Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Optimalisering en tuning van de motor.
Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Dave024 » 02 jan 2018 18:48

Hallo allemaal,

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie met alle verhalen hoor ik het graag van kenners.

-Hoe is de beste manier om van 883 naar 1200 cc te gaan?
-Wat zijn de normale prijzen om dit te doen?
-Wie zijn hier goed in en wie zouden jullie dit toe vertrouwen?

Het lijkt een : nee he daar heb je weer die vraag , koop een 1200.
Maar er moet toch gewoon een duidelijk antwoord op zijn.
Is opboren verstandig of loopt de boel in de soep?
Of zijn de bolt on kits het best?

:(



Gebruikersavatar
bow
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Verstuurde bedankjes: 50 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door bow » 02 jan 2018 19:18

Doe eens een berichtje naar Prostreetholland of Daan Smallenburg. En vraag deze specialisten eens.



Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Dave024 » 02 jan 2018 21:23

Dank je Bow, ik ga deze mannen ook maar eens mailen.

Inmiddels heb ik 4 bedrijven aangesproken en aangemaild en ik hoor 4 verschillende verhalen.
De 1e verteld mij er niet aan te beginnen
De 2e verteld mij dit makkelijk te kunnen doen door de boren honen en frezen (prijs ongeveer 1200 euro)
De 3e verteld mij dat het complete pakket boren honen frezen en aanpassen ongeveer 3500 euro kost
En de 4e raad mij een s en s kit aan met andere nokkenassen en verteld dat boren niet kan omdat de wanden te dun worden ..en het blok hier niet voor gemaakt is.

Nu zou je zeggen , kies voor de 2e... maar snap je dat ik het niet vertrouw?

Bit confused... hopelijk nu wel een duidelijk antwoord



Gebruikersavatar
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 699
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Verstuurde bedankjes: 105 keren
Ontvangen bedankjes: 124 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Peke » 02 jan 2018 23:03

Daan Smallenburg is de sportster man


Wacht niet met genieten tot later….Want als later eerder komt ben je te laat.

Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1853
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door charlesb52 » 03 jan 2018 00:01

Ik heb gewoon heel veel plezier gehad met Sportzilla#1, www.sportsters.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=87, Wiseco zuigers-SE luchtfilter-sproeiersetje en een SE ontstekingsmodule!
Heerlijk koppel tussen 2000 en 4500 toeren, met een grotere frontpulley ook nóg lekkerder rijden......
Maar let op, je wilt telkens meer en met een ander nokkenassetje (in mijn geval Andrews N2) werd het nog leuker!!!
SZupdate1-2012010-800.jpg
SZupdate1-2012010-800.jpg (51.42 KiB) 10513 keer bekeken



Gebruikersavatar
Johan m
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
Verstuurde bedankjes: 31 keren
Ontvangen bedankjes: 32 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Johan m » 03 jan 2018 00:10

Beetje leesvoer:

http://www.prostreetholland.com/10a/Art ... power.html

Die van mij is ook opgeboord en rijd er al jaren probleemloos mee in de rondte.



Gebruikersavatar
Patman
200-349
200-349
Berichten: 309
Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 44 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Patman » 03 jan 2018 12:10

Die van mij ook, al jaren.



Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Dave024 » 07 jan 2018 11:13

Dank jullie wel allemaal.

Inmiddels van Daan Smallenburg een uitgebreide gespecificeerde prijsopgave gekregen.
Het komt er op neer dat als je alleen naar 1200 laat boren en je ontstekeking aan laat passen, zonder dat de koppen (kleppen) en de nokkenassen aan te passen er niet eens het vermogen word behaald van een stock 1200.

Kosten boren , zuigers, pakkingen, ontsteking en uurloon ongeveer : 1430 euro

Wil je het goed aanpakken dan zijn de Kosten voor boren ,koppen aanpassen,andere kleppen, zuigers, pakkingen, nokkenassen, ontsteking en uurloon ongeveer 2500 euro

De omschrijving heeft me aan het denken gezet, er word dus veel gerommeld aangezien ik ook prijzen heb gehad van 1000 en van 3500 euro +.
Zelfs van een ander gehoord dat opboren helemaal geen optie is.

De offerte van Daan Smallenburg lijkt mij het beste en het eerlijkst.

Iemand nog dingen toe te voegen die niet waar zijn of waar ik op moet letten?



Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1853
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door charlesb52 » 07 jan 2018 12:18

Dave024 schreef:
07 jan 2018 11:13
..............................niet eens het vermogen word behaald van een stock 1200.
Je hebt dan wél meer koppel :D tussen de 2500 en 4500 toeren, dankzij de kleinere kleppen. Het topvermogen van de 1200 met grotere kleppen etc. mis je......



Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Dave024 » 07 jan 2018 12:47

Dank je Charles,

Dat zijn dan de dingen die ik graag hoor omdat ik dat niet weet natuurlijk :D .

Wat zou je aanraden?



Gebruikersavatar
bow
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Verstuurde bedankjes: 50 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door bow » 07 jan 2018 13:03

Bij Daan word het ook goed gedaan. €2500 is een nette prijs . En je hebt dan veel meer power als nu



Gebruikersavatar
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 699
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Verstuurde bedankjes: 105 keren
Ontvangen bedankjes: 124 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Peke » 07 jan 2018 13:07

Als je 3500 hebt gehoord dan zal 2500 je erg meevallen en bij Daan heb je een goed adres.
Noem het forum maar eens volgens mij kent hij het wel .


Wacht niet met genieten tot later….Want als later eerder komt ben je te laat.

Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1853
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door charlesb52 » 07 jan 2018 13:26

Als je de €2500 hebt, doen!!!!!
Wel goed zeggen wat je wilt: koppel, vermogen....... Aan de hand daarvan kies je oa de nokkenassen!!! Ik had de Andrews N2, kleine kleppen en een hoog midrange-koppel!



Gebruikersavatar
MoneyFor
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1229
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden
Verstuurde bedankjes: 192 keren
Ontvangen bedankjes: 436 keren
Contacteer:

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door MoneyFor » 10 jan 2018 08:28

Persoonlijk zou ik aan dat boren niet beginnen vermits je aan zeer schappelijke prijzen Big Bore kits kan kopen. Als je natuurlijk moet afhangen van iemand die het moet plaatsen drijf je de kostprijs op maar als je alles zelf plaatst ben je gesteld voor onder de 1000€ en dan heb ik het nog ruim genomen.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

Gebruikersavatar
bow
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Verstuurde bedankjes: 50 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door bow » 10 jan 2018 15:15

MoneyFor schreef:
10 jan 2018 08:28
Persoonlijk zou ik aan dat boren niet beginnen vermits je aan zeer schappelijke prijzen Big Bore kits kan kopen. Als je natuurlijk moet afhangen van iemand die het moet plaatsen drijf je de kostprijs op maar als je alles zelf plaatst ben je gesteld voor onder de 1000€ en dan heb ik het nog ruim genomen.
Als je het beneden de €1000 doet heb je alleen andere zuigers en cilinders. Kleppen en zittingen etc worden niet mee genomen. Half werk dus. Wat moet je met grotere zuigers als ie zijn afvoer gassen niet snel kwijt kan. Levert niks op.



Gebruikersavatar
MoneyFor
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1229
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden
Verstuurde bedankjes: 192 keren
Ontvangen bedankjes: 436 keren
Contacteer:

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door MoneyFor » 10 jan 2018 16:20

bow schreef:
10 jan 2018 15:15
Als je het beneden de €1000 doet heb je alleen andere zuigers en cilinders. Kleppen en zittingen etc worden niet mee genomen. Half werk dus. Wat moet je met grotere zuigers als ie zijn afvoer gassen niet snel kwijt kan. Levert niks op.
Heb je 100% gelijk in, ik had het dan ook over de cyl niet te boren maar een big bore kit te nemen en wat je met de koppen doet kan je kiezen.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

Gebruikersavatar
bow
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Verstuurde bedankjes: 50 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door bow » 10 jan 2018 20:59

Ja een big bore kit kost ongeveer €1000 als je hem van S&S koopt iets meer. Zitten er ook nokkenassen en nokvolgers bij. Maar dat is dus half werk en je moet het nog zelf doen ook. Leuk als je de kennis en gereedschappen hebt. Dan is €2500 voor de hele job een stuk aantrekkelijker en met garantie.



Gebruikersavatar
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 699
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Verstuurde bedankjes: 105 keren
Ontvangen bedankjes: 124 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Peke » 10 jan 2018 21:22

Ik vraag me steeds af waarom je naar een 1200 wilt opboren.
Wil je JOU 833 niet meer kwijt omdat je er zo aan gehecht bent en daarom deze motor wilt opboren?


Wacht niet met genieten tot later….Want als later eerder komt ben je te laat.

Gebruikersavatar
MoneyFor
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1229
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden
Verstuurde bedankjes: 192 keren
Ontvangen bedankjes: 436 keren
Contacteer:

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door MoneyFor » 11 jan 2018 08:26

bow schreef:
10 jan 2018 20:59
Ja een big bore kit kost ongeveer €1000 als je hem van S&S koopt iets meer. Zitten er ook nokkenassen en nokvolgers bij. Maar dat is dus half werk en je moet het nog zelf doen ook. Leuk als je de kennis en gereedschappen hebt. Dan is €2500 voor de hele job een stuk aantrekkelijker en met garantie.
Voor mij is het inderdaad een hobby, heb de kennis en de werkplaats :) ...heb dan verder ook niets anders meer te doen :lol:


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

Mber
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2017 18:13
Ontvangen bedankjes: 7 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Mber » 26 mar 2018 19:47

Goededag mensen.

Tijdje lid, maar nooit een reactie geplaast. Ik las de vraag van Dave en ondanks dat het al een paar maanden geleden is, leuk om te reageren aangezien de meningen uit elkaar lopen.... Ik weet even niet wat het bouwjaar van je sportster is, maar verschillende wegen leiden naar Rome....Dave.

Bolt on kits lopen qua prijs en kwaliteit uit een. Vaak zijn de meegeleverde zuigers prima maar de cilinders van Chinese makelij. S&S en hamer zijn toch wel de beste, maar erg prijzig.
Wat ik zelf al een aantal keer heb gedaan is de ombouw met wiseco zuigers. Deze wegen evenveel als je standaard zuigers en zijn dus afgestemd op je vliegwiel.
883 cilinders op deze specificatie laten honen. Er gaat idd een verhaal rond dat je de cilinders tussen '08 en '13 niet kan gebruiken.
Ik gebruik de 16545-04 dat is het type grote fin tot 2008 ongeveer. Dit werkt top.

De kop heeft ook echt geen aanpassing nodig. Ja, je kleppen zijn wat kleiner, maar de verhoogde compressie compenseert dit. De verbranding ruimte is door dit type zuiger even groot. Uiteraard dien je nog het een en ander aan te passen en dat is afhankelijk van het bouwjaar. Bij injectie moet je je mapping aanpassen en bij carb. Sowieso je ontsteking. Je nokkenassen kan, maar hoeft niet perse aangepast te worden. Dit ligt ook een beetje aan het bj. Na '08 heb je het type W standaard, dit is eigenlijk al goed genoeg tenzij je wel je koppen laat aanpassen of echt voor se max wilt gaan.
Voorste sprocket pulley zou je kunnen vervangen voor een 29 tands. Indien je deze nog niet hebt. Ook dit is geen must, maar het zorgt voor iets lagere toeren op de snelweg. Deze conversie met een goed luchtfilter en uitlaat systeem is betrouwbaar en geeft meer vermogen dan een standaard 1200cc. Bovendien is dit voor iemand met een beetje basis kennis voor auto's,brommers of motoren echt goed te doen. Met name de injectie typen. Caburatuur zou je,ook met de ontsteking wel door een prof moeten laten afstellen. Mocht je meer willen weten bv qua kosten hoor ik t graag.
Groeten



Gebruikersavatar
Patman
200-349
200-349
Berichten: 309
Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 44 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Patman » 26 mar 2018 20:31

Mooi uitgebreid antwoord 8-) en welkom



Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door Dave024 » 19 apr 2018 11:12

Dank voor de reactie! Ik heb je even een Pm gedaan :)



Gebruikersavatar
bow
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Verstuurde bedankjes: 50 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door bow » 21 apr 2018 07:49

Mber schreef:
De kop heeft ook echt geen aanpassing nodig. Ja, je kleppen zijn wat kleiner, maar de verhoogde compressie compenseert dit.
Waar heb jij deze wijsheid vandaan. Mij is altijd wat anders geleerd



Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1853
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door charlesb52 » 21 apr 2018 09:51

De koppen hoeven idd bij de speciale Wiseco-Keith Black e.a. zuigers met “ingebouwde” extra verbrandingsruimte niet aangepast te worden.
Ik reed er met Sportzilla1 mee; deze zuigers zijn speciaal ontwikkeld voor de juiste compressie, squishrand etc.
Ze geven met aangepaste ontsteking, in- en uitlaat (ik had er zoals genoemd ook een 29er pulley op & later N2 nokkenassen)een hoger koppel dan de standaard 1200. De kleinere kleppen helpen mee voor het hoge koppel bij lagere toeren.

Volgens mij is alleen het topvermogen van een Wiseco883>1200 minder dan die van de standaard 1200. Ook door de kleinere kleppen.....
Zelf vond ik dat niet erg omdat ik vooral tussen de 2500 en 4500 tpm. reed.
Wil je meer vermogen en/of koppel dan kan er natuurlijk van alles aangepast worden🤔🍼!



Gebruikersavatar
bow
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Verstuurde bedankjes: 50 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren

Re: Nogmaals de vraag : 883 naar 1200

Bericht door bow » 21 apr 2018 10:31

Thx Charles hier kan ik wat mee 🍻



Plaats reactie