Pagina 1 van 4

XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 10 jan 2018 18:18
door MoneyFor
Een oude vriend van mij had in zijn schuur nog een een Sportster XLH1200S van 2000 staan, hij was die eigenlijk helemaal vergeten en stond sinds 2010 stil onder een deken, ja je leest het goed een deken. Het slechtste wat je kan doen is je motor wegzetten in een vochtige schuur onder een deken zodat al het vocht goed zijn werk kan doen.

Dereden dat die gestopt was om er met te rijden was na een diesel tankbeurt, de tank zit dus vol met diesel, goed tegen de roest :D

Dit was die als ik hem voor de eerste maal heb gezien in oktober 2017.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een week later bij mij thuis en in één keer weer een nieuwe mover voor gekocht, al mijn motors staan op zulk een ding, super makkelijk.

Afbeelding

Ik moet zeggen op foto ziet die er stukken beter uit dan in de realiteit, heb in m'n leven nog zo geen stuk roest gezien :o

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 10 jan 2018 18:49
door Peke
Maak er wat moois van zou ik zeggen.
Je hebt er weer 1 gered.

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 10 jan 2018 20:25
door charlesb52
En een van de betere evo’s qua sporty-viteit: redden dus!!!

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 10 jan 2018 20:29
door scheurneusje
Zo inderdaad wat een roest bak...mijne is ook van 2000 maar lijkt er nog niet op.
Is ook een custom.
Maar mischien heeft je vriend er ook mee in de pekel gereden of zo....
Wel makkelijk zo'n mover...
Waar koop je die?
Niet dat ik te weinig ruimte heb maar lijkt me wel makkelijk.
Toedeloe karin

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 10 jan 2018 21:04
door bow
Mooi project. Hou je hem origineel

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 10 jan 2018 22:21
door Redrum
Ben benieuwd! Heb zelf ook een 1200s...wel uit 1999

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 08:36
door MoneyFor
scheurneusje schreef: 10 jan 2018 20:29 Wel makkelijk zo'n mover...
Waar koop je die?
Niet dat ik te weinig ruimte heb maar lijkt me wel makkelijk.
Toedeloe karin
Inderdaad zeer makkelijk en zou niet anders meer willen, heb ze gekocht bij Motea ( zie link hieronder ).

klik hier

.

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 08:39
door MoneyFor
bow schreef: 10 jan 2018 21:04 Mooi project. Hou je hem origineel
Neen helemaal niet, de kosten lopen dan veel te hoog op als ik hem origineel wil houden en dat is die in mijn ogen niet waard. Heb hem echt gekocht om eens op los te gaan met iets wat ik al jaren in m'n hoofd heb. De foto's zijn van toen ik hem juist had, ondertussen zijn we 2,5 maand verder en is die al volledig uit elkaar geweest, gestraald en gepoederlakt.

Ik post zo dadelijk nog wat foto's.

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 08:49
door MoneyFor
Dit is wat ik bedoel met roest :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roest en deuk in de vering
Afbeelding
Afbeelding

Olielek voor en achter cyl -> rocker cover ( zijn inmiddels nieuwe pakkingen in )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 09:51
door MoneyFor
Zo zag de pakking eruit, niet moeilijk dat die lekte.

Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen zit er een volledig nieuwe pakking set in inclusief de paraplutjes :)

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 10:03
door MoneyFor
Wat details gemaakt...

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Het resultaat, alles gestraald en zwart gelakt + de pinkers gefumeerd.

Afbeelding

Heb dezelfde set gemaakt voor achteraan...

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 10:06
door MoneyFor
Remschijven opgekuist en geslepen, sommige groeven waren te diep en heb ik maar zo gelaten.

Zien er goed uit en lopen mooi recht.

Afbeelding

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 10:21
door MoneyFor
Ik probeer zo veel als mogelijk te hergebruiken tot het laatste boutje toe. Aangezien alles geroest of geoxideerd is moet ik alles stralen en opnieuw lakken of zwarten voor de bouten.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Daar de vorkbenen ongelooflijk geroest waren ter hoogte van de koplamp heb ik deze gestraald en 2 bussen gemaakt om erover te zetten.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 10:56
door Peke
Je bent iig lekker bezig.

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 11:59
door scheurneusje
Zo inderdaad goed bezig.
Nog bedankt voor de link motormover wel investering maar makkelijk ...

Heb je zelf thuis een draaibankje etc of is dat op jou werk?
Ook in de metaal?, aangezien ik op een foto bij raam,spuitstuk voor koeling zag liggen en..... ( shit vergeetachtig, is ook al weer 7 jaar geleden dat ik in de metaal werkte ....)

Metertje om rondheid te meten........
euuuhhhhh kan er echt niet meer opkomen.....

Nou ben benieuwd wat je voor kleur gaat maken voor je tank en spatbord etc...

En of je tank erg veroest is van binnen?

Toedeloe karin

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 16:36
door MoneyFor
Hoi Karin,

Neen is bij mij thuis, heb volledige "metaal" werkplaats met draaibank, kleine freesmachine ( van de foto ) en grote freesmachine en alles wat er komt bij zien, boorkolom, straalkabine(tje) en lasapparaten.

Het metertje om rondheid te meten noemen wij een meetklok :)

De kleur wordt 3 tinten of beter gezegd glansgraden zwart, ik vond de tank mooi zoals die was en die had buiten een paar kleine afschilferingetjes ter hoogte van de vuldop geen echte zware beschadigingen. De vele krassen die erop waren heb ik er voor 95% kunnen uitpolieren. Roest was in de tank niet te bespeuren aangezien die nog nokvol met diesel zat.

Het frame heb ik laten poederlakken in wrinkle black, de vorkpoten, balhoofd, wielen, enz... in mat 30%. De tank hou ik zoals ze was zoals hiervoor gezegd en de spatborden doe ik eveneens in glanzend zwart. De olietank heb ik aan de zijde van het frame volledig gestraald tot ongeveer een 10mm op de zijkanten want daar zat enorm veel roest op. Dan alles in de zinc grondverf gezet en opnieuw glanzend zwart gelakt.

Momenteel is die al terug rollend met nieuwe WW banden en hangt de motor terug in het frame. Ben nu de electra aan het opkuisen en alle resterende beugeltjes en bouten aan het stralen en afwerken.

gr Kris.

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 18:27
door MoneyFor
Tjolkman schreef: 11 jan 2018 17:16 Zonde hoor,
zoveel werk voor een Evo.
Yep maar wel een met 4 bougies :) en ik heb niets anders te doen dus waarom niet. De kosten blijven beperkt omdat ik alles zelf doe en maak, de grootste kost was de poederlakker tot nu toe.

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 19:09
door bow
Nou dat ziet er goed uit. Veel werk maar leuk om te doen. En als je de kosten kunt beheersen ook wel lucratief. Rijd geweldig zon sport

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 11 jan 2018 20:37
door Redrum
Gaaf hoor! Zag laatste een setje 1200 s veren staan op mp...misschien staan ze er nog..

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 12 jan 2018 06:39
door MoneyFor
bow schreef: 11 jan 2018 19:09 Nou dat ziet er goed uit. Veel werk maar leuk om te doen. En als je de kosten kunt beheersen ook wel lucratief. Rijd geweldig zon sport
Dank je, is vooral leuk en verkopen doe ik ze nooit met winst, meestal ruil ik ze voor een nieuw projectje of doe ze weg voor wat het me heeft gekost en soms leg ik er nog aan toe ook als het voor vrienden is maar een hobby kost nu eenmaal geld :lol:

Redrum schreef: 11 jan 2018 20:37 Gaaf hoor! Zag laatste een setje 1200 s veren staan op mp...misschien staan ze er nog..
Zijn die van mij misschien, heb ze weggegeven :)

Ik heb dit gemaakt:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Heb de linkerzijde meteen voorzien om een nummerplaat houder op te maken.

Afbeelding

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 12 jan 2018 08:52
door bow
Hardtail van gemaakt. Mooi . Maar niet geschikt voor mijn rug

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 12 jan 2018 09:20
door kruisje
Yep maar wel een met 4 bougies :) en ik heb niets anders te doen dus waarom niet. De kosten blijven beperkt omdat ik alles zelf doe en maak, de grootste kost was de poederlakker tot nu toe.
Mag ik vragen wat je allemaal hebt laten poedercoaten, en hoeveel geld je daarvoor kwijt was ?

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 12 jan 2018 12:10
door Redrum
Redrum schreef: 11 jan 2018 20:37 Gaaf hoor! Zag laatste een setje 1200 s veren staan op mp...misschien staan ze er nog..
Zijn die van mij misschien, heb ze weggegeven :)

Ik heb dit gemaakt:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Heb de linkerzijde meteen voorzien om een nummerplaat houder op te maken.

Afbeelding
Haha nope.. dit waren nagenoeg nieuwe. Niet heel goedkoop, kan ze ook niet meer vinden.
Zonde dat je er een hardtail van hebt gemaakt, zeker met dit type xl... maar goed, iedereen kan en mag doen met ze eige brommert wat hij wil natuurlijk

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 12 jan 2018 12:35
door MoneyFor
kruisje schreef: 12 jan 2018 09:20 Mag ik vragen wat je allemaal hebt laten poedercoaten, en hoeveel geld je daarvoor kwijt was ?
Het frame en de rest op de foto 400€ . ( de uitlaat hebben ze enkel voor me gestraald ) verder heb ik zelf alles voorbereid door te voorzien van busjes en alutape daar waar er geen poederlak mocht in of opkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Let wel ik zei de grootste kost tot hiertoe was het poederlakken maar als je de rest optelt van nieuwe onderdelen zoals:

- Pakkingset rocker cover
- Pakkingset primary
- Koppeling en drukplaat
- Gas en koppelingkabel
- Stuur ( soort van ape )
- Zadel met springs
- Jiffy ( kort model )
- Pinkers
- Batterij
- Banden
- Spiegels
- Handvaten
- Remblokken
- Remklauw revisieset 3x
- Remleidingen
- Remblokken 3x
- Uitlaatdempers 2x
- Bougies 4x
- Olie voor primary, motor, vork en remmen
- Lak allerlei
- Vork revisieset
- Luchtfilter
- Remhendels
- Lagers balhoofd en wielen
- Allerlei montage materiaal

Zit ik in het totaal exclusief de motor op net geen 2000€ , let wel hier zitten ook dingen bij die niet nodig waren om hem rijklaar te maken maar gewoon die ik graag zie. De forward controls, zadelpan e.d. heb ik zelf gemaakt.

Re: XLH1200S gered van het wegroesten

Geplaatst: 12 jan 2018 12:51
door MoneyFor
Redrum schreef: 12 jan 2018 12:10 Zonde dat je er een hardtail van hebt gemaakt, zeker met dit type xl... maar goed, iedereen kan en mag doen met ze eige brommert wat hij wil natuurlijk
Ik heb deze reactie nogal gekregen maar zoals ik al zei was de motor in mijn ogen het niet waard om hem factory te restaureren, komt nog bij dat ik het model op zich gewoon niet graag zag :). Van de Sportsters zie ik zelf graag enkel de Iron ( die heb ik zelf ) en de Forty Eight maar dat is persoonlijk natuurlijk, alleen moet ik er altijd iets kunnen aan veranderen. Neem nu de Iron, ik was nog geen half uur ermee thuis en heb de spiegels al omgekeerd, na 1 week stond er al een V&H Short Shots, airintake en FP3 op, na 1 maand herkende je hem niet meer terug door kleine en subtiele aanpassingen maar voor mij geeft dat net dat ietsjes meer dat die nodig had.

Afbeelding

Afbeelding


Mijn FXSB ben ik ook aan het ombouwen, staan nu al V&H big radius, S.E. airfilter en een FP3 op. Verder heb ik er klaar voor liggen een nieuwe luchtvering en Thunderbike spatbord met ingewerkte knipper en achterlichten + een custom zadel. Dit is om aan te beginnen als de XL klaar is.

Afbeelding