Breather bold bypass

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Breather bold bypass

Ongelezen bericht door Dorski »

Na flink wat ge-internet wil ik liever niet dat de ontluchting Van het blok teruggeblazen wordt in de cilinders. Voorlopig wil ik met het originele luchtfilter blijven rijden.

Ik heb al fink wat gezocht, maar ik kan nergens iets vinden om dit met het originele luchtfilter te voorkomen. Weet iemand of hier setjes voor te koop zijn en zoja, waar zijn deze te koop. Linkje zou top zijn. Of moet ik zelf iets fabrieken?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik maak meestal zelf iets, zoals catch can, aansluitingen, enz.... staat al hier en daar wat van op het forum. Je kan aan de binnenzijde van het filterhuis de 2 darmpjes
naar buiten geleiden door 2 gaatjes te maken in de backplate van het filterhuis. Daar op een T of Y stukje monteren en dan naar een filterje of catch can geleiden.

Kijk anders eens bij DK-Customs al is het maar om een idee op te doen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patman
350-499
350-499
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
Has thanked: 25 times
Been thanked: 119 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door Patman »

Volgens mij zijn daar kant en klare setjes van. Ik zal eens even zoeken

Hier

https://www.westlandcustoms.com/Webwink ... gJXFPD_BwE

https://www.fineline-imports.nl/univers ... gJo1vD_BwE
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Patman schreef: 13 aug 2020 18:43 Volgens mij zijn daar kant en klare setjes van. Ik zal eens even zoeken

Hier

https://www.westlandcustoms.com/Webwink ... gJXFPD_BwE

https://www.fineline-imports.nl/univers ... gJo1vD_BwE

Dat setje van Westland kan je niet gebruiken met het standaard luchtfilterhuis, je moet echt iets zelf fabriceren. Het filtertje is perfect en kan je zeker gebruiken, maar gewoon
ter aanvulling op jouw link Patman .... je kan deze ook op Ali kopen voor amper 2€. Ik heb er steeds enkele liggen en mocht er toch wat smurry inzitten gooi ik ze weg en steek een ander.


@Dorski je moet iets doen in de richting zoals ik op m'n FXFBS heb gedaan...

Deze heb ik gemaakt maar je kan allicht iets in de handel vinden dat kan dienen.
IMG_3477.JPG

Gaten geboord in de backplate.
IMG_3480.JPG

De darmpjes met doorvoerstukken geplaatst.
IMG_3481.JPG

Klaar, het filtertje hangt hier onder het oem luchtfilterhuis gemonteerd.
IMG_3483.JPG
IMG_3484.JPG
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door Dorski »

@Patman Die van westland had ik inderdaad gezien, maar is weer niet in combi met het originele filter mogelijk.

@MoneyFor Die catch can van DK Customs is een mooie optie. Ik zie alleen een beetje op tegen bestellen in USA ivm levertijden corona.
Die oplossing voor jou FXFBS is wel een hele mooie. Ik heb niet de beschikking over een draaibank of iets dergelijks, dus dat wordt lastig voor mij om te fabrieken.
Zou het ook kunnen met iets langere rubberslangentjes en die door de gaten in de backplate te steken en dan achter de backplate een T-stukje?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Kan zeker op die manier en met langere darmpjes, boor de gaatjes net ietsjes kleiner dan het darmpje en dan sluit het sowieso af.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

Sorry dat ik er tussen kom,... Maar is dit aan te raden om die ontluchting uit u luchtfilterhuis te doen? En zo ja,... waarom ?
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Ik zie het probleem van het verbranden van de terug geblazen olie niet.
Bij mijn 2003 is een 1200 conversie kit gemonteerd bij een km stand van 48.000.
Op de originele zuigers was geen spoor van aanslag van die oliemist te vinden.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Siegfriedson schreef: 13 aug 2020 20:36 Ik zie het probleem van het verbranden van de terug geblazen olie niet.
Bij mijn 2003 is een 1200 conversie kit gemonteerd bij een km stand van 48.000.
Op de originele zuigers was geen spoor van aanslag van die oliemist te vinden.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt.

Jij doet waarschijnlijk je onderhoud zelf, je zorgt er dus voor dat er niet teveel olie op de motor zit. Ga je bij een dealer dan heb je 9 op de 10 teveel
motorolie na het onderhoud erop zitten. Vermits die persoon die naar een dealer gaat voor wat olie op z'n motor te doen, die gaat dan al zeker niet kijken
naar het juiste niveau. Dus die gaat veel meer uitstoot hebben langs de breathers dan met een correct oliepeil. De reden dat jij misschien nog weinig of
geen aanslag had na de x-aantal km's kan gewoon duiden dat de olie altijd op correct niveau is gehouden. Maar geloof me dat is bij de dealer onderhouden
motor zeker niet het geval.


------------


Het is en blijft een smeerlapperij dat je terug in de motor blaast, het is niet alleen olie maar ook condensatie. Als je een catchcan gebruikt en ziet
wat daar dan inzit ben je blij dat dit niet terug in je motor is gegaan :).


Het verkoopsargument van DK maar is een realiteit !

twincam1m3_9_1.jpg
twincam1m3_9_1.jpg (160.85 KiB) 13070 keer bekeken
twincam2m3_9_1.jpg
twincam2m3_9_1.jpg (102.87 KiB) 13070 keer bekeken

Ik doe deze "mod" bij iedere Harley die ik heb, zelfs vanaf dag 1 bij een nieuwe zodat ik die smeerlapperij niet terug in de motor stuur.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door bow »

Het is toch ook belachelijk je koopt voor veel geld een Harley bij de dealer en dan moet je zelf allerlei modificaties gaan doen omdat Harley ze niet heeft gedaan. Het zal wel echte liefde zijn en die maakt blind. Gelukkig kan ik weer zien :camera:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

bow schreef: 14 aug 2020 20:32 Het is toch ook belachelijk je koopt voor veel geld een Harley bij de dealer en dan moet je zelf allerlei modificaties gaan doen omdat Harley ze niet heeft gedaan. Het zal wel echte liefde zijn en die maakt blind. Gelukkig kan ik weer zien :camera:
Hahaha gelijk heb je maar ik zoek nu eenmaal iets waar ik kan aan werken, stel dat ik iets zou kopen dat feilloos werkt waar is de fun dan :lol: Ze worden dan ook niet
voor niets in een tuinschuur gebouwd... of hebben ze nu al een echte fabriek misschien :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door bow »

Ach heb er zelf ook jaren aan mee gedaan. Was inderdaad leuk om te doen. Maar ben blij met mijn huidige 3 pitter . Weinig sleutelen en veel rijden
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

bow schreef: 14 aug 2020 22:33 Ach heb er zelf ook jaren aan mee gedaan. Was inderdaad leuk om te doen. Maar ben blij met mijn huidige 3 pitter . Weinig sleutelen en veel rijden
Ik doe mijn onderhoud en reparaties zelf, maar het meest moeten mijn zoon en ik sleutelen aan zijn Speed Triple 😂
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door Dorski »

bow schreef: 14 aug 2020 20:32 Het is toch ook belachelijk je koopt voor veel geld een Harley bij de dealer en dan moet je zelf allerlei modificaties gaan doen omdat Harley ze niet heeft gedaan. Het zal wel echte liefde zijn en die maakt blind. Gelukkig kan ik weer zien :camera:
Dit is ook niet verzonnen door de MC, maar dit is een oplossing om te voldoen aan emissie-eisen.
Voor mij is het sleutelen aan een motor onderdeel van de hobby.
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door bow »

Siegfriedson schreef: 14 aug 2020 23:32
bow schreef: 14 aug 2020 22:33 Ach heb er zelf ook jaren aan mee gedaan. Was inderdaad leuk om te doen. Maar ben blij met mijn huidige 3 pitter . Weinig sleutelen en veel rijden
Ik doe mijn onderhoud en reparaties zelf, maar het meest moeten mijn zoon en ik sleutelen aan zijn Speed Triple 😂
Dat zal wel komen omdat die speed triple veel meer km's draait. :flag:
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

Iedereen heeft het erover dat de motoren af fabriek zo arm staan afgesteld. Is de oliedamp uit het blok dan niet een mooi stukje extra smering?!

Ook het inlaattraject zou in de originele situatie hartstikke smerig moeten worden maar daar hoor je niemand over. Op de foto's die ik hiervan gezien hebt lijkt dit ook wel mee te vallen. Toch een beetje tegenstrijdig al die verhalen.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 18 dec 2020 20:13 edereen heeft het erover dat de motoren af fabriek zo arm staan afgesteld. Is de oliedamp uit het blok dan niet een mooi stukje extra smering?!
Als je u bougie's er uithaalt vertelt dit veel over u mengsel of dat het een arm of rijk mengsel is. Anders moet je dit zelfs eens doen op u sportster. En dan ga je zelf zien dat deze enorm wit staan. Trek er anders eens een foto van ;) . Vroeger was dit meer de kleur van koffie met melk (op zijn Belgische gezegd). Waarom doen ze dit weer . Ja wel,... weer voor het milieu ,... .

Waarom heb je smering nodig in deze zone? Als je smering zou moeten hebben in deze zone. Dan is het beter dat je olieschraapveren van u piston er van tussen laat. Plus op die temperaturen (arbeid slag) heeft de olie geen smeer eigenschap meer omdat deze mee gaat verbranden met u mengsel (lucht/benzine). En de verbrande olie laat een smurrie achter op de piston en op de kleppen. Deze restant van de verbrande oliedampen heeft zelfs de eigenschap om te gaan schuren ,... waardoor je rapper sleet gaat krijgen. Maar waarom doet ze dit,... . voor 1 reden ,... milieu. Een geluk dat ze de egr nog niet toepassen. Want dit geeft pas echte smurrie. Genoeg gezien in de auto garage wereld.
EasyWim schreef: 18 dec 2020 20:13 Ook het inlaattraject zou in de originele situatie hartstikke smerig moeten worden maar daar hoor je niemand over. Op de foto's die ik hiervan gezien hebt lijkt dit ook wel mee te vallen. Toch een beetje tegenstrijdig al die verhalen.
Ja,... dat klopt, maar dit kan eigenlijk in mijn ogen geen kwaad,... Omdat daar de oliedampen niet kan verbrandt worden tot smurrie.En zolang het niet een verbrande smurrie is. Heeft de restant van olie nog altijd een klein beetje smerende eigenschap. Waardoor dat deze geen sleet kan maken en geen gevaar is voor de motor zelf.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 18 dec 2020 20:13 ... Is de oliedamp uit het blok dan niet een mooi stukje extra smering?!
Even RC Roadster aanvullen, het is niet alleen oliedamp maar ook gewoon condesatie = vocht, en dat levert geen extra smering op.

Ook het inlaattraject zou in de originele situatie hartstikke smerig moeten worden maar daar hoor je niemand over. Op de foto's die ik hiervan gezien hebt lijkt dit ook wel mee te vallen. Toch een beetje tegenstrijdig al die verhalen.
Neen helemaal niet, het inlaat traject wordt namelijk gereinigd door de benzine die hier mee doorgaat.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 19 dec 2020 08:07 EasyWim schreef: ↑18 dec 2020 20:13
... Is de oliedamp uit het blok dan niet een mooi stukje extra smering?!

Even RC Roadster aanvullen, het is niet alleen oliedamp maar ook gewoon condesatie = vocht, en dat levert geen extra smering op.
@MoneyFor Jep, dat is ook juist! Bedankt voor de aanvulling ;) . En waarom niet gewoon toemaken die handel,... Want dan kan er ook geen vocht inkomen he ,... . Ik heb dit ooit geweten dat dit iemand gedaan heeft,... conclusie oliekeerring van de krukas gewoon uitgeduwd na een tijdje rijden, doordat de druk niet weg kon in de motorblok.
MoneyFor schreef: 19 dec 2020 08:07 Neen helemaal niet, het inlaat traject wordt namelijk gereinigd door de benzine die hier mee doorgaat.
Bij de injectie modellen is dit toch een afstand vanaf de luchtfilter te zien. dus ja, dat gedeelte zal dan niet gereinigd worden door de benzine.

Een sportster heeft dit directe injectie of indirecte injectie?
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor, ik zie op jouw duidelijke foto's dat je een rechte en een haakse doorvoer hebt gemaakt. Je hebt de rechter tule recht gemaakt omdat je de standaard kromming van het rechter slangetje hebt 'hergebruikt'? Netjes gedaan zo trouwens.

Welke inwendige maat slang heb je gebruikt voor het gedeelte buiten het luchtfilter naar het eronder hangende filtertje?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wim dat is 8mm, heb er ook al dikkere gemaakt maar dat is voor niets nodig.


Om de darmpjes bij elkaar te laten komen naar het filtertje of catchcan koop ik deze bij nonkel Ali in massief messing en heb er nu steeds enkele liggen in 6mm, 8mm en 10mm.

3 way.jpg
3 way.jpg (21.97 KiB) 10787 keer bekeken

Voor die prijs kan ik zelf niets gaan maken ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

RC roadster schreef: 19 dec 2020 10:53 Een sportster heeft dit directe injectie of indirecte injectie?
Ik heb even het Clymer boek erbij gepakt, ik heb mij hier nog niet eerder in verdiept. Ik zie dat de injectoren op het manifold net buiten de cilinders zitten bevestigd dus dan moet het indirect zijn (zie foto).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan m
500-599
500-599
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
Has thanked: 224 times
Been thanked: 368 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door Johan m »

Er zijn maar heel weinig benzinemotoren met een direct ingespoten injectiesysteem.
Voor zover ik weet alleen wat auto motorblokken.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 19 dec 2020 20:12 Ik heb even het Clymer boek erbij gepakt, ik heb mij hier nog niet eerder in verdiept. Ik zie dat de injectoren op het manifold net buiten de cilinders zitten bevestigd dus dan moet het indirect zijn (zie foto).
Ik dacht het ook al, maar was niet zeker doordat de injector enorm kort tegen de cilinder staan. Daarmee dat ik niet 100% zeker was. Maar merci voor de opzoek werk :thumbsup: .
Johan m schreef: 19 dec 2020 20:27 Er zijn maar heel weinig benzinemotoren met een direct ingespoten injectiesysteem.
Voor zover ik weet alleen wat auto motorblokken.
Daarmee mijn vraag uit interesse. Bedankt voor de info ! :thumbsup:
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik heb het achterste deel van het luchtfilterhuis verwijderd en zie dat de bracket/steun direct tegen de cilinderkoppen zit. Het luchtfilterhuis zit weer direct tegen de bracket, dus kan er onmogelijk een externe breather geplaatst worden met het originele filterhuis (mijn motor is van 2014). Er worden op websites setjes aangeboden die volgens mij dus helemaal niet kunnen passen i.c.m. het OEM filterhuis, je hebt immers geen millimeter ruimte over. Volgens mij kan je er alleen wat tussen monteren als je tussen de bracket en behuizing een grote vulbus met pakkingen plaatst zodat het gehele luchtfilterhuis wat meer naar buiten gaat uitsteken.

Het lijkt er dus op dat je bij het 2014 model en nieuwer altijd door het filterhuis een weg naar buiten zal moeten creëren. Of zie ik iets over het hoofd.

De rode pijlen op de foto geven de plek aan waar het luchtfilterhuis direct tegen het bracket aan zit.

Wat mij verder nog opviel is dat de OEM breatherbolts heel groot zijn maar dat er aan het uiteinde maar iets van 1,5mm gaatjes zitten :lol: Helaas vergeten een foto van te maken. Ik was behoorlijk verbaasd daarover maar kennelijk is het genoeg. Waarschijnlijk is het zo ontworpen om geen gaas te hoeven gebruiken om oliedruppels af te vangen.
Bijlagen
achterdeel huis.JPG
bracket.JPG
Plaats reactie