79 Ironhead Hardtail
79 Ironhead Hardtail
Copy pasty vanaf de oude site.
Na mijn aanmelding en voorstelrondje op dit forum een aantal jaren geleden is het een beetje stil gebleven.
Toen was ik druk bezig met mijn Ironhead uit 1980 en had plannen deze te verbouwen tot een hardtail met behulp van een donor frame.
Omdat ik de afgelopen jaren druk was met gezinsuitbreidingen, afstuderen, werk zoeken en als klap op de vuurpijl een verhuizing van het noorden naar Brabant had ik nogal wat tijd om dit idee verder uit te werken.
Inmiddels klus ik lustig op los met de Ironhead uit 1980 en is het donorframe ( bijna ) verbouwd tot een hardtail. De plannen om deze twee samen te voegen zijn alleen iets gewijzigd. Het 1979 frame word een complete motor en de 1980 blijft ( ongeveer ) zoals ie nu is.
Ik heb in de tussentijd natuurlijk niet stil gezeten en heb alles netjes bijgehouden in mijn blog.
Nu het frame bijna klaar is om afgelast te worden leek het me tijd om eindelijk eens een topic aan te maken om mijn bezigheden ook met andere te delen.
Hieronder een actuele stand van zaken van beide motoren. Plan voor de hardtail is een jaren 60/70 chopper met een blok uit 76 t/m 79.
Na mijn aanmelding en voorstelrondje op dit forum een aantal jaren geleden is het een beetje stil gebleven.
Toen was ik druk bezig met mijn Ironhead uit 1980 en had plannen deze te verbouwen tot een hardtail met behulp van een donor frame.
Omdat ik de afgelopen jaren druk was met gezinsuitbreidingen, afstuderen, werk zoeken en als klap op de vuurpijl een verhuizing van het noorden naar Brabant had ik nogal wat tijd om dit idee verder uit te werken.
Inmiddels klus ik lustig op los met de Ironhead uit 1980 en is het donorframe ( bijna ) verbouwd tot een hardtail. De plannen om deze twee samen te voegen zijn alleen iets gewijzigd. Het 1979 frame word een complete motor en de 1980 blijft ( ongeveer ) zoals ie nu is.
Ik heb in de tussentijd natuurlijk niet stil gezeten en heb alles netjes bijgehouden in mijn blog.
Nu het frame bijna klaar is om afgelast te worden leek het me tijd om eindelijk eens een topic aan te maken om mijn bezigheden ook met andere te delen.
Hieronder een actuele stand van zaken van beide motoren. Plan voor de hardtail is een jaren 60/70 chopper met een blok uit 76 t/m 79.
Re: 79 Ironhead Hardtail
Kleine update van mijn project.
Inmiddels is het dragende deel van het frame helemaal klaar en vakkundig afgelast.
Las details
Las details
Las details
Creatief met karton voor een passende olietank
Laatse aanpassing voordat hij naar de lasser ging. afstelmogelijkheid voor de achteras/ketting en doppen om de framebuizen netjes af te werken.
Eerst mock-up nadat ik het frame terug kreeg.
Creatief met Paint om een beetje een beeld te geven welke kant het straks op gaat. Z-bar heeft vooralsnog plaats gemaakt voor deze Pullback's. Ziet er het mooiste uit vind ik maar twijfel over het comfort. Aan de andere kant wat wil je met een hardtail....
Zodra het budget het enigszins toe laat ga ik op zoek naar een ( basket case ) passend blokje ( 76-79 ) voorzien van linkse schakeling en kickstart. Zo'n plastic kaartje met enkele nummers erin en bijpassend geel/blauw plaatje moet er ook nog bij
Ondertussen ben ik met de Iron uit 1980 ook wat wijzigingen aan het doorvoeren. Heb een kleine sissybar gemaakt voor mijn regenpak/gereedschap. Daarnaast wil ik mijn tellers vervangen voor en grote teller op de tank. Heb hiervoor een oude ( ietwat gedeukte ) tank op de kop weten te tikken. Tank is inmiddels pas gemaakt voor het frame maar kan nogal wat plamuur gebruiken. Om alles netjes op elkaar aan te sluiten moet ik mijn zadeltje ook verbouwen ( stond sowieso al in de planning ) en ben ik wat losse onderdelen voor mijn dash aan het verzamelen.
Tot slot ben ik bezig om hardtail struts te maken die de veren gaan vervangen. Huidige vering is lek/kapot en moet er sowieso af. Heb nog wel een set Koni's liggen alleen die zijn te lang. Als goedkoop alternatief maak ik zelf ene setje hardtail struts.
Inmiddels is het dragende deel van het frame helemaal klaar en vakkundig afgelast.
Las details
Las details
Las details
Creatief met karton voor een passende olietank
Laatse aanpassing voordat hij naar de lasser ging. afstelmogelijkheid voor de achteras/ketting en doppen om de framebuizen netjes af te werken.
Eerst mock-up nadat ik het frame terug kreeg.
Creatief met Paint om een beetje een beeld te geven welke kant het straks op gaat. Z-bar heeft vooralsnog plaats gemaakt voor deze Pullback's. Ziet er het mooiste uit vind ik maar twijfel over het comfort. Aan de andere kant wat wil je met een hardtail....
Zodra het budget het enigszins toe laat ga ik op zoek naar een ( basket case ) passend blokje ( 76-79 ) voorzien van linkse schakeling en kickstart. Zo'n plastic kaartje met enkele nummers erin en bijpassend geel/blauw plaatje moet er ook nog bij
Ondertussen ben ik met de Iron uit 1980 ook wat wijzigingen aan het doorvoeren. Heb een kleine sissybar gemaakt voor mijn regenpak/gereedschap. Daarnaast wil ik mijn tellers vervangen voor en grote teller op de tank. Heb hiervoor een oude ( ietwat gedeukte ) tank op de kop weten te tikken. Tank is inmiddels pas gemaakt voor het frame maar kan nogal wat plamuur gebruiken. Om alles netjes op elkaar aan te sluiten moet ik mijn zadeltje ook verbouwen ( stond sowieso al in de planning ) en ben ik wat losse onderdelen voor mijn dash aan het verzamelen.
Tot slot ben ik bezig om hardtail struts te maken die de veren gaan vervangen. Huidige vering is lek/kapot en moet er sowieso af. Heb nog wel een set Koni's liggen alleen die zijn te lang. Als goedkoop alternatief maak ik zelf ene setje hardtail struts.
-
- 100-199
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: 79 Ironhead Hardtail
Mooi.
Wij zijn ook bezig met een ironhead 1980 om te bouwen naar een hardtail.
Wij zijn ook bezig met een ironhead 1980 om te bouwen naar een hardtail.
Re: 79 Ironhead Hardtail
Die 80'r van mij iig niet. Die heb ik namelijk al jaren en was ook niet van plan hem weg te doen.
Re: 79 Ironhead Hardtail
Heb in mijn spaarzame vrije tijd weer wat vorderingen gemaakt met mijn projectjes.
Ik heb het zwarte voorwiel in mijn project vervangen voor een chrome variant.
Basis was een nagenoeg nieuwe 21" velg, een setje spaken en een oude FX naaf.
Na een paar pogingen om de spaken goed te krijgen en alles netjes op spanning/recht te krijgen heb ik eerst mijn oude bandje er maar weer op gezet.
Volgende stap is het spacen van het wiel incl remklauw.
Daarnaast heb ik voor mijn rijdende projectje eindelijk bepaald hoe mijn zadel er uit moet zien. Heb jaren geleden zelf iets in elkaar geflanst zodat ik normaal kon zitten. Nu word het tijd dat ik toch een keer een normaal zadeltje krijg en denk er over deze professioneel te laten bekleden door een expert.
Last but not least is het afronden van de hardtail struts voor het rijdende projectje. Heb alles op maat gemaakt en de gehecht zodat ik alles kan aflassen zodra ik weer een keer een uurtje niks te doen heb.
Ik heb het zwarte voorwiel in mijn project vervangen voor een chrome variant.
Basis was een nagenoeg nieuwe 21" velg, een setje spaken en een oude FX naaf.
Na een paar pogingen om de spaken goed te krijgen en alles netjes op spanning/recht te krijgen heb ik eerst mijn oude bandje er maar weer op gezet.
Volgende stap is het spacen van het wiel incl remklauw.
Daarnaast heb ik voor mijn rijdende projectje eindelijk bepaald hoe mijn zadel er uit moet zien. Heb jaren geleden zelf iets in elkaar geflanst zodat ik normaal kon zitten. Nu word het tijd dat ik toch een keer een normaal zadeltje krijg en denk er over deze professioneel te laten bekleden door een expert.
Last but not least is het afronden van de hardtail struts voor het rijdende projectje. Heb alles op maat gemaakt en de gehecht zodat ik alles kan aflassen zodra ik weer een keer een uurtje niks te doen heb.
Re: 79 Ironhead Hardtail
Ja hier gebeurd nog een heel veel zelfs
Ik heb inmiddels de tank voorzien van een leuk kleurtje en gemonteerd op de motor. Bedrading moet ik nog aanpassen zodat ik de standaard controls kan verwijderen en alle 'overbodige' knoppen/kabels op het stuur kan wegwerken.
Heb bij het project inmiddels de remschijf/klauw op de motor zitten.
Achterspatbord zit op zijn plek en ben bezig met de uitwerking van de olietank incl. bevestiging.
Heb de plannen alleen enigszins gewijzigd. Was van plan een solo seat met losse P-pad te monteren.
Alleen een middagje het project in de tuin zetten gaf me toch andere ideeën.
De lijnen van de motor worden zo verstoord door het losse zadeltje dat ik voor een vast zadel kies incl een zitje over het spatbord. Hierdoor blijft de lijn van de motor laag en slank.
Ook de relatief kleine Bates koplamp gaat het archief in en gaat plaats maken voor een kleiner 4" model.
Daarnaast heb ik de motor van mijn maat voorzien van een ander stuurtje, hendels kabels e.d.
Heb alle foto's die hier staan ook in de gallery van mijn webshop gezet.
http://www.rjc-choppers.nl
Ik heb inmiddels de tank voorzien van een leuk kleurtje en gemonteerd op de motor. Bedrading moet ik nog aanpassen zodat ik de standaard controls kan verwijderen en alle 'overbodige' knoppen/kabels op het stuur kan wegwerken.
Heb bij het project inmiddels de remschijf/klauw op de motor zitten.
Achterspatbord zit op zijn plek en ben bezig met de uitwerking van de olietank incl. bevestiging.
Heb de plannen alleen enigszins gewijzigd. Was van plan een solo seat met losse P-pad te monteren.
Alleen een middagje het project in de tuin zetten gaf me toch andere ideeën.
De lijnen van de motor worden zo verstoord door het losse zadeltje dat ik voor een vast zadel kies incl een zitje over het spatbord. Hierdoor blijft de lijn van de motor laag en slank.
Ook de relatief kleine Bates koplamp gaat het archief in en gaat plaats maken voor een kleiner 4" model.
Daarnaast heb ik de motor van mijn maat voorzien van een ander stuurtje, hendels kabels e.d.
Heb alle foto's die hier staan ook in de gallery van mijn webshop gezet.
http://www.rjc-choppers.nl
-
- 100-199
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
-
- 100-199
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 12 dec 2015 22:12
- Locatie: Soerendonk
- Has thanked: 93 times
- Been thanked: 43 times
Re: 79 Ironhead Hardtail
Gaaaaf
Born on a Mountain, raised in a cave, bikin'and fuckin'is all i crave
- MercuriusTools
- 10-24
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 aug 2016 17:51
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: 79 Ironhead Hardtail
lekker bezig!
hou ons op de hoogte
hou ons op de hoogte
Zwarte krimplak van VHT De perfecte match met de originele Harley krimplak.
Mercurius Tools - tools, paint & non-paint
Mercurius Tools - tools, paint & non-paint
-
- 1-4
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 aug 2016 21:11