Condensator??

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
DuMonde
5-9
5-9
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2017 16:01

Condensator??

Ongelezen bericht door DuMonde »

Een beetje aparte manier van vragen...maar ok.
Het is een apparaat wat er voor zorgt dat de juiste verbruiker het juiste vermogen aan stroom binnen krijgt....ben even vergeten hoe hij heet. Ik zou zeggen condensator...maar dat is t vaak in huishoudelijke apparaten...dus denk een stroomverdeler? Maar dan niet je boubine. Het is een zwart kastje met ribbeltjes en vaak 1 stekker. Ik weet dat ze bij Honda en Yamaha vaak stuk gaan. Dus ik ben op zoek naar de naam er van. Én....wat is het effect als dat ding stuk is?? Hoe kan ik weten of hij stuk is? Kan ik deze uitmeten? Zoja..hoe? En welke waardes moet deze dan hebben??
Alvast bedankt.
rotboer
100-199
100-199
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 jul 2016 20:20
Locatie: rijssen
Has thanked: 144 times
Been thanked: 49 times

Re: Condensator??

Ongelezen bericht door rotboer »

Spanningregelaar.
DuMonde
5-9
5-9
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2017 16:01

Re: Condensator??

Ongelezen bericht door DuMonde »

Ok...top...bedankt voor de naam.
Weet iemand misschien de antwoorden op mn andere vragen ook??
Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: Condensator??

Ongelezen bericht door RoelVP »

Het ding regelt de spanning voor het laden van de batterij. Uw batterij laadt op bij een voltage licht boven de 12V, wat normaal 14V zal zijn.

Als de motor draait, moet er op de batterij ongeveer 14V gemeten worden, ook in hogere toeren, het mag niet pieken en dalen met variabel toerental maar relatief stabiel blijven. Als je hier, zeker bij hogere toeren, deftig boven de 14V meet, dan is hij kapot.
Meet je bij draaiende motor maar 12V (Het voltage dat jouw batterij heeft), dan is hij waarschijnlijk ook kapot en laadt uw batterij niet meer op en meet je gewoon de spanning van de batterij.

Er zijn nog andere manieren om de regelaar ontkoppeld door te meten, maar op deze manier heb je al een goede indruk zonder dat je alles moet losmaken.
DuMonde
5-9
5-9
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2017 16:01

Re: Condensator??

Ongelezen bericht door DuMonde »

Top. Dank je wel.
Ik heb wel de accu gemeten toen ik hem aankreeg.
Motor uit 12.4
Stationair 14.2
Bij gas geven (gok 2000/3000) gaat ie tot max 14.45

Dus gezien deze waardes is hij goed???

Mijn Harley start moeizaam met koude dagen.
Zou er nog iets kunnen zijn waar ik naar kan kijken of door kan meten??
nimjaefighter
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Condensator??

Ongelezen bericht door nimjaefighter »

Lijkt alsof de spanningsregelaar dan niet het probleem is.
klinkt meer alsof je spanning verliest wanneer t contact uitstaat.
Dat zou betekenen dat je ergens spanning lekt en uiteraard draagt de kou niet bij aan de conditie van je accu.

Weet je zeker dat het startprobleem in de accu zit? meet hem eens na een nacht stilstaan zonder acculader. als je accu dan zonder contact onder de twaalf volt zit is het een electrisch probleem, zo niet moet je verder zoeken.

is niet je startmotor die slecht rondgaat?
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: Condensator??

Ongelezen bericht door RoelVP »

Wat je kan doen om een eventueel stroomlek te detecteren is:
- Schakel motor volledig uit.
- Haal een voor een de zekeringen uit hun houder, en plaats een stroommeter (geen voltage meter, maar een ding om amperes te meten!) in de plaats van de zekering. Dus de meetprobes (rood en zwart) in de 2 gaten waar normaal de zekering in vast zit.
- Normaal gezien zullen de verschillende kringen geen stroomverlies mogen laten zien, wat dus neerkomt op 0.0 milli ampere. De uitzondering hierop is de zekering die jouw alarm van stroom voorziet!

Ik weet niet of je een werkplaatshandboek hebt, want dat is praktisch om te weten waarvoor elke zekering staat, en om te weten dewelke je alarm van stroom voorziet. Als je een alarm hebt uiteraard.
In zo'n boek staat waarschijnlijk ook hoeveel stroom jouw alarm normaal "trekt" bij stilstand. Meet je een veel hogere waarde, dan is er misschien toch een lek op die kring.
DuMonde
5-9
5-9
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2017 16:01

Re: Condensator??

Ongelezen bericht door DuMonde »

Thanx voor het advies. Na een paar dagen testen in de vrieskou, en de afgelopen dagen weer zonder vorst, kan jk met 1000% zekerheid zeggen dat het aan de vorst lag. Als er vorst is geweest, dan gaat ie de volgende dag niet zomaar meer aan, ondanks het feit dat ik ook een nieuwe accu heb gehaald. Afgelopen nachten waren vorstvrij, en wilde hij s'ochtends wel gewoon starten. Zelfs zonder druppellader, dus eigenlijk zoals het hoort.
Maar zoiezo bedankt voor de adviezen :D
Plaats reactie