R2 flasher Relay installeren

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Martin J
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2021 07:48
Been thanked: 1 time

R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door Martin J »

Goedemorgen,

Ik heb de knipperlichten op mijn 883 vervangen voor led versies.
Om ze goed te laten werken heb ik weerstanden geplaatst maar naarmate deze warm werden gingen mijn
knipperlichten raar doen / minder goed werken.

Dus toen maar een lastonafhankelijk knipper relais gekocht van kellerman.
Maar ik krijg deze niet aan het werken, de beschrijving is erg onduidelijk en ik heb geen idee hoe ik deze aan moet sluiten.

Is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen hiervan?

Groeten,

Martin
Bijlagen
kellerman R2.jpg
kellerman R2.jpg (30.12 KiB) 4516 keer bekeken
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door RoelVP »

Heb je de juiste weerstanden geplaatst?
Die moeten een 25W rating hebben, juist omdat ze zo warm kunnen worden.
De juiste weerstanden zouden zich niet anders mogen gedragen ondanks dat ze opwarmen.

Wat bedoel je trouwens met raar doen? Wat zie je dan?

Met die Kellerman zelf kan ik niet helpen, maar het is zeker afhankelijk van het bouwjaar van je motorfiets ofdat deze al dan niet aansluitbaar is en hoe.
Dus even wat info over je Sportster kan van pas komen.

Toegevoegd in 5 minuten 12 secondes:
Van de website https://www.kellermann-online.com/en/pr ... r-relay-r2

"It replaces all original 2-3 pole flasher relays ..."

Dus zoals ik dit begrijp moet je de originele flasher module vervangen door deze. Dat kan je best al een relatief oude Sportster hebben, zonder alarm.
Martin J
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2021 07:48
Been thanked: 1 time

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door Martin J »

Hoi RoelVP,

Ik heb geen weerstanden meer geplaatst omdat ik dacht dat dit niet meer nodig zou zijn met dit relais, deze is belasting onafhankelijk.
Het probleem dat ik had met de weerstanden is dat bij warm worden de knipperlichten niet meer knipperden maar "aan" bleven, vandaar dat ik het probeer op te lossen met dit relais.

Waar ik tegenaan loop bij de installatie is dat de sportster een TSM (turn signal module) heeft met 7 aansluitingen en geen flasher relay met 2 of 3 aansluitingen
Geen idee dus hoe ik deze aan moet sluiten.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met het plaatsen van de R2 of dat iemand weet hoe deze te installeren.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb er geen ervaring mee. Maar was daar geen handleiding bij :kweenie: ?

Wat je wel kan doen is een mail sturen waar je ze gekocht hebt. En stel de vraag hoe je ze juist moet aansluiten. Zonder een aansluitschema is het eerder gokken he. Of ze werken met de zelfde kleuren als de fabrikant dat kan ook natuurlijk.
Als je een led aansluit, altijd opletten he. Je kan de polariteit verwissel en dan gaan ze niet werken en dan moet je u draden omdraaien . (led laat de stroom maar door langs 1 richtingen en bij een gewone gloeilamp maak het niet uit ;-) ).
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door RoelVP »

Welke weerstanden heb je dan gekocht? Want met de juiste weerstanden zou dat niet mogen gebeuren. Welke weerstandswaarde (ohm) en voor welk vermogen (W)? En hoeveel en hoe heb je deze geplaatst?

Idd, de TSM (TSSM als je ook een alarm hebt, als ik met niet vergis, welke je dus niet hebt?). Maar als die 7 draden heeft, dan kan je best een service manual van het jaar van uw Sportster erbij nemen om te zien welke draden waar horen.

Nu ben ik er ook niet zo rotsvast van overtuigd dat je zomaar die TSM met 7 draden ga kunnen vervangen met de 3 draden Kellermann.
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door botoo »

Als ik bij Kellerman kijk dan krijg in de indruk dat ze die relay eigenlijk alleen voor Kawasaki specificeren en voor all andere merken kan je niets invullen. Dat geeft te denken of je het wel op jouw Sportster kan gebruiken. Zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn maar dan heb je iemand nodig die heel precies weet hoe de elektronica van de Sportster werkt en hoe die relay werkt.

Wat betreft weerstanden voor je led knippers:
Bij mijn 883 (2019) heb ik de knippers aan de voorzijde vervangen voor led. De groen verklikker op het 'dashboard' heeft een paar keer versneld geknipperd (terwijl de knippers zelf met normaal tempo knipperden) en na een korte tijd bij gewoon gebruik (uren) deed de groene verklikker weer in een normaal tempo mee.
Bij de 1200 (2020) van mijn schoonzoon blijft de groen verklikker in hoog tempo knipperen, daar zullen we misschien wel een weerstand inbouwen zoals zoiets https://www.westlandcustoms.com/Webwink ... chten.html
Naar het schijnt (gehoord van een Sportster eigenaar die de led knippers bij Motorsaloon heeft laten vervangen) is het geen probleem als je groene verklikker extra snel knippert, hooguit wat irritant.
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door RoelVP »

Ik ben mijn weerstanden bij een gewone electronica zaak gaan halen. Die waren in stock en veel goedkoper dan alles wat er online bij motorwebwinkels te vinden was.
Deze heb ik https://www.gotron.be/componenten/passi ... 8-ohm.html : 3,44 euro / stuk (2 stuks)
In tegenstelling tot MCS https://www.motorcyclestorehouse.com/product/913943 : 11,39 euro / paar

Ik heb enkel de achterlichten vervangen door LED's, dus per zijde (links, rechts) 1 van die weerstanden geplaatst.

Werkt perfect, knippert zoals het hoort, ook de groene indicatoren op het dash.

2010 Sportster model.
Martin J
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2021 07:48
Been thanked: 1 time

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door Martin J »

Bedankt voor alle reacties. Nu ik dit zo lees denk ik dat ik kellerman zelf maar eens een mail ga sturen, dat is de snelste manier om er achter te komen of dit gaat werken.
Electra is niet mijn sterkste kant en langer blijven prutsen lijkt me niet echt handig.

Ik dacht een goedkope en nette manier gevonden te hebben om de gewone lampen door led te vervangen maar misschien is dit toch niet de oplossing.

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor het meedenken. :friends:
Martin J
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2021 07:48
Been thanked: 1 time

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door Martin J »

Nou ik heb ondertussen contact gehad met Kellermann... Deze flasher relay is dus niet compatibel met de sportster volgens hen.
Op zoek dus naar een andere manier om de led knipperlichten werkend te krijgen.

Is er iemand hier die de hele TSM heeft gebypassed met led knippers?
Ik vind die self canceling functie niet altijd even handig dus ik zoek naar een manier om die buiten te sluiten.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door RoelVP »

Dat is wat ik al dacht.

Als ik u was zou ik mij concentreren op die weerstanden.
Dat is de snelste en goedkoopste oplossing en die heb je al eens geïnstalleerd gehad. En ze werkt normaal gezien goed.

De hele TSM bypassen of vervangen door iets anders, dat gaat ook, denk ik. Zelf nog niet gedaan. Maar je maakt je het onnodig moeilijk.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: R2 flasher Relay installeren

Ongelezen bericht door RC roadster »

Goed dat je contact opgenomen hebt met Kellermann :thumbs: . Nu weet je het zeker dat het niet juist is. En zoals RoelVP zegd, weerstanden plaatsen gaat het gemakkelijkste zijn :thumbs: .
Plaats reactie