Trage startmotor

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Gebruikersavatar
Leo73ci
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 dec 2019 10:24
Been thanked: 1 time

Trage startmotor

Ongelezen bericht door Leo73ci »

Hoi, leuk en handig dit forum en ik heb direct al een vraag. Ik heb onlangs mijn 1e Harley gekocht, een geweldige 1200 Roadster uit 2007, op de dempers na helemaal origineel. Hij startte beroerd omdat de accu niet goed was. Nieuwe Motobatt MBTX12U erin en na het rijden aan de lader (nieuwste generatie Optimate die aangeeft dat de accu vol zit) maar nog steeds vind ik het starten een precaire zaak. De startmotor slingert namelijk niet mooi rond, maar hapert en lijkt soms maar een halve slag te draaien, dan een momentje stil en dan weer een slag. Dankzij de injectie slaat ie altijd wel aan, maar echt van harte gaat het niet. Is het normaal dat de startmotor niet mooi rond gaat bij een Sportster? Hij staat in een koude garage.Ik moet erbij zeggen dat ik voordien altijd lichtere motoren heb gehad waarbij elektrisch starten nooit een probleem was... Ik hoor graag jullie ervaringen.
On the road
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Trage startmotor

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Het is nu eenmaal een compressor dat aan de gang moet :lol: , alle gekheid op een stokje, de starter moet toch wel vlot rondgaan en de motor
zonder aarzeling laten aanslaan. Nieuwe batterij betekent niet altijd goede batterij, meet eens de spanningsval tijdens het starten en laat ons
dan eens weten wat je hebt gemeten.

Mijn ervaring is wel dat een Harley over het algemeen iets meer power vergt om te starten dan bv een Honda of Suzuki, is kwestie van de 2 cylinder
met realtief grote inhoud. Misschien is het dat wel wat je merkt maar meten is weten dus.....
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo73ci
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 dec 2019 10:24
Been thanked: 1 time

Re: Trage startmotor

Ongelezen bericht door Leo73ci »

Ok, thanks. Ik zal m eens doormeten tijdens de start en kijken hoeveel hij laadt bij 3000 rpm. Moet eerst nog wel eens spanningsmeter regelen. Je hoort het dan.
On the road
Gebruikersavatar
Johan m
500-599
500-599
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
Has thanked: 224 times
Been thanked: 368 times

Re: Trage startmotor

Ongelezen bericht door Johan m »

Ik weet niet of dat zo hoort, maar die van mij start al jaren zo.
Nooit geen problemen mee gehad.
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Trage startmotor

Ongelezen bericht door bow »

Hij hoort vlot rond te gaan. Anders kan de capaciteit van je accu ook het probleem zijn. 2 grote jampotten in beweging zetten vergt meer power als 4 kleine potjes. Hier op het forum staat genoeg over accu's
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Trage startmotor

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik heb de aanschaf van de accu vooral laten leiden door de startcapaciteit. Ik heb nu een accu van 300 CCA die de motor zonder aarzelen start. De vorige accu had 225 CCA (was goed maar een paar jaar oud) en startte precies zoals jij omschreef (niet echt overtuigend maar hij startte wel). Het aantal Ah is iets minder van belang. Alhoewel dit bij een motor die vaak langere tijd stilstaat met alarm natuurlijk ook een interessante waarde is, immers hoe hoger het aantal Ah's hoe langer de accu het uithoudt zonder deze aan de (druppel)lader te hoeven leggen. Maar je zou toch wel mogen verwachten dat een gloednieuwe accu het zeker in het begin altijd wel lekker doet. Ik weet niet hoeveel km's jou motor gelopen heeft maar ik kan mij haast niet voorstellen dat de koolborstels van de startmotor nu al minder worden.

Toegevoegd in 7 minuten 34 secondes:
Ik lees op internet dat de Motobatt MBTX12U een startcapaciteit heeft van 200 CCA. Dit is voor dit type motor inderdaad wat aan de lage kant. De originele accu van mijn model uit 2014 (883 versie) had vanaf de fabriek al standaard 225 CCA en nu heb ik er dus eentje met 300 CCA in zitten. Jij hebt zelfs een 1200 CC motor. Ik denk dat je 'probleem' met deze accu niet opgelost gaat worden.
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: Trage startmotor

Ongelezen bericht door kruisje »

met n nwe accu zou hij goed rond moeten gaan, mss slechte verbinding van de schroefogen op de + en - kabel?

word meestal vergeten, kijk t even na, voel of mss de ogen warm zijn na even doorstarten, als ze warm worden is er geen goede verbinding, en ff nwe kabels erop zetten, geen taiwan kneut svp, maar een paar goede
Gebruikersavatar
Leo73ci
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 dec 2019 10:24
Been thanked: 1 time

Re: Trage startmotor

Ongelezen bericht door Leo73ci »

He jongens, dank voor jullie reacties. Ik denk idd dat deze accu met 200 cca een te lage startcapaciteit heeft. Tegelijk is het verheugend te horen dat sommige twins al jaren op deze aarzelende manier aanslaan. Het gekke is wel dat deze accu in een schema op de site van Motobatt specifiek wordt aanbevolen voor de XL1200. Maar dat kan natuurlijk een verkooppraatje zijn... Ik zag dat dezelfde accu wel met succes wordt gebruikt op de 880's.
On the road
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Trage startmotor

Ongelezen bericht door MoneyFor »

200 CCA is ( vind ik persoonlijk ) maar aan de lage kant hoor, ik ga zelf steeds meer naar de 260 à 270 minimaal voor een Sporty, beetje merk afhankelijk. De laatste
"gewone" batterij die ik heb gekocht heeft zelfs 315CCA en 21Ah.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Trage startmotor

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik rij met een roadster van 2016. Wat zou de beste accu zijn voor mijn type motor? Want als ik mijn motor effe laat staat heeft hij het altijd moeilijk bij de eerste start. Ok,.. het is een 1200 cc is wat te begrijpen. Maar ja,... of is het verstandig om te starten samen met extra lader aan de batterij bij de eerste start?
Plaats reactie