wel of geen ABS?

Plaats hier je alledaagse berichten. Post your common messages here.
ricco
10-24
10-24
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2019 20:54
Been thanked: 1 time

wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door ricco »

zoals ik bij m'n voorstelronde schreef, reed ik tot een tijdje terug op een sportster 1200 custom uit 2006.
Jammerlijk genoeg is deze total los verklaard nadat ik in een nare verkeerssituatie hard moest remmen op vochtig wegdek en mijn voorwiel eronder uit gleed.
Gelukkig goed genoeg verzekerd om iets gelijkwaardigs aan te schaffen.

Maar nu is mijn grote vraag: ga ik ongeveer hetzelfde kopen of ga ik veel geld bijleggen om een sportster uit 2014 (of nieuwer) te kopen met ABS.
gaat ABS zo'n groot verschil maken dat het het extra geld waard is?
Of zitten er mischien ook nog andere voordelen aan een type uit 2014 tov een type uit ongeveer 2006.

Zijn er hier misschien mensen die mij daarover een adviesje kunnen geven?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik heb overal ABS op omdat het er nu eenmaal erbij zat, ik moet zeggen dat ik met mijn GL1800 al eens een noodrem heb moeten maken bij
+120 en dat de motor mooi stabiel bleef wat ik zeker weet dat zonder ABS niet het geval was geweest.

Heb in mijn 35jaar motor carrière al meerdere malen goed in de rem moeten gaan waarbij je dan zelf de correcties toepast. Met ABS is het even
wennen omdat je na al die jaren zonder het zelf wil gaan regelen en dan is het effect van ABS weg. Ik zeg gewoon met ABS is zeker een plus maar
hoeft niet echt, zit het erop is dat mooi meegenomen en oefen het eens op een veilige plaats want het maakt bij noodstop toch een groot verschil.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Rij zelf 42 jaar motor, nooit met ABS.....
Maar ben overtuigd dat het bij noodremmingen beter en veiliger is!
Alleen het gevaar dat motorrijders/sters die niet anders kennen het “gevoel” bij het remmen niet leren en blindelings vertrouwen.
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door bow »

Alle nieuwe motoren worden geleverd met ABS. Is verplicht tegenwoordig. Vind het zelf fantastisch,het werkt gewoon. Stukje veiliger
ricco
10-24
10-24
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2019 20:54
Been thanked: 1 time

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door ricco »

Bedankt voor de reacties.

Ik neig nu naar een jonger model met abs.
Helaas zie ik ook dat het sportster 1200 low model van 2014 helemaal niet zo'n mooie voorkant heeft als de modellen van rond 2006.
Vooral het grote (slanke) spaakwiel wat vervangen is door een robuuster gietwiel.

Dán is de seventy two wel weer erg mooi, alleen zit je met een standaard tank die om de 100km bijgevuld wil worden.

Lastigg... :think:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Tank kan je makkelijk vervangen, beter even goed nadenken wat je echt wil ... maar een Seventy Two is alvast een heel mooie keuze ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
ricco
10-24
10-24
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2019 20:54
Been thanked: 1 time

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door ricco »

Wat ik wil is een motor die aan mijn droombeeld voldoet, heerlijk zit en de vrouwen voor me in de rij laat staan.

Maarja terug naar de realiteit... omdat mijn portemonnee minder ver rijkt dan mijn dromen verkies ik een fijne rij houding boven het perfecte plaatje.
Ik heb flinke reumatische klachten dus een goed zwaartepunt icm de balhoofdhoek is belangrijk om met lage snelheid zonder al te veel spierkracht te kunnen manoeuvreren. En daarnaast voor de zithouding de juiste afstand tussen stuur, pedalen en zadel. Natuurlijk is dat laatste allemaal aan te passen, maar het lijkt me dat er tussen die 2 modellen wel een basis-verschil zit?

Ik zou wel graag eens een 72 willen ervaren maar ik vermoed dat verkopers niet op een proefrijder zitten te wachten die alleen wil ervaren zonder daarna te kopen.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wel er zijn er een stuk of 4 te koop op 2dehands.be waaronder dacht ik 3 bij handelaars, daar kan je makkelijk een proefrit aanvragen. Er staat
ook één te koop met wat ik denk jouw wens is, een grotere benzine tank : HIER maar deze is particulier. Dus rijden bij de handelaar :) en kopen
bij de particulier. Bij deze laatste is zelfs de originele tank nog beschikbaar.

Voor de overige kan je even op de 2dehands site kijken.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
ricco
10-24
10-24
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2019 20:54
Been thanked: 1 time

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door ricco »

Thanks!
Ik ga op speurtocht. Wanneer ik geslaagd ben laat ik dat zeker even weten.
brede aap
100-199
100-199
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door brede aap »

Geen ABS heeft mij een keer een botsing kunnen besparen door zijdelings te slippen met de achterkant. Met abs was ik van de motor geramd.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: wel of geen ABS?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dat geld voor alles, voor de ene zal het beter uitkomen met en voor de andere zonder. Heb ooit crash gehad met Golf Gti tegen zeer hoge snelheid
3x over de kop gegaan en had geen gordel aan. Heb een engelbewaarder bij me gehad die dag want het enige wat ik had was een schram op de arm
van het sportstuur. Had ik op dat moment een gordel aan gehad, had ik nu geen benen meer gehad want het stuur zat in m'n zetel geduwd.....

Je moet gewoon wat geluk hebben en voor de ene is dat sneller op dan voor de andere, was m'n tijd nog niet zeg ik altijd ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie