OOPS, ongelukje O-VE-RAL motorolie.... hoe schoonmaken?

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
HupieRockt
25-44
25-44
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 apr 2023 09:44
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

OOPS, ongelukje O-VE-RAL motorolie.... hoe schoonmaken?

Ongelezen bericht door HupieRockt »

Goeiemiddag, of zeg maar minder goeie middag...

Nadat we afgelopen week eindelijk onze nieuwe Sportster XL1200 Custom op naam konden zetten, wilde mijn vrouw gisteren eindelijk haar langverwachte eerste echte rit gaan maken. Op het moment dat ze bij huis wegrijdt (terwijl ik haar liefdevol uitzwaai) zie ik dat er ineens een ENORM oliespoor onder de motor uitloopt. Als in "dit is echt niet goed :o :o :censored: :censored:

Zwaaiend en roepend probeer ik haar aandacht nog te krijgen maar helaas... ze hoort t niet door die dikke uitlaten..

Nadat ik haar een paar keer probeer te bellen, is ze een paar kilometer verderop aan de kant gegaan. Gelukkig voelde ze haar telefoon trillen. Ik rij met de auto naar haar toe en zie dat de HELE rechterkant van de motor (blok, riem, uitlaatpijpen, BAND, bekabeling) volledig onder een dikke laag druipende motorolie zitten.

Wat blijkt: bij het opstappen is ze met haar been tegen het olie-tank dopje aangekomen wat daardoor die los /omhoog is gekomen (wat een slecht ontwerp!!, waarom niet een gewone draaidop). Olietank was net gevuld dus enorme lading olie over de hele motor heen.

Maar hoe ga ik dit alles goed schoonmaken? Ik durf geen hogedrukspuit te gebruiken. Soppen met groene zeep? autowas-foam? en dan afspoelen? ontvetter? Het zit namelijk OVERAL . En kan het kwaad als er nog olie op de aandrijfriem zit?
Ik weet niet zo goed waar ik precies moet beginnen.... :roll: :roll:
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: OOPS, ongelukje O-VE-RAL motorolie.... hoe schoonmaken?

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik zou naar een naar een winkel gaan waar ze onderdelen verkopen van wagens bijvoorbeeld en eens vragen of dat zij daar een goed product voor hebben. En dan volgens mij goed afstomen met liefst warm water. Heb wel al gehoord van Dasty ontvetter dat dit iets goed is. Maar zelf nog geen ervaring mee. dus ja,... . Of dit kwaad kan weet ik niet 100%

Uiteindelijk is het gebeurt en moet je nu de schade zoveel mogelijk beperken. Zo een dop los komen van u olie tank, heb ik nog niet gehoord. want het is drukken en daarna draaien toch niet ?

veel geluk met het kuisen zou ik zo zeggen .
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 842
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 628 times
Been thanked: 465 times

Re: OOPS, ongelukje O-VE-RAL motorolie.... hoe schoonmaken?

Ongelezen bericht door EasyWim »

RC roadster schreef: 18 apr 2023 16:14 Zo een dop los komen van u olie tank, heb ik nog niet gehoord. want het is drukken en daarna draaien toch niet ?
Het klinkt inderdaad niet als dat er een originele dop opgezeten heeft. Daar heb je nogal wat handelingen voor nodig (en kracht) om deze los te krijgen. Misschien weer vervangen door origineel om herhaling te voorkomen? Sterkte met opruimen.
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 153 times
Been thanked: 246 times

Re: OOPS, ongelukje O-VE-RAL motorolie.... hoe schoonmaken?

Ongelezen bericht door botoo »

HupieRockt schreef: 18 apr 2023 14:02 Olietank was net gevuld dus enorme lading olie over de hele motor heen.
Toch wel oliepeil gecontroleerd bij warme motor (op z'n jiffy staand) mag ik hopen?
Bij een koude motor loopt alle olie naar beneden uit de olietank dus als je dan gaat bijvullen tot het streepje dan heb je er veel te veel olie inzitten en dat is bepaald niet goed voor je motor.
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 191 times
Been thanked: 188 times

Re: OOPS, ongelukje O-VE-RAL motorolie.... hoe schoonmaken?

Ongelezen bericht door ronnie »

Dasty is idd wonderspul als het om ontvetten gaat, maar ik heb er ook ooit cilinders blank mee gekregen, dus ook de lak eraf. Dat was wel na een bad van een paar dagen en met de borstel erop, maar ik zou het niet op gelakte delen gebruiken (hoewel ik ook iemand ken die er z'n wielen mee poetst).

Dat de vuldop openduwen met de rechter binnenham gebeurd bij mij ook nog wel eens (oem dop) maar compleet eruit, dus incl het draaien, is me gelukkig nog nooit overkomen..

Veel succes iig
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2930
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2058 times
Been thanked: 1293 times
Contacteer:

Re: OOPS, ongelukje O-VE-RAL motorolie.... hoe schoonmaken?

Ongelezen bericht door charlesb52 »

“Gewoon” met de hogedrukspuit erover maar níet op de lagers (balhoofd, brug, schokbrekers, balhoofd) en schakelaars!
Eventueel van tevoren met motorreiniger van S100, Louis of iets dergelijks inspuiten
Gebruikersavatar
Johan m
500-599
500-599
Berichten: 543
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
Has thanked: 225 times
Been thanked: 369 times

Re: OOPS, ongelukje O-VE-RAL motorolie.... hoe schoonmaken?

Ongelezen bericht door Johan m »

botoo schreef: 18 apr 2023 18:13
HupieRockt schreef: 18 apr 2023 14:02 Olietank was net gevuld dus enorme lading olie over de hele motor heen.
Toch wel oliepeil gecontroleerd bij warme motor (op z'n jiffy staand) mag ik hopen?
Bij een koude motor loopt alle olie naar beneden uit de olietank dus als je dan gaat bijvullen tot het streepje dan heb je er veel te veel olie inzitten en dat is bepaald niet goed voor je motor.
Als ik het verhaal van @HupieRockt zo lees, vraag ik mij af hoeveel olie er wel niet bijgevuld is dat het met wegrijden al een enorm oliespoor trekt.
Gebruikersavatar
HupieRockt
25-44
25-44
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 apr 2023 09:44
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Re: OOPS, ongelukje O-VE-RAL motorolie.... hoe schoonmaken?

Ongelezen bericht door HupieRockt »

Ik denk dat degene die de motor rijklaar heeft gemaakt de tank met inderdaad teveel olie heeft gevuld. Nu staat t peil nl zoals ie hoort.

Ik heb 3 keer met foam pistool alles ingespoten en afgespoeld. De ergste plekken met ketting ontvetter en Dasty. Daarna weer goed gespoeld. Op het wiel, de belt, achterbrug (niet de lagers :knipoog: ) en binnekant spatbord heb ik met hogedruk spuit gespoeld. En alle leidingen achter het blok met een groene zeep sopje ingespoten en gewoon met tuinslang gespoeld. Wat een klus maar het ergste is nu weg.

Bedankt voor t meedenken! Kan ik eindelijk gaan rijden. Ben vanochtend geslaagd voor m’n AVD examen hahahaha
Plaats reactie