Pagina 1 van 1

Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 20 apr 2019 15:41
door MartynB
Wilde nieuwe remleidingen monteren, kwam ik erachter dat m'n master cylinder een m12 schroefdraad heeft. Waarschijnlijk omdat dit een dual disc master cylinder is.
Maar de remleidingen zijn al binnen en de calipers zijn m10. Zou het echt wat uitmaken als je een single disc master cylinder met een dubbele banjo gebruikt, deze master cylinder schijnt volgens mij m10 schroefdraad te zijn. Een dubbele banjo wil ik sowieso al doen. Wist alleen niet dat het een m12 schroefdraad is.

Dus wie heeft er nog een master cylinder over? :joehoe:

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 20 apr 2019 22:03
door bow
Tjolkman schreef: 20 apr 2019 21:27 Een enkele pomp 5/8 met twee callipers gaat niet echt werken.
Maar het is je voorrem maar.
Precies. Gewoon van 3/4 naar 5/8. Geen probleem. :zwdog:

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 20 apr 2019 22:27
door MartynB
Tjolkman schreef: 20 apr 2019 21:27 Een enkele pomp 5/8 met twee callipers gaat niet echt werken.
Maar het is je voorrem maar.
Ja ja, veiligheid enzo... :lmthink:

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 21 apr 2019 06:58
door MoneyFor
@Martyn als het oem is heb je 3/8" wat jij 10mm noemt of anders de 7/16" wat jij 11mm noemt. Harley is al een allegaartje maar bij mijn
weten gebruiken ze voor de master cylinders nog steeds de inch maten.

Je kan 2 dingen doen,van het merk HEL kan je perfect leidingen laten maken met aan de ene zijde een Banjo van 3/8" en aan de andere zijde 7/16",
dit kost je 39€ en zou mijn voorkeur genieten. De banjo's kan je in verschillende kleuren en graden krijgen, zowel zijdelings als onder/boven kan je
de graden kiezen. Wil niet zeggen dat je geen master cylinder met 3/8" aansluiting kan gebruiken want ik heb dat gedaan op de XLH1200S en werkte
zonder enig probleem met de dual disc.

Alleen denk ik wel dat je het goedkoopst af bent met een stuk leiding te laten maken dan de master cylinder te gaan wisselen of je moest deze reeds
in je bezit hebben.

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 21 apr 2019 10:38
door MoneyFor
Tjolk ik weet dat het nog vroeg was maar bij mijn weten is 7/16" = 11,11mm en 11/16" = 17,46mm, heb zelf nog een houten kop op dit moment
dus ga er nu niet om strijden maar zal later op de dag de koppelingen even controleren.

Mijn XLH1200S van 2000 was uitgerust met 3/8" banjo en bout op de mastercylinder en dual rem werkte perfect ! Ik ben zelfs van mening dat de
2000 jaargang standaard was uitgerust met zulk een master cylinder.

Omreken tabel

.

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 21 apr 2019 11:58
door MartynB
MoneyFor schreef: 21 apr 2019 06:58 @Martyn als het oem is heb je 3/8" wat jij 10mm noemt of anders de 7/16" wat jij 11mm noemt. Harley is al een allegaartje maar bij mijn
weten gebruiken ze voor de master cylinders nog steeds de inch maten.

Je kan 2 dingen doen,van het merk HEL kan je perfect leidingen laten maken met aan de ene zijde een Banjo van 3/8" en aan de andere zijde 7/16",
dit kost je 39€ en zou mijn voorkeur genieten. De banjo's kan je in verschillende kleuren en graden krijgen, zowel zijdelings als onder/boven kan je
de graden kiezen. Wil niet zeggen dat je geen master cylinder met 3/8" aansluiting kan gebruiken want ik heb dat gedaan op de XLH1200S en werkte
zonder enig probleem met de dual disc.

Alleen denk ik wel dat je het goedkoopst af bent met een stuk leiding te laten maken dan de master cylinder te gaan wisselen of je moest deze reeds
in je bezit hebben.
Ja dat is nou juist het ding. Heb de Hel leidingen al laten maken en wilde deze gister monteren. Wist ik veel dat de master cylinder voor dubbele disc perse zo nodig een m12x1.5 banjo gebruikt. Wat ik denk ik ga doen is of de banjo’s afknippen en vervangen met m12 banjo’s. Of ik stuur ze terug en vraag of de leverancier de banjo’s wil vervangen. Als dat kan is dat een goedkopere oplossing dan een nieuwe of gebruikte m10 master cylinder. Enige wat ik dan nog nodig heb is een dubbele m12 banjo bout.

Maar inderdaad m10=3/8 en m12=7/16

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 21 apr 2019 12:15
door MoneyFor
Martyn normaal heeft die toch een T splitsing zitten onder de Triple T, ik zeg normaal he :) .
Dus heb je eigenlijk 2 leidingen van remklauwen tot aan de T en 1 van de T tot aan de mastercylinder.

Bij bv Last Rebel hebben ze dubbele banjo bout van 7/16" x 24UNF , deze heb je nodig, ik heb het zojuist even voor je nagekeken
op een Mastercylinder die ik hier heb van een 2003.

Ik zou wel nog adviseren om eens goed de buiten diameter van de bout na te meten want er bestaat inderdaad ook M12 in Banjo
bouten maar oem is 7/16" en dat is 11,11 mm. Het zou altijd kunnen dat in het verleden iemand de draad in de mastercylinder
heeft beschadigd en daar dan bv M12 x ?? heeft ingetapt.

7.16 x 24UNF.png
7.16 x 24UNF.png (52.28 KiB) 15388 keer bekeken

LINK naar banjo bout.


.

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 21 apr 2019 12:37
door MartynB
Klopt. Een T splitter. Alleen 2 leidingen met een dubbele banjo is een goed alternatief.

Bedankt voor de link. Maar 24unf is te lang.

OEM banjo:
5BFD43BD-F1C1-40C7-8675-5EC25E7CB671.jpeg

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 21 apr 2019 12:40
door MoneyFor
Ja die op mijn foto is een dubbele met 24UNF draad op, UNF is het draad type en niet de lengte. Nu de foto die jij post
ziet er mij meer een 20UNF uit. 20 is grover van draad dan 24, dit gaat over de spoed of stap zoals wij Belgen zeggen.

Maar als je gaat voor de T kan je perfect die bout terug gebruiken mits de juiste banjo.

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 21 apr 2019 12:48
door MartynB
Goed om te weten. Dat maakt het allemaal niet makkelijker. Maar je zegt dat een 3/8 master cylinder net zo goed werkt? Dan misschien dat toch maar overwegen.

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 21 apr 2019 13:50
door MoneyFor
Ja op mijn 2000 model zat een 3/8" master cylinder en zoals ik al zei is dat waarschijnlijk oem zo. Ik heb die toen gekocht
als "schuurvondst :) " van een kennis van me. Die heeft er nooit iets aan gedaan, zelf niet gekuist :lol:

Ik heb daarop in het begin zelfs gewoon ali leidingen gehad van onder tot aan T en dan tot aan het stuur. Nadien heb ik dat
gewijzigd en terug het originele T stukje aangepast zodat die de onderste ali leidingen kon gebruiken en naar boven toe het
metalen buisje gebruikt met een koppelstukje op geklemd bij een autozaak en dan een langere leiding naar het stuur toe van
Hel gebruikt ( koppeling - banjo ) , dat hebben ze nog niet bij ali ;)

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 21 apr 2019 18:43
door MoneyFor
Inderdaad Tjolk daar heb jij 100% gelijk in en kan ik niet op antwoorden dewelke er op de XLH1200S zat. Heb er daarstraks niet bij stilgestaan
en was maar aan het doordrammen over de banjo bouten en niet verder nagedacht. Ik weet dat er zelfs nog 3/4" piston in gebruik was tussen
1982 en 1995.

Maar het was nog te vroeg om helder en verder na te denken :) maar ik zou persoonlijk de banjo's aanpassen op de huidige mastercylinder want
dat heeft zo gewerkt dus waarom problemen opzoeken als je de banjo aanpast is het klaar.

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 23 apr 2019 14:08
door MartynB
Zo zie je maar dat niemand het echt lijkt te weten wat nu de juiste maten zijn. 3/8, 7/16 of toch m10 of m12. Wat ik nou zojuist heb gelezen is dat de R sporsters als enige toch echt m12 en m10 maten gebruiken. Ofwel de calipers zijn m10x1,25 en de mc m12x1,5. Die kan je dus ook gewoon niet zomaar vervangen met de inch maten. Dus ook het schroefdraad van beide zijn anders.

En mocht je het nou helemaal zeker willen weten. Demonteer eerst, meet op en ga dan pas over op vervangende aankoop. :thumbsup:

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 23 apr 2019 16:03
door MoneyFor
MartynB schreef: 23 apr 2019 14:08 En mocht je het nou helemaal zeker willen weten. Demonteer eerst, meet op en ga dan pas over op vervangende aankoop. :thumbsup:

Je zegt het zelf he :)

Het is wel zeer merkwaardig want de XLH1200S van 2000 die ik had , had zowel op de MC 3/8" en op de klauwen ook 3/8". Het zal ervan afhangen
wat ze monteren afhankelijk wat ze nog in de schuur hadden liggen denk ik. Het is echt de eerste maal dat ik een "oudere" Harley met metrische
maten tegenkom, als je die ooit verkoopt er zeker bij vermelden is misschien een collectors item :thumbsup:

Nog suc6 met het samenstellen van je leidingen.

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 24 apr 2019 21:01
door MartynB
Nou gister een verloopnippel laten maken en daarop de dubbele banjo gemonteerd.
0E4B188D-DB99-4672-B9DD-428873A0A766.jpeg
Nieuwe vloeistof en de zeer vervelende klus om alle lucht uit de nieuwe kabels te krijgen en tegelijkertijd dezelfde kabels en calipers vol laten lopen. Mocht je 1 disc hebben, dan zal die klus een stuk sneller gaan.

Maar alles weer gefixt. Zonder uiteindelijk teveel gedoe en hoge kosten. :lollig:

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 25 apr 2019 09:23
door MoneyFor
TOP! blij dat het je op een eenvoudige manier gelukt is en zonder teveel extra kosten.

Re: Front master cylinder, 10mm

Geplaatst: 26 apr 2019 09:46
door MartynB
Zeker! Thanks voor het meedenken.