open uitlaten, highflow luchtfilter, en Dyno-kit

Optimalisering en tuning van de motor.
Plaats reactie
Peke Gent
5-9
5-9

open uitlaten, highflow luchtfilter, en Dyno-kit

Bericht door Peke Gent » 27 sep 2015 23:06

Eind 2008 schreef ik voor het oude forum een vrij gedetailleerde uitleg over mijn ervaringen met het rejetten van mijn Sportster XLC 883.
Vandaar was ik zo vrij die ervaringen nog eens op te diepen. Al was het maar om een pittige start te geven aan het nieuwe forum.
Het onderwerp blijft alvast hot bij mijn eigen Harley vrienden (België, regio Gent). Vandaar blijft het mij begeesteren en zoek ik naar gelijkgestemden hun ervaring hiermee. Ik ben nog steeds niet helemaal tevreden van mijn rijprestaties, dus alle tips en hints zijn welkom.
Als het forumpanel me dus toelaat om mijn artikel hier nog eens te herposten... zoiets als de stok in 't hoenderhok, maar dan eerder de sproeier in de carbu! ;)

.........toch raar dat iedereen compleet uiteenlopende theoriën heeft over ploffen in de carburator of de uitlaten.
Sta me dus toe mijn eigen ervaringen te delen.
Ik rij met een 883 van 2001. Met highflow uitlaten van Samson en een aftermarked luchtfilter met hoog debiet.
Origineel sproeiers 42 en 165.
Bij aankoop vond ik hem niet slecht rijden, maar mijn vorige had een DynoJet dus deze kreeg er ook 1 vd Sint.
De eerste experimenten vielen me nogal tegen (afgesteld volgens Dyno gebruiksaanwijzing). Maw een 170 voor andere uitlaten en luchtfilter. Ik kreeg regelmatig ploffen in de carbu, ook bij een constante gasstand aan ongeveer 80-90 km / uur.
Vandaar dacht ik toch maar een 180 proberen...nog slechter! Dus terug naar 165 en de naald 1 standje hoger gezet (circlips 1 groefje lager zetten dus) en dit was vééél beter, opmerkelijk zelfs. Gezien ik ondertussen las dat een lichtere veer een hoger verbruik kan geven, behield ik de originele.
Ondertussen helaas de knop van de chocke die afbrak (was al bij aankoop van de vorige eigenaar verneukt, en meestal duurt het dan niet lang meer)
Ik moest wél mijn mengselregelschroef op 3.50 toeren uitdraaien, en vandaar heb ik nu een 45 pilot jet aangeschaft; die komt er morgen op en zal er voor zorgen dat mijn mengselregelschroef niet zo ver uithoeft. Vervelend dat je met deze temperaturen van 3 °C overdag geen degelijke betrouwbare testen kan uitvoeren. (je krijgt de motor al niet snel genoeg warm, ALS je hem al warm krijgt..en tegen dat het zover is, denk je al lang aan die warme chocomelk en een hete douche hahaha)
Eergisteren met mijn opgedane ervaringen mijn vriends 883 van 2003 ook aangepast naar DynoJet. (hij had enorm last van ploffen in de carbu en zwarte bougies)
Hij heeft een compleet originele sportster, ook de uitlaten, en de luchtfilter. Eerst maakte ik bij hem dezelfde set-up als de mijne, doch weinig of geen verbetering. Daarna de hoofdsproeier verlaagd van 165 naar 160 en het ploffen is nagenoeg volledig verdwenen. ook alweer, de koude temperaturen laten niet toe een heel correcte test te rijden.
Ik las hierboven ergens dat je ploffen verbetert door een grotere hoofdsproeier; ik wil dat dus tegenspreken.
Wat ik wél merkte..als je hoofdsproeier "ongeveer" al juist is...dat het ploffen dan verbetert door de mengselregelschroef 1/8 ste tot 1/4 uit te draaien.
Nog een ervaring...indien je te arm rijdt, liever eerst eens proberen met de naald 1 standje hoger te zetten en dan pas kijken om de sproeier te vergroten.
En nog iets...verander steeds 1 zaak ineens, iets opschrijven helpt in de nabije toekomst te weten wat wélen niet goed draaide.
Oh ja....mijn Samsons hebben uithaalbare dempers...beestig geluid zonder..maar qua prestaties moet je daarvoor VEEL inboeten en het zou niet goed zijn voor je kleppen.
@ tester...die fantastische knallen als je terugschakelt...quasi zeker dat je dragpipes hebt of allessinds uitlaten die veel te weinig tegendruk hebben.
En mij maak je niet wijs dat dat ploffen in je carbu gezond is. Je schrijft het zélf...ploffen in de carbu is dikwijls een teveel aan brandstof wat ergens verbranden moet.
Als je dus na een hele stevige rit een korte pittstop neemt, en terug de motor opgaat, gebeurt het al eens dat je bij het starten een serieuze knal hoort. Probeer eens NIET of minder voor te gassen alvorens op de startknop te drukken. Té arm of te rijk, beiden kunnen volgens mij.Ik hou het op : niet juist afgesteld want te arm en te rijk, in beide gevallen zal je niet dadelijk starten, en dan begin je te klooien met gas geven, choke meer of minder, en onherroeplijk krijg je dan plots veel te veel brandstof ter beschikking, en ja, dan een vonkje erbij en KNAL!!
Je moet zo een carbu maar eens opengooien, en je zal zien dat die helemaal zwart ziet tot op je membraan; en dan spreek ik niet alleen van gewoon vettig zwart spul, maar hier en daar zelfs hard roet. Gezond kan dat niet zijn.

Mijn conclusies...carbu (correct) rejetten is niet zo makkelijk als DynoJet en veel mensen wel beweren. En ofwel doe je het best op de Dynobank (tegen vette betaling), ofwel voldoende gecontroleerd experimenteren en logisch werken, en vooral : 1 zaak tegelijkertijd veranderen en je gezond verstand en technisch inzicht kunnen uiteraard ook helpen.

ps kunnen we hier geen onderwerp starten : wie gebruikt welke set-up sproeiers en aantal toeren mengselregelschroef uit-gedraaid. Uiteraard dienen type motor en modificaties zoals uitlaten (origineel, half-open, of dragpipe) , luchtfilter (origineel of aftermarked), ontsteking vermeld te worden. Ik spreek dan uitsluitend over de CV carburator hé.

bow
1000-1249
1000-1249
Verstuurde bedankjes: 50 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren

Re: open uitlaten, highflow luchtfilter, en Dyno-kit

Bericht door bow » 27 okt 2015 12:03

In ieder geval nuttige informatie wat je hebt geschreven , en je moet zeker alles gaan op schrijven wat je doet. Goed afstellen is best wel veel werk , het kost in ieder geval veel tijd. Je moet toch elke keer die carburateur er achter weg halen , is het gelukkig voor een sportster er maar 1 , [ik moest er 3 achter weg halen] . En daar wordt je ook vanzelf handig in. Maar stapje voor stapje bezig gaan ,eerst je uitlaten vervangen. Checken en afstellen , dan je luchtfilter ,checken en afstellen. Dan kom je er vanzelf uit , wat voor jouw de beste setting is. Doe je alles in 1 keer , ga je fouten maken. Ook omdat je geen gegevens hebt hoe het was met alleen andere uitlaten of filter

*Rob*
10-24
10-24

Bericht door *Rob* » 07 nov 2015 20:31

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met een 1200.
Ik heb een tijd geleden een open luchtfilter geplaatst en een contactpunten-ontsteking nu krijg ik de motor niet goed meer afgesteld.
Het is nu zelfs zover dat hij niet meer wilt starten.
Ik had daarvoor ook veel last van het ploffen in de carbu.
Ik rij momenteel met een hoofdsproeier 180 een slow jet van 45 en een originele naald en gasschuif.
Maar deze setup is dus niet goed.

Peke Gent
5-9
5-9

Bericht door Peke Gent » 08 nov 2015 20:55

*Rob* schreef:Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met een 1200.
Ik heb een tijd geleden een open luchtfilter geplaatst en een contactpunten-ontsteking nu krijg ik de motor niet goed meer afgesteld.
Het is nu zelfs zover dat hij niet meer wilt starten.
Ik had daarvoor ook veel last van het ploffen in de carbu.
Ik rij momenteel met een hoofdsproeier 180 een slow jet van 45 en een originele naald en gasschuif.
Maar deze setup is dus niet goed.
Beste Rob, Je hebt dus meerdere zaken tegelijkertijd uitgevoerd. Ik kan me vergissen, maar je sproeiersetup lijkt niks extreem abnormaals... Ik denk eerder dat er iets fout zit met die nieuwe ontsteking.
Als tussencontrole misschien toch je carbu eens nagaan... krijgt die brandstof... kraantje open... geen vuile sproeier ingestoken (of tesamen met een nieuwe sproeier, wat aanklevend vuiltje...)
Kijken of de vlotter zijn werk doet.
De ontsteking kan je anderzijds wel checken door de bougie los te draaien, bougiekap op klikken, en dan de bougie ergens tegen je massa laten hangen, en dan starten. (liefst niet aankomen tijdens de start, of je hebt echt geen ochtendkoffie nodig om wakker te worden :lol: Kijken of hij normaal vonkt...?
Geen vonk= geen ontsteking hé. Wél een vonk kan ook nog impliceren dat de timing niet oke is... Maar je hebt toch al een begin om één en ander eens na te gaan.
In ieder geval succes gewenst. (je hebt nu toch een ganse winter om het uit te vlooien :p )

reesefrank
1-4
1-4

Bericht door reesefrank » 04 jan 2016 14:33

Beste allen,

wilde even mijn ervaringen deelen:

883 C, 2005.

Stap 1: 5 holen in de sheetmetall van de uitlaaten van 5,5 mm + K&N luchtfilter -> minder ploffen, Motor rustig bij laag tourental

Stap 2: Dyno Jet kit 190 hoofdspoeier-> 62 hp 73 Nm (meting)-> soms ploffen in de carbu aleen bij acceleratie uit de leegloop, acceleratie vanuit leegloop nog traag

Stap 3: Big Sucker + 45 Pilot-> prima. bijna nooit ploffen (aleen bij koud Motor af en toe). uitstekend prestatievermogen, ook vaniut leegloop en een pittige Sound.

Ben er klaar me. (TÜV ook :D )

Groeten Frank

Als de wielen niet wentelen, is het geen biken

bow
1000-1249
1000-1249

Bericht door bow » 04 jan 2016 20:41

Je kan je gasnaald nog een halve mm hoger zetten. Dan moet het helemaal top zijn

reesefrank
1-4
1-4

Bericht door reesefrank » 05 jan 2016 08:41

Zal ik doen!

Als de wielen niet wentelen, is het geen biken

Peke Gent
5-9
5-9

Bericht door Peke Gent » 30 apr 2016 23:50

[quote="reesefrank"]Beste allen,

wilde even mijn ervaringen deelen:

883 C, 2005.

Stap 1: 5 holen in de sheetmetall van de uitlaaten van 5,5 mm

Beste Frank, waar previes boorde je die gaten? Is dat niet dat zonde als dat originele HD dempers zijn?
Volgens mij kan je beter de einddemper losmaken en in het middelste enkele niet al te grote gaten boren welke je, indien de noodzaak of keuring zich zou voordoen, terug kan dichtmaken dmv inox schroeven/bouten. Niet te klein of ze slibben dicht. Niet te groot om ze nog dicht te krijgen. Wil je er zoveel werk niet van maken dan neem je een lang stuk betonijzer van 10 of 12 mm, en ram je via het uitlaatkanaal, een gat in het afgesloten deel IN je demper. Ik zag het al doen en ga het binnenkort proberen bij een vriend ('s Sportster) ;)

Johan m
100-199
100-199
Verstuurde bedankjes: 31 keren
Ontvangen bedankjes: 32 keren

Bericht door Johan m » 24 apr 2017 23:15

Zo, ff een ouder topic gebruiken.

Ben het een en ander aan problemen aan het oplossen aan mijn motor.
Een er van is dat zo lang als ik hem heb ik altijd het idee heb gehad dat de motor te arm staat.
Is een opgeboorde 883- dus nu 1200, uitlaten met binnendempers en k&n luchtfilter, knallen in de uitlaat bij gas los en witte bougie's/uitlaatkleppen.

Vandaag de carburateur losgehaald om het een en ander te controleren.
-de hoofdsproeier is een 190
-de luchtmengselschroef is bereikbaar (daar heeft men ook al aan gezeten)
-ik heb het idee dat het membraam niet helemaal goed heeft gezeten. (Of geeft dat andere gevolgen?)

de hoofdsproeier lijkt mij aan de grote kant, dus groter gaan lijkt mij geen optie, of wel?

bow
1000-1249
1000-1249

Bericht door bow » 24 apr 2017 23:42

Als je bougie wit is staat ie te arm. Zou toch een grotere sproeier proberen.

charlesb52
*
*
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Bericht door charlesb52 » 25 apr 2017 08:05

Kapot of verkeerd gemonteerd membraan zorgt voor een te rijk mengsel.
190 is al groot, is ook het middengebied aangepakt?
Bij een dynojet kitje zit ook de naald etc erbij!

stefke
10-24
10-24

Bericht door stefke » 10 aug 2017 13:28

op mijn 883 xl van 2008 heb ik vance shortshot,en een kn filter , geplaats moet ik naar de garage om de mapping te laate controleeren?
grtjs

charlesb52
*
*
Verstuurde bedankjes: 763 keren
Ontvangen bedankjes: 304 keren
Contacteer:

Bericht door charlesb52 » 10 aug 2017 14:51

Ja, hij loopt anders veel te arm en warm!

scheurneusje
600-699
600-699
Verstuurde bedankjes: 340 keren
Ontvangen bedankjes: 152 keren
Contacteer:

Bericht door scheurneusje » 10 aug 2017 15:36

hmmm ik zag dat er bij mijn 1200 ook een 190 hoofdsproeier in zit,hij loopt lekker maar toch soms knallen,alhowel na iridium bougies minder lijkt...we zullen afwachten,zeker interessant allemaal...

Never Give Up💀😁

Plaats reactie