afstellen ontsteking "zonder" VOES

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
erwindekeyzer
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2019 17:49
Been thanked: 1 time

afstellen ontsteking "zonder" VOES

Ongelezen bericht door erwindekeyzer »

Ik heb een XLH1200 uit '89 en ze hebben er terug contactpuntjes in gestoken. Op zich geen probleem, en het VOES-darmpje is weg van de carb (ook geen dopje er op, gewoon open plug).
Ik heb de contactpunten afgesteld op 0,5mm.
Volgens manual is de vervroeging op 40°bij 1700 t/m ong (en 30°bij 1000 t/m) met VOES.
Dan zou je één bolletje zien in het kijkvenster met zo een ontstekingslamp, ik veronderstel dat dit de 40° is.
Zonder VOES zou dit respectievelijk 16° en 7,5° zijn.

Welk zou dit bij mij moeten zijn?
Gewoon open laten aan de carb = met VOES??
Of een dopje op de carb = zonder VOES?

Dank, Erwin
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Welkom Erwin,

Eerst een vraag, welke benzinekraan zit erop een gewone of vacuum ? normaal dopje erin, anders heb je een luchtlek in je intake.
Laatst gewijzigd door MoneyFor op 10 mar 2019 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Ongelezen bericht door kruisje »

als de vacuum aansluiting op je carb zoals je zegt " een open plug is " krijg je hem nooit fatsoenlijk afgesteld,
motor zuigt dan valse lucht aan.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Sorry Kruisje had niet gezien dat je dat antwoord ook gaf, ik had het net in m'n tekst toegevoegd.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
erwindekeyzer
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2019 17:49
Been thanked: 1 time

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Ongelezen bericht door erwindekeyzer »

Is inderdaad een open plug op de carb, de andere is voor de benzinetoevoer. Er zit een gewone klassieke benzinekraan op de tank. Dus beginnen met de VOES plug dicht te maken met een gummidopje?
Hoe stel ik dan de ontsteking af?
Contactpuntopening staat op 0.5mm, denk dat dit wel juist is.
Normaal zou ik de voorste cil BDP zetten en moet dit te zien zijn aan een lijn in het kijkvenstertje.
Dan de as die de contactpunten bedient met de hand verdraaien tot volledige voorontsteking (beentjes uit elkaar) en dat zou dan het punt zijn waar de contacten net beginnen openen. Dit verkrijg je door nog steeds het asje vast te houden met de vervroeging het blokje rond te draaien tot je het biepje van de multimeter uit gaat (contacten openen net).
Maar is dit de methode voor het gebruik met die VOES?
Als ik er een dopje op steek, geldt dan niet die 16° ipv die 40° voorontsteking?
Of trek ik mij dit niet aan?

Is dit wel de juiste werkwijze of raden jullie mij een andere methode aan?
't Is mijnen eerste Harley hé ;-)

Dank,
Erwin
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Gewoon aftoppen met gummidop volstaat, als die daar maar geen lucht meer kan trekken.

Dat van die benzinekraan vroeg ik gewoon omdat je dan een benzinedop nodig hebt die verlucht is zodat de benzine naar de carburator vloeit.
Daar zorgt de voes setup anders voor bij de vacuumkraan, dus als je niet weet dat je dop verlucht is kan je die eraf laten bij het test draaien.

Ik stap meestal over van de contactpunten op electronisch ontsteking niet omgekeerd, de link hieronder helpt je misschien wat verder.

Point Timing
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
erwindekeyzer
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2019 17:49
Been thanked: 1 time

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Ongelezen bericht door erwindekeyzer »

Of die tankdoppen verluchten weet ik niet direct... Is een andere tank met twee doppen op.
Dus als ik een dopje op die VOES steek moeten de tankdoppen verluchting geven?

Ik zie net met het vliegwiel rond te draaien dat er eerst een bolletje verschijn en nadien die streep.
Ook gehoord dat Harley deze op een bepaald jaartal gewoon verwisseld heeft. Streep BDP en bolletje voorontsteking, en plots is het anders, bolletje BDP en streepje voorontsteking...
Moeten de contactjes open gaan op de voorontsteking, met dat contactpuntasje volledig in vervroeging gedraaid, of op het BDP met dat asje volledig uitgedraaid (benen open)?

Ge ziet, ben leek hé :-)

Erwin
erwindekeyzer
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2019 17:49
Been thanked: 1 time

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Ongelezen bericht door erwindekeyzer »

Jongens, ben ik content met zo een forum!!
Darmpje met een boutje er in aangesloten op die vacuumplug en kan tenminste carb deftig regelen nu. :-) Dank!!
Nu heb ik de ontsteking afgesteld op bolletje (voorontsteking) en de cam volledig uitgedraaid zodat de benen van de vervroeging open staan.
Dan de plaat gedraaid tot wanneer de contactjes net open gaan (multimeter met geluid aangesloten).
Op youtube zie je dergelijke methode maar sommigen doen dit bij het vervroegingspunt en andere bij het bovenste punt van de voorste cilinder...
Nu draait hij goed, afgesteld op het bolletje maar zit toch nog met twijfel of het niet op het bovenste punt moet afgesteld worden (met de vervroeging volledig open...)

Alvast hartelijk dank voor de tips!

Erwin
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Daar is het forum voor, om elkaar te helpen en wij zien ook graag foto's van de bike :) . Als hij nu goed draait toch even een testritje maken en dan
nadien alles nog eens controleren, ook de bougies vertellen veel, de kleur dan toch.

Een forum gaat nog altijd boven het FB gebeuren vind ik persoonlijk maar in Belgie willen ze er niet aan beginnen en houden het op FB spijtig genoeg.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie