Bougies vonken slecht

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Nootje
10-24
10-24
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2021 20:43
Locatie: Gaanderen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 7 times

Bougies vonken slecht

Ongelezen bericht door Nootje »

Beste sportsters,

Mijn sportster start soms wel en dan weer niet. Als ik start krijg ik een enkele vonk op de bougie, bij doorstarten niet meer. Ik heb contactspray op de aansluitingen van de bobine gedaan en nu start hij wel :lmthink: de kabelschoenen zijn goed en strak aangedraaid op de polen van de bobine. Kan het zijn dat de bobine niet goed is of toch iets met de kabels en aansluiting. Iemand ervaring of tips, thanks. Groeten Nootje.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Bougies vonken slecht

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Kijk ook even de 12V stroomtoevoer naar de bobine na ( ik val weer in herhaling op mezelf maar zeker de massa controleren ). Je kan de toevoer testen met een lampje
of multimeter met het contact aan natuurlijk. Als je het contact inschakelt, hoor je dan een klik ? dat is goed maar die klik mag zich niet herhalen na enkele seconden
want dat betekent dat de circuut breker zichzelf reset en dat kan duiden op een kortsluiting ergens.

Als alles hierboven oke is kan je de bobine doormeten, die moet normaal tussen de 2 à 4 ohm zitten, meer of minder dan is er iets mis met de bobine zelf. Je kan de
bobine ook testen door enkel de + aan te sluiten met contact aan en dan een losse draad op de - te plaatsen, met de bougies uit de cylinders en zeker zijn dat ze de
cylinder buitenkant raken voor contact te kunnen maken ga je de losse draad (-) van je bobine naar een goed massapunt contact laten maken. De bougie moet nu een
vonk geven, de draad niet tegen de massa blijven houden maar kort tikken en de bougie in het oog houden. Doe dit snel na elkaar, heb je telkens een vonk dan zou de
bobine goed moeten zijn en ligt daar de oorzaak niet.

Volgende om na te kijken is dan de ontsteking timer pickup sensor , ... ook zeker de bougiekabels checken uiteraard maar alle twee tegelijkertijd stuk is wel straf en
had ik eigenlijk als eerste moeten aanhalen voor ik begon te schrijven :lol:

Diagnose stellen vanop afstand is nooit echt makkelijk, als ik het voor mij heb staan is het een logische volgorde die ik afwerk, suc6

Ik heb op mijn website enkele tips en info staan over het uitmeten van de bobine en bougiekabel, kijk in het dropdown menu : >>klik<<

.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Nootje
10-24
10-24
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2021 20:43
Locatie: Gaanderen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 7 times

Re: Bougies vonken slecht

Ongelezen bericht door Nootje »

Bedankt voor de reactie. Ik lig even in de lappenmand, maar zal je laten weten hoe het verloopt :thumbs:
Plaats reactie