Startprobleem
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22
Startprobleem
Hallo Sportstervrienden,
Ik ben William en rijd al 14 jaar tevreden op mijn Sportster 883 uit 1987 rond.
Dit jaar is het nog niet gelukt, daarom dit topic.
Ik wou vorige week mijn Sportster starten, maar hoorde enkel klik, geen beweging in te krijgen.
De startmotor draait niet. Wat heb ik zoal gedaan:
1. Nieuwe accu geplaatst.
2. Startrelais vervangen.
3. Nieuwe bedrading(massa, +, schakelaar, etc)
4. Startmotor laten reviseren
5. Trachten aan te slepen met een auto
6. Overstarten met auto
Ik ben teneinde raad. Het blok zit niet vast, bij duwen in de versnelling gaan de zuigers op en neer. Wel is mijn olietank leeggelopen na maanden van stilstaan.
Het slepen in zijn 4 lukte ook niet, plofte wel paar maal, meer niet.
Iemand suggesties?
Ik ben William en rijd al 14 jaar tevreden op mijn Sportster 883 uit 1987 rond.
Dit jaar is het nog niet gelukt, daarom dit topic.
Ik wou vorige week mijn Sportster starten, maar hoorde enkel klik, geen beweging in te krijgen.
De startmotor draait niet. Wat heb ik zoal gedaan:
1. Nieuwe accu geplaatst.
2. Startrelais vervangen.
3. Nieuwe bedrading(massa, +, schakelaar, etc)
4. Startmotor laten reviseren
5. Trachten aan te slepen met een auto
6. Overstarten met auto
Ik ben teneinde raad. Het blok zit niet vast, bij duwen in de versnelling gaan de zuigers op en neer. Wel is mijn olietank leeggelopen na maanden van stilstaan.
Het slepen in zijn 4 lukte ook niet, plofte wel paar maal, meer niet.
Iemand suggesties?
- Big Richard
- Moderator
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 21 sep 2015 22:02
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
Re: Startprobleem
Tip: kijk eens in de zekeringenkast. Misschien is zekering geoxideerd (of zelfs kapot).
Branden de lampen wel als je het contact aanzet??
Wat ik ook een keer met mijn sportster heb gehad is dat de min-kabel (tussen accu en frame) half doorgesleten was.
Net voldoende voor de lampen te laten branden, maar absoluut ontoereikend voor het starten van de motor.
Olietank is overigens waarschijnlijk niet leeggelopen, maar olie is richting carter gegaan.
Als je de motor start, dan zorgt de oliepomp ervoor dat alles weer op de juiste plek terecht komt.
Dus nog niet bijvullen is mijn advies (tenzij je een grote 3 liter plas olie onder de motor hebt aangetroffen).
Met overstarten auto moet je overigens voorzichtig zijn.
Dat kan de elektronica naar de kl*ten helpen...
Branden de lampen wel als je het contact aanzet??
Wat ik ook een keer met mijn sportster heb gehad is dat de min-kabel (tussen accu en frame) half doorgesleten was.
Net voldoende voor de lampen te laten branden, maar absoluut ontoereikend voor het starten van de motor.
Olietank is overigens waarschijnlijk niet leeggelopen, maar olie is richting carter gegaan.
Als je de motor start, dan zorgt de oliepomp ervoor dat alles weer op de juiste plek terecht komt.
Dus nog niet bijvullen is mijn advies (tenzij je een grote 3 liter plas olie onder de motor hebt aangetroffen).
Met overstarten auto moet je overigens voorzichtig zijn.
Dat kan de elektronica naar de kl*ten helpen...
Re: Startprobleem
Neem de bougies er eens uit en probeer dan eens te starten.W.benitez schreef:De startmotor draait niet. Wat heb ik zoal gedaan:
1. Nieuwe accu geplaatst.
2. Startrelais vervangen.
3. Nieuwe bedrading(massa, +, schakelaar, etc)
4. Startmotor laten reviseren
Gaat de motor dan wel goed rond?
Check staat van bougies en vonk en plaats ze nadien terug (of vervang ze meteen, kost toch niet veel.
Nog eens proberen...
Als de motor weer niet rond wil heb je andere problemen
Als de kleppen zijn vast komen te zitten gaat bovenstaande niet veel uithalen
GEEN olie bijvullen, tank loopt altijd leeg in carter, is perfect normaal.
Re: Startprobleem
Tsjolk, als het goed is voor de TS, zou ik graag een mini uitleg willen overTjolkman schreef:Je zegt dat je olietank is leeggelopen.
Zou eerst maar eens je carter leeg laten lopen. Die zit dus vol met olie.
In ieder geval noooooooit starten als je olietank in je carter is leeggelopen.
Ik hoop dat er nog geens schade is voor je.
de werking van het smeersysteem van onze geliefde sporty's.
Hoeveel olie mag er uit de tank en in het carter lopen om acceptabel te blijven?
Hoe kan het komen dat de gehele tank leegloopt in het carter?
Wat kan je beschadigen als het carter behoorlijk gevuld is met olie?
Sorry, veel vragen, maar ik had m'n informatie blijkbaar van een slechte meester...
Graag een leermomentje voor de meesten onder ons.
-
- 1500-1749
- Berichten: 1607
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 349 times
Re: Startprobleem
Ik denk dat jij last hebt van onderdruk in je carter. Dat betekent dat je zuiger veren zijn versleten. Daarom is je olie tank ook leeg gelopen in je carter. Ff wat olie aftappen en je tankie bijvullen. Dan eens tornen en kijken of je de cilinder druk kunt meten. Kijk ook je ontluchting ff naar. Als die dicht zit gaat je blok kapot
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22
Re: Startprobleem
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga er maandagmorgen mee bezig!
Ik zal hier de ontwikkelingen posten!
Ik ga er maandagmorgen mee bezig!
Ik zal hier de ontwikkelingen posten!
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22
Re: Startprobleem
Ff ter info, de lampen etc branden!
Heb ook de plus vd starter rechtstreeks op de accu geprobeerd, geen verschil
Heb ook de plus vd starter rechtstreeks op de accu geprobeerd, geen verschil
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22
Re: Startprobleem
Ik had het afgelopen week geprobeerd.
Morgenvroeg gaat de olie eraf, ik ben erg benieuwd. Een eenduidige verklaring kan ik zo niet vinden, dat is het lastige.
Ik hoop er het beste van
Morgenvroeg gaat de olie eraf, ik ben erg benieuwd. Een eenduidige verklaring kan ik zo niet vinden, dat is het lastige.
Ik hoop er het beste van
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22
Re: Startprobleem
Olie eraf, zekeringen zijn nog heel. Staat nu op bokken en heb met het achterwiel, zonder bougies erin, in zijn vierde versnelling rondgedraaid. Er is druk te horen in de cilinders en ook als ik de oliedop vd tank afhaal hoor je daar luchtdruk. De starter klikt nog steeds maar komt niet in beweging. Heb net primaire bak olie besteld, de oude eraf laten lopen. Ik kan door het gat waar je de ketting mee afstelt ziek dat de ketting wel reageert op de starter, maar draait niet. Met een svhroevendraaier krijg ik wel de tandwielen in beweging. Zoek nog ff verder!
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22
Re: Startprobleem
Startmotor lijkt me toch naar de haaien, of ie krijgt niet de stroom die hij nodig heeft. (meten is weten)
Ik veronderstel even dat je koppeling niet plakt en de bak netjes in neutraal stond?!
Zonder bougies heeft ie echt niet zoveel kracht nodig...
Ik veronderstel even dat je koppeling niet plakt en de bak netjes in neutraal stond?!
Zonder bougies heeft ie echt niet zoveel kracht nodig...
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22
Re: Startprobleem
De bak stond in neutraal ja. Ik ga de komende dagen maar eens vrije minuten gebruiken om verder te speuren
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22
Re: Startprobleem
Compressiemetertje geleend, maar kan ik dit meten met het draaien vh achterwiel en in zijn 4, omdat de motor niet wil starten
-
- 100-199
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: Startprobleem
Klinkt als een startmotor die er mee op gehouden is.
Gaat de startmotor zelf wel rond of hoor je alleen het relais klikken?
Gaat de startmotor zelf wel rond of hoor je alleen het relais klikken?
-
- 1500-1749
- Berichten: 1607
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 349 times
Re: Startprobleem
Nee dat word lastig zonder kick starter. Een luchttol gebruiken om te tornen kun je nog proberen. Maar dan moet je wel wat sleutelen.
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22
Re: Startprobleem
Startmotor klikt ook, hij komt dus wel 'uit', zie ook de ketting achter het primair deksel bewegen. Compressie meten wordt dus niet wat.
-
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2017 14:22