riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Geplaatst: 28 mar 2022 21:38
Ik heb inmiddels wat meer kilometers gemaakt met de onlangs aangeschafte Sportster 883C, hij rijdt heerlijk, ik merkte wel een bijgeluid op dat er niet bij hoorde.
Ik dacht eerst aan de riem (ookal klonk het geluid metalig), het was bij het aangrijpen bij het gasgeven.
Soort scherp schurend geluid.
Toen heb ik de riem strakker gezet volgens spec uit een pdf HD werklplaats handboek met ehulp van een drukmeter op 10 lbs in het midden van de riem bij het kijk gaatje in de onderste riembeschermer. Ik had de riem op 6.4 mm zoals in tabel 7 gesteld, dat zijn 2 streepjes op indicator venstertje (1 streepje is 3.2 mm volgens handboek.) daarna uitlijning als volgt gecontroleerd, ook weer met behulp van hetzelfde werkplaats handboek. Deze heb ik met het tiewrapje gebruikt om beide kant gelijk te maken, daarna alles vast gezet achteras op 81 Nm en riemspanning weer gemeten.
Dit bleek niet de oplossing voor het bijgeluid, toen bleven er voor mij 3 dingen over primaire ketting controleren, koppeling afstelling en iets wat ik gezien op internet wat soms voorkomt, voorste pulley vast zetten.
Ik ahd nog garantie en die wilde ik niet in de weg gaan zitten, dus de garage heeft de motor opgehaald en deze dingen op exact deze volgorde gecontroleerd, het was uiteindelijk de pulley die los was gekomen. De borgplaat zat vast maar toen deze los werd gehaald bleek de grote bout los te zitten, het was niet iets wat bekend was bij d edealer en ze gaven ook aan dat het niet zou moeten kunnen anyway geluid is opgelost.
Maaaaar, er werd mij wel verteld dat de uitlijning van het achter wiel niet goed was en de riem te strak stond, zei hanteren een defelection 10-15mm, dit zijn in mijn handboek ongeveer de waardes voor andere sportsters te zijn, zie tabel 7.
Ook waarschuwde hij dat als hij te strak staat lager kapot getrokken kan worden.
en uitlijning zou dus niet goed zijn, terwijl mijn meet draad exact liet zien dat beide kanten gelijk waren (van gaatje tot midden achteras bout.)
De monteur legde mij uit dat zei niet werken met dat gaatje en het midden van de achteras omdat dat niet altijd klopt, zeij kijken naar hoe de riem over de achterste pulley loopt, als die vrijloopt van de zijkanten is het goed zei hij.
Wanneer ik nu zelf de uitlijning beoordeel zit mijn achterwiel er scheef in, zie onderstaande foto's afstand van midden achter as tot gaatje, ook loopt de riem volgens mij tegen de zijkant van de pulley. Ik twijfel hier een beetje door, ook door eerdere dingen die niet zijn gedaan bij de afleverbeurt waar ik ze op moest wijzen, remblokken waren versleten tot bijna op het metaal, die hebben ze later nagestuurd heb ik zelf vervangen.
Toen ik valbeugel er af ging halen miste ik een bout bij de bovenste engine mount, ook deze hebben ze nagestuurd, helaas was de moerplaat die ook mist niet meer leverbaar, ik heb deze zelf gemaakt van RVS..
Wat zouden jullie doen, opnieuw zelf volgens boekje wiel uitlijnen en
Ik dacht eerst aan de riem (ookal klonk het geluid metalig), het was bij het aangrijpen bij het gasgeven.
Soort scherp schurend geluid.
Toen heb ik de riem strakker gezet volgens spec uit een pdf HD werklplaats handboek met ehulp van een drukmeter op 10 lbs in het midden van de riem bij het kijk gaatje in de onderste riembeschermer. Ik had de riem op 6.4 mm zoals in tabel 7 gesteld, dat zijn 2 streepjes op indicator venstertje (1 streepje is 3.2 mm volgens handboek.) daarna uitlijning als volgt gecontroleerd, ook weer met behulp van hetzelfde werkplaats handboek. Deze heb ik met het tiewrapje gebruikt om beide kant gelijk te maken, daarna alles vast gezet achteras op 81 Nm en riemspanning weer gemeten.
Dit bleek niet de oplossing voor het bijgeluid, toen bleven er voor mij 3 dingen over primaire ketting controleren, koppeling afstelling en iets wat ik gezien op internet wat soms voorkomt, voorste pulley vast zetten.
Ik ahd nog garantie en die wilde ik niet in de weg gaan zitten, dus de garage heeft de motor opgehaald en deze dingen op exact deze volgorde gecontroleerd, het was uiteindelijk de pulley die los was gekomen. De borgplaat zat vast maar toen deze los werd gehaald bleek de grote bout los te zitten, het was niet iets wat bekend was bij d edealer en ze gaven ook aan dat het niet zou moeten kunnen anyway geluid is opgelost.
Maaaaar, er werd mij wel verteld dat de uitlijning van het achter wiel niet goed was en de riem te strak stond, zei hanteren een defelection 10-15mm, dit zijn in mijn handboek ongeveer de waardes voor andere sportsters te zijn, zie tabel 7.
Ook waarschuwde hij dat als hij te strak staat lager kapot getrokken kan worden.
en uitlijning zou dus niet goed zijn, terwijl mijn meet draad exact liet zien dat beide kanten gelijk waren (van gaatje tot midden achteras bout.)
De monteur legde mij uit dat zei niet werken met dat gaatje en het midden van de achteras omdat dat niet altijd klopt, zeij kijken naar hoe de riem over de achterste pulley loopt, als die vrijloopt van de zijkanten is het goed zei hij.
Wanneer ik nu zelf de uitlijning beoordeel zit mijn achterwiel er scheef in, zie onderstaande foto's afstand van midden achter as tot gaatje, ook loopt de riem volgens mij tegen de zijkant van de pulley. Ik twijfel hier een beetje door, ook door eerdere dingen die niet zijn gedaan bij de afleverbeurt waar ik ze op moest wijzen, remblokken waren versleten tot bijna op het metaal, die hebben ze later nagestuurd heb ik zelf vervangen.
Toen ik valbeugel er af ging halen miste ik een bout bij de bovenste engine mount, ook deze hebben ze nagestuurd, helaas was de moerplaat die ook mist niet meer leverbaar, ik heb deze zelf gemaakt van RVS..
Wat zouden jullie doen, opnieuw zelf volgens boekje wiel uitlijnen en