olielek sportster
- Roland
- 10-24
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02 feb 2017 23:16
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
olielek sportster
Hoi,
Mijn sportster lekt nog steeds olie. oliepeil is goed ,maar hij gooit nog steeds olie eruit. Mijn harley bakent zijn territorium goed af, maar eigenlijk is het niet meer grappig. de belt onder de rotzooi en de achterband ook. Moet er wel bij zeggen dat ik weinig rijd. de sportster is uit 2000 c53. De vraag is door blijven rijden zodat de "overtollige olie"eruit is? Het is geen olie wat uit het screaming eagle filter komt. De olie komt hoogstwaarschijnlijk uit de open slang onder het zadel boven de olietank.
Graag advies. misschien oil catch can???
Mijn sportster lekt nog steeds olie. oliepeil is goed ,maar hij gooit nog steeds olie eruit. Mijn harley bakent zijn territorium goed af, maar eigenlijk is het niet meer grappig. de belt onder de rotzooi en de achterband ook. Moet er wel bij zeggen dat ik weinig rijd. de sportster is uit 2000 c53. De vraag is door blijven rijden zodat de "overtollige olie"eruit is? Het is geen olie wat uit het screaming eagle filter komt. De olie komt hoogstwaarschijnlijk uit de open slang onder het zadel boven de olietank.
Graag advies. misschien oil catch can???
- charlesb52
- *
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2059 times
- Been thanked: 1303 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
Probeer duidelijk te hebben waar de olie uit komt Roland.
Dan kom je ook bij de oorzaak; bij Sportzilla1 had ik een miniem scheurtje in de lasnaad van de olietank. Resultaat lekkage bij warme motor en dunnere olie!!!
Dan kom je ook bij de oorzaak; bij Sportzilla1 had ik een miniem scheurtje in de lasnaad van de olietank. Resultaat lekkage bij warme motor en dunnere olie!!!
- Johan m
- 500-599
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 369 times
Re: olielek sportster
Is de open slang onder het zadel niet de ontluchting van de primaire overbrenging??
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
en pas olie peilen als hij even gelopen heeft,
sommige "echte" HD rijders, doen dit voor ze de machine opstarten, niet zo slim
zit nl. dan nog een kluts in het blok, zeker na langere tijd stilstand, na het starten pompt hij het retour in de tank,
dus zit er niet gewoon veel teveel olie in ?
sommige "echte" HD rijders, doen dit voor ze de machine opstarten, niet zo slim
zit nl. dan nog een kluts in het blok, zeker na langere tijd stilstand, na het starten pompt hij het retour in de tank,
dus zit er niet gewoon veel teveel olie in ?
Laatst gewijzigd door kruisje op 30 aug 2017 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roland
- 10-24
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02 feb 2017 23:16
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Re: olielek sportster
Bedankt voor jullie reacties. Vandaag weer even het gas opengetrokken en weer olie, maar wordt minder. (denk ik)Ik snap alleen niet waarom er olie uit kan komen wanneer er (koud) olie inzit tussen de kepen.
De olie komt uit de open zwarte slang die geklemd zit onder de badlander seat, boven de olie tank. Hieronder zit de olie. Wie kan mij vertellen wat die slang is en wat hij doet? Vreemd toch dat bij teveel olie er olie uit die slang kan komen en zo over de belt en band kan komen.
De olietankcover moet ik er nog een keer afhalen. Misschien zit er idd een haarscheur in de olietank doordat de klem van de cover is gaan schuren.
Iig ga ik nog een keer peilen wanneer de motor warm is, heb ik nog niet gedaan. Zal veel vaker rijden en kijken of het dan minder wordt.... Heb de motor ook sinds 2000 ,maar weinig tijd. Wanneer de motor blijft lekken.... zet ik er een pomp op.
De olie komt uit de open zwarte slang die geklemd zit onder de badlander seat, boven de olie tank. Hieronder zit de olie. Wie kan mij vertellen wat die slang is en wat hij doet? Vreemd toch dat bij teveel olie er olie uit die slang kan komen en zo over de belt en band kan komen.
De olietankcover moet ik er nog een keer afhalen. Misschien zit er idd een haarscheur in de olietank doordat de klem van de cover is gaan schuren.
Iig ga ik nog een keer peilen wanneer de motor warm is, heb ik nog niet gedaan. Zal veel vaker rijden en kijken of het dan minder wordt.... Heb de motor ook sinds 2000 ,maar weinig tijd. Wanneer de motor blijft lekken.... zet ik er een pomp op.
- charlesb52
- *
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2059 times
- Been thanked: 1303 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
Als de motor even gelopen heeft kun je peilen! De olie die eventueel in het blik "gezakt" is, is dan weer in de tank teruggepompt!!
-
- 1500-1749
- Berichten: 1607
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 349 times
Re: olielek sportster
Klinkt als crank case breather valve. Tenminste dat was het bij de bigtwins meestal
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 870 times
- Been thanked: 368 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
Ook ik heb een olielek de hele motorvakantie vooral bij heter weer en als ik stevig rij..
We haden 1 liter olie bij en daarmee gehaald ook alles steeds onder en bij temperaturen bóven de 34 graden rookte het natuurlijk dus bij iedere stop wegpoetsen...
Wat me opviel vooral na hele lange dag ook schuim op de olie ...overal natuurlijk adviezen de ene zei pompje retour mischien kapot..weet nog geeneens of dat erop zit. .
Andere je kleppen zijn verbrand...want bij wat kouder mínder lekkage...
Dus ook ik heb wat uit te zoeken....
En ook bij olietankje en onder luchtfilter steeds veel druppels...
Hij had het al toen ik hem kocht en via snelweg nasr huis reed.
Dacht eerst ook teveel olie..
Maar heb zelf olie en oliefilter ververst en zeker er niet teveel in gedaan 2.6 liter eerder te weinig..
Ben me nu dus aan voorbereiden op een dure wintermaand . ..als het inderdaad de kleppen zijn...
We haden 1 liter olie bij en daarmee gehaald ook alles steeds onder en bij temperaturen bóven de 34 graden rookte het natuurlijk dus bij iedere stop wegpoetsen...
Wat me opviel vooral na hele lange dag ook schuim op de olie ...overal natuurlijk adviezen de ene zei pompje retour mischien kapot..weet nog geeneens of dat erop zit. .
Andere je kleppen zijn verbrand...want bij wat kouder mínder lekkage...
Dus ook ik heb wat uit te zoeken....
En ook bij olietankje en onder luchtfilter steeds veel druppels...
Hij had het al toen ik hem kocht en via snelweg nasr huis reed.
Dacht eerst ook teveel olie..
Maar heb zelf olie en oliefilter ververst en zeker er niet teveel in gedaan 2.6 liter eerder te weinig..
Ben me nu dus aan voorbereiden op een dure wintermaand . ..als het inderdaad de kleppen zijn...
Never Give Up
- Siegfriedson
- 100-199
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
- Locatie: Loosduinen
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 113 times
Re: olielek sportster
Kan me niet voorstellen dat je een uitwendige olielekkage hebt bij verbrande kleppen.
Dan loopt je motor trouwens ook beroerd. Je moet het toch echt zoeken in een
- verbinding
- lekke olieleiding
- kapotte pakking of keerring
- scheurtje in de olietank
Zit de slang waarmee je aftapt nog goed op de stop en de slangklem goed vast?
En is je oliefilter goed aangedraaid met pakking, tijdens rijden waait de olie, als dat lekt, onder de motor door.
Heb je al eens in je luchtfilterhuis gekeken, ook daar kan olie vandaan komen.
Dan loopt je motor trouwens ook beroerd. Je moet het toch echt zoeken in een
- verbinding
- lekke olieleiding
- kapotte pakking of keerring
- scheurtje in de olietank
Zit de slang waarmee je aftapt nog goed op de stop en de slangklem goed vast?
En is je oliefilter goed aangedraaid met pakking, tijdens rijden waait de olie, als dat lekt, onder de motor door.
Heb je al eens in je luchtfilterhuis gekeken, ook daar kan olie vandaan komen.
- charlesb52
- *
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2059 times
- Been thanked: 1303 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
En schuim op de olie is meestal de condens die er wel uitgaat na een paar warme ritten🏍🏍!
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 870 times
- Been thanked: 368 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
Oke we gaan het zoeken...uit de broodtrommel kont zoals ik al zei ook iedere keer veel druppels....maar zoveel lek heb ik bih mijn 883 nog noiit gehad..
Dus hopelijk inderdaad ergens iets niet goed vast of keering etc....
Dus hopelijk inderdaad ergens iets niet goed vast of keering etc....
Never Give Up
- Siegfriedson
- 100-199
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
- Locatie: Loosduinen
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 113 times
Re: olielek sportster
ik heb zelf forward controls gemonteerd, waarbij de achterste hoofdremcilinder iets naar buiten werd geplaatst met spacers. Hierdoor kwam de metalen leiding op een rubberen olieleiding te liggen. Dit had ik in eerste instantie niet in de gaten, maar bij onderhoud zag ik dat in de olieleiding een groef was gesleten. Ik was er op tijd bij, maar misschien is er bij jou ook zoiets aan de hand. Succes met het opsporen en laat het weten als je de oorzaak hebt.
- Patman
- 350-499
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 119 times
Re: olielek sportster
Dat olie uit het luchtfilter heb ik ook gehad. Er zijn toen 'parapluutjes' (weet even niet hoe ze heten) vervangen die voor de kopontluchting zorgen waardoor er olie door m'n luchtfilter ging. Deze waren kapot/defect/verhard o.i.d.
Is me verteld
Is me verteld
- charlesb52
- *
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2059 times
- Been thanked: 1303 times
- Contacteer:
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 870 times
- Been thanked: 368 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
Forwards heb ik juist eraf en midcontrols, maar probleem bestond daarvoor al..Siegfriedson schreef: ↑01 sep 2017 10:33 Succes met het opsporen en laat het weten als je de oorzaak hebt.
Ik hou jullie op de hoogte maar momenteel nog geen tijd vanwege bruiloftsfeest (gisteren)en verjaardagen schoonvader en kleinkind dus nog even druk..
Never Give Up
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 870 times
- Been thanked: 368 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
Oke en charles zégt bij 5 bak en die heb ik....waar zitten die paraplutjes dan?
En waar zat bij jou alle olie dan na het rijden...
Alvast bedankt allemaal voor het meedenken..
Zo kunnen we dingen 1 voor 1 wegstrepen en de motor dan eventueel naar mijn vaste monteur brengen met waar het probleem zit.
Scheelt weer onderzoekskosten
Groetjes Karin
Never Give Up
- Patman
- 350-499
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 119 times
Re: olielek sportster
Bij mij kwam het uit de onderkant van het luchtfilterhuis, en drupte op de balanspijp van de uitlaat. Bij stilstand druppelde het zo naast de cilindervoet, en tijdens rijden vloog het naar achteren.
Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden van die parapluutjes
Gevonden, nr 3 dus
Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden van die parapluutjes
Gevonden, nr 3 dus
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 870 times
- Been thanked: 368 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
Euh ja als kopontluchting hetzelfde is als caeterontluchting..
Die 2 hole bouten gaan naar luchtfilter toe...
Groetjes Karin
Never Give Up
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 870 times
- Been thanked: 368 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
Paraplutjes waren zeer waarschijnlijk bij mij de oorzaak.
Waren twee verschillende en 1 zat niet op de goede plek meen dat hij zei de groene..
Compressie was goed..
Nieuwe paraplutjes erop en pakkingen..
Nou hopelijk alles weer goed hier nu morgen eens testen...
Waren twee verschillende en 1 zat niet op de goede plek meen dat hij zei de groene..
Compressie was goed..
Nieuwe paraplutjes erop en pakkingen..
Nou hopelijk alles weer goed hier nu morgen eens testen...
Never Give Up
- Herman1200
- 10-24
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 30 okt 2017 19:47
- Has thanked: 4 times
Re: olielek sportster
Heldere uitleg over deze lekkage door de verouderde paraplu klepjes. Ik heb het ook gehad met mijn 1200 uit 2002. Als je de motor laat lopen zonder het luchtfilter dan zie je bij de holle bout een olie-snottebelletje. Ik zag ook een oliedruiper op de achterwand van het luchtfilterhuis. Duidelijke indicatie van het probleem. Parapluutjes vervangen en nu is ie helemaal goed.
Tijdelijke noodoplossing is om op de onderrand van het luchtfilterdeksel een strookje van een inlegkruisje te plakken, zuigt alle olie netjes op gedurende 500 km. Dan even verschonen
Tijdelijke noodoplossing is om op de onderrand van het luchtfilterdeksel een strookje van een inlegkruisje te plakken, zuigt alle olie netjes op gedurende 500 km. Dan even verschonen
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 870 times
- Been thanked: 368 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
@herman ,
Waar inlegkruisjes allemaal goed voor zijn
Goeie tip in ieder geval.
Bedankt
Al heb ik deze hopelijk niet meer nodig..
Groetjes Karin
Waar inlegkruisjes allemaal goed voor zijn
Goeie tip in ieder geval.
Bedankt
Al heb ik deze hopelijk niet meer nodig..
Groetjes Karin
Never Give Up
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 870 times
- Been thanked: 368 times
- Contacteer:
Re: olielek sportster
en zoals je ziet drupte het bij tanken(even volgetankt voor winterstalling) gewoon recht naar beneden,en onder mijn luchtfilter was er niks te voelen ...
monteur heeft aangeboden om hem weer na te kijken,maar nu is hij al 2 keer voor het olie probleem weg geweest,kost me iedere keer weer money money money......
monteur heeft aangeboden om hem weer na te kijken,maar nu is hij al 2 keer voor het olie probleem weg geweest,kost me iedere keer weer money money money......
Never Give Up