Contact opleggen tijdens het druppelladen?

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Procar

Contact opleggen tijdens het druppelladen?

Ongelezen bericht door Procar »

Een vraag: mag je het contact van een motor opleggen terwijl hij aan de druppellader hangt?

Ik heb deze gisteren zonder veel nadenken opgelegd en het geluid dat je normaal hoort bij het opleggen van het contact (injectiepomp?) maakt een zeer vreemd geluid, veel luider en ook heel anders...
Het lichtje op de batterijlader brandde ook onmiddellijk rood, wat wil zeggen dat er iets fout is.
Ik heb toen de lader afgekoppeld en nadien een paar keer het contact opgelegd en toen was er weer dat vreemd geluid.
De laatste keer klonk het normaal, en ik heb de motor dan ook een keer gestart en dat verliep zeer vlot.

Ik nam even nadien ook een vreemde geur waar rond de motor, dit kan ik me misschien wel ingebeeld hebben :oops:

Heb ik iets fout gedaan? Heeft de motor/batterij/electronisch gedeelte van de motor schade opgelopen?

De motor in kwestie is een Harley Sportster XL1200ca van 2014.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 242 times
Been thanked: 255 times

Re: Contact opleggen tijdens het druppelladen?

Ongelezen bericht door RoelVP »

Ik denk eerder dat uw druppellader kapot kan door het te hoge voltage van uw motorlaadcircuit, maar die hebben tegenwoordig een beveiliging (het rode lampje is daar een teken van). Niet dat die beveiliging altijd voldoende is, dat kan ik niet zeggen.

Uw moto zal er niet veel last van hebben.
De pomp kan wel wat "anders" klinken als hij een tijdje heeft stil gestaan.
Ik vermoed dat je u vooral veel ingebeeld hebt omdat je zoekt naar mogelijke problemen.
Ik ken het gevoel.
Procar

Re: Contact opleggen tijdens het druppelladen?

Ongelezen bericht door Procar »

Bedankt voor je antwoord!
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Has thanked: 272 times
Been thanked: 333 times

Re: Contact opleggen tijdens het druppelladen?

Ongelezen bericht door Peke »

Kan gebeuren maar beter niet meer doen.
Niet goed voor je ontsteking maar als ie het nu nog doet zal er wel niks aan de hand zijn. :roll:
Procar

Re: Contact opleggen tijdens het druppelladen?

Ongelezen bericht door Procar »

Alles lijkt normaal nu.. bedankt voor je antwoord!
Plaats reactie