
Nieuwe uitlaat & pulley's monteren
- charlesb52
- *
- Berichten: 1853
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Verstuurde bedankjes: 763 keren
- Ontvangen bedankjes: 304 keren
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Als je iets nodig hebt van gereedschap; je mag wat lenen vanuit Maastricht
!!!

- beemer_e91
- 100-199
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 03 dec 2018 15:28
- Verstuurde bedankjes: 1 keer
- Ontvangen bedankjes: 67 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
blijf het prachtig vinden hoe we elkaar proberen te helpen.
al is het met tekst en uitleg, gereedschap lenen enz.
kort samengevat: we zijn goed bezig met z'n alle
succes

al is het met tekst en uitleg, gereedschap lenen enz.
kort samengevat: we zijn goed bezig met z'n alle

succes
they say: loud pipes save lives 

- MoneyFor
- 1000-1249
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden
- Verstuurde bedankjes: 192 keren
- Ontvangen bedankjes: 437 keren
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Vering is zoals reeds gezegd torx T50
Pulley bouten = 5/8" maar kan eventueel met 16mm
Spanners = 1/2" of 13mm ( idem voor je uitlaat moeren aan de cyl )
Dan moer op de as aan de E clip zijde = 1 1/4"
as aan de uitlaat zijde = 1 1/8"
Voor de as kunnen 2 Engelse sleutels worden gebruikt maar dan kan je niet op spanning trekken volgen Nm maar op gevoel
Pulley bouten = 5/8" maar kan eventueel met 16mm
Spanners = 1/2" of 13mm ( idem voor je uitlaat moeren aan de cyl )
Dan moer op de as aan de E clip zijde = 1 1/4"
as aan de uitlaat zijde = 1 1/8"
Voor de as kunnen 2 Engelse sleutels worden gebruikt maar dan kan je niet op spanning trekken volgen Nm maar op gevoel

-
- 100-199
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Verstuurde bedankjes: 25 keren
- Ontvangen bedankjes: 47 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Bedankt!
Straks even langs de shop rijden voor de nodige bestellingen te doen.
Voor de as zal ik wel 1 engelse sleutel nemen, en 1 dop voor op de momentsleutel.
Straks even langs de shop rijden voor de nodige bestellingen te doen.
Voor de as zal ik wel 1 engelse sleutel nemen, en 1 dop voor op de momentsleutel.
- MoneyFor
- 1000-1249
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden
- Verstuurde bedankjes: 192 keren
- Ontvangen bedankjes: 437 keren
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Roel als je voor de achteras één dop neemt, dan neem je die van de E clips kant , de moer kant dus, dat is die van 1 1/4" ( +- 31,7 mm. ) de andere kan perfect met de Engelse sleutel en dan kan je met de momentsleutel de dop gebruiken. En bij voorkeur een zeskant dop !
Meet voor het zekerste even na want je weet nooit
heb de mm's erbij gezet.
Meet voor het zekerste even na want je weet nooit

-
- 100-199
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Verstuurde bedankjes: 25 keren
- Ontvangen bedankjes: 47 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Alles besteld, normaal eind deze week beschikbaar.
Geen 6-kant doppen in inch maten, enkel 12-kant ... Bij 3 a 4 verschillende merken gekeken (USAG, Hazet, ...).
Voor de as heb ik een ring/steeksleutel genomen in maat 1 1/8 (uitlaat kant) en dop in maat 1 1/4 (moer / E-clips kant)
Morgen bij de dealer de HD specifieke onderdelen bestellen.
Geen 6-kant doppen in inch maten, enkel 12-kant ... Bij 3 a 4 verschillende merken gekeken (USAG, Hazet, ...).
Voor de as heb ik een ring/steeksleutel genomen in maat 1 1/8 (uitlaat kant) en dop in maat 1 1/4 (moer / E-clips kant)
Morgen bij de dealer de HD specifieke onderdelen bestellen.
-
- 100-199
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Verstuurde bedankjes: 25 keren
- Ontvangen bedankjes: 47 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Zelf maken of meten met de lintmeter.
Ben het nog even aan het bekijken.
Ik ga wel van die uitlijndoppen voor op de bouten kopen, zodat het middelpunt duidelijk is.
Ben het nog even aan het bekijken.
Ik ga wel van die uitlijndoppen voor op de bouten kopen, zodat het middelpunt duidelijk is.
- MoneyFor
- 1000-1249
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden
- Verstuurde bedankjes: 192 keren
- Ontvangen bedankjes: 437 keren
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Manueel gebruik maakt 6 of 12 kant niet zo veel uit hoor, ik probeer zoveel als mogelijk zeskant doppen te kopen omdat ik dat beter vind en zeker als je die met perslucht gaat gebruiken, een 12 kant beschadigd de moer dan te makkelijk en in aankoop zit er meestal niet veel verschil in prijs. De meeste doppen die ik heb zijn van Facom, zulke zwarte.RoelVP schreef: ↑25 feb 2019 18:31Alles besteld, normaal eind deze week beschikbaar.
Geen 6-kant doppen in inch maten, enkel 12-kant ... Bij 3 a 4 verschillende merken gekeken (USAG, Hazet, ...).
Voor de as heb ik een ring/steeksleutel genomen in maat 1 1/8 (uitlaat kant) en dop in maat 1 1/4 (moer / E-clips kant)
Morgen bij de dealer de HD specifieke onderdelen bestellen.
Mocht je nog eens doppen nodig hebben en ze niet vinden in NL, is dit hieronder misschien een goed adres ( eventueel ook voor anderen die op zoek zijn

Dopsleutels CENTRALAUTO
.
-
- 100-199
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Verstuurde bedankjes: 25 keren
- Ontvangen bedankjes: 47 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Ok, even nog de manual gecheckt op wat ik nodig heb. Ik zag dat ik bij installatie van het wiel de as moet insmeren met "anti-seize lubricant". Is dat dezelfde als bv gebruikt wordt voor op de schroefdraad bij de installatie van de O2-sensors? (daar wordt gevraagd anti-seize op de draad te smeren voor installatie)
Alvast al bedankt voor de goede hulp!
Alvast al bedankt voor de goede hulp!

- Peke
- Moderator
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
- Verstuurde bedankjes: 105 keren
- Ontvangen bedankjes: 124 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Uitlijndoppen? Heb ik dat gemist in dit hele verhaal?
Wacht niet met genieten tot later….Want als later eerder komt ben je te laat.
-
- 100-199
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Verstuurde bedankjes: 25 keren
- Ontvangen bedankjes: 47 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Volgens manual "axle alignment plug set", pluggen om in de "grote" gaten van de as aan weerszijden te steken, met in het midden een klein gaatje, om een accurate meting te kunnen doen.
Toegevoegd in 1 minuut 54 secondes:
Ziehier
Toegevoegd in 1 minuut 54 secondes:
Ziehier
- Bijlagen
-
- _20190225_211910.JPG (139.13 KiB) 4104 keer bekeken
- charlesb52
- *
- Berichten: 1853
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Verstuurde bedankjes: 763 keren
- Ontvangen bedankjes: 304 keren
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Je mag natuurlijk zélf kiezen, maar die uitlijndoppen zijn overbodig; gewoon de centimeters meten (tot begin gaatje
) en het HD-geld besparen.

- Peke
- Moderator
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
- Verstuurde bedankjes: 105 keren
- Ontvangen bedankjes: 124 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Als je zoiets kunt maken zoals in het filmpje dan heb je de juiste hart op hart maten precies zonder de uitlijndoppen aan te schaffen (weet niet wat ze kosten)
Een 2010 zal geen gaatjes hebben dus moet je de maat halen uit de bouten met het center gat
Knap dat je de uitdaging aan gaat @RoelVP ik ben er nog niet aan toe al zou het voor mijn klusje ook handig zijn.
Een 2010 zal geen gaatjes hebben dus moet je de maat halen uit de bouten met het center gat
Knap dat je de uitdaging aan gaat @RoelVP ik ben er nog niet aan toe al zou het voor mijn klusje ook handig zijn.
Wacht niet met genieten tot later….Want als later eerder komt ben je te laat.
-
- 50-99
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 26 dec 2018 19:31
- Verstuurde bedankjes: 24 keren
- Ontvangen bedankjes: 16 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Je moet je achter-as insmeren met lagervet bij terug plaatsen.RoelVP schreef: ↑25 feb 2019 20:15Ok, even nog de manual gecheckt op wat ik nodig heb. Ik zag dat ik bij installatie van het wiel de as moet insmeren met "anti-seize lubricant". Is dat dezelfde als bv gebruikt wordt voor op de schroefdraad bij de installatie van de O2-sensors? (daar wordt gevraagd anti-seize op de draad te smeren voor installatie)
Alvast al bedankt voor de goede hulp!![]()
Schroefdraad van sensoren / bougies etc. zou ik altijd terug plaatsen met een beetje kopervet aan de schroefdraad dan krijg je ze altijd los. Dat bedoelen ze met ‘anti-seize’ verwacht ik.
Als je je achterste pulley vervangt dan moet je de bouten vastzetten met loctite. Belangrijk!
Ga rustig te werk en hou het handboek erbij, hier staat alles stap voor stap ook nog eens in beschreven met alle aanhaal momenten etc. dan komt het vast goed

- charlesb52
- *
- Berichten: 1853
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Verstuurde bedankjes: 763 keren
- Ontvangen bedankjes: 304 keren
- Contacteer:
-
- 100-199
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Verstuurde bedankjes: 25 keren
- Ontvangen bedankjes: 47 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Het anti-seize voor op de schroefdraad van de o2 sensoren heb ik bijbesteld.
Ik heb loctite red, zoals aangegeven in het handboek, voor de achterpulley.
Ik heb loctite red, zoals aangegeven in het handboek, voor de achterpulley.
-
- 25-44
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 21 sep 2015 21:11
- Verstuurde bedankjes: 10 keren
- Ontvangen bedankjes: 6 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Roel indien je iemand zoekt met een uitgebreide technische bagage, hiermee bedoel ik de motor vasthouden en een sleutel aangeven, dan ken ik wel zo iemand. Laat maar horen
- MoneyFor
- 1000-1249
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden
- Verstuurde bedankjes: 192 keren
- Ontvangen bedankjes: 437 keren
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Top dat er nog zulke mensen bestaan, ik heb gelukkig de mogelijkheid om veel alleen te doen want plots heeft iedereen het druk druk druk

Toegevoegd in 2 uren 7 minuten 54 secondes:
Zojuist dit tegengekomen, en in de how to geplaatst, low budget DIY om je motor op te heffen.
Klik op de foto:

- MoneyFor
- 1000-1249
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden
- Verstuurde bedankjes: 192 keren
- Ontvangen bedankjes: 437 keren
- Contacteer:
-
- 100-199
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Verstuurde bedankjes: 25 keren
- Ontvangen bedankjes: 47 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Vandaag begonnen, so far so good.
Wiel en achterpulley zijn er af, nu alles in orde aan het maken voor terug te installeren.
Foto's volgen later.
Toegevoegd in 2 uren 53 minuten 31 secondes:
Vraagje:
ik probeer mijn wiel uit te lijnen, maar ik merk dat de belt op de voorpulley altijd naar buiten komt tot voorbij de rand.
Is dat omdat mijn uitlijning zodanig verkeerd is? of mis ik nog iets anders?
Wiel en achterpulley zijn er af, nu alles in orde aan het maken voor terug te installeren.
Foto's volgen later.
Toegevoegd in 2 uren 53 minuten 31 secondes:
Vraagje:
ik probeer mijn wiel uit te lijnen, maar ik merk dat de belt op de voorpulley altijd naar buiten komt tot voorbij de rand.
Is dat omdat mijn uitlijning zodanig verkeerd is? of mis ik nog iets anders?
-
- 100-199
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
- Verstuurde bedankjes: 25 keren
- Ontvangen bedankjes: 47 keren
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Dus na wat op te zoeken is het normaal dat de belt naar buiten beweegt indien je naar voren rijdt en naar binnen bij achteruit. Dit is wat gebeurt bij mij ook. Alleen gaat hij te ver naar buiten en loopt de belt 1 a 2 millimeter naast de front pulley. Ik ga nog wat met de uitlijning spelen vandaag.
- MoneyFor
- 1000-1249
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden
- Verstuurde bedankjes: 192 keren
- Ontvangen bedankjes: 437 keren
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitlaat monteren
Je kan terwijl de belt nog niet volledige op spanning zit en de motor nog is opgeblokt aan het wiel draaien , zowel naar voor en achter. Op dit moment regel
je het zodanig af dat de belt zo goed als mogelijk recht blijft lopen terwijl je het wiel zowel voor en achterwaarts draait. Dan gelijkmatig de belt op spanning
trekken met de spanners op achteraan op de achterbrug.
Als dit alles is gebeurd en je belt blijft goed zitten zonder aan te lopen naar links of rechts kan je nog een keer controleren met de tool of met de meter wat je
ook gebruikt hoe de positie van het wiel is. Belangrijker is dat je riem niet ligt te wringen dan dat het een klein beetje afwijkt, kijk of alles goed vast zit en maak
een testritje, ik neem aan dat je al eens zonder handen hebt gereden dus bij een +- 30 à 40km uur laat je het stuur even los en als de motor mooi recht blijft lopen
zit je goed. Ik gebruik liefst van al deze manier van testen dan al die ongein
Tip: kijk ook na dat je de spacers goed hebt zitten !
Ik kijk uit naar het resultaat.
je het zodanig af dat de belt zo goed als mogelijk recht blijft lopen terwijl je het wiel zowel voor en achterwaarts draait. Dan gelijkmatig de belt op spanning
trekken met de spanners op achteraan op de achterbrug.
Als dit alles is gebeurd en je belt blijft goed zitten zonder aan te lopen naar links of rechts kan je nog een keer controleren met de tool of met de meter wat je
ook gebruikt hoe de positie van het wiel is. Belangrijker is dat je riem niet ligt te wringen dan dat het een klein beetje afwijkt, kijk of alles goed vast zit en maak
een testritje, ik neem aan dat je al eens zonder handen hebt gereden dus bij een +- 30 à 40km uur laat je het stuur even los en als de motor mooi recht blijft lopen
zit je goed. Ik gebruik liefst van al deze manier van testen dan al die ongein

Tip: kijk ook na dat je de spacers goed hebt zitten !
Ik kijk uit naar het resultaat.