flinke druk van de veren. Om deze te ontlasten heb je een special tool nodig.   Of we prutsen zelf een hefboom in elkaar om de druk van de voorplaat af te halen.
Dan nu de koppeling eraf. Deze staat onder flinke druk van de veren. Om deze te ontlasten heb je een special tool nodig. Of we prutsen zelf een hefboom in elkaar om de druk van de voorplaat af te halen.
Als je nu alle 6 moertjes twee slagen losdraait, zal je zien dat de plaat niet mee naar voren komt. Check goed of dat zo is anders moet je de druk op de plaat vergroten.<br />Als alle moertjes na een paar slagen niet meer tegen de plaat zitten kan je ze veilig eraf halen.
Als je nu alle 6 moertjes twee slagen losdraait, zal je zien dat de plaat niet mee naar voren komt. Check goed of dat zo is anders moet je de druk op de plaat vergroten.
Als alle moertjes na een paar slagen niet meer tegen de plaat zitten kan je ze veilig eraf halen.
Als je dan de hefboom langzaam ontspant, komt de frontplaat met de veren beheerst los. Je kunt nu de hele inhoud met koppelingsplaten er in zijn geheel aan de boutjes uittrekken (er zit een grote stalen ring voor die je er eerst uit wipt). Op deze foto is dat nog niet gedaan.
Als je dan de hefboom langzaam ontspant, komt de frontplaat met de veren beheerst los. Je kunt nu de hele inhoud met koppelingsplaten er in zijn geheel aan de boutjes uittrekken (er zit een grote stalen ring voor die je er eerst uit wipt). Op deze foto is dat nog niet gedaan.
Nu hebben we nog de centrale moer van de koppeling te verwijderen. Ik gebruik twee stukken plaatstaal om de beide wielen te borgen
Nu hebben we nog de centrale moer van de koppeling te verwijderen. Ik gebruik twee stukken plaatstaal om de beide wielen te borgen
Het kleine middenwiel trek je nu zo van de as. Vervolgens ook het grote wiel.
Het kleine middenwiel trek je nu zo van de as. Vervolgens ook het grote wiel.
En Yes! Nu kijken we recht tegen het versnellingsbakdeksel aan. Als het goed is zit alles (Assen, tandwielen en schakelmechamisme hieraan vast en kan in zijn geheel worden uitgenomen. <br />Helaas, we zien dat dit deksel overdwars is gebroken.
En Yes! Nu kijken we recht tegen het versnellingsbakdeksel aan. Als het goed is zit alles (Assen, tandwielen en schakelmechamisme hieraan vast en kan in zijn geheel worden uitgenomen.
Helaas, we zien dat dit deksel overdwars is gebroken.
Nu eerst nog even aan de rechterzijde de ketting eraf gehaald (sluitschakel met clip) en het tandwiel eraf met een poelietrekker
Nu eerst nog even aan de rechterzijde de ketting eraf gehaald (sluitschakel met clip) en het tandwiel eraf met een poelietrekker
En de oliekering die daaronder met 4 schroefjes zit.
En de oliekering die daaronder met 4 schroefjes zit.
Was weer genoeg voor vandaag. Vooral de vastzittende bouten en het gebrek aan het juiste speciaalgereedschap maken dat je al snel een uur of twee kwijt bent aan hangen en wurgen, totdat je iets hebt gevonden dat werkt.

Het openmaken van de bak bewaar ik voor morgen. Nu hoog tijd voor een lekker :drinks:

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 04 apr 2021 07:43
door MoneyFor
Het betere knutselwerk, zie ik graag :thumbsup:

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 04 apr 2021 09:44
door RC roadster
Leuk werkje/foto's :thumbsup: . Spijtig dak het deksel gebroken is.

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 07 apr 2021 22:07
door Barend68
Zo. Weer tijd voor een kleine update.
Wat mij het meest spannend leek, bleek een fluitje van een cent!
Here’s what happened since last time:
Na het verwijderen van de vier boutjes trek je de hele bak inclusief schakelmechanisme er gewoon uit!
Na het verwijderen van de vier boutjes trek je de hele bak inclusief schakelmechanisme er gewoon uit!
En dit blijft dan over: de lege bak (Carter) met daarin normaalgesproken alleen de losgekomen naaldlagers, maar in mijn geval 2 afgebroken tanden, een afgebroken nok + de nodige ijzerschilfers. <br />Dat naaldlager bestaat uit allemaal losse rolletjes dus let erop dat je ze niet kwijtraakt!
En dit blijft dan over: de lege bak (Carter) met daarin normaalgesproken alleen de losgekomen naaldlagers, maar in mijn geval 2 afgebroken tanden, een afgebroken nok + de nodige ijzerschilfers.
Dat naaldlager bestaat uit allemaal losse rolletjes dus let erop dat je ze niet kwijtraakt!
De schade (1)
De schade (1)
De schade (2)
De schade (2)
Volgens deze tekening blijkt dus naast de scheur in het deksel, ook het tandwiel 2v op de primaire as beschadigd en het aangedreven tandwiel op de secundaire as. De rest ziet er nog prima uit. Ook het carter (pfieww) is nog heel. Uiteraard nu alles heel goed schoonmaken dat er geen troep achterblijft.
Volgens deze tekening blijkt dus naast de scheur in het deksel, ook het tandwiel 2v op de primaire as beschadigd en het aangedreven tandwiel op de secundaire as. De rest ziet er nog prima uit. Ook het carter (pfieww) is nog heel. Uiteraard nu alles heel goed schoonmaken dat er geen troep achterblijft.
Ondertussen al wat rondgekeken natuurlijk.
Gisteren bij Tjolkman (best wel lekker in de buurt ook) een goeie complete bak opgehaald. Heel blij mee. Bedankt nog, het gaat nu goed komen! 👍

Ben alweer begonnen met opbouwen, maar daarover post ik volgende keer weer.
Groetjes!

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 08 apr 2021 08:54
door kruisje
waar zouden we zijn zonder Tjolkie....

:friends: :drinks:

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 08 apr 2021 10:33
door EasyWim
Zijn dit soort onderdelen ook allemaal nog wel nieuw te krijgen?

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 08 apr 2021 11:22
door MoneyFor
EasyWim schreef: 08 apr 2021 10:33 Zijn dit soort onderdelen ook allemaal nog wel nieuw te krijgen?
Ja hoor, mijn vader besteld deze onderdelen meestal bij jpcycles, heeft eigenlijk zowat alles op voorraad maar zullen er zeker ook in de EU te vinden zijn. Hij
houd zich bezig met zulke blokjes te herstellen maar wil nooit van iets afstand doen, zal mijn erfenis worden denk ik

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 08 apr 2021 19:22
door Barend68
En op e-bay vind je ook wel e.e.a.
Nieuwe aftermarket en ook used.
Maar je moet een beetje geluk hebben. Ze vragen soms idiote prijzen en je moet maar afwachten of het dan in orde is en/of juiste type, want daar staat vaak helemaal geen info bij.

Voor onderdeeltjes bestel ik vaak bij de American Bike Shop in Rotterdam. Die hebben een hele overzichtelijke site waar je zelfs een losse bout of ring kan bestellen. En er staat altijd bij voor welke types en bouwjaar dat geschikt is.
(Ik heb geen aandelen hoor!)

Maar dank voor de tip naar JPCycles, die kende ik nog niet.

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 10 apr 2021 16:13
door Barend68
Vandaag tijd om dit topic tot afronding te brengen. Nou ja, het opbouwen is feitelijk de omgekeerde volgorde van het uit elkaar halen. Behalve de vastzittende bouten dan :hyper:
Maar natuurlijk maken we de boel eerst helemaal schoon. Geen verborgen metaalschilfers meer aanwezig.<br />De naaldlager weer terug gemonteerd door genoeg lagervet in de holte te smeren. De naalden ‘plak’ je er zo in. Tevens wat vet op de andere asbussen gedaan. Vervolgens de versnellingsbak weer voorzichtig terug monteren, het laatste stukje wat wrikken totdat de assen in de bussen glijden.
Maar natuurlijk maken we de boel eerst helemaal schoon. Geen verborgen metaalschilfers meer aanwezig.
De naaldlager weer terug gemonteerd door genoeg lagervet in de holte te smeren. De naalden ‘plak’ je er zo in. Tevens wat vet op de andere asbussen gedaan. Vervolgens de versnellingsbak weer voorzichtig terug monteren, het laatste stukje wat wrikken totdat de assen in de bussen glijden.
Deze lijkt op het plaatje bij demonteren... maar deze is heel!<br />Na het aandraaien van de 4 bouten nog even de speling op de in- en uitgaande as gecontroleerd. Daarna even los het pookje op de schakelas en door alle versnellingen heen. Gaat ok (maar bedenk dat alles nog droog staat).
Deze lijkt op het plaatje bij demonteren... maar deze is heel!
Na het aandraaien van de 4 bouten nog even de speling op de in- en uitgaande as gecontroleerd. Daarna even los het pookje op de schakelas en door alle versnellingen heen. Gaat ok (maar bedenk dat alles nog droog staat).
Nu rustig verder opbouwen. Bij monteren van de koppeling zet ik het steunblokje op het lager, dan kan de stalen schijf nog iets draaien als ik hem met de hefboom over de 6 boutjes trek. (Dat kost een paar pogingen voordat hij er goed voor zit).
Nu rustig verder opbouwen. Bij monteren van de koppeling zet ik het steunblokje op het lager, dan kan de stalen schijf nog iets draaien als ik hem met de hefboom over de 6 boutjes trek. (Dat kost een paar pogingen voordat hij er goed voor zit).
Daarna de rest, is niet zo spannend meer. Monteer wel eerst (aan de andere zijde) je kettingtandwiel en ketting, dan kan je de boel beter vastzetten voor aandraaien van de krukasbout en het natrekken van de bout van je kettingtandwiel.

Vergeet niet om de primaire ketting te stellen (als de kast weer dicht zit) en olie (ik gebruik hiervoor 20W50) tot het juiste niveau te vullen.

Toegevoegd in 32 minuten 55 secondes:
Vanochtend was het zover. Hij is klaar!

De eerste startpoging riep wat vragen op. Waarom sputtert hij nu rook onder de tank vandaan? En hij ploft best hard. Zo herinnerde ik mij dat niet.
(maar dat is menselijk hè?)

Nou het antwoord kwam snel door: oh ja dat is waar ook. Ik had nog ergens een stel uitlaten liggen. Vergeten :oops: :doggie:
Wat ben ik nog meer vergeten dan, hoorde ik mijzelf denken.
Toen ze erop zaten (ondertussen regende het maar wtf). Weer starten, optrekken en na een heel klein rondje de slippende koppeling wat strakker gezet. En daarna...
Heel rustig weggereden, naar 2e, naar 3e, de wijk uit, naar 4. Wat schakelt dit soepel. Harder. Harder... wat is dit toch een leuke fiets. En hij is nu nog beter dan voorheen! :jumpy:

Mijn dag kan niet meer stuk. :thumbsup:

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 10 apr 2021 17:29
door MoneyFor
Heb genoten van deze posting, mooi werk :thumbsup:

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 11 apr 2021 07:32
door rotboer
Mooi verhaal,ook nog kunnen achterhalen waarom het is stuk gegaan?

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 11 apr 2021 12:15
door Barend68
Bedankt :thumbs:

Nee helaas niet achter gekomen.
Ik had voorheen wel vaak dat schakelen tussen 3 en 4 misging (hij liep dan uit de versnelling) en dat hij dan bij de tweede poging er met een klap in schoot. Ook ging hij vaak lastig, met een ratelend geluid in 1.

Ik heb er zo lang mee doorgereden, niet zo verstandig natuurlijk.

Ik kan twee mogelijke oorzaken verzinnen:
1- ik heb er een paar jaar terug forward controls op gemonteerd en daarbij de schakelstang mogelijk niet goed op lengte afgesteld (met name voor 1e versnelling onvoldoende vrijloop). Maar die stang zat er volledig in gedraaid en kon niet korter. Ik heb er nu 5 mm afgezaagd.
2- de koppeling stond niet goed afgesteld waardoor hij onvoldoende los kwam.

Wellicht heeft iemand nog andere ideeën?
“Maandagmorgen bak” heb ik ook al gehoord :lol:
Ook niet uit te sluiten natuurlijk.

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 11 apr 2021 13:09
door Johan m
Het is natuurlijk heel raar dat er na vierenveertig jaar al iets stuk is gegaan een een Harley....

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 11 apr 2021 13:32
door EasyWim
Johan m schreef: 11 apr 2021 13:09 Het is natuurlijk heel raar dat er na vierenveertig jaar al iets stuk is gegaan een een Harley....
Je verwacht het niet hè :lmthink: :lol:

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 11 apr 2021 20:00
door Barend68
Nee tuurlijk niet, ik heb immers pas 8700km op de teller staan. :hyper:
Heel betrouwbaar natuurlijk!
Heel betrouwbaar natuurlijk!

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 11 apr 2021 20:37
door EasyWim
Heb je het idee dat die km stand klopt? Het is natuurlijk wel heel erg weinig.

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 11 apr 2021 20:56
door Barend68
Nee hoor Wim, die klopt niet natuurlijk :lol:
Het was een grapje...zou mij niets verbazen als hier 50 of 100.000 kmpjes achter zitten. Het is sowieso een andere teller die erop zit.

Re: Reparatie versnellingsbak ironhead ‘77

Geplaatst: 13 nov 2022 13:04
door PaulKleijne
Mooi verhaal, ben zelf ook bezig met een ironhead uit 78. (5 jaren plan) Maar begint er nu een beetje op te lijken