Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door EasyWim »

Deels gekopieerd van https://www.ecomaxx.nl (er zullen vast nog wel meer soortgelijke merken zijn). Ze noemen alleen E10, maar voor Euro 95 (gewone benzine) geldt hetzelfde. Onderstaande is niet bedoeld als reclame, het bevat interessante info om mogelijk brandstofproblemen te helpen voorkomen.

Het zal niemand ontgaan zijn: de opmars van E10-benzine. Beter voor het klimaat dan Euro 95, maar kan schade veroorzaken aan motor en brandstofsysteem. Ook is E10 maar kort houdbaar, wat problemen geeft bij langdurige stilstand, zoals bijvoorbeeld overwintering. In E10-benzine zit 10% ethanol. Ethanol bindt vocht en verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine achteruit gaat. Ook ‘vreet’ ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet altijd bestand tegen zijn. De meest voorkomende technische problemen zijn:

Rubberaantasting - Ethanol is een oplosmiddel. Het heeft de eigenschap andere materialen op te lossen die ‘zwakker’ zijn. Vooral oude rubbersoorten worden aangevreten, maar soms ook nieuwe (vaak goedkope) rubbers en kunststoffen hebben hier last van. Als ethanol rubbers, slangen en afdichtingen aantast, heeft dat vaak lekkages als gevolg. Vooral oldtimers en youngtimers zijn gevoelig hiervoor.

Corrosie in carburateur & sproeiers - Ethanol bindt vocht, waardoor het vochtgehalte in de benzine snel omhoog gaat. Dit kan corrosie in de carburateur veroorzaken en roest en aluminiumoxiden kunnen sproeiers verstoppen. Corrosie in carburateurs en sproeiers geeft vaak startproblemen en motorstoringen.

Harde residu na verdamping - Huidige pompbenzines bevatten bestanddelen die achter kunnen blijven op onderdelen als de benzine verdampt na een langere periode van stilstand. Deze harde residu is niet persé afhankelijk van het gehalte ethanol, maar wel een veelvoorkomend probleem. Harde residu op carburateur en vlotterbak geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

Gomvorming - Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces. Gom in carburateurs geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

Ontmenging van 2-takt olie - Ethanol heeft nadelige invloeden op het 2-taktmengsel. Ethanol bindt slecht met 2-taktolie en het trekt vocht aan, waardoor er sneller water en zuur in je mengsel ontstaat. Al vlug is de mengverhouding niet meer stabiel en dus niet betrouwbaar. Al na 1 maand kan het 2-taktmengsel onbetrouwbaar zijn en is er risico op een vastlopende motor. Dit geldt voor veel 2-takt voertuigen en boten omdat deze vaak lange periodes niet gebruikt worden.

Overwinter op bijvoorbeeld Ecomaxx: is de motor E10- of E5-proof en rij of vaar je regelmatig in het seizoen? Tank dan voor stalling af met Ecomaxx. Er altijd op rijden kan ook, het product heeft een hoog octaan gehalte.

Specs:
Meer dan 3 jaar houdbaar
Ideaal voor het aftanken voor de winterstop
Probleemloze start, zelfs na lange winterstop
Tast het brandstofsysteem niet aan
Tast coating in brandstoftank niet aan
Tast de aluminium delen van de carburateur niet aan
Sproeiers en injectors blijven schoon
Mengbaar met alle soorten pompbenzine
Direct te gebruiken, zonder aanpassingen te doen
Maakt brandstofadditieven overbodig
Bevat geen bio-ethanol
Vervangt E5- en E10-benzine

Gebruiksaanwijzing/tips:
Het is het beste om de tank zo goed mogelijk leeg te rijden, of als het kan, geheel leeg te zuigen. Nadat je Ecomaxx Bike Fuel 4 getankt hebt, rijd je een paar kilometer zodat niet alleen de tank maar ook het brandstofsysteem gevuld is met Ecomaxx Bike Fuel 4. Nu kan de motor probleemloos een paar maanden stilstaan. Wij adviseren om de motor met een zo vol mogelijke tank weg te zetten zodat ook daar geen roestvorming kan optreden. Zeker bij oldtimers is dit verstandig. Ecomaxx Bike Fuel 4 verdampt minder snel dan gewone pompbenzine, waardoor er dus meer brandstof behouden blijft! Het is wel raadzaam om bij carburateurmotorfietsen af en toe het tankkraantje open te zetten zodat de vlotterbakken gevuld blijven met Ecomaxx Bike Fuel 4. Dit voorkomt oxidaties door de lucht. Als je Ecomaxx Bike Fuel 4 gebruikt, hoef je geen brandstofstabilizers toe te voegen. Je kunt altijd gewone pompbenzine tanken, ook als er Ecomaxx Bike Fuel 4 in de tank zit. Dus onderweg tanken is geen probleem. Ideaal, zo’n flexibel brandstofsysteem! Voor motoren die erg weinig gebruikt worden, is het beter om altijd Ecomaxx Bike Fuel 4 te tanken.
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door ronnie »

Goed artikel, goed spul, alleen prijzig.

Het getal achter de E geeft het maximale percentage (bio)ethanol aan. In E5 zit dus max 5%. In Nederland zijn er 2 merken die zeggen de komende jaren geen ethanol toe te voegen aan hun 'premium'-brandstoffen (E5). De ene is Shell V-power, de andere ben ik even kwijt :mrgreen:

Ik tank al jaren alleen Euro98 (E5) in alles op 2 wielen, Euro95 is voor het blik. In de winter gaat het met volle tank V-power de schuur in en als het langer dan 2-3 maanden stilstaat de tank legen (benzine de auto in) en verse benzine erin. Misschien overdreven zuinigheid, maar wel stukken goedkoper dan ecomaxx.
Gebruikersavatar
Patman
350-499
350-499
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
Has thanked: 25 times
Been thanked: 119 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door Patman »

Ik tank zowel in de brommert als in de auto 98, met een volle tank de schuur in voor de winter
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 1164
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Has thanked: 271 times
Been thanked: 331 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door Peke »

Was bij Harliepleats en die tanken alle motoren die bij hun in stalling staan af met 98 volgens hun is rijden op 98 veel beter dus ik volg die adviezen trouw op.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Tank zelf ook altijd 98 of E5, heb nog nooit de 95 of E10 getankt in gelijk wat.

Ik maak sowieso ook mijn benzine af met een additief zoals o.a. Bardahl Fuel Stabilizer en zorg ervoor dat ze altijd vol zijn, dit omdat vele motoren
te lang stilstaan omdat ik dan weer met iets anders bol :) .

https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_ ... rojectFarm
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik zou zelf iets als Ecomaxx niet gebruiken als ik mijn motor een paar maanden niet zou gaan gebruiken. Maar wel als ik hem een paar jaar zou wegzetten.
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door bow »

Ik doe er altijd een flesje fuel stabilizer bij voor ik hem weg zet. Tanken en het flesje erin en dan ff een paar km rijden om het ook in je injectoren te krijgen of sproeiers :zuipen:
Gebruikersavatar
Patman
350-499
350-499
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
Has thanked: 25 times
Been thanked: 119 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door Patman »

bow schreef: 27 sep 2020 19:28 Ik doe er altijd een flesje fuel stabilizer bij voor ik hem weg zet. Tanken en het flesje erin en dan ff een paar km rijden om het ook in je injectoren te krijgen of sproeiers :zuipen:
Dat kan ik ook wel eens proberen
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

In de winter gewoon een volle tank 98, bandjes iets harder en van de grond af en 1 x per maand een nachtje aan de Ctek lader.
In het voorjaar loopt hij altijd bij de eerste druk op de knop.
O ja, hij staat gewoon buiten onder een Bike Barn tent.
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door ronnie »

Siegfriedson schreef: 28 sep 2020 12:34 ... en van de grond af ...
Da's een goeie.. Hoe ga ik dat aanpakken ?
Volstaat zoiets daarvoor ? https://www.bol.com/nl/p/motorfiets-lif ... 30EALw_wcB
Of moet ik dan ook nog met spanbanden en haken aan de gang ?

Sorry, nieuw met HD. Voor de jap heb ik bokken, maar dat gaat met de 48 niet werken.

(en excuus voor het enigzins offtopic)
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door MoneyFor »

ronnie schreef: 28 sep 2020 13:28
Siegfriedson schreef: 28 sep 2020 12:34 ... en van de grond af ...
Da's een goeie.. Hoe ga ik dat aanpakken ?
Volstaat zoiets daarvoor ? https://www.bol.com/nl/p/motorfiets-lif ... 30EALw_wcB
Of moet ik dan ook nog met spanbanden en haken aan de gang ?

Sorry, nieuw met HD. Voor de jap heb ik bokken, maar dat gaat met de 48 niet werken.

(en excuus voor het enigzins offtopic)

Ik gebruik een soortgelijke op m'n hefbrug om het achterwiel eruit te halen, is compact en staat redelijk stabiel. Hij moet ook niet de hoogte in, als het gewicht
van de banden is , is voldoende en krijg je geen platte kanten van het staan. Ik deed dit bij m'n racemotoren met paddock stands voor en achter maar dan om de
bandenwarmers te monteren.

Een 48 kan je makkelijk pakken op de achterbrug met een paddock stand, enkel vooraan wordt het een beetje aanpassen aan de stand maar moet mogelijk zijn.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Inderdaad wat Moneyfor zegt, het gewicht van de banden af is voldoende. Ik heb ook zo’n minilift.
Gebruikersavatar
Patman
350-499
350-499
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
Has thanked: 25 times
Been thanked: 119 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door Patman »

50 €

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -motorlift

Toegevoegd in 2 uren 39 minuten 8 secondes:
Ik heb em ook :mrgreen:
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door bow »

Ik had hem al. Heb alleen nog niet geprobeerd of ie ook 350kg kan tillen. :kweenie:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door MoneyFor »

bow schreef: 29 sep 2020 19:08 Ik had hem al. Heb alleen nog niet geprobeerd of ie ook 350kg kan tillen. :kweenie:
Dat kan die maar of ik zelf daar gerust in ben om voor langere tijd op te laten staan is iets anders, het systeem heeft één zwakke schakel en dat is het is het
te dunne pennetje dat het geheel bij elkaar moet houden. Ik heb 2 van die dingen en 1 is een keertje doorgeklapt terwijl ik een motor aan het op tillen was.
Ik heb het nog niet te goed hersteld en zal bij gelegenheid eens een foto posten wat het volledige gewicht moet dragen.

Wel wil ik nog opmerken dat je een serieuze boterham moet hebben gegeten om met het bijgeleverde sleuteltje + 300kg op te heffen, ik gebruik daarom
een ratel met dopsleutel en die bedien ik terwijl ik zelf op de motor ga zitten, kwestie van een beetje zekerheid en "makkelijk" te maken.

Screenshot_9.jpg
Screenshot_9.jpg (24.41 KiB) 12263 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patman
350-499
350-499
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
Has thanked: 25 times
Been thanked: 119 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door Patman »

De sportster kun je met gemak met deze sleutel omhoog draaien. Het gaat alleen niet zo handig, een ratel is inderdaad sneller en makkelijker.
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door bow »

Heb een slagmoer sleutel op accu :hyper:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door MoneyFor »

bow schreef: 01 okt 2020 13:35 Heb een slagmoer sleutel op accu :hyper:
:D ik ook, nog nooit aan gedacht om dat hierop te gebruiken, eens proberen de volgende maal.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door EasyWim »

EasyWim schreef: 27 sep 2020 14:49 Gomvorming - Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces. Gom in carburateurs geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.
Ik had het met de eigenaar van een Harley motoronderhoudszaak over het toevoegen van een injectiereiniger als onderdeel van de servicebeurt. Ook met het idee dat deze reiniger een eventueel teveel aan opgebouwde koolaanslag op de zuigers zou kunnen verminderen. Volgens hem was dat niet nodig zolang je maar de duurdere E5 benzine tankt en niet E10. Hij zag zelf duidelijk verschil bij motoren met carburateurs tussen het gebruik van E5 en E10. Hij pleit er echt voor altijd E5 te gebruiken.

Wat hem verder opviel was dat carburateurs uit België altijd meer gom bevatten dan die uit Nederland. Een echte verklaring had hij er niet voor, misschien dat er in België toch iets meer Ethanol aan de benzines wordt toegevoegd?!
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 06 mar 2021 21:47 Volgens hem was dat niet nodig zolang je maar de duurdere E5 benzine tankt en niet E10. Hij zag zelf duidelijk verschil bij motoren met carburateurs tussen het gebruik van E5 en E10. Hij pleit er echt voor altijd E5 te gebruike
In België, is de E5 (98) duurder dan de E10 (95). Goed om te weten ;-). Ik rij altijd met de E5 (en is daar ook op afgesteld fp3). Met de E10 heb ik in Belgie al verschillende rare dinges gezien bij de auto's,... . En die oplost waren met gewoon over te schakelen naar de E5.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Heb zelf nog nooit 95 of de nu E10 getankt, in niets eigenlijk, ik kies steeds voor het hoogste octaan en heb altijd jerrycans klaar staan met benzine die ik heb voorzien van additief, dus ook in de E5. Er zullen altijd mensen zijn die de E10 gaan nemen voor het prijsverschil dat is nu eenmaal zo.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
choco
200-349
200-349
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
Locatie: Bovenkarspel
Has thanked: 451 times
Been thanked: 170 times

Re: Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine

Ongelezen bericht door choco »

Patman schreef: 27 sep 2020 17:01 Ik tank zowel in de brommert als in de auto 98, met een volle tank de schuur in voor de winter
Zowel mijn motor (88/91 sportsterblok) als mijn vrouw haar auto (85 golf) tanken exclusief E5 (98). Zowel de sportster als de golf heeft ook met winterstalling (3 maanden) geen enkel probleem met de 1e start. Wel hangt er dan een druppellader aan de accu
Keep the rubber side down
Plaats reactie