"Even"voorstellen

De FOTOGALERIJ en de persoonlijke verhalen van de leden!
Martin XL1200C
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
Has thanked: 16 times
Been thanked: 12 times

"Even"voorstellen

Ongelezen bericht door Martin XL1200C »

Hallo mensen, bij deze een voorstelling van mezelf. kort schrijven is nooit mijn sterkste punt geweest. Afijn, deze week lid geworden en vandaag, omdat het toch waardeloos weer is, maar even een “stukkie” geschreven.

Ik ben Martin, 49 jaar en sinds 3 weken weer in het bezit van een Sportster. Dus Martin XL1200C. Niet bijster origineel, maar het dekt goed de lading. Nu had ik kunnen stoppen, maar omdat ik het ook leuk vind om iets te weten te komen van iemands (motor)achtergrond, vertel ik bij deze wat over mijn motor verleden.

Ik rij nu 30 jaar motor en in die 30 jaar zijn er vele motoren gekomen en gegaan. Ik ben begonnen met wat lichte off-road motoren, dit omdat ik midden in het veld woonde en ik zo van het erf de akkers op reed. De off roads werden opgevolgd door toer en sporttoer motoren.
Een kleine greep uit de collectie: Honda VFR 750, Honda VFR400rr, Bmw K100rs, 2X Moto-Guzzi 650Sp waarvan 1 prachtige cafe-racer, Honda XL250, Suzuki DR350s, Honda XL500, Yamaha Diversion, YamahaTRX850, enz. enz.
Daarnaast heb ik een Vespa 125 CC motorscooter gehad uit 1956, en nu nog Vespa PX200e in bezit, erg leuk voor erbij.

Naast bovengenoemde motoren Is dit mijn 4e Sportster. De eerste was een Ironhead uit 1972, omgebouwd tot hardtail, met een girder voorvork, reed voor geen meter, maar zag er tof uit. De ironhead blijft voor mij het mooiste Sportster blok wat ooit gemaakt is. Het enige Sportster blok ook wat aan de linkerkant een mooi aangezicht heeft. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

De tweede was een Sportster 1200 uit 1986, met een hoge km stand en behoorlijk afgeragd. Waarom deze uiteindelijk wegging weet ik niet meer.
Vervolgens na weer wat andere motoren tussendoor, een sterk verbouwde Sportster 883 uit 1988 gehad.
Deze uiteindelijk ook weer verkocht omdat ik toch meer eisen aan rijeigenschappen ging stellen.

En ik wil niet zeggen dat een 883 niet goed rijdt, integendeel, maar die van mij was erg spartaans. Voorzien van zo’n kort achterspatbord dat bij een regenbui het water onder mijn jas spoot. Dit in combinatie met een voor mij, te hoog stuur, waardoor ik om de paar kilometer al armenzwaaiend weer wat bloed naar mijn vingertoppen moest slingeren. Toen tijdens een toertocht met collega’s door de extreem korte en stugge schokkers al trillend mijn forward controls uit elkaar vielen en ik de rest van de dag met de hand, diep voorover gebukt moest schakelen was ik er wel een beetje klaar mee. Overigens tijdens het zelfde ritje verloor ik ook nog de complete side-mount met kentekenplaat en achterlicht. En tot overmaat van ramp werd ik op de terugreis overvallen door een fikse regenbui waarin ik compleet verzoop.

Toen ging ik toch wat twijfelen aan de functionaliteit. Prachtig om op een zomerse avond even rond het dorp te knallen, maar na 30 km is de lol er wel af. Op een klinkerweg moest ik mijn kiezen stijf op elkaar houden anders klapten onder en boven gebit ongenadig hard tegen elkaar, vaak deed ik uit voorzorg mijn tong ertussen. Klinkt nu erg grappig, maar rijdt gewoon waardeloos.

Toen de Yamaha TRX850 gekocht, een prachtige motor met het mooie twin blok, ook voorzien van dry-sump. Voor de geïnteresseerden, de TRX is ooit ontworpen als tegenhanger van de Ducati 750 supersport. Heeft net als de Ducatie een mooi buizenframe, beschikt over lange versnellingen en rijdt erg fijn, althans in het begin. Na verloop van tijd ging de zithouding mij tegenstaan. Te ver voorover. Bij lange tochten, voelde het niet fijn in mijn polsen en nek. Daarom de TRX maar weer verkocht en even tijd voor bezinning. Er is overigens nooit iets van de Yamaha gevallen.

Omdat de Sportster als rode draad steeds weer opdook en ik nu eens een motor langer wilde houden, ben ik toch weer op zoek gegaan naar een Sportster. Ik vind zo’n Iron of 48 tof, maar budgettair voor mij even niet weggelegd. En voor mij is er maar 1 Iron(head). Hier ook nog even over nagedacht maar ik wilde echt een motor waar ik niet teveel aan moet sleutelen, die niet lekt en waar ik normaal 120 mee kan rijden, zonder dat horen en zien je vergaat.

Afijn ik had wat eisen: een 1200, minimaal een 5 bak, comfortabel, bij voorkeur geen knutselbak, betaalbaar en liefst niet teveel chroom.. Dat laatste is niet gelukt.
Ik heb nl particulier een zwarte anniversary edition (2003) gekocht. Een onverprutste hele nette motor van de 2e eigenaresse, deze had de motor 15 jaar in bezit en er altijd goed voor gezorgd. Erg aardige mensen trouwens, gezellig koffie gedronken nadat we de deal rond hadden en had nog wel een uur kunnen blijven zitten praten.

Maar terug naar de motor… Er zijn wat opties, zoals een windscherm, forward controls, Screamin Eagle filter en uitlaten, verchroomde carter helften, bagagerekje, solo-zitje. En omdat de vorige eigenaar de motor ook echt gebruikte voor vakanties, heeft ie ook handvatverwarming en navigatie. Ook staat de motor op nagenoeg nieuwe banden en kreeg ik er een accu-lader bij. Ook zat er een zadeltas op, maar die heb ik er meteen afgehaald.

Ondanks de schrikbarende hoeveelheid chroom ben ik er erg blij mee. Ik heb de motor nu 3 weken en heb er nu ruim 1200 km mee gereden. Gister nog een mooi tochtje door mijn prachtige provincie (Grunn) gemaakt en 160 km afgelegd. Ik heb het scherm ook verwijderd, dat zorgde bij hoge snelheden voor een rare windstroom langs mijn hoofd waardoor ik al headbangend over de snelweg reed. Nu vind ik een stevig stukkie muziek leuk, maar ik ben niet zo van de silent disco.
Verder heb ik het solo zitje verwisseld voor een standaard zitje dat ik op marktplaats op de kop heb getikt. Doel is om de beste zitpositie te vinden. Het solo zitje veroorzaakte een pijnlijk achterwerk.

Opzet is om nu zoveel mogelijk te rijden, inclusief kampeertochtjes en dan komende winter de motor te ontdoen van zijn chroom en wat aan te passen aan mijn eigen wensen. Is aan de ene kant misschien zonde omdat ie nu zo mooi origineel is. Maar goed, ik ben geen poetser, vind dat een motor vooral zwart moet zijn en hou van een wat ruigere look. Hoe hij precies gaat worden weet ik nog niet, maar ik doe geen concessies meer wat comfort aangaat. Dus GEEN spartaanse zitjes meer, antieke noppenbanden of ultrakorte spatbordjes. Ik zit te denken aan een lage Ape-hanger, 10 inch max, wellicht een tanklift, Misschien een stuurkuipje, het liefst zwarte wielen. Ik vind dat dichte achterwiel ook zo lelijk. Net als die malle hoge lelijke risers (ook nog verchroomd, brrr).
Maar daarvoor ben ik ook hier op het Forum. Goed rondkijken, ideeën opdoen! Heb al veel gekeken bij de technische vragen en antwoorden en uiteraard bij de projecten. Leuk forum!

En ook van deze is btw al wat afgevallen, tijdens invoegen op een autoweg wapperde de remhandel er ineens af. Veertje waarschijnlijk gebroken. Motor in de berm, alarmlichten aan (hadden mijn vorige Sportsters niet) 300 meter teruglopen en heel teruggevonden. Een week later bleef het remlicht branden, maar even op You-Tube gespeurd en ook verholpen. Zag nu net dat het achterlicht niet meer brandt. Maar nog steeds blij. Hieronder foto's van mijn glimmende Sportster.

En sorry, ik ben niet kort van stof.

Groet,
Martin
sportster SON 1.jpg
sportster SON 1.jpg (160.97 KiB) 5146 keer bekeken
Bijlagen
Sportster SON 2.jpg
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Has thanked: 272 times
Been thanked: 333 times

Re: "Even"voorstellen

Ongelezen bericht door Peke »

Welkom bij SON.
Nette motor en die 48 moet er eens komen :yahoo:
Beter zo dan te kort van stof :clap2:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3142
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1324 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: "Even"voorstellen

Ongelezen bericht door MoneyFor »

:welcome: bij SON, mooie uitgebreide voorstelling en motor.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2931
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2058 times
Been thanked: 1293 times
Contacteer:

Re: "Even"voorstellen

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Welkom en bedankt voor je verhaal!!
Je hebt er iig al goede Bridgestones onder!!!!!
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1606
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 173 times
Been thanked: 348 times

Re: "Even"voorstellen

Ongelezen bericht door bow »

Welkom
Gebruikersavatar
Kees
200-349
200-349
Berichten: 346
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:49
Locatie: West Brabant
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times
Contacteer:

Re: "Even"voorstellen

Ongelezen bericht door Kees »

Welkom bij SON.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 842
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 628 times
Been thanked: 465 times

Re: "Even"voorstellen

Ongelezen bericht door EasyWim »

Welkom op het forum. Mooie klassiek ogende motor.
Plaats reactie