Snelheidsmeter valt uit

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
hans_87
1-4
1-4
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2017 13:35

Snelheidsmeter valt uit

Ongelezen bericht door hans_87 »

Dag allemaal,

Bij deze stel ik mezelf meteen even voor in mijn eerste post. Ik ben Hans, en heb sinds februari m'n rijbewijs en ben direct een sportster gaan rijden. Een 883 uit 97. Ik rijd de meeste kilometers vooral woon-werk verkeer, maar maak ook graag een ritje door de bollenstreek en het groene hart.

De motor heeft het tot nu toe probleemloos gedaan, tot sinds kort de teller er onder bepaalde omstandigheden mee stopt. De naald heeft altijd een beetje zo nu en dan gewiebelt, maar echt een probleem vond ik dat niet. Van de vorige eigenaar heb ik begrepen dat de tellers die er nu op zitten, pas later zijn opgezet. Volgens hem heeft mijn model oorspronkelijk geen toerenteller.

De snelheidsmeter en kilometerteller vallen consequent uit bij het rijden van ca. 110km/pu of zo'n 3000rpm. De toerenteller dan blijft echter probleemloos werken. Bij rap optrekken en dus veel toeren maken valt hij ook uit in het stadsverkeer. Als ik rustig aan het touren ben, of een lagere snelheid aanhou op de snel en autoweg, komen de snelheidsmeter en kilometerteller weer tot leven. Als deze uitvallen, doen ook de richtingsaanwijzer en de claxon het niet meer. Het groot licht indicatielampje doet het nog wel, maar die van de richtingaanwijzers niet meer.

Mijn vraag is, wat moet ik vervangen, of laten vervangen bij de shop. Ik heb al wel het een en ander gelezen over de sensor bij de achterste cilinder, maar ik betwijfel of deze stuk is omdat de toerenteller het gewoon correct blijft doen. Mijn vermoeden ligt bij de spanningsregelaar, dat deze bij hogere toeren te veel voor zijn kiezen krijgt en de spanning niet meer kan reguleren. En dat als gevolg daarvan de snelheidsmeter en knipperlichten het dan niet meer doen. Bekabeling lijkt in orde, er hangt geen kabel los, en zitten nog gewoon stevig geaard.

Omdat ik geen sleutel ervaring heb met HD, graag jullie advies, voordat ik dingen ga vervangen wat helemaal niet nodig hoeft te zijn, of ergens aan begin wat mij als beginner boven de pet gaat.

Mvg, Hans
OneyedK

Re: Snelheidsmeter valt uit

Ongelezen bericht door OneyedK »

Welkom Hans!

Neem even de batterij uit en controleer of de dikke massakabel (van batterij tot onderaan blok volledig in orde is.
Het gebeurt dat die onderaan afscheurt en bij hoge rpm trilt hij zodanig dat de massa connectie gebrekkig wordt.
Kan natuurlijk ook een lokale massa zijn ter hoogte van het stuur, maar daar is het ook lastig zoeken...
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter valt uit

Ongelezen bericht door kruisje »

vlgs mij is het een elektronische km teller, dus met de sensor in het blok, net boven voortandwiel
die zijn van zichzelf lichtelijk magnetisch

dwz, alle slijpsel uit de bak, wat dood normaal is, kan op de sensor vast plakken, waardoor die niet meer de pulsen volledig doorgeeft

dus even het boutje eruit, sensor eruit wippen, en even schoon wrijven

kan zijn dat dit je probleem is, anders is het echt zoals boven beschreven een massa of kabel probleempje,
maar dan zou de toerenteller er eigenlijk ook mee moeten stoppen
hans_87
1-4
1-4
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2017 13:35

Re: Snelheidsmeter valt uit

Ongelezen bericht door hans_87 »

Bedankt voor de tips, eind deze week heb ik wat meer tijd en ga ik er even uitgebreid naar kijken. Vooralsnog blijft de sportster het verder prima doen, dus nog even geen noodzaak om hem direct te repareren.

@kruisje
Dat klopt, inderdaad een electronische teller. Geen kabel naar het voorwiel.
hans_87
1-4
1-4
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2017 13:35

Re: Snelheidsmeter valt uit

Ongelezen bericht door hans_87 »

Gisteren uitgebreid de bedrading nagelopen, en niks bijzonders tegengekomen. Accu goed vast, etc. Een losse massakabel van de kentekenverlichting even opnieuw vastgezet, zat een beetje gammel in z'n schoentje maar had nog wel contact. Het probleem heeft zichzelf vorige week woensdag al rijdende opgelost. Teller doet het sindsdien weer bij alle snelheden, incl. knipperlichten.
Wel zijn dezelfde week mijn koplamp en kentekenverlichting kapot gegaan, dus die vervangen, en nu lijkt alles het weer probleemloos te blijven doen. Mochten de lampjes nu weer snel doorbranden dan meet ik even de spanning bij stationair en bij wat toeren, want dan gaat mijn vermoeden toch weer uit naar de spanningsregelaar.
Plaats reactie