Even voorstellen!
-
- 10-24
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 9 times
Even voorstellen!
Goedemorgen allen!
Ik heb mij enige tijd geleden aangemeld voor dit forum, omdat ik na een aantal evo 1340 modellen, maar ook zelfs een TC had aangeschaft (eens TC, maar nooit weer..)
Nu sinds jan. 2022 een XR1200 gekocht heb. Is trouwens nu de enige die ik nog heb!
Ben druk met de ombouw naar carburateur versie, omdat ik de onafhankelijkheid erg belangrijk vind, en er mij teveel storingsgevoelige sensortjes op zitten!…En ik ‘m niet 100% lekker vond lopen. Sputterde mij soms iets teveel…Te arm?
Dát was de letterlijke aanzet voor de ombouw!
Ben nu zover dat ik ‘m gisteren voor het eerst op de carburateur (HSR42) lopend heb gekregen! Weer een mijlpaal erbij!…Ben een pre pensionado, dus heerlijk veel tijd om ermee bezig te zijn.
Voor de geïnteresseerde;
-Ontsteking is een Altmann P3, welke pas na een degelijke massa! pas werkte. (valkuil #1: nooit je massa genoeg vinden alleen met een test lampje…écht fout!)
-Carburateur; dus een Mikuni, maar denk dat een strd. CV Keihin het ook fantastisch doet!
-Een Aliexpress old skool benzinekraan het reserve pijpje is niet te gebruiken i.v.m. de smalle doorvoer, maar ik ga ervan uit dat ik de elektrische vlotter van het origineel kan gebruiken.
-Géén Pingel kraan etc. Veel te duur! Belachelijk gewoon.
-Een afgekorte petcock 22mm. “bung” en een rvs 3/8” aliexpress tankdoorvoer besteld.
Deze aan de bung gelast met een tig lasapparaat, en een kleine contramoer aangepast dat deze niet meedraait in de benz.tank..
Originele aanpassing van Pingel: ca. 200 euro Nu iets rond de 40.
Dit was eigenlijk op de luchtfilter bevestiging na, denk ik het meest intensieve werk.
Deze set is ook te koop bij Zodiac voor 2000,- Ik gun iedereen zijn verdiensten, maar het moet leuk blijven hè…Zodiac!
Denk dat ik nu voor 1250,- klaar ben, en alles onder eigen controle heb! Niet meer af laten stellen bij een HD “stealer”…
Omdat je nu maar van één sensor nog afhankelijk bent; de krukassensor. De rest gebruik je niet meer.
Ook je toerenteller trouwens niet! Enigste min punt, maar ik ga er jawel, een custom toerenteller via aliexpress opzetten ca. 35 euro, (omdat de douane zich ermee ging bemoeien…) anders rond de 25,-
-O ja; de externe olieleidingen naar de kop, moeten ook omgelegd worden, omdat ze bij het origineel, gigantisch de ruimte voor de carb. verstieren…Heb ik met wat hydraulische koppelstukjes passend gemaakt. Past net, nu!
Volgende zou ik met banjo’s doen, dat staat nóg proffesioneler …
Dáár hebben ze het bij Zodiac trouwens ook helemaal niet over…dat die oleidingen verwijderd moeten worden. Er zijn mensen die zeggen dat ze niet nodig zijn omdat juist bij efi de koppen te heet worden! Dus bij een carb. niet meer, maar ik vind het wel prima; een beetje extra olie naar de koppen…
Bij een standaard Sportster heb je dat dus niet! Alleen de XR heeft die extra koeling.
Nou, voorlopig een begin. Mochten er geïnteresseerden zijn? Als ik je kan helpen; geef maar een gil.
Groetjes!
Mark
Ik heb mij enige tijd geleden aangemeld voor dit forum, omdat ik na een aantal evo 1340 modellen, maar ook zelfs een TC had aangeschaft (eens TC, maar nooit weer..)
Nu sinds jan. 2022 een XR1200 gekocht heb. Is trouwens nu de enige die ik nog heb!
Ben druk met de ombouw naar carburateur versie, omdat ik de onafhankelijkheid erg belangrijk vind, en er mij teveel storingsgevoelige sensortjes op zitten!…En ik ‘m niet 100% lekker vond lopen. Sputterde mij soms iets teveel…Te arm?
Dát was de letterlijke aanzet voor de ombouw!
Ben nu zover dat ik ‘m gisteren voor het eerst op de carburateur (HSR42) lopend heb gekregen! Weer een mijlpaal erbij!…Ben een pre pensionado, dus heerlijk veel tijd om ermee bezig te zijn.
Voor de geïnteresseerde;
-Ontsteking is een Altmann P3, welke pas na een degelijke massa! pas werkte. (valkuil #1: nooit je massa genoeg vinden alleen met een test lampje…écht fout!)
-Carburateur; dus een Mikuni, maar denk dat een strd. CV Keihin het ook fantastisch doet!
-Een Aliexpress old skool benzinekraan het reserve pijpje is niet te gebruiken i.v.m. de smalle doorvoer, maar ik ga ervan uit dat ik de elektrische vlotter van het origineel kan gebruiken.
-Géén Pingel kraan etc. Veel te duur! Belachelijk gewoon.
-Een afgekorte petcock 22mm. “bung” en een rvs 3/8” aliexpress tankdoorvoer besteld.
Deze aan de bung gelast met een tig lasapparaat, en een kleine contramoer aangepast dat deze niet meedraait in de benz.tank..
Originele aanpassing van Pingel: ca. 200 euro Nu iets rond de 40.
Dit was eigenlijk op de luchtfilter bevestiging na, denk ik het meest intensieve werk.
Deze set is ook te koop bij Zodiac voor 2000,- Ik gun iedereen zijn verdiensten, maar het moet leuk blijven hè…Zodiac!
Denk dat ik nu voor 1250,- klaar ben, en alles onder eigen controle heb! Niet meer af laten stellen bij een HD “stealer”…
Omdat je nu maar van één sensor nog afhankelijk bent; de krukassensor. De rest gebruik je niet meer.
Ook je toerenteller trouwens niet! Enigste min punt, maar ik ga er jawel, een custom toerenteller via aliexpress opzetten ca. 35 euro, (omdat de douane zich ermee ging bemoeien…) anders rond de 25,-
-O ja; de externe olieleidingen naar de kop, moeten ook omgelegd worden, omdat ze bij het origineel, gigantisch de ruimte voor de carb. verstieren…Heb ik met wat hydraulische koppelstukjes passend gemaakt. Past net, nu!
Volgende zou ik met banjo’s doen, dat staat nóg proffesioneler …
Dáár hebben ze het bij Zodiac trouwens ook helemaal niet over…dat die oleidingen verwijderd moeten worden. Er zijn mensen die zeggen dat ze niet nodig zijn omdat juist bij efi de koppen te heet worden! Dus bij een carb. niet meer, maar ik vind het wel prima; een beetje extra olie naar de koppen…
Bij een standaard Sportster heb je dat dus niet! Alleen de XR heeft die extra koeling.
Nou, voorlopig een begin. Mochten er geïnteresseerden zijn? Als ik je kan helpen; geef maar een gil.
Groetjes!
Mark
-
- 10-24
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 9 times
-
- 10-24
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 9 times
- charlesb52
- *
- Berichten: 2964
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2070 times
- Been thanked: 1320 times
- Contacteer:
- ronnie
- 200-349
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
- Locatie: Eindhoven
- Has thanked: 194 times
- Been thanked: 189 times
Re: Even voorstellen!
Hoi Mark
Lekker bezig daar ! Ali waar het kan, "deugdelijker" waar het moet en dat samengevoegd door duidelijk vaardige handen
Lekker bezig daar ! Ali waar het kan, "deugdelijker" waar het moet en dat samengevoegd door duidelijk vaardige handen
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1335 times
- Been thanked: 1577 times
- Contacteer:
Re: Even voorstellen!
Blij te horen dat je de P3 werkend hebt en dat ik gelijk had over de massa , je schiet aardig op met je project
-
- 10-24
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 9 times
-
- 10-24
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 9 times
Re: Even voorstellen!
Goedemorgen!
Ja, het verschil tussen een testlampje en een multimeter! Learned the hard way again!
Ik had de P3 vlakbij de ECU geplaatst en de massa toen ik ‘m uiteindelijk doormeet was het iets van 30 ohm…., en daarna rechtstreeks van de accu op: 0,3..Dus een héél verschil.
Soms zit het in een komma…
Eergister aan de praat gekregen en vandaag eens testrijden…Ik ben op dit moment mn reserve lampje nog kwijt van de benzinetank, maar dat is voor later zorg. De sensor in de tank werkt in ieder geval. Dus evt. een waarschuwingslampje extern maken, want ik heb iets met stranden door brandstoftekort..
Word weer vervolgd…
Groetjes! Mark
- choco
- 200-349
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
- Locatie: Bovenkarspel
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 177 times
Re: Even voorstellen!
@Markenmies Hartelijk welkom vanuit Westfriesland. En dat is zeker een leuk project zo
Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik een carb heb en alleen een ontsteking in de neuscone heb en geen externe sensoren (XL blok '88/'91)
Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik een carb heb en alleen een ontsteking in de neuscone heb en geen externe sensoren (XL blok '88/'91)
Keep the rubber side down
-
- 10-24
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 9 times
Re: Even voorstellen!
Yep! Alles waar een stekker aan zit kan een probleem geven, en héél vervelend wanneer je nét ergens bent waar geen mens te bekennen is..
Vroeger gingen we ook altijd met een extra setje contactpunten en condensatortje op vakantie! Nooit gestrand gestaan. Ook nooit dat extra setje nodig gehad trouwens!
Leve de onafhankelijkheid!
-
- 10-24
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 9 times