Nieuwe uitlaat monteren

Optimalisering en tuning van de motor.
RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 10 mar 2019 09:28

Bedankt vooor de tips.

Ivm de spacers, in welke mate kunnen die verkeerd zitten? Iets speciaals waar ik op moet letten?



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 10 mar 2019 09:46

In regel kun je ze niet verkeerd steken maar soms zijn ze niet origneel en opgebouwd uit meerdere stuks en heb al geweten dat
er iemand in geslaagd was de rondel van de as ermee tussen te steken in plaats van aan de moer te gebruiken daarom maak ik je
er attent op. Want dan kan je lang bezig zijn met uitlijnen :)


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 10 mar 2019 11:18

De belt blijft naar rechts lopen, ongeacht wat ik doe ...

Mijn spacers zitten goed, ik heb de originele en als ik de as losser zet dan draaien ze vlot mee.



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 10 mar 2019 11:49

Is moeilijk om vanop afstand dit te beoordelen,

Spacers draaien nooit mee maar dat komt nu natuurlijk omdat de as nog niet is aangetrokken, dit heeft echter geen invloed op wat er gebeurt het al dan
wel of niet meedraaien van de spacers. Ik heb nu niet het verhaal helemaal terug gelezen maar ik dacht dat je dus alles nieuw had, de achterpully en riem.

Is de pulley exact hetzelfde van totale "dikte" indien ja, is daar het probleem niet. Je weet ook niet of voorheen je riem al niet opzij trok en dat dit de oorzaak
is van de slijtage die je op je riem had. Wat ik nu zou doen is het wiel monteren zonder spacers en laten draaien zodat de riem mooi in het "midden" blijft lopen.
Vanaf dat dit het geval is, meten of je spacer wel de correcte maat heeft want voor zover ik het nu kan beoordelen zit daar het probleem.

Zoals gezegd zeer moeilijk voor mij om te beoordelen vanachter de pc.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 1657
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Verstuurde bedankjes: 528 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door charlesb52 » 10 mar 2019 12:02

En wat bedoel je; scheef of meer aan één kant van de pulley?



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 10 mar 2019 12:11

Ik denk dat de riem de nijging heeft om eraf te lopen, dus wringt. Meer aan één kant dan de andere dat maakt niet uit, maar wat ik opmaak uit
de uitleg is dat die scheef loopt dus wringt op de pulley.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 10 mar 2019 13:06

ivm de spacers, die draaien uiteraard niet mee als ik het wiel draai, maar als ik de as voldoende los zet, dan kan ik de spacers zelf wel losjes met de hand doen draaien, maar verder zit er geen speling op.

Ik heb mijn oude belt en achter pulley eens bekeken. Het lijkt me dat de belt altijd relatief rechts heeft gelopen.
De rechterkant van de belt is "proper" terwijl hij links duidelijk vuil is. Hij loopt aan de rechterkant ook iets conisch af, terwijl links de belt een rechte hoek heeft (aan de buitenkant van de belt).
De rechterbinnenkant van de oude pulley is ook proper (daar waar de belt tussenin loopt).
De cover van de front pulley is aan de binnenkant ook op enkele plaatsen proper, terwijl de rest vuil is.

Ik begin te vrezen dat ik mijn front pulley ook ga moeten vervangen. Op het eerste zicht leek hij nog goed, maar als ik goed kijk en ook voel, merk ik toch een licht reliefverschil.
Ik zal zo dadelijk een foto bij plaatsen waar je kan zien wat ik bedoel.
Kan dat misschien de reden zijn dat hij naar rechts trekt?

Toegevoegd in 2 minuten 18 secondes:
Foto's

Toegevoegd in 8 minuten 25 secondes:
Voor de duidelijkheid, het relief op de front kan je zien aan ongeveer 1/5de aan de binnenkant van de tanden.
Bijlagen
_20190310_130723.JPG
_20190310_130723.JPG (167.73 KiB) 289 keer bekeken
_20190310_130740.JPG
_20190310_130740.JPG (138.56 KiB) 289 keer bekeken



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 10 mar 2019 15:56

Als die scheef is afgesleten kan dat een oorzaak zijn maar zou persoonlijk toch even proberen zonder spacers en kijken wat dat zegt. Als je
riem mooi recht blijft lopen, dan kijken of je spacer de juiste lengte heeft want ik kan mij niet van het idee ontdoen dat uitlijning voor het
probleem zorgt.

Dat heeft dus niet alleen te maken dat je wiel al dan niet recht staat. Je 2 pulley's moeten mooi in lijn lopen. Ik heb net spacers gemaakt voor
mijn project, ik zet daar de laser op en meet dat uit maar je kan het manueel doen met de riem zelf zoals ik zei of met een metsers koord. Is
wel moeilijk om dat zo in tekst uit te drukken allemaal.

Ik zou beginnen met te kijken zonder de spacers erop, riem laten lopen zodat die in lijn zit en spacer nameten.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 10 mar 2019 17:12

Ok, dat ga ik eens proberen. Dat kost me alleszins niets. :)

Ik vind het wel vreemd, de spacers zijn origineel, en de nieuwe achterpulley is OEM en is hetzelfde als de vorige. Dan had de belt voordien toch ook veel te fel moeten uitlopen naar rechts?
Hij liep wel rechts, maar niet zo ver als nu.



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 10 mar 2019 17:24

Uitlopen of aflopen ? dat is iets gans anders ,

Het is niet uitzonderlijk dat de belt meer links of recht op de pulley loop maar hij mag niet zich eraf willen wringen. Dus doe die test
even en zoals je zei dat kost niets, ik ben benieuwd.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 10 mar 2019 18:16

Aflopen, enkele millimeters af de front pulley.
In deze situatie loopt de belt tegen de onderste belt guard. Maar vooral lopen de tanden van de belt _op_ de zijkant van de achter pulley. Ze vallen snel in plaats, maar het is duidelijk voelbaar en hoorbaar.

Ik zet mijn belt vanvoor altijd helemaal links, en als ik de achterband 1 keer omdraait is de belt al helemaal naar rechts verschoven.

Ik probeer jouw tip op een andere dag, nu geen tijd meer, kinderen verwachten ook aandacht.



RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 13 mar 2019 21:15

Vanavond al even geprobeerd: spacers er tussenuit gehaald en dan proberen centraal te laten lopen.

Zowel met mijn wiel helemaal links als rechts geschoven blijft de belt op de front naar rechts opschuiven totdat de tanden van de belt op de rand van de rear beginnen lopen.

Gezien de belt naar rechts opschuift, heb ik nog wat extra getest met het wiel links geschoven. Uitgelijnd met de meetmethode, en ook zowel te strak als te slap aangedraaid langs 1 kant: zelfde resultaat.

Als het wiel helemaal links staat en/of te strak aangedraaid aan de linkerzijde, dan lopen de tanden van de belt sneller op de rand van de rear en dat geeft voldoende weerstand zodat de belt op de front niet over de zijkant afloopt. Maar goed, hij loopt dan op de tanden, dus het is geen ideale situatie.

Toegevoegd in 2 minuten 29 secondes:
Eerste foto: Belt op de front die enkele millimeters afloopt.

Toegevoegd in 3 minuten 22 secondes:
Tweede foto: slechte foto om duidelijk proberen te tonen dat mijn front niet egaal meer is. Zie lichte indekking op 1/5 links

Toegevoegd in 42 secondes:
De foto's zijn gewisseld in volgorde...
Bijlagen
_20190313_211908.JPG
_20190313_211908.JPG (113.42 KiB) 245 keer bekeken
_20190313_211700.JPG
_20190313_211700.JPG (152.53 KiB) 245 keer bekeken



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 14 mar 2019 09:00

Zal niets anders opzitten dan een nieuwe front pulley aan the schaffen dan, weet nu niet meer hoeveel die gelopen heeft maar normaal gaan die zeer lang mee.
Ik blijf dit met aandacht volgen :o


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 14 mar 2019 09:30

ik weet het niet vanbuiten, maar iets van 60 a 70k km.

Toegevoegd in 2 minuten 14 secondes:
Technisch vraagje: ik heb ergens gelezen dat een belt opschuift naar daar waar hij strakker zit, dus bij een conische pulley zou hij naar de dikke kant opschuiven.
Klopt dit?

Ik probeer een verklaring te vinden voor het feit dat hij op de front blijft opschuiven, en gezien er die oneffenheid is op de tanden van de front, lijkt me dat te kloppen met deze uitleg.



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 14 mar 2019 09:33

Is natuurlijk niet weinig en weerlegt de bewering van 100K zo zie je maar dat de praktijk telkens iets anders bekomt dan de theorie. Dit
zal dan wel de slijtage van je belt die toch al extreem was verklaren. Constante spanning langs alle kanten doet het uiteindelijk begeven.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 14 mar 2019 10:22

Alvast bedankt voor de hulp.
Ik heb de vraag ook even op dat andere internationale Sportster forum geplaatst, misschien dat daar nog iets nieuws uit de bus komt...

Nu het volgende, waar kan ik het materiaal lenen om de voorste pulley te vervangen? Ik heb het niet, en het kost 300 euro voor tools alleen... Beetje veel om misschien maar 1 keer per 10 jaar te moeten gebruiken.
Iemand?



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 14 mar 2019 11:15

Roel ik weet niet hoe je aan die 300€ komt maar een passende dopsleutel heb je voor een 40€ thuisgeleverd. Verder heb je een ratelsleutel en een
buis nodig dat is alles. Vast zetten idem, niet teveel wakker liggen van de torque hier, vast is vast en vanaf het moment dat je het plaatje met de 2
boutjes kan monteren is het oke. Dit is de borging en kan niet weg.

Dopsleutel Front Pulley

Beste is wel dat je de riem er oplegt voor de pulley los te trekken of vast te zetten en je motor met zijn wiel op de grond staat. Doe je dat niet komt
alle kracht die je zet op je versnellingsbak terecht.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 14 mar 2019 11:37

Omwille van het wphb dat vermeldt om de pulley vast te zetten en dan de juiste dop met breaker bar te gebruiken:
Van Zodiac:
* Jims Sportster pulley lock tool = 250 euro
* Jims sprocket socket for Sportster = 88 euro
Aangezien er veel kracht op komt, denk ik dat mijn simpele ratelsleutel hier niet goed voor is.
Kan ik hiervoor mijn momentsleutel gebruiken? Die gaat tot 200Nm (dacht ik, zo even uit het hoofd).

De pulley zelf valt goed mee:
* Front, 30 tooth, XL 1200 (HDI International export) (OEM 40380-04) = 96 euro.



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 14 mar 2019 11:44

Als je een momentsleutel hebt met 3/4" is het zeker een goede tool, je zal wel de buis nodig hebben om erop te zetten. Ik heb
momentsleutel niet genoemd omdat ik niet wist dat je die had. Accepteert je momentsleutel geen 3/4", hiervoor bestaan ook
verloop stukjes die het einde van de wereld niet kosten.

Ik ben zelfs nu aan het onderhandelen om zo'n prof diagnosetoestel te kopen van Harley, zelfs kleine shops hier in de buurt hebben
dat nog niet, onbegrijpelijk vind ik dat maar tja ik ben ook een geval apart.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

Gebruikersavatar
bow
900-999
900-999
Berichten: 972
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Verstuurde bedankjes: 34 keren
Ontvangen bedankjes: 93 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door bow » 14 mar 2019 19:47

als je een luchtsleutel gebruikt met juiste dop. Komt ie in 1x los zonder problemen



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 15 mar 2019 08:32

bow schreef:
14 mar 2019 19:47
als je een luchtsleutel gebruikt met juiste dop. Komt ie in 1x los zonder problemen
Ik heb luchtsleutel en de juiste dop, die van de Hugger was langs geen kanten los te krijgen. Met de buis erop was die direct los
en dan nog op een losse motor. Trouwens dan moet Roel nog een luchtsleutel kopen en nu enkel een dop :).


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 15 mar 2019 08:47

Volgens enkele reacties op "het andere forum" zou ik mijn rubbers van de motor mounts en de kogellagers etc van de achtervork moeten nakijken.
Potentieel ligt mijn blok niet meer "recht" in het frame, waardoor de uitlijning fout zit, en dit heeft wsch voor de slijtage op mijn front pulley gezorgd. Deze zou sowieso vervangen moeten worden.

Het vervangen van de uitlaat begint wel een hele klus te worden. :P Maar we geven nog niet op.

Toegevoegd in 54 secondes:
Ah ja, ik heb zo'n luchtsleutel liggen. Ik zei toch dat ik wel "iets" van materiaal heb. :D



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 15 mar 2019 08:51

Ik blijf het volgen, zo ook graag de oorzaak kennen.


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

RoelVP
100-199
100-199
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 16 keren

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door RoelVP » 15 mar 2019 18:01

Zonet de dop via MoneyFor's link besteld, wel wachten tot in april voor hij aankomt. In totaal geen 40 euro. :thumbs:
Morgen eens verder testen en ook maar eens mijn wphb lezen ivm de rubbers etc, en nodige onderdelen bestellen.



Gebruikersavatar
MoneyFor
600-699
600-699
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Oost Vlaanderen
Verstuurde bedankjes: 78 keren
Ontvangen bedankjes: 212 keren
Contacteer:

Re: Nieuwe uitlaat monteren

Bericht door MoneyFor » 15 mar 2019 18:27

Roel je moet het zelf nog eens verifiëren maar normaal heb je voor jouw motor de volgende oem n° nodig,

Achterste rubbers , 2 stuks : 48492-04A ( Isolator, rear mount )
Voorste rubbers, 2 stuks : 48463-04A ( Isolator, front mount )


Afbeelding

SPORTSTER ONDERDELEN TE KOOP : >> KLIK HIER<<

Plaats reactie