Nokkenassen vervangen XL1200c (2003)

Optimalisering en tuning van de motor.
Plaats reactie
JordyRNL
1-4
1-4
Has thanked: 4 times

Nokkenassen vervangen XL1200c (2003)

Bericht door JordyRNL »

Na een lange zoektocht naar een motor kwam ik eind mei een recent volledig verbouwde Harley Davidson XL 1200c tegen. Op de foto's was goed te zien dat de fiets grondig en professioneel was verbouwd. Na wat contact met de verkoper bleek het door iemand gedaan te zijn die naar zeggen 25 jaar voor Harley heeft gewerkt. Mede vanwege de lage km stand dat voor het bouwjaar van 2003 maar 5300 betrof en het feit dat het een 100th anniversary versie is, besloten om de fiets te gaan bekijken. De verkoper die in opdracht de fiets heeft laten verbouwen moest door privéomstandigheden de fiets verkopen. Helaas voor hem maar mooi voor mij dacht ik toen. Na een inspectie van de motor inclusief proefrit besloten om de motor te kopen. De eerste paar honderd km was er weinig aan de hand en heb ik heerlijk kunnen rijden. Na ongeveer 500 km was er bij het stationair lopen een soort tikkend geluid hoorbaar in de achterste cilinder, wat bij het gas geven langzaam wegvloeide. Het is en blijft een Harley dus toch maar even aankijken of het niet vanzelf over gaat. Tot dat vorige week na ongeveer 100km tijdens een toertocht tijdens het accelereren de motor wat vermogen verloor. Na de tocht daarom toch maar even langsgegaan bij de garage om de motor na te laten kijken. Bij de garage hadden ze al gelijk in de gaten dat het geluid niet goed was en dat een kijkoperatie meer duidelijkheid moest geven. Bij het openen van de rocker cover was meteen duidelijk dat er straalzand in de cilinder aanwezig was, mogelijk nav het stralen en poedercoaten. Bij het aftappen van de olie en het bekijken van de oliefilter bleek al snel dat het straalzand door de volledige motor was heengegaan en de nodige schade had aangericht. Daarnaast bleek er nog een grote hoeveelheid straalzand aanwezig te zijn in de olietank. Gezien de aangericht schade in de motor wordt er een volledige revisie van het blok geadviseerd of zelfs het vervangen van het blok. Zie ook: https://www.facebook.com/theo.vdbragt/p ... 6827591006.

Na overleg besloten om zelf aan de slag te gaan met het blok om de schade te beoordelen. Samen met mijn schoonvader het blok gedemonteerd en volledig uit elkaar gehaald en gesplit. Na een grondige reinigingsbeurt en diverse metingen van de onderdelen hebben we 2 zaken geconstateerd. 1: de nokkenassen zijn versleten (met name de 2de nokas was flink ingelopen) en 2: de cilinders zitten aan hun maximale tolerantie. Aangezien de cilinders nog binnen de tolerantie vallen hoeft hier op zich niks aan te gebeuren en kan er volstaan met het vervangen van de nokkenassen. Echter is dit natuurlijk wel de kans om het blok wat meer power te geven door bijvoorbeeld de cilinders te honen en overmaatse zuigers te plaatsen, andere nokkenassen, andere carburateur, andere uitlaat en andere luchtfilter. Is dit wijsheid om te doen of kan ik beter alleen de nokkenassen vervangen?

charlesb52
*
*
Has thanked: 909 times
Been thanked: 375 times
Contacteer:

Re: Nokkenassen vervangen XL1200c (2003)

Bericht door charlesb52 »

Zie ook Sportzilla1; Ik heb heerlijk gereden met Wiseco’s, Supertrapp, SE luchtfilter, aangepaste carb en Andrews nokkenassen.

Let wel bij de keuze: pk’s of NM’s!!!!

MoneyFor
1500-1749
1500-1749
Has thanked: 353 times
Been thanked: 592 times
Contacteer:

Bericht door MoneyFor »

Jordy welkom bij SON,

Wat een nare ervaring meteen met je nieuwe aanwinst, er zijn inderdaad wel heel wat handige Harry's onder de "motorbouwers"
die beter cake zouden gaan bakken. Maar zal wel in orde komen en kan je gaan genieten !

Persoonlijk zou ik gaan voor Torque cams maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

charlesb52
*
*
Has thanked: 909 times
Been thanked: 375 times
Contacteer:

Bericht door charlesb52 »

Ik reed heerlijk met de Andrews N2 (Torque/koppel) en daarna heb ik nog met de N4's gereden die eigenlijk wel een mooi compromis vormden.
Lekker relaxed en toch snel rijden tussen de 2500 en 4500 toeren/min!!!
s-l300.jpg
s-l300.jpg (11.53 KiB) 274 keer bekeken

bow
1000-1249
1000-1249
Has thanked: 59 times
Been thanked: 155 times

Bericht door bow »

Welkom en stralen met soda voor komt deze problemen. Veel succes met je project.

JordyRNL
1-4
1-4
Has thanked: 4 times

Bericht door JordyRNL »

Dank allemaal voor jullie reacties. Wat ik overigens wel vreemd vind is dat alleen de nokkenassen versleten zijn en verder niks. Kan het zijn dat er dan al eerder onderdelen vervangen zijn of is het gewoon een opzichzelfstaand probleem?

Ik overweeg nu om voor een set nieuwe Andrews N2 of N4 te gaan eventueel met nieuwe zuigers van Wiseco. Dien ik bij het vervangen van alleen de nokkenassen nog andere zaken aan te passen of kunnen ze 1-op-1 over?

Plaats reactie