Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door EasyWim »

Door allerlei redenen heb ik de laatste 3 maanden mijn motor (helaas) niet meer gebruikt. Ik heb hem al die tijd aan de Optimate lader laten hangen zodat hij makkelijk weer zou starten als het zover was. Maar wat ik vandaag ook probeerde, hij reageert niet op beide fob's (afstandsbedieningen van het alarm). De 3V batterijen in de fob's zitten nog op 3,24V dus aan de batterijen kan het niet liggen. Als je de motor op Run zet blijft het akelig stil en verschijnt na een paar seconden in het display de melding dat de Pin gebruikt moet worden. Dat heb ik gedaan (voor de eerste keer) en dat werkte goed. De motor kon gestart worden en ik heb er een uur mee rond gereden. Wel gaf de motor direct na het wegrijden de melding No Fob in het display als teken dat de afstandsbediening (die ik gewoon bij me had) niet werd gezien. Eenmaal terug de motor weer uitgezet en hij ging direct op alarm zoals het hoort. Maar als ik hem daarna weer op Run zette herkende hij de fob's nog steeds niet, alleen met behulp van de Pin kan nog gestart worden.

Ik heb de handleiding en Clymer's manual doorgespit maar daar staat niets bruikbaars in. Hoe krijg ik de motor weer zover dat hij de fob's weer herkent?

Toegevoegd in 48 minuten 29 secondes:
Ik zat te denken, zou het even loskoppelen van de accu (of het trekken van de hoofdzekering) misschien nog kunnen helpen als een soort reset?
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door RoelVP »

Zekering uithalen alleen zal niet helpen.

Dat mag je alleen doen als de motor in run staat en het alarm is gedeactiveerd.
Anders gaat het alarm af.

De alarm module heeft zelf ook een batterij. Misschien dat je achteraf die batterij ook even kan losmaken, dan krijg je misschien de gewenste reset.

Heb je al eens geprobeerd met een volledig nieuwe batterij in de fob?
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door EasyWim »

RoelVP schreef: 20 aug 2021 23:19 Zekering uithalen alleen zal niet helpen.

Dat mag je alleen doen als de motor in run staat en het alarm is gedeactiveerd.
Anders gaat het alarm af.

De alarm module heeft zelf ook een batterij. Misschien dat je achteraf die batterij ook even kan losmaken, dan krijg je misschien de gewenste reset.

Heb je al eens geprobeerd met een volledig nieuwe batterij in de fob?
Ik heb al een nieuwe oplaadbare 9V batterij klaarliggen omdat de oude van de alarm module ook alweer 7 jaar oud is. Alleen nog geen mogelijkheid gehad om hem te plaatsen. Ik heb ook het iets nieuwere model waarbij de achterkant van de motor eraf moet, het is nogal wat werk. Dit is een mooi moment om dat maar gelijk te gaan doen alhoewel ik hier ook een beetje twijfel omdat ik dit probleem liever eerst had zien opgelost voordat ik de 9V batterij wissel. Ik had gehoopt dat een flinke rit deze batterij wel weer goed zou laden en had eigenlijk verwacht dat daar de kous mee af was.

De beiden fob batterijen zijn 2 jaar geleden vervangen en meten zogezegd nog een heel mooi voltage. Ik heb 1 van de 2 fob's open gehad, dus de batterij hierin is even los geweest van de zendmodule in de fob. Ik zal die fob zo eens proberen bij de motor om te zien of dit misschien geholpen heeft.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door EasyWim »

Het openen van de fob heeft geen effect gehad. Ik las op internet dat de antenne soms wil losschieten vooral als je in de buurt van de accu gerommeld hebt. Nu ben ik daar niet bezig geweest maar toch maar even checken.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wim misschien moet je de Fob eens terug proberen te pairen met de transceiver, eens googlen op die term zal wel iets naar boven brengen. Is bij mij al te
lang geleden dat ik het manueel heb gedaan, ik doe dat nu met de Memobike Motoscan en is poepsimpel ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door RoelVP »

EasyWim schreef: 21 aug 2021 10:50 Het openen van de fob heeft geen effect gehad. Ik las op internet dat de antenne soms wil losschieten vooral als je in de buurt van de accu gerommeld hebt. Nu ben ik daar niet bezig geweest maar toch maar even checken.
Gezien uw beide fobs niet meer werken zou dat van die antenne wel correct kunnen zijn.
Met pin deactiveren werkt nog, dus de module lijkt in zijn kern niet kapot.
Zeker de moeite waard te controleren, is sneller dan zo'n batterij vervangen
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb wel al willen merken dat mijne sportster het moeilijker heeft om de fob te vinden als mijn bluetooth opstaat van mijn intercom module. En zeker als ik dan nog eens muziek stream,… . volgens mij is dit zeer gevoelig aan stralingen. Kan misschien dom zijn maar zo het niet helpen om uwe sportster effe te verduwen naar een andere plaatst voorbeeld in de tuin,… . Misschien is er iets dat u signaal van uwe fob verstoord,… .
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door EasyWim »

PROBLEEM IS OPGELOST!

Ik kwam erachter dat ik toch nog ergens 2 nieuwe CR2032 knoopcellen had liggen en heb deze in de fob's geplaatst en hij doet het weer als vanouds. Ik heb heel wat gezocht op forums en las overal dat dit systeem erg gevoelig is voor magnetische velden (zoals RC roadster ook al aangaf). Je zou verwachten dat een 3V batterij die nog 3,25V meet het nog wel prima zal doen maar niet dus. De motor staat hemelsbreed nog geen 3 meter van de router en meterkast af en waarschijnlijk was de kracht van de fob al niet voldoende meer om hier tegenin te boksen. De nieuwe 3V batterijen meten direct uit de verpakking 3,65V dus ze waren al 0,4V kwijt gedurende een kleine 2 jaar. Misschien hadden de fob's het ook nog wel gedaan als ik de motor inderdaad een stukje verplaatst had maar dat is nu niet meer nodig. Ik weet nu wel dat ik de batterijen echt jaarlijks ga vervangen! Ook weet ik nu dat als de motor en fob niet reageren op elkaar (dat schijnt relatief vaak bij tankstations/(hoog)spanningsstations en zendmasten te gebeuren) ik de motor een stukje moet verplaatsen. Ook is het erg handig de PIN van je motor te weten (of in te stellen nu de fob's het nog doen!) en de procedure om de PIN te gebruiken. In de meegeleverde handleiding zit achterin een scheurkaartje op creditkaart formaat wat ik altijd bij mij heb. Hier staan wat hokjes op waar je de 5 cijfers van de PIN in kunt noteren en eronder de procedure vermeld van het starten mbv de PIN.

Toegevoegd in 23 minuten 26 secondes:
fobs.JPG
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door RC roadster »

Leuk dat het opgelost is @EasyWim :thumbs: . Maar wel spijtig dat het systeem zo gevoelig is,… . Want ik moet soms effe van de motor stappen om toch contact te maken. Eens contact gemaakt is het dan geen probleem meer. Misschien zijn de batterijen die ik hier liggen heb bij mij thuis al wat verouderd, waardoor dat de voltage al minder is.

De opstart pincode heb ik wel verandert op mijne sportster. Want deze was gekend bij de HD dealer hun systeem. Nu ja,… dit heeft zijn voor en nadelen natuurlijk. Als je u pincode kwijt bent kan je bellen naar de HD dealer en dan kunnen ze u de juiste pincode doorgeven natuurlijk. Maar ja,... een nummerplaat/vin-nummer doorgeven kan iedereen he en dan zo de pincode bemachtigen,… . :muur: .
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door EasyWim »

Achteraf gezien had ik de kans dat beide fob's er tegelijk mee zouden uitscheiden te klein ingeschat. Het verbaasd mij dan ook dat de fob die continue werd gebruikt en de fob die alleen maar als reserve in een hoekje lag exact dezelfde voltages meten. Kennelijk zenden ze een continue veld uit onafhankelijk of er iets mee gedetecteerd wordt of niet. Andere kant is het nu wel duidelijk geworden dat de batterij het ruim anderhalf jaar volhoudt, dus voor de zekerheid maar jaarlijks vervangen. Het leek mij wat vaak maar dit is ook de meest genoemde periode in de forums en de filmpjes op Youtube.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Enkele jaren geleden heb ik in de externe garage een nieuwe poort opener geplaatst, sindsdien kan ik daar in die garage geen enkele Harley meer starten
tenzij ik hem dan buiten duw zeker 2 meter verwijderd en de poort sluit. Er is daar iets in die zender van die motor dat zo veel interference geeft dat het
stoort op de fobs van Harley, de nieuwe KTM die daar nu in staat heeft daar gelukkig geen last van en gebruikt waarschijnlijk een andere frequentie.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door ronnie »

Iets vergelijkbaars heb je bij de tolpoorten in Frankrijk. Als je kort daarachter je motor uitzet, is de kans groot dat je een stukje mag duwen voor je weer kunt starten
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door MoneyFor »

ronnie schreef: 23 aug 2021 21:43 Iets vergelijkbaars heb je bij de tolpoorten in Frankrijk. Als je kort daarachter je motor uitzet, is de kans groot dat je een stukje mag duwen voor je weer kunt starten
Inderdaad iets om op te letten dan, ik had voorheen geen enkel probleem maar sinds het plaatsen van de nieuwe openener wel, in het begin heb ik ook
staan vloeken en batterijen zitten vervangen in de fobs :lol:. Heb ook contact gehad met Hörmann, de fabrikant maar ik was blijkbaar de eerste die dit
probleem had en ze konden geen oplossing bieden.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb ook een Hörmann poort met een vingerscan (bekabelt) aan de buitenkant. In mijn garage heb ik daar geen last van. Maar mijn poort is 2m60 groot,is wel iets groter als een standaard poort. Misschien dat de ontvangen bij mij hoger staat waardoor ik daar geen last van heb.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door MoneyFor »

De poort is standaard hoogte en 2m50 breed, binnen hangt de motor tegen het plafond dat 2m60 hoog is. De fabrikant had het nog niet gehoord dus zal waarschijnlijk
weer een uitzondering zijn :) , als ik de motor zijn stekker uit het stopcontact trek is er geen probleem meer dus het komt echt van die ontvanger/zender in de motor.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ja,... daar kan je niet veel aandoen denk ik. of je moet er een schakelaar tussen zetten. maar ja,... als je hem dan vergeet terug op te zetten . mag je naar binnen lopen ;-).
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 24 aug 2021 11:17 Ja,... daar kan je niet veel aandoen denk ik. of je moet er een schakelaar tussen zetten. maar ja,... als je hem dan vergeet terug op te zetten . mag je naar binnen lopen ;-).
Dan kan ik ze ook niet sluiten ;) ... mijn vrouw had me zelfs al voor gek verklaard toen ik hem had ingepakt in zilverpapier :lol: ... mocht ook niet baten :?
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Vandaag drie maal bij een Franse tolpoort: alarm en niet starten… Een paar meter verder alles okay!!
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door MoneyFor »

charlesb52 schreef: 24 aug 2021 18:43 Vandaag drie maal bij een Franse tolpoort: alarm en niet starten… Een paar meter verder alles okay!!
En zilver-papier had je toevallig niet bij om de tolpoort in te pakken :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door EasyWim »

charlesb52 schreef: 24 aug 2021 18:43 Vandaag drie maal bij een Franse tolpoort: alarm en niet starten… Een paar meter verder alles okay!!
Dat is wel heel erg. Het kan natuurlijk zijn dat de batterij toch ook wel langzaamaan minder wordt en dat dit met een nieuwe batterij niet was gebeurt?! Gelukkig weten we de oplossing nu.
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Ik wissel ieder jaar de batterijtjes van de FOBs!!! 🤞🏼🤞🏼
Een paar jaar geleden snapte ik er niets van toen de XR bij de tol en zendmasten niet startte…
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door ronnie »

EasyWim schreef: 24 aug 2021 20:02
Dat is wel heel erg. Het kan natuurlijk zijn dat de batterij toch ook wel langzaamaan minder wordt en dat dit met een nieuwe batterij niet was gebeurt?! Gelukkig weten we de oplossing nu.
Helaas maakt dat niet uit. 2 weken geleden hadden 2 vrienden van me dit nog, 1tje had er net een verse batterij inzitten. Ik had mijn motor gelukkig niet uitgezet..
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Moet je niet vragen wat straling wij , het menselijk lichaam allemaal te verwerken krijgt en dan zoeken naar de oorzaak van al die kankers... ik zeg maar even tussendoor :(
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 25 aug 2021 08:39 Moet je niet vragen wat straling wij , het menselijk lichaam allemaal te verwerken krijgt en dan zoeken naar de oorzaak van al die kankers... ik zeg maar even tussendoor :(
Helemaal mee eens. Bij ons komen de dect telefoon en de mobieltjes ook niet in de slaapkamers en zijn de wekkers op batterijen en geen 230V. En wat bekabeld kan is bekabeld (pc). Maar de straling is natuurlijk overal, mogelijk wordt over een aantal jaren pas echt duidelijk wat dit allemaal met een mens doet :mouthinfire:
Gebruikersavatar
choco
200-349
200-349
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
Locatie: Bovenkarspel
Has thanked: 451 times
Been thanked: 170 times

Re: Motor herkent afstandsbediening niet meer

Ongelezen bericht door choco »

EasyWim schreef: 22 aug 2021 13:34
Ik heb heel wat gezocht op forums en las overal dat dit systeem erg gevoelig is voor magnetische velden (zoals RC roadster ook al aangaf)

Toegevoegd in 23 minuten 26 secondes:
fobs.JPG
is inderdaad een bekend probleem, vooral deuropeners bij tankstations schijnen nog wel eens de boel te storen.
Keep the rubber side down
Plaats reactie