Bijna geen vonk op bougies

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Nootje
10-24
10-24
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2021 20:43
Locatie: Gaanderen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 7 times

Bijna geen vonk op bougies

Ongelezen bericht door Nootje »

Beste sportsters,

Mijn sportster start soms wel en dan weer niet. Als ik start krijg ik een enkele vonk op de bougie, bij doorstarten niet meer. Ik heb contactspray op de aansluitingen van de bobine gedaan en nu start hij wel :lmthink: de kabelschoenen zijn goed en strak aangedraaid op de polen van de bobine. Kan het zijn dat de bobine niet goed is of toch iets met de kabels en aansluiting. Iemand ervaring of tips, thanks. Groeten Nootje.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Bijna geen vonk op bougies

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik versta het bericht niet 100%,... . Maar je hebt een ontsteking probleem als ik het goed begrijpt.

Ik zou eerst beginnen met simpel 2 nieuwe bougie te plaatsen. Is niet zo een grote kost.
Indien niet ok,... . Dan zou ik bougiekabels eens controleren of dat deze goed klikt en aansluit op de bougie zelf en bobine ook natuurlijk. desnoods iets meer laten spannen, zodat je zeker bent dat deze contact maakt.
Indien dit allemaal ok is,... ontkoppelen de brandstofpomp en haal je de bougie er eens uit. En eens kijken of dat deze vonken, hierbij moet je de bougie zeker een goed contact maakt met de massa van de batterij en liefst in een donkere kamer om de vonk beter te zien.
Je kan ook eens u bougiekabels doormeten en kijken of dat je een verschil ziet in u meting. Tijdens deze meting aan de kabel trekken en duwen,... kan invloed geven op u meting .
Indien dit allemaal ok zou zijn en geen oplossingen brengt aan het ontstekingsprobleem. Dan pas zou ik beginnen te denken aan de bobine/krukassensor,... .

Laat ons iets weten als je meer weet.
Nootje
10-24
10-24
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2021 20:43
Locatie: Gaanderen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 7 times

Re: Bijna geen vonk op bougies

Ongelezen bericht door Nootje »

Beste RC,
Ik heb het volgende gedaan.
Nieuwe bougies, bougiekabels, accu en bobine doorgemeten, alles volgens spec. Ik heb directe bypass van de accu naar de bobine gemaakt om de problemen met killed switch of kabels van deze uit te sluiten. Probleem bestaat nog. Het bijzondere is, als de motor niet wil starten, dat de bougie bij het starten één goede vonk geeft, de volgende zijn zeer zwak of nauwelijks waarneembaar. Van deze enkele vonk wil de motor nog wel een knal uit de uitlaat of carb geven. Wat het bijzonder maakt, is dat de motor zo ineens start of er niets aan de hand is.
Plaats reactie