Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Optimalisering en tuning van de motor.
Plaats reactie
Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door Dave024 » 09 dec 2017 18:16

Hallo allen,

Voor mijn 883custom uit 2001 ben ik druk aan het rondkijken voor andere uitlaten .
Nu vind ik dragpipes het mooist maar kan iemand mij vertellen wat er dan met de performance gebeurd ?
Ik heb wel eens gelezen dat een sportster wel van een beetje tegendruk houd.

Uiteraard word het luchtfilter ook vervangen en een dyna kitjes geplaatst.



Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1853
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door charlesb52 » 09 dec 2017 20:09

Met een goed aangepast sproeiersetje verandert wel de vermogensafgifte richting hogere toeren...... Minder bottom- en midrangepower, hoger topvermogen bij het hogere toerental!



Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door Dave024 » 09 dec 2017 20:48

Dank voor je reactie, bedoel je daarmee dat als ik een uitlaat met tegendruk zou monteren ik een beter trekvermogen zou hebben? Of begrijp ik je verkeerd?



Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1853
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door charlesb52 » 09 dec 2017 23:01

Dat klopt!
En dan zijn er natuurlijk nog verschillen in vermogensafgifte per systeem!



Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door Dave024 » 10 dec 2017 08:53

Dan is mijn volgende vraag al te voorspellen.
Welk systeem raad je aan? :)
Aangezien ik oo de top niks hoef te winnen , gaat het mij om trekkracht .



Gebruikersavatar
bow
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Verstuurde bedankjes: 50 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door bow » 10 dec 2017 09:09

Supertrapp 2-1 system cost het goed



Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door Dave024 » 13 dec 2017 18:42

Verder niemand enige info ? :)



Gebruikersavatar
Johan m
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
Verstuurde bedankjes: 31 keren
Ontvangen bedankjes: 32 keren

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door Johan m » 13 dec 2017 20:02

Dat je het verschil in vermogen waarschijnlijk niet gaat merken?



Dave024
25-44
25-44
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2017 09:32
Verstuurde bedankjes: 17 keren
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door Dave024 » 13 dec 2017 20:22

Ik ben gewoon op zoek naar een goede basis om verder te tunen.
Echter lijkt het wel of niemand , ook op faceboekgroepen een antwoord kan geven wat nou eigenlijk echt een goede basis is.
Toch jammer ;)



Gebruikersavatar
bow
1000-1249
1000-1249
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Verstuurde bedankjes: 50 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door bow » 13 dec 2017 21:44

Druk er een supertrapp onder en je hebt een basis. Kan je nog stellen ook



Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1853
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door charlesb52 » 13 dec 2017 22:32

Supertrapp 2in1 of 2in2.
Als je gaat voor vervangingsdempers; hou je balanspijp voor een een grote trekkracht!
Ik ga nog eens graven!!



Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1853
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door charlesb52 » 15 dec 2017 08:51

Opwarmertje:



nimjaefighter
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
Verstuurde bedankjes: 3 keren
Ontvangen bedankjes: 11 keren

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door nimjaefighter » 22 dec 2017 23:17

Ik meen mij te herrineren dat er op forum 1 hier een heel topic over is geschreven.
Kun je dat nog ergens opduikelen @charlesb52



Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1853
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door charlesb52 » 23 dec 2017 09:52

Van forum#1: http://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1191&t=815736

o.a. Big Wil schreef:

Jawel alweer een verzamel topic voor alles wat onde de stage 1 t/m 5 verzamelt is de afgelopen jaren.
q117 x26 q117

Typical Staged Sportster Engine Upgrades

--------------------------------------------------------------------------------

Stage 0: Stock

HP=40 for 883, 50 for 1200 (average)


--------------------------------------------------------------------------------

Stage .5 (also known as "The Harley Tax"): Stock plus:
SE Air Cleaner(1)
SE Slip-On Mufflers or equivalent(2)
Rejetting (DynoJet, Yost or just jets)(3)

HP=50 for 883, 60 for factory 1200(4)


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 1: Stage.5 plus
883/1200 Conversion for 883s(5,6,7,8)
SE Ignition Module or adjustable one(9)

HP=60 for 883/1200, 65 for factory 1200


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 1.5: Stage 1 plus
Andrews N2 cams (mild)(10)

HP=65 for 883/1200, 70 for factory 1200


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 2: Stage 1.5 plus
Andrews N4, N8, or SE bolt-in cams instead of N2(11)
SE S1 Lightning or other bolt-on +/- 10:1 heads(12)

HP=75

Options: 2 into 1 header system, add +/- 7 hp(13)
SE carb (or equivalent), add +/- 3 hp(14)
XR750 (or other) valve springs, no gain(15)


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 2.5: Stage 2 plus
Professionally ported 10:1 or higher heads
Matching (to head) domed pistons(16)
XR750 valve springs or SE cam kit(15,17)
2 into 1 header system(13)
SE,S&S Super E, or Mikuni HSR42 carb(14)

HP=90+

Options: big valves (big twin size), add +/- 5 hp(18)


--------------------------------------------------------------------------------

Stage 3: Stage 2.5 plus: (or:)
Big-bore cylinders and pistons and/or
Stroker kit and/or
Nitrous injection and/or
Supercharging

HP=?

Options: many


--------------------------------------------------------------------------------

Notes:

(1) Highest flowing air cleaner available, also the cheapest. KuryAkyn and Dragtron don't flow as well and are much more expensive.

(2) Cycle Shack makes SE slip-ons and sell almost identical models for a little less without any Screamin' Eagle script stamped into them. Using a 2 into 2 exhaust system which eliminates the crossover tube may result in both some hp loss on the top end and/or lower rpm torque. Drag pipes, even with "power cones," "torque valves," and/or baffles, cause significant loss of low/mid rpm torque. Recommend avoiding them.

(3) The only thing that matters here is getting the jets correct. A #45 slow jet, and a #170 main jet for 883s, or #180 main jet for 1200s, or #200 main jet for '98 1200 Sports, in Stage .5 ($15 total) will do 95-99% of what the high-buck kits do. Jetting appropriate for one stage may not be right for another. Addition of any performance equipment such as cams possibly requires rejetting.

(4) A 50 hp 883 is NOT the same as a 50 hp stock 1200. The latter has 30-40% more torque at lower rpms.

(5) 883/1200 conversions which raise compression ratio to 9.5:1 (HD, Wiseco, JE) have more torque than factory 1200 at the low end but the smaller valves limit top end power.

(6) The all-HD conversion requires grinding out the heads, which eliminates squish and may cause pinging. The HD pistons are much heavier than most others (Wiseco, JE, KB), which increases vibration.

(7) Requires 1200 ignition module. Also see note 9.

(8) Forged pistons (Wiseco, JE) may be used from Stage .5 up. They are stronger than cast pistons (HD, KB), better withstanding ping and high-rpm use, however, they are usually noisier than cast.

(9) Factory 1200 ignition module rev limits at 5,200 rpm. More power can be had above that even with smaller 883 valves. The non-adjustable SE module is the low-cost solution for raising rev limit, but that is all it does. Some aftermarket modules offer selectable advance curves and rev limits. Single fire ignition systems offer smoother idle and low-rpm performance but no significant hp gain.

(10) Significant torque boost at lower rpms and moderate hp boost at higher rpms.

(11) Significant torque loss at lower rpm with these cams if +/- 10:1 heads aren't used, moderate loss of low rpm torque with +/- 10:1 heads. High-rpm cams and high-compression heads should be done together.

(12) Other vendors offer bolt-on head solutions. Professional speed shops can modify 883 heads for high-compression and high-rpm use with 1200 size valves. With either bolt-on or modified 883 heads, the difference between 883/1200 and factory 1200 disappears at this stage.

(13) SuperTrapp, Bartels 2-stage, or Thunderheader 2 into 1 exhaust header system. Care must be taken in tuning SuperTrapp to avoid a loss of torque around 2,500 rpm. May be used in Stage .5 up.

(14) SE, S&S Super E, Edelbrock QSII or Mikuni HSR42 carb is slightly more responsive than stock CV carb, but care must be taken not to overthrottle.

(15) Heavier valve springs protect against valve float at high rpm, but increase wear on valvetrain. Not required for occasional use of rpm up to 6,500. Should be used for extended use above 6,000 or rpms higher than 7,500.

(16) Domed pistons provide large squish areas allowing higher combustion pressures and power with less risk of pinging.

(17) The cam in the SE kit is the most radical of those listed here. The intake closing is the latest resulting in the highest compression loss. The lift is the highest, requiring heavier valve springs and valve to piston and valve to valve clearance should be checked carefully.

(18) Larger valves increase flow in proportion to the increase in diameter; however, with more flow area comes reduced velocity, negatively impacting low rpm performance.



Gebruikersavatar
kruisje
Member&Sponsor
Member&Sponsor
Berichten: 207
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Verstuurde bedankjes: 10 keren
Ontvangen bedankjes: 44 keren
Contacteer:

Re: Dragpipes of uitlaat met wel een beetje tegendruk ?

Bericht door kruisje » 23 dec 2017 12:46

hoppa ;-)



Plaats reactie