Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

XR1200 Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

Goedenavond!

Ik heb een Altmann P3 ontsteking voor mijn XR1200 gemonteerd, en volgens gelezen reviews zou het appeltje eitje zijn.
Echter….bij mij liep het anders; Na wat communicatie problemen met Altmann zelf, uiteindelijk gemonteerd, en starten maar! Dacht ik.
Alleen; niet aanslaan..geen vonk!…Hele schema zoals Altmann voorschrijft, maar; geen vonk..
Als de motor ronddraait, flikkert het lampje op de ontsteking, dus de krukassensor werkt vlgs. Altmann. Spanning en massa ook goed.

Waar moet ik het zoeken, want met medewerking van deze fabrikant kom ik dus niet verder.

Iemand ervaring met deze ontsteking?, die toch erg goed uit de reviews komt!

Bedankt alvast! :D
Mark
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 01 jul 2023 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt plus icoontje
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik heb een jaar of 4 a 5 geleden mijn vader nog even geholpen die een ombouw deed voor een vriend, ik heb toen de bekabeling voor hem gesoldeerd. Het is nu
uiteraard al enige jaren geleden maar ik herinner me wel dat bij de eerste startpoging die ook niet ging en er was geen ontsteking. Na alles te hebben nagelopen
bleek de massa kabel die naar de stekker van de bobine ging het probleem te zijn.

Ik heb die toen vervangen en apart op een massapunt aangesloten, de oem bekabeling van de P3 deelde die met de unit zelf, ik heb die gescheiden en elk een goed
massacontact gegeven en daarna was er ontsteking.

Er zijn nu wel wat jaren overheen en misschien is de P3 intussen wel geüpdatet en de bekabeling anders geworden maar kijk dus zeker even naar die massa aansluiting.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door RC roadster »

Heb je met de multimeter al eens gemeten,... . Wat je krijgt aan de bobine juist toe? Mogelijks een slecht contact. Daardoor kunnen de lampjes van de module wel gaan flikkeren. Maar het is niet genoeg stroom om de vonk te maken in de bobine

De massa aansluiting van u batterij naar motorblok is deze ok, Misschien best ook eens meting doen op verlies op u kabels
En de batterij zelf, is deze nog in goede staat?

En wat Moneyfor zegt, massa punt niet samen leggen. Ook altijd best doen. Heb daar ook soms rare dinges mee tegen gekomen.

Ik weet niet wat u kennis is in elektriciteit, maar anders een voorbeeld hoe je best een meeting doet voor een verlies te zoeken.
deze meting kan je doen op een massa kabel en ook op een voedingskabel.
stap 1 ; batterij gewoon meten vb 12,45v (zonder contact op en alles aangesloten)
stap 2 ; multimeter tussen plus batterij en einde van de massa kabel meten
- meet je dan vb 12.42v dan is het ok
- meet je dan vb 11.45 v dan heb je een verlies van 1 v .

tijdens deze meting ook aan de kabel eens trekken/duwen,... kan in de kabel ook zitten,... .

Laat ons iets weten wat de metingen zeggen en als je iets vindt altijd leuk om terug te koppelen met de oplossing ;-).
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

Hallo iedereen!

Ik heb de weerstanden gemeten van de bobines, en zowel de prim. als de secundaire spoelen geven goede weerstand door.
Heb ondertussen goed contact met Altmann, maar we kunnen nog geen verklaring geven…
Staat ook gewoon 12,5v op de bobine, en op de module.
M.i. moet het in de module van fabrikant liggen, maar misschien komen we vandaag daar verder mee, want ik zou de module en van mij part de randapparatuur opsturen naar hem. Hij heeft de juiste apparatuur om dat te meten.
Afwachten….wordt vervolgd.

Als er geen voortgang in zit, bouw ik ‘m weer terug naar efi, om te kijken wat er gebeurt.

Mooiste zou zijn als ik de module even bij iemand anders zou kunnen aansluiten om te zien of ‘ie goed is, maar het is niet zo dat er veel rondrijden met een P3…

Groeten!

Mark
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

MoneyFor schreef: 02 jul 2023 08:02 Ik heb een jaar of 4 a 5 geleden mijn vader nog even geholpen die een ombouw deed voor een vriend, ik heb toen de bekabeling voor hem gesoldeerd. Het is nu
uiteraard al enige jaren geleden maar ik herinner me wel dat bij de eerste startpoging die ook niet ging en er was geen ontsteking. Na alles te hebben nagelopen
bleek de massa kabel die naar de stekker van de bobine ging het probleem te zijn.

Ik heb die toen vervangen en apart op een massapunt aangesloten, de oem bekabeling van de P3 deelde die met de unit zelf, ik heb die gescheiden en elk een goed
massacontact gegeven en daarna was er ontsteking.

Er zijn nu wel wat jaren overheen en misschien is de P3 intussen wel geüpdatet en de bekabeling anders geworden maar kijk dus zeker even naar die massa aansluiting.
Thanks!

Op de HD bobine zit geen massa aansluiting….
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Die zit in de "coil connector", deze heb ik destijds gewoon gesplitst, in principe komt het op hetzelfde neer maar dat deed het hem.
Massa contact is een veelvoorkomend probleem, nu niet specifiek voor de P3 maar in het algemeen.


Op de stekker gemarkeerd als "B" , nogmaals misschien is jouw recente bedrading wel veranderd maar gewoon als voorbeeld.
AMM.png
AMM.png (237.4 KiB) 523 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door RC roadster »

Markenmies schreef: 05 jul 2023 10:45 Op de HD bobine zit geen massa aansluiting….
Als een bobine geen bekabelde massa heeft. Dan neemt die zijn massa via het chassis . Dan zou ik de bobine eens lossen en de raakpunten en de vijzen waarmee hij vast hangt eens goed opkuisen, zodat de massa optimaal is voor de bobine. Dit type bobine nooit testen als deze niet vast gevezen is aan het chassis. Deze kunnen dan stuk gaan,... .

Nog veel succes en hopen dat je het probleem vindt. Maar ik heb meer een vermoede dat het in die module van Altmann P3 zit. Als al u meeting positief zijn , kan het bijna niet anders zijn,... .
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

RC roadster schreef: 05 jul 2023 13:24
Markenmies schreef: 05 jul 2023 10:45 Op de HD bobine zit geen massa aansluiting….
Als een bobine geen bekabelde massa heeft. Dan neemt die zijn massa via het chassis . Dan zou ik de bobine eens lossen en de raakpunten en de vijzen waarmee hij vast hangt eens goed opkuisen, zodat de massa optimaal is voor de bobine. Dit type bobine nooit testen als deze niet vast gevezen is aan het chassis. Deze kunnen dan stuk gaan,... .

Nog veel succes en hopen dat je het probleem vindt. Maar ik heb meer een vermoede dat het in die module van Altmann P3 zit. Als al u meeting positief zijn , kan het bijna niet anders zijn,... .
Hallo!

Ja, dat idee heb ik ook..Altmann niet; die zegt dat het zó zou moeten werken!😉
Op de vraag waarom het dat niet doet, kreeg ik geen antwoord. In ieder geval; de ontsteking wordt ter controle toch naar Dld. gestuurd…Afwachten maar…
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

MoneyFor schreef: 05 jul 2023 12:45 Die zit in de "coil connector", deze heb ik destijds gewoon gesplitst, in principe komt het op hetzelfde neer maar dat deed het hem.
Massa contact is een veelvoorkomend probleem, nu niet specifiek voor de P3 maar in het algemeen.


Op de stekker gemarkeerd als "B" , nogmaals misschien is jouw recente bedrading wel veranderd maar gewoon als voorbeeld.

Hoi! Bedankt voor je input!

Het vreemde is dat hij op z’n eigen site nog de iets andere versie heeft staan!
Zodiac had wél de moderne, maar die zag ik onlangs pas. En dat had mij zowiezo veel ergernis bespaard als Altmann dat ook gedaan zou hebben. Hij zegt, zoals bij jouw schema, dat er een massa op (pos. B) gezet moet worden! Nou staat er in de manual, dat dit een 12v aansluiting is!
Bij mij verwarring alom! Waarom een massa aansluiting op een 12v punt!?…
Daar kreeg ik als antwoord op dat dát moest, niet waarom dat wel kon…

Bij zodiac, en bij jou staat nu dat beter vermeld! Het kan dus wél…Het aparte is dat het zowel een pos. als neg. aansluiting kan zijn!
Voor mij tegenstrijdig, maar het zal wel iets met polariteit zijn. Ik ben niet zo’n held met dit soort hogere electronika😅

Maar; uiteindelijk foto’s gemaakt en hem gebeld, toen werd het stugge contact een stuk soepeler…De ontsteking is dus nu naar hem, om gecontroleerd te worden, maar dat voelde wel als hoogverraad…..Want daar kon het vlgs. hem nooit aan liggen….😉

Nou; wordt volgende week of zo wel weer vervolgd….

Ik laat t weten!

Mark
AMM.png
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ben wel benieuwd wat hier de uitkomst zal zijn,... .
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

RC roadster schreef: 06 jul 2023 10:30 Ben wel benieuwd wat hier de uitkomst zal zijn,... .
Ik óók…🤣

Laat t je weten!

Gr!
Mark
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

Nou, we zijn weer een paar dagen verder…ontsteking is naar Altmann gestuurd, en gecheckt; helemaal goed….! Filmpje erbij etc.
Frustratie alom, dus….aan mijn kant. WTF..

Bobines primair, en secundair nogmaals doorgemeten; allemaal goed.
Krukassensor idem, bougiekabels ook.

De P3 komt dus retour, en ik ben geen steek verder.
Heb ondertussen wél Twinmotorcycles gemaild, of zij de P3 willen installeren, om
er even helemaal neutraal in te stappen. Zij hebben wss ook wel evt. wat uitruil onderdelen liggen om e.e.a. uit te sluiten.

Mooiste en makkelijkste zou zijn iemand te vinden met e.d. installatie om mijn P3 op zijn/haar motor te prikken en kijken wat er gebeurd..😉

Ik vertrouw het nog niet helemaal…
Maar goed; eens horen wat de reactie van TM is.

Word vervolgd…😅
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

MoneyFor schreef: 05 jul 2023 12:45 Die zit in de "coil connector", deze heb ik destijds gewoon gesplitst, in principe komt het op hetzelfde neer maar dat deed het hem.
Massa contact is een veelvoorkomend probleem, nu niet specifiek voor de P3 maar in het algemeen.


Op de stekker gemarkeerd als "B" , nogmaals misschien is jouw recente bedrading wel veranderd maar gewoon als voorbeeld.

AMM.png
Altmann z’n advies na controle door hem, is juist die (B) aan A te koppelen….zoals het oorspronkelijk ook op de efi zit…
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door RC roadster »

Markenmies schreef: 13 jul 2023 09:01 Nou, we zijn weer een paar dagen verder…ontsteking is naar Altmann gestuurd, en gecheckt; helemaal goed….! Filmpje erbij etc.
Frustratie alom, dus….aan mijn kant. WTF..
Dat kan ik begrijpen,... maar je bent toch al slimmer ondertussen,.... .
Markenmies schreef: 13 jul 2023 09:01 De P3 komt dus retour, en ik ben geen steek verder.
Heb ondertussen wél Twinmotorcycles gemaild, of zij de P3 willen installeren, om
er even helemaal neutraal in te stappen. Zij hebben wss ook wel evt. wat uitruil onderdelen liggen om e.e.a. uit te sluiten.
Als ik van u zou zijn,... . zou ik hem nog eens gewoon aansluiten. Misschien door een rest te doen(stroomloos zetten). Dat het wel uiteindelijk werkt ;-). Een module kan zich soms in veiligheid zetten, door omstandigheden.
Markenmies schreef: 13 jul 2023 09:07 Altmann z’n advies na controle door hem, is juist die (B) aan A te koppelen….zoals het oorspronkelijk ook op de efi zit…

Sorry dat ik het zeg maar a is positief en b is negatief in de stekker. Of bedoelen ze omwisselen (wat ik eigenlijk ook niet begrijp)? Maar deze samen leggen is volgens mij kortsluiting (geeft dan wel kort een vonkje,... maar dit is wel tijdelijk).

Nog veel succes met het zoeken naar een oplossing. en hou ons op de hoogte wat uiteindelijk de oorzaak was ;-).
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

Goedemorgen!

Uw bericht;

“Sorry dat ik het zeg maar a is positief en b is negatief in de stekker. Of bedoelen ze omwisselen (wat ik eigenlijk ook niet begrijp)? Maar deze samen leggen is volgens mij kortsluiting (geeft dan wel kort een vonkje,... maar dit is wel tijdelijk).

Nog veel succes met het zoeken naar een oplossing. en hou ons op de hoogte wat uiteindelijk de oorzaak was ;-).”

Reactie;

-Origineel, bij de efi installatie, zitten A en B op een 12v aansluiting uit de ecu naar bobine. C en D zijn de signaaldraden voor de achterste, en voorste cil.
Ik kan moeilijk een tekeningetje hierbij voegen, maar deze is zo terug te vinden in de manual.
Het is mij altijd al heel vreemd gebleven waarom bij de P3 installatie pos. B naar massa moet. Heb dat ook aan Altmann gevraagd, maar ook daar geen antwoord op gekregen.
Ik moest gewoon het zó aansluiten! Als zovelen het voor mij gedaan hadden.

Het is nu natuurlijk wél zo, dat die org. 2 kabels nu geen 12v. meer geven omdat ze in de huidige p3 situatie de 12v van de kill switch komt.
En die 2 (A en B) nu een andere functie hebben omdat deze nu aan de P3 gekoppeld zijn.
Ga ik maar even van uit. Maar daar is geen duidelijke uitleg over gegeven..

Groet;
Mark
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

Ik denk…het probleem gevonden te hebben…

De massa aansluiting gecheckt op weerstand; iets van 50 ohm, terwijl dit rond de 0,2 moet liggen op het frame….
Nu een 35mm2 kabel van de massa van de accu, naar het punt gelegd waar die oorspronkelijke massa van de P3 op zat, nu; 0,3….!
Dus met die massa zat er zowiezo iets goed fout!…Terwijl mn tetslichtje het er goed op deed. Weer een les; een testlampje is leuk voor simpele 1e lijns metingen, maar als je écht wil weten: multimeter!

Nu afwachten wanneer de P3 weer retour is, en of we dan een feestje kunnen bouwen…

Word vervolgd…
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ben wel echt benieuwd wat hier de oplossing van gaat zijn ,... . Want momenteel is het bij mij kortsluiting,... . Kan aan mij liggen ook ze.

Als er origineel 12 v op A en B zit. Die dan aan massa leggen is niet zo een goed idee,... onderbreken zou ik nog misschien kunnen begrijpen. En dat die mannen gewoon zeggen leg den B eens aan de positieve,... als het schema massa zegt,... Dan kan je beter geen schema's meegeven en zeggen je mag kiezen.
Kennen die mannen hun product wel,... ? Waarschijnlijk niet, want als je te technische gaat antwoorden ze niet.
Misschien iets doms,... ze hebben toch het juiste product meegegeven. dat het niet voor een ander model type ontsteking is.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door RC roadster »

Markenmies schreef: 13 jul 2023 12:51 Ik denk…het probleem gevonden te hebben…

De massa aansluiting gecheckt op weerstand; iets van 50 ohm, terwijl dit rond de 0,2 moet liggen op het frame….
Nu een 35mm2 kabel van de massa van de accu, naar het punt gelegd waar die oorspronkelijke massa van de P3 op zat, nu; 0,3….!
Dus met die massa zat er zowiezo iets goed fout!…Terwijl mn tetslichtje het er goed op deed. Weer een les; een testlampje is leuk voor simpele 1e lijns metingen, maar als je écht wil weten: multimeter!

Nu afwachten wanneer de P3 weer retour is, en of we dan een feestje kunnen bouwen…

Word vervolgd…
Dit kan het wel zijn,... . @MoneyFor je had gelijk ;-).
Elektrische problemen best meten met multimeter,... . Testlamp is enkel om zekering te controleren of een kortsluiten op te zoeken.
Normaal als je die meting zou doe die ik hier onderaan uitgelegd heb. Zou je ook een verschil moeten zien hebben.

Laat ons weten of dat het nu opgelost is ;-). Ik duim al vast.
Markenmies
10-24
10-24
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2023 19:44
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Markenmies »

RC roadster schreef: 13 jul 2023 13:14 [quote=Markenmies post_id=24483 time=<a href="tel:1689245472">1689245472</a> user_id=2613]
Ik denk…het probleem gevonden te hebben…

De massa aansluiting gecheckt op weerstand; iets van 50 ohm, terwijl dit rond de 0,2 moet liggen op het frame….
Nu een 35mm2 kabel van de massa van de accu, naar het punt gelegd waar die oorspronkelijke massa van de P3 op zat, nu; 0,3….!
Dus met die massa zat er zowiezo iets goed fout!…Terwijl mn tetslichtje het er goed op deed. Weer een les; een testlampje is leuk voor simpele 1e lijns metingen, maar als je écht wil weten: multimeter!

Nu afwachten wanneer de P3 weer retour is, en of we dan een feestje kunnen bouwen…

Word vervolgd…
Dit kan het wel zijn,... . @MoneyFor je had gelijk ;-).
Elektrische problemen best meten met multimeter,... . Testlamp is enkel om zekering te controleren of een kortsluiten op te zoeken.
Normaal als je die meting zou doe die ik hier onderaan uitgelegd heb. Zou je ook een verschil moeten zien hebben.

Laat ons weten of dat het nu opgelost is ;-). Ik duim al vast.
[/quote]

Thanks! Word vervolgd…
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Altmann P3 ontsteking, hulp gevraagd

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 13 jul 2023 13:14 Dit kan het wel zijn,... . @MoneyFor je had gelijk ;-).
Massa is kassa he :lol:

Ben benieuwd naar het resultaat als Markenmies de P3 terug heeft, we duimen mee ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie